Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Digitalisering, literacy och multimodalitet

Skickas följande arbetsdag

Elevernas digitala kompetens i skolans olika ämnen betonas starkt i läroplanerna. Digitaliseringens betydelse för lärande är en nyckelfråga för lärare, skolledare och samhället i stort. Men vad innebär digitaliseringen i skolan? Hur kan den bli en del av elevernas literacyutveckling? Och vad kan de ökade möjligheterna att uttrycka sig multimodalt betyda för elevernas lärande och lärarens undervisning? Författarna resonerar om digitaliseringen av skolan och tar upp såväl potentiellt positiva ...

Elevernas digitala kompetens i skolans olika ämnen betonas starkt i läroplanerna. Digitaliseringens betydelse för lärande är en nyckelfråga för lärare, skolledare och samhället i stort. Men vad innebär digitaliseringen i skolan? Hur kan den bli en del av elevernas literacyutveckling? Och vad kan de ökade möjligheterna att uttrycka sig multimodalt betyda för elevernas lärande och lärarens undervisning? Författarna resonerar om digitaliseringen av skolan och tar upp såväl potentiellt positiva som negativa aspekter. De sätter teorier om digitaliseringens inverkan på mänsklig kommunikation i relation till läsande, skrivande och samtalande samt diskuterar hur olika modaliteter – bilder, ljud, text – kan samverka i klassrumsarbete och undervisning. Genom konkreta exempel från ämnena svenska och historia ges en tydlig bild av vad digitaliseringen kan innebära för lärarens planering, genomförande av undervisningen och efterarbete. Denna andra upplaga är anpassad till skolans styrdokument 2022 och uppdaterad med forskning och utveckling inom området. Digitalisering, literacy och multimodalitet vänder sig till lärare och lärarstudenter med intresse för digitaliseringens möjligheter och utmaningar.

Förord 7

Författarpresentationer 9

 1 Läraren, eleven och skolans digitalisering 11

Bokens disposition 13

 2 Digitalisering 15

Samhällets digitalisering 16

Skolans digitalisering 20

Gränser suddas ut 23

Ett kritiskt förhållningssätt 24

Digitaliserade system i skolan 27

Generering och analys av data 29

Digital kompetens 32

 3 Literacy 37

Literacy som social praktik 38

Digitala texter 39

Critical literacy 42

Nya villkor för kommunikation och kunskapsutveckling 44

Förändrade kommunikationsmönster 46

Förändrade förutsättningar för kunskapsutveckling 48

   4 Multimodalitet och multiliteracies 53

Multimodal teoribildning 54

Meningsskapande och lärande 55

Mediers betydelse 60

Multiliteracies – ett förhållningssätt som främjar kritiskt multimodalt meningsskapande 61

   5 Lärarens arbete – före 67

Att planera undervisningen 67

Planering i flera steg 68

Stöttning 71

Elevernas delaktighet 74

Reflektioner – lärarens planeringsarbete 76

Språket i fokus 78

Digital stöttning och planering 82

 6 Lärarens arbete – under 85

Att genomföra undervisningen 85

Lektionen startar 86

Litteratursamtal 88

Genomgång av presentationstekniskt hjälpmedel 94

Reflektioner – klassrumsarbete 97

Elevernas lärande blir synligt 97

Digitala verktyg både stöttar och stör skolarbetet 101

Digitala och multimodala texter i undervisningen 104

 7 Lärarens arbete – efter 109

Att efterarbeta undervisningen 109

Reflektera tillsammans med kollegor 113

Hålla sig uppdaterad 114

Reflektioner – lärarens efterarbete 115

Digitala lärplattformars roll i lärares efterarbete 116

Digitalt efterarbete av text 119

Det utvidgade kollegiet 121

Avslutning 123

Litteraturförteckning 129

Information

Författare:
Jenny Edvardsson Anna-Lena Godhe Petra Magnusson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144159751
Utgivningsår:
2018
Revisionsår:
2023
Artikelnummer:
39498-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
138

Författare

Jenny Edvardsson

Jenny Edvardsson är legitimerad lärare i svenska och historia samt svenska som andraspråk mot SFI. Hon har sedan slutet av 1990-talet arbetat i sko...

Anna-Lena Godhe

Anna-Lena Godhe är legitimerad gymnasielärare i engelska och svenska som andraspråk och har främst arbetat som lärare på yrkesförberedande gymnasie...

Petra Magnusson

Petra Magnusson är lektor i svenska med didaktisk inriktning vid Högskolan Kristianstad. Hon har en mångårig bakgrund som lärare i svenska och SO-ä...

 ;