Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Socialt arbete i skolan
Förord 13
Författarpresentation 15
1 1. Kuratorn – det sociala arbetets centrala aktör i skolan 19
Björn Blom, Cristine Isaksson & Lennart Nygren
Från elevvård till elevhälsa 20
Några kännetecknande drag för socialt arbete i skolan 21
Avslutning 25
Referenser 26
Del I Villkor
2 2. Socialt arbete i skolan – ett historiskt perspektiv 29
Anna Larsson
Det svenska skolsystemets utveckling och sociala funktion 30
Skolan som kanal för myndigheters sociala insatser 31
Individinriktat socialt arbete inom skolans ram 33
Elev och elevgrupp i centrum 35
Elevhälsan i dagens debatt och lag 37
Avslutning 38
Referenser 39
3 3. Socialt arbete i en politisk och pedagogisk kontext 41
Cristine Isaksson
Politisk och pedagogisk kontext 42
Legitimitet 44
Människobehandlande organisationer och teknologi 46
Avslutning 50
Referenser 52
4 4. Teorier, metoder och legitimitet för socialt arbete i skolan 55
Cristine Isaksson
Två generella beskrivningar av professionellt tillvägagångssätt 56
Psykosociala insatser och helhetssyn – en fråga om legitimitet 59
Helhetssyner 61
Praktikteorier – teorier om värden och förhållningssätt 63
Avslutning 66
Referenser 67
5 5. Juridiska aspekter på skolkuratorns arbete 69
Mikael Hellstadius
Skolkuratorn i skollagen 69
Regelverket om elevhälsa – innehåll, bakgrund och praktisk betydelse för skolkuratorer 69
Skollagens bestämmelse om barnets bästa 70
Barnkonventionen blir lag 72
Anmälningsskyldigheten enligt socialtjänstlagen 73
Offentlighetsprincipen 74
Inkommen handling 75
Upprättad handling 76
Hantering av allmänna handlingar 77
Sekretess och tystnadsplikt 77
Övergripande om sekretess och tystnadsplikt i skolan 78
Sekretess inom elevhälsan samt mellan elevhälsan och övriga skolan 79
Referenser 81
6 6. Om värdet av förebyggande socialt arbete i skolan 83
Lennart Nygren
Vad menas med förebyggande? 84
Vad är det som ska förebyggas? 85
Utvärdering av förebyggande insatser 86
Ett exempel på utvärdering av en bred förebyggande ansats 87
Utvärderingar av preventionsprogram i den svenska skolan 89
Dilemman med förebyggande insatser 90
Balansen mellan åtgärdande och förebyggande insatser 90
Organisatoriska dilemman 91
Avslutning 92
Referenser 93
7 7. Skolkuratorers ansvarsområden vid intern och extern samverkan 95
Jan Hjelte
Några centrala begrepp 95
Intern och extern samverkan 96
Samverkansformer 96
Organisatoriska och professionella villkor 97
Den samlade elevhälsan – ökad betoning på samverkan i tidiga insatser 97
Samverkan – ett ”gummibandsbegrepp” 98
Skolkuratorers interna samverkan 98
Intern samverkan mellan skolkuratorer och lärare 98
Intern samverkan inom elevhälsan 100
Skolkuratorers externa samverkan 101
En ”länk” mellan skolan och andra organisationer 101
Informationsöverföring 102
Gränsdragningsproblem 103
Huvuddragen i skolkuratorers samverkan 103
Att främja hälsa eller lösa problem? 104
Avslutning 105
Referenser 107
8 8. Kuratorer i skolan – organisation, relation, handlingsutrymme och tillit 109
Lennart G. Svensson
Skolan som byråkrati och människobehandlande organisation 109
Relationen mellan professionell och klient: skolkurator–elev 111
Begreppet handlingsutrymme 113
Skolkuratorers handlingsutrymme 115
Begreppen tillit och förtroende 116
Tilliten till skolkurator och förtroendet för skolor 118
Avslutning 119
Referenser 120
Del II Innehåll
9 9. Ungas fysiska och psykiska hälsa 125
Karina Nygren
Vad är hälsa? 126
Att mäta hälsa och ohälsa 127
Hälsa och ohälsa hos barn och unga i Sverige i början av 2000-talet 127
Vad påverkar hur barn och unga mår? 129
Kön och socioekonomi 129
Levnadsvanor 130
Familj 131
Skola 132
Skolkuratorns arbete med barns och ungas hälsa 132
Avslutning 133
Referenser 134
10 10. Självskadande handlingar bland barn och ungdomar 139
– hur kan de förstås och vilket stöd kan skolkuratorn ge?
Inger Ekman
Hur kan ungdomars självskadande handlingar förstås? 140
Den individbaserade förklaringsmodellen 141
Den strukturella förklaringsmodellen 141
Den interaktionistiska förklaringsmodellen 142
Självskadande handlingar – ett dolt fenomen 143
Ungdomars berättelser om motiv för självskadande handlingar 143
Att berätta och söka hjälp 146
Vad kan skolkuratorn bidra med? 148
Avslutning 149
Referenser 149
11 11. Socialt arbete med kränkningar i skolan 151
Malin Johansson
Mobbning, kränkningar, trakasserier och diskriminering – vad är egentligen vad? 152
Centrala begrepp 152
Omfattning och utbredning 153
Åtgärder 154
Aktuella förklaringsmodeller av varför kränkningar förekommer 154
Skolors arbete mot kränkningar på olika nivåer 156
Främjande arbete 156
Förebyggande arbete 157
Åtgärdande arbete 158
Så kan skolkuratorn arbeta mot kränkningar 159
Tre exempel på främjande och förebyggande arbete mot kränkningar 160
Trygghetsråd 160
Lifeskills 160
Att sätta ord på känslor 161
Elever och personal kan tillsammans skapa en skola med färre kränkningar 162
Avslutning 163
Referenser 164
12 12. Skolsocialt arbete och skolfrånvaro 165
Yvonne D-Wester
Definition av frånvaro 165
Konsekvenser av frånvaro 166
Förekomst av frånvaro 167
Styrdokument 167
Systematiskt kvalitetsarbete 168
Psykosociala insatser 168
Orsaker till frånvaro 168
Skolfaktorer 169
Uppmärksamma närvaro och frånvaro 169
Överlämning och övergångar 169
Psykosocial arbetsmiljö 170
Fysisk arbetsmiljö 170
Bred kartläggning 171
Individfaktorer 171
Fysisk hälsa 171
Funktionsnedsättningar 172
Psykisk hälsa 172
Brist på sömn 173
Sociala faktorer 174
Familjesituation 174
Normbrytande beteende 174
Bostadsområdets betydelse 175
Samverkan 175
Avslutning 176
Referenser 176
13 13. Inlärningsprocess i en otrygg tillvaro 179
Ensamkommande flyktingungdomars psykosociala hälsa i skolan
Riyadh Al-Baldawi & Zahra Baldawi
Unga asylsökande och deras skolgång 179
Vårt kliniska material 181
Migrationsrelaterad stress och dess eventuella psykosociala konsekvenser 182
Kort om migrationsprocessen 182
Nadja – Fallbeskrivning 184
Konceptualisering av migrationsprocessen 185
Migrationsrelaterad stress (MRS) 186
Ahmed – fallbeskrivning 188
Vikten av att inte missa PTSD 189
Beslutet om uppehållstillstånd och ungdomarnas psykosociala hälsa 190
Familjeåterförening och ungdomarnas psykosociala hälsa 191
Laila – fallbeskrivning 192
Avslutning 193
Referenser 194
14 14. Genus och socialt arbete i skolan 195
Eva Randell
Från tolerans till normkritik 197
Kön, genus och identitet 198
Genuskonstruktion i skolan 200
Genus i förhållande till barns och ungdomars hälsa 201
Genusmedvetet socialt arbete i skolan 203
Avslutning 205
Referenser 205
15 15. Skolkuratorns arbete med delaktighet 209
Kristina Szönyi
Elevhälsans arbete med delaktighet 209
Delaktighet – ett begrepp med flera innebörder 210
Delaktighet är en social process 212
Att möta olika behov 212
Delaktighet betyder flera saker 212
Delaktighet i skolans retorik och praktik 213
Sex aspekter av delaktighet 214
Tillhörighet 214
Tillgänglighet 215
Fysisk tillgänglighet 215
Tillgängligt meningssammanhang 216
Sociokommunikativt samspel 216
Samhandling 217
Erkännande 218
Engagemang 218
Autonomi 219
Olika kulturer ställer olika krav 220
Arbeta med modellen i praktiken 220
Elevhälsan och främjande av delaktighet 221
Avslutning 222
Referenser 223
16 16. Skolkuratorns arbete för en hbtq-kompetent skola 225
Marja Onsjö
Könsidentiteter 226
Sexualiteter 227
Könsidentitet och sexualitet 228
Disorder of sex development, DSD 228
Könsroller 230
Utsatthet och dess effekter 230
Betydelsen av sammanhang 231
Våld 232
Förebyggande arbete mot mobbning 233
Skolkuratorns arbete för en inkluderande skolmiljö 234
Individuella kontakter 236
Avslutning 236
Referenser 237
Del III Utmaningar
17 17. Socialt arbete i skolan – utmaningar och utvecklingslinjer 241
Björn Blom, Cristine Isaksson & Lennart Nygren
Sociala problem, arbetsvillkor och arbetsuppgifter i omvandling 242
Ett förändrat problemtryck 242
Skolkuratorns förändrade arbetsvillkor 245
Ökad arbetsbelastning 245
Gränser mot andra professioner 245
Förändringar på organisationsnivå som påverkar socialt arbete i skolan 247
Ökat inslag av privata utförare 247
Hyr- och stafettsocionomer 248
Internetbaserat socialt arbete 248
Med blicken mot framtiden 249
Statlig legitimation 250
Vidareutbildning och ökad forskningsanknytning 250
Utveckling av specifika teorier och metoder 251
Styrning av kuratorer på basis av kontroll eller tillit 252
Internationalisering 252
Avslutningsvis 254
Referenser 254
Register 257
Boken, som är välskriven med ett akademiskt språk, är mycket bra och fyller sitt syfte väl.
Information
- Redaktörer:
- Cristine Isaksson Björn Blom Lennart Nygren
- Kapitelförfattare:
- Riyadh Al-Baldawi Zahra Baldawi Yvonne D-Wester Inger Ekman Mikael Hellstadius Jan Hjelte Malin Johansson Anna Larsson Karina Lundborg Marja Onsjö
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144109640
- Utgivningsår:
- 2020
- Artikelnummer:
- 39067-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 262