Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Socialt arbete i skolan

Villkor, innehåll och utmaningar
Skickas följande arbetsdag

Socialt arbete utgör grunden för socionomens verksamhet i skolan - ett arbete som utförs i en perifer position i förhållande till skolorganisationens kärnverksamhet. Skolkuratorns professionsutövning och det sociala arbetets förutsättningar är därmed av stor vikt. I den här boken diskuteras och förmedlas kunskap om villkor, innehåll och utmaningar i den skolkurativa praktiken, vars grundläggande uppdrag är att företräda och bistå elever. I Socialt arbete i skolan ger yrkesverksamma praktike...

Socialt arbete utgör grunden för socionomens verksamhet i skolan - ett arbete som utförs i en perifer position i förhållande till skolorganisationens kärnverksamhet. Skolkuratorns professionsutövning och det sociala arbetets förutsättningar är därmed av stor vikt. I den här boken diskuteras och förmedlas kunskap om villkor, innehåll och utmaningar i den skolkurativa praktiken, vars grundläggande uppdrag är att företräda och bistå elever. I Socialt arbete i skolan ger yrkesverksamma praktiker och forskare grundläggande och fördjupande, konkreta och initierade beskrivningar av socialt arbete i skolan. Författarna beskriver historiskt hur arbetet har sett ut och med utgångspunkt i aktuell forskning diskuteras även hur framtidens uppdrag kan stärkas och utvecklas. Boken riktar sig i första hand till studerande vid socionomprogram och andra professionsutbildningar inom det samhälls- och beteendevetenskapliga området. Författarna behandlar aspekter av socialt arbete i skolan som tidigare inte har publicerats i den här formen och boken kan därför läsas även av yrkesverksamma skolkuratorer och annan personal i människobehandlande organisationer. Den kan även vara intressant för beslutsfattare och forskare.

Förord     13

Författarpresentation     15

1 1. Kuratorn – det sociala arbetets centrala aktör i skolan     19

Björn Blom, Cristine Isaksson & Lennart Nygren

Från elevvård till elevhälsa     20

Några kännetecknande drag för socialt arbete i skolan     21

Avslutning     25

Referenser     26

Del I Villkor

2 2. Socialt arbete i skolan – ett historiskt perspektiv      29

Anna Larsson

Det svenska skolsystemets utveckling och sociala funktion      30

Skolan som kanal för myndigheters sociala insatser     31

Individinriktat socialt arbete inom skolans ram     33

Elev och elevgrupp i centrum      35

Elevhälsan i dagens debatt och lag      37

Avslutning     38

Referenser     39

3 3. Socialt arbete i en politisk och pedagogisk kontext     41

Cristine Isaksson

Politisk och pedagogisk kontext      42

Legitimitet     44

Människobehandlande organisationer och teknologi     46

Avslutning     50

Referenser     52

4 4. Teorier, metoder och legitimitet för socialt arbete i skolan     55

Cristine Isaksson

Två generella beskrivningar av professionellt tillvägagångssätt      56

Psykosociala insatser och helhetssyn – en fråga om legitimitet     59

Helhetssyner     61

Praktikteorier – teorier om värden och förhållningssätt      63

Avslutning     66

Referenser     67

5 5. Juridiska aspekter på skolkuratorns arbete     69

Mikael Hellstadius

Skolkuratorn i skollagen     69

Regelverket om elevhälsa – innehåll, bakgrund och praktisk betydelse för skolkuratorer     69

Skollagens bestämmelse om barnets bästa     70

Barnkonventionen blir lag     72

Anmälningsskyldigheten enligt socialtjänstlagen     73

Offentlighetsprincipen     74

Inkommen handling     75

Upprättad handling     76

Hantering av allmänna handlingar     77

Sekretess och tystnadsplikt     77

Övergripande om sekretess och tystnadsplikt i skolan     78

Sekretess inom elevhälsan samt mellan elevhälsan och övriga skolan     79

Referenser     81

6 6. Om värdet av förebyggande socialt arbete i skolan     83

Lennart Nygren

Vad menas med förebyggande?     84

Vad är det som ska förebyggas?     85

Utvärdering av förebyggande insatser     86

Ett exempel på utvärdering av en bred förebyggande ansats     87

Utvärderingar av preventionsprogram i den svenska skolan     89

Dilemman med förebyggande insatser     90

Balansen mellan åtgärdande och förebyggande insatser      90

Organisatoriska dilemman     91

Avslutning      92

Referenser     93

7 7. Skolkuratorers ansvarsområden vid intern och extern samverkan     95

Jan Hjelte

Några centrala begrepp     95

Intern och extern samverkan      96

Samverkansformer      96

Organisatoriska och professionella villkor     97

Den samlade elevhälsan – ökad betoning på samverkan i tidiga insatser     97

Samverkan – ett ”gummibandsbegrepp”      98

Skolkuratorers interna samverkan     98

Intern samverkan mellan skolkuratorer och lärare      98

Intern samverkan inom elevhälsan      100

Skolkuratorers externa samverkan      101

En ”länk” mellan skolan och andra organisationer      101

Informationsöverföring      102

Gränsdragningsproblem      103

Huvuddragen i skolkuratorers samverkan     103

Att främja hälsa eller lösa problem?     104

Avslutning      105

Referenser      107

8 8. Kuratorer i skolan – organisation, relation, handlingsutrymme och tillit     109

Lennart G. Svensson

Skolan som byråkrati och människo­behandlande organisation     109

Relationen mellan professionell och klient: skolkurator–elev     111

Begreppet handlingsutrymme     113

Skolkuratorers handlingsutrymme     115

Begreppen tillit och förtroende     116

Tilliten till skolkurator och förtroendet för skolor     118

Avslutning     119

Referenser     120

Del II Innehåll

9 9. Ungas fysiska och psykiska hälsa     125

Karina Nygren

Vad är hälsa?     126

Att mäta hälsa och ohälsa      127

Hälsa och ohälsa hos barn och unga i Sverige i början av 2000-talet     127

Vad påverkar hur barn och unga mår?     129

Kön och socioekonomi     129

Levnadsvanor     130

Familj     131

Skola     132

Skolkuratorns arbete med barns och ungas hälsa      132

Avslutning     133

Referenser     134

10 10. Självskadande handlingar bland barn och ungdomar      139

– hur kan de förstås och vilket stöd kan skolkuratorn ge?

Inger Ekman

Hur kan ungdomars självskadande handlingar förstås?     140

Den individbaserade förklaringsmodellen      141

Den strukturella förklaringsmodellen      141

Den interaktionistiska förklaringsmodellen     142

Självskadande handlingar – ett dolt fenomen     143

Ungdomars berättelser om motiv för självskadande handlingar      143

Att berätta och söka hjälp      146

Vad kan skolkuratorn bidra med?      148

Avslutning     149

Referenser      149

11 11. Socialt arbete med kränkningar i skolan     151

Malin Johansson

Mobbning, kränkningar, trakasserier och diskriminering – vad är egentligen vad?     152

Centrala begrepp     152

Omfattning och utbredning     153

Åtgärder     154

Aktuella förklaringsmodeller av varför kränkningar förekommer     154

Skolors arbete mot kränkningar på olika nivåer     156

Främjande arbete     156

Förebyggande arbete     157

Åtgärdande arbete     158

Så kan skolkuratorn arbeta mot kränkningar     159

Tre exempel på främjande och förebyggande arbete mot kränkningar     160

Trygghetsråd     160

Lifeskills     160

Att sätta ord på känslor     161

Elever och personal kan tillsammans skapa en skola med färre kränkningar      162

Avslutning     163

Referenser     164

12 12. Skolsocialt arbete och skolfrånvaro      165

Yvonne D-Wester

Definition av frånvaro     165

Konsekvenser av frånvaro     166

Förekomst av frånvaro     167

Styrdokument      167

Systematiskt kvalitetsarbete      168

Psykosociala insatser     168

Orsaker till frånvaro     168

Skolfaktorer     169

Uppmärksamma närvaro och frånvaro     169

Överlämning och övergångar     169

Psykosocial arbetsmiljö     170

Fysisk arbetsmiljö     170

Bred kartläggning     171

Individfaktorer     171

Fysisk hälsa     171

Funktionsnedsättningar     172

Psykisk hälsa     172

Brist på sömn     173

Sociala faktorer     174

Familjesituation     174

Normbrytande beteende     174

Bostadsområdets betydelse     175

Samverkan     175

Avslutning     176

Referenser     176

13 13. Inlärningsprocess i en otrygg tillvaro     179

Ensamkommande flyktingungdomars psykosociala hälsa i skolan

Riyadh Al-Baldawi & Zahra Baldawi

Unga asylsökande och deras skolgång      179

Vårt kliniska material      181

Migrationsrelaterad stress och dess eventuella psykosociala konsekvenser      182

Kort om migrationsprocessen     182

Nadja – Fallbeskrivning     184

Konceptualisering av migrationsprocessen     185

Migrationsrelaterad stress (MRS)     186

Ahmed – fallbeskrivning     188

Vikten av att inte missa PTSD     189

Beslutet om uppehållstillstånd och ungdomarnas psykosociala hälsa     190

Familjeåterförening och ungdomarnas psykosociala hälsa     191

Laila – fallbeskrivning     192

Avslutning      193

Referenser     194

14 14. Genus och socialt arbete i skolan     195

Eva Randell

Från tolerans till normkritik     197

Kön, genus och identitet     198

Genuskonstruktion i skolan     200

Genus i förhållande till barns och ungdomars hälsa      201

Genusmedvetet socialt arbete i skolan     203

Avslutning     205

Referenser     205

15 15. Skolkuratorns arbete med delaktighet     209

Kristina Szönyi

Elevhälsans arbete med delaktighet     209

Delaktighet – ett begrepp med flera innebörder      210

Delaktighet är en social process     212

Att möta olika behov     212

Delaktighet betyder flera saker     212

Delaktighet i skolans retorik och praktik     213

Sex aspekter av delaktighet     214

Tillhörighet     214

Tillgänglighet     215

Fysisk tillgänglighet      215

Tillgängligt meningssammanhang     216

Sociokommunikativt samspel     216

Samhandling     217

Erkännande     218

Engagemang     218

Autonomi     219

Olika kulturer ställer olika krav     220

Arbeta med modellen i praktiken     220

Elevhälsan och främjande av delaktighet     221

Avslutning     222

Referenser     223

16 16. Skolkuratorns arbete för en hbtq-kompetent skola     225

Marja Onsjö

Könsidentiteter     226

Sexualiteter     227

Könsidentitet och sexualitet     228

Disorder of sex development, DSD      228

Könsroller     230

Utsatthet och dess effekter     230

Betydelsen av sammanhang     231

Våld      232

Förebyggande arbete mot mobbning     233

Skolkuratorns arbete för en inkluderande skolmiljö     234

Individuella kontakter     236

Avslutning     236

Referenser     237

Del III Utmaningar

17 17. Socialt arbete i skolan – utmaningar och utvecklingslinjer     241

Björn Blom, Cristine Isaksson & Lennart Nygren

Sociala problem, arbetsvillkor och arbetsuppgifter i omvandling     242

Ett förändrat problemtryck     242

Skolkuratorns förändrade arbetsvillkor     245

Ökad arbetsbelastning     245

Gränser mot andra professioner     245

Förändringar på organisationsnivå som påverkar socialt arbete i skolan     247

Ökat inslag av privata utförare     247

Hyr- och stafettsocionomer     248

Internetbaserat socialt arbete     248

Med blicken mot framtiden     249

Statlig legitimation     250

Vidareutbildning och ökad forskningsanknytning     250

Utveckling av specifika teorier och metoder     251

Styrning av kuratorer på basis av kontroll eller tillit     252

Internationalisering     252

Avslutningsvis     254

Referenser     254

Register     257

Boken, som är välskriven med ett akademiskt språk, är mycket bra och fyller sitt syfte väl.

Information

Redaktörer:
Cristine Isaksson Björn Blom Lennart Nygren
Kapitelförfattare:
Riyadh Al-Baldawi Zahra Baldawi Yvonne D-Wester Inger Ekman Mikael Hellstadius Jan Hjelte Malin Johansson Anna Larsson Karina Lundborg Marja Onsjö
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144109640
Utgivningsår:
2020
Artikelnummer:
39067-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
262

Författare

Cristine Isaksson

Cristine Isaksson är socionom, bildterapeut, lektor i socialt arbete och verksam vid Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet. Hennes for...

Björn Blom

Björn Blom är socionom och professor i socialt arbete, verksam vid Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet. Han forskar om det sociala a...

Lennart Nygren

Lennart Nygren är socionom och professor emeritus i socialt arbete vid Umeå universitet. Hans forskning behandlar kunskapsbildning i socialt arbete...

Riyadh Al-Baldawi

Riyadh Al-Baldawi är docent vid Ersta Sköndal Bräcke högskola i Stockholm. Han är specialist i psykiatri, leg. psykoterapeut och verksamhetschef vi...

Zahra Baldawi

Zahra Baldawi är AT-läkare vid S:t Görans sjukhus i Stockholm. Hon är också vikarierande forskningsassistent vid Orienthälsan i Stockholm.

Yvonne D-Wester

Yvonne D-Wester är auktoriserad socionom med en bakgrund som förste skolkurator i Stockholms stad, ordförande i Sveriges Skolkuratorers förening sa...

Inger Ekman

Inger Ekman är socionom, doktor i socialt arbete och verksam vid Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet. Inger Ekman har tidigare arbet...

Mikael Hellstadius

Mikael Hellstadius är jurist med särskild inriktning på skoljuridik. Han har tidigare arbetat på Utbildningsdepartementet och varit särskild utreda...

Jan Hjelte

Jan Hjelte är socionom, lektor i socialt arbete och verksam vid Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet. Jan har varit praktiskt verksam...

Malin Johansson

Malin Johansson är socionom, universitetsadjunkt i socialt arbete, doktorand på 50% kring ett projekt inom skolsocialt arbete och verksam vid Avdel...

Anna Larsson

Anna Larsson (f. 1967) är professor vid Umeå universitet och leder forskningsmiljön Historia med utbildningsvetenskaplig inriktning. Hennes forskni...

Karina Lundborg

Karina Nygren är socionom, lektor i socialt arbete och verksam vid Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet. Hennes forskning handlar om ...

Marja Onsjö

Marja Onsjö är leg. psykolog, anställd inom Barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) i Göteborg där hon främst arbetar med handledning och utbildning krin...

Eva Randell

Eva Randell är socionom, lektor i socialt arbete och doktor i folkhälsovetenskap. Hon är verksam vid socionomprogrammet, Högskolan Dalarna i Falun....

Lennart G Svensson

Lennart G. Svensson är professor emeritus vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, Göteborgs universitet. Han har sin specialisering i ...

Kristina Szönyi

Kristina Szönyi är fil.dr i pedagogik och arbetar som vikarierande lektor vid Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet. Hon har int...

 ;