Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Prevention med barn och unga

Prevention med barn och unga
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Författarpresentationer 11
Redaktörer 11
Övriga författare 11
1 1. Det förebyggande projektet 15
Torbjörn Forkby, Sofia Enell & Johanna Thulin
Att motverka utsatthet bland barn och unga 16
Några övergripande noteringar 18
Bokens struktur och innehåll 23
Referenser 30
Del I Prevention i socialt och pedagogiskt arbete
2 2. Mot ett kritiskt preventivt arbete 35
Torbjörn Forkby
Inledning 35
Preventionens kontrollambition 36
Prevention som riskhanteringspraktik 37
Preventionens radikala grundtanke 39
Att ta grundläggande livsvillkor på allvar 41
Preventionens kapacitet 44
Avslutande diskussion 46
Referenser 48
3 3. Barnrättsbaserad prevention – mer än bara symbolik? 53
Sofia Enell & Josefin Bernhardsson
Inledning 53
Barnkonventionen 55
Material 59
Den politiska artikulationen av barnrätten 60
Avslutande diskussion 71
Referenser 73
4 4. Risk- och skyddsfaktorer för barns utveckling utifrån ett socioekologiskt perspektiv 77
Carolina Jernbro & Torbjörn Forkby
Inledning 77
Dynamiken mellan risk- och skyddsfaktorer 78
Risk- och skyddsfaktorer utifrån en utvecklingsekologisk modell 80
Avslutande diskussion 90
Referenser 92
5 5. Preventivt arbete med barn och unga – allas ansvar? 97
Sanna Hallgren & Jimmy Fungmark
Inledning 97
Det breda ansvaret 99
Nivåindelade preventionsprinciper 101
Att upptäcka barn och unga tidigt 103
Orosanmälningar som knutpunkt 106
Socialtjänstens lättillgängliga sida 108
Avslutande diskussion 109
Referenser 111
6 6. Synkronisering, samordning och gränsarbete vid tidiga insatser 117
Mats Anderberg
Inledning 117
Definitioner av samverkan 119
Motiv, dilemman och strategier i samverkan 120
Samverkan kring barn och unga i utsatta situationer 123
Samverkan som policyspel 125
Samverkan kring barn och unga i ett svenskt län 126
Avslutande diskussion 132
Referenser 134
7 7. Att förstå barn och unga i sina sammanhang 139
Christel Avendal
Inledning 139
Skilda förståelser av ungas vardag 140
Avslutande diskussion 150
Referenser 153
8 8. Stöd till alla föräldrar – historisk framväxt och samtida utveckling 155
Disa Bergnehr
Inledning 155
Det universella föräldrastödets historiska framväxt 156
Familjepolitiska reformer 157
Ett jämställt föräldraskap 158
En bra förälder 159
Föräldraprogram för alla 161
Olika former av stöd 163
Föräldraskapets (olika) förutsättningar 164
Avslutande diskussion 166
Referenser 168
Del II Faser i det preventiva arbetet
9 9. Statistikens betydelse för kunskapsbaserad prevention bland barn och unga 175
Linda Hiltunen
Inledning 175
Barns perspektiv i forskning 176
Barn som respondenter 177
Samtida enkätundersökningar med unga som målgrupp 179
Hur används officiell statistik? 183
Exempel på hur statistik kan användas i preventionssyfte 184
Avslutande diskussion 193
Referenser 194
10 10. Att upptäcka och ge stöd till barn som riskerar att fara illa 197
Birgitta Persdotter & Torbjörn Kalin
Inledning 197
En sammanvägning av faktorer 198
Från upptäckt till stöd 202
Avslutande diskussion 209
Referenser 210
11 11. Att uppmärksamma barn som utsatts för våld – och erbjuda tidiga insatser 215
Johanna Thulin & Åsa Landberg
Inledning 215
Vad är barnmisshandel? 216
Förekomst och överlappning av barnmisshandel 216
Att berätta om barnmisshandel 217
Avslöjande som en process 218
Barriärer som försvårar ett avslöjande 219
Avsiktliga avslöjanden 221
Oavsiktliga avslöjanden 221
Förskolan och skolan som en arena för avslöjanden 222
Barns aktörskap 223
En responsiv vuxenvärld 224
Barnets våldsutsatthet försvinner ur blickfånget 225
Avslutande diskussion 229
Referenser 231
12 12. Att erbjuda rätt insatser – professionella och organisatoriska val 237
Tina Olsson, Martin Bergström & Cecilia Andrée Löfholm
Inledning 237
Att välja rätt – hur matchas en insats till en individ? 238
Att erbjuda rätt insats till rätt barn 248
Avslutande diskussion 252
Referenser 253
13 13. Utvärdering av preventionsprogram 257
Verner Denvall
Inledning 257
Utvärderingsfenomenet 259
Programmets problemanalysfas 261
Programmets genomförandefas 262
Programmets utvärderingsfas 264
Programmets implementeringsfas 269
Avslutande diskussion 271
Referenser 272
Del III Preventionspraktiker – arenor och gränsfrågor
14 14. GIRFEC i Sverige …|– mot en samlad praktik för tidiga och samordnade insatser för barn och unga? 279
Angelika Thelin & Mats Anderberg
Inledning 279
GIRFEC som kunskapsbaserat policyramverk 280
Utvärdering av GIRFEC i Skottland 283
Övergripande perspektiv på förändringsarbete 284
Utvecklingsarbetet i Sverige 286
Avslutande diskussion 292
Referenser 295
15 15. BarnSäkert – kartläggning av psykosociala riskfaktorer …|inom barnhälsovården för tidiga och samordnade insatser 299
Steven Lucas
Inledning 299
Barnmisshandel – ett folkhälsoproblem 299
Barnhälsovården som arena för psykosocialt stöd 300
BarnSäkert – SEEK-modellen i Sverige 301
BarnSäkert-studien 303
Resultat från BarnSäkert-studien 307
Fortsatt utveckling och spridning av BarnSäkert 311
Spridning av BarnSäkert till fler regioner 314
Avslutande diskussion 314
Referenser 315
16 16. Lokalt brottsförebyggande arbete …|– avgränsade insatser eller strategiskt samhällsbyggande? 319
Kristina Alstam & Paula Wahlgren
Inledning 319
Prevention, policy och plats 320
Förorten som arena för brottsprevention 322
Problemanalyser – en praktik med förhinder 332
Avslutande diskussion 336
Referenser 337
17 17. Skolan som arena för förebyggande socialt arbete 341
Åsa Backlund, Sara Högdin & Ylva Spånberger Weitz
Inledning 341
En begreppsram 342
Skolan i mötet mellan aktörer och logiker 343
Anmälningsplikten – en tvingande kontaktpunkt med förhinder 345
Att göra socialtjänsten känd och tillgänglig för skolelever 347
Social prevention som integrativt inslag i det pedagogiska uppdraget 349
Avslutande diskussion 351
Referenser 355
18 18. Segregerade skolor, segregerade fritidsaktiviteter 359
Alireza Behtoui, Fredrik Hertzberg & Anders Neergaard
Inledning 359
Fritidsaktiviteter – en central del av barns och ungdomars liv 360
Fritidsaktiviteter och lärande 362
Socialt kapital och social reproduktion 365
Vem deltar i fritidsaktiviteter och varför 367
Deltagandets konsekvenser 370
Går ojämlikhet att minska genom fritidsaktiviteter? 372
Avslutande diskussion 373
Referenser 374
19 19. Prevention som vidgad ansvarighet 379
Torbjörn Forkby, Sofia Enell & Johanna Thulin
Suboptimeringens konsekvenser 381
Barns rättigheter – vuxnas ansvar 384
En ansvarig praktik 386
Referenser 389
Register 391
är en mycket välskriven antologi och ger en bred och övergripande bild av ett ämne som i allra högsta grad är aktuellt i samhällsdebatten.
Information
- Redaktörer:
- Torbjörn Forkby Sofia Enell Johanna Thulin
- Kapitelförfattare:
- Kristina Alstam Mats Anderberg Cecilia Andrée Löfholm Christel Avendal Åsa Backlund Alireza Behtoui Disa Bergnéhr Martin Bergström Josefin Bernhardsson Verner Denvall
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144159720
- Utgivningsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 45326-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 393
Information
- Redaktörer:
- Torbjörn Forkby Sofia Enell Johanna Thulin
- Kapitelförfattare:
- Kristina Alstam Mats Anderberg Cecilia Andrée Löfholm Christel Avendal Åsa Backlund Alireza Behtoui Disa Bergnéhr Martin Bergström Josefin Bernhardsson Verner Denvall
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144180892
- Utgivningsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 45326-SB01
- Upplaga:
- Första