Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Prevention med barn och unga

- teori och praktik för socialt och pedagogiskt arbete
Skickas följande arbetsdag

Prevention med barn och unga

- teori och praktik för socialt och pedagogiskt arbete

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Det finns i dag ett stort intresse för att ställa om arbetet med barn och unga utifrån ett förebyggande perspektiv. Tanken är att identifiera dem som behöver stöd i ett tidigt skede, innan problemen vuxit sig stora och svårbemästrade. Genom att tillvarata barns och ungas vardagsmiljöer, i familj, förskola, skola och under fritiden, och erbjuda insatser utan att särskilja och peka ut vissa barn som problem, finns förhoppningar om att stärka såväl de inkluderande krafterna i vardagliga sammanha...

Det finns i dag ett stort intresse för att ställa om arbetet med barn och unga utifrån ett förebyggande perspektiv. Tanken är att identifiera dem som behöver stöd i ett tidigt skede, innan problemen vuxit sig stora och svårbemästrade. Genom att tillvarata barns och ungas vardagsmiljöer, i familj, förskola, skola och under fritiden, och erbjuda insatser utan att särskilja och peka ut vissa barn som problem, finns förhoppningar om att stärka såväl de inkluderande krafterna i vardagliga sammanhang som barnets förmåga att fungera i dessa. Intresset för förebyggande arbete är inget nytt, vare sig i Sverige eller internationellt. Det nya är kraften i dess uttryck, dess omfattning och att det sker en grundläggande omställning inom och mellan flera områden samtidigt. Det innebär formandet av ett slags professionellt fält inom vilket specialiserade funktioner skapas och kompetens håller på att byggas upp. I detta arbete har uppbyggnaden av den teoretiska grunden för arbetet halkat efter. Med denna antologi vill författarna möta intresset för och presentera en systematiskt sammanställd kunskapsbas om preventivt arbete med barn och unga i Sverige i dag. Prevention med barn och unga vänder sig till studenter och praktiskt verksamma i socialt och pedagogiskt arbete samt andra närliggande ämnen. Boken är också av intresse för politiker och myndigheter där samtal förs och beslut fattas om förebyggande arbete.

Författarpresentationer     11

Redaktörer     11

Övriga författare     11

1 1. Det förebyggande projektet     15

Torbjörn Forkby, Sofia Enell & Johanna Thulin

Att motverka utsatthet bland barn och unga     16

Några övergripande noteringar     18

Bokens struktur och innehåll     23

Referenser     30

Del I Prevention i socialt och pedagogiskt arbete

2 2. Mot ett kritiskt preventivt arbete     35

Torbjörn Forkby

Inledning     35

Preventionens kontrollambition     36

Prevention som riskhanteringspraktik     37

Preventionens radikala grundtanke     39

Att ta grundläggande livsvillkor på allvar     41

Preventionens kapacitet     44

Avslutande diskussion     46

Referenser     48

3 3. Barnrättsbaserad prevention – mer än bara symbolik?      53

Sofia Enell & Josefin Bernhardsson

Inledning     53

Barnkonventionen    55

Material     59

Den politiska artikulationen av barnrätten     60

Avslutande diskussion     71

Referenser     73

4 4. Risk- och skyddsfaktorer för barns utveckling utifrån ett socioekologiskt perspektiv     77

Carolina Jernbro & Torbjörn Forkby

Inledning     77

Dynamiken mellan risk- och skyddsfaktorer     78

Risk- och skyddsfaktorer utifrån en utvecklingsekologisk modell     80

Avslutande diskussion     90

Referenser     92

5 5. Preventivt arbete med barn och unga – allas ansvar?      97

Sanna Hallgren & Jimmy Fungmark

Inledning     97

Det breda ansvaret     99

Nivåindelade preventionsprinciper     101

Att upptäcka barn och unga tidigt     103

Orosanmälningar som knutpunkt     106

Socialtjänstens lättillgängliga sida     108

Avslutande diskussion     109

Referenser     111

6 6. Synkronisering, samordning och gränsarbete vid tidiga insatser     117

Mats Anderberg

Inledning     117

Definitioner av samverkan     119

Motiv, dilemman och strategier i samverkan    120

Samverkan kring barn och unga i utsatta situationer      123

Samverkan som policyspel     125

Samverkan kring barn och unga i ett svenskt län     126

Avslutande diskussion     132

Referenser     134

7 7. Att förstå barn och unga i sina sammanhang     139

Christel Avendal

Inledning     139

Skilda förståelser av ungas vardag     140

Avslutande diskussion     150

Referenser     153

8 8. Stöd till alla föräldrar – historisk framväxt och samtida utveckling     155

Disa Bergnehr

Inledning     155

Det universella föräldrastödets historiska framväxt     156

Familjepolitiska reformer     157

Ett jämställt föräldraskap     158

En bra förälder     159

Föräldraprogram för alla     161

Olika former av stöd    163

Föräldraskapets (olika) förutsättningar     164

Avslutande diskussion     166

Referenser     168

Del II Faser i det preventiva arbetet

9 9. Statistikens betydelse för kunskapsbaserad prevention bland barn och unga     175

Linda Hiltunen

Inledning     175

Barns perspektiv i forskning     176

Barn som respondenter     177

Samtida enkätundersökningar med unga som målgrupp     179

Hur används officiell statistik?      183

Exempel på hur statistik kan användas i preventionssyfte     184

Avslutande diskussion     193

Referenser     194

10 10. Att upptäcka och ge stöd till barn som riskerar att fara illa      197

Birgitta Persdotter & Torbjörn Kalin

Inledning     197

En sammanvägning av faktorer     198

Från upptäckt till stöd     202

Avslutande diskussion     209

Referenser     210

11 11. Att uppmärksamma barn som utsatts för våld – och erbjuda tidiga insatser     215

Johanna Thulin & Åsa Landberg

Inledning     215

Vad är barnmisshandel?      216

Förekomst och överlappning av barnmisshandel     216

Att berätta om barnmisshandel     217

Avslöjande som en process     218

Barriärer som försvårar ett avslöjande     219

Avsiktliga avslöjanden     221

Oavsiktliga avslöjanden     221

Förskolan och skolan som en arena för avslöjanden     222

Barns aktörskap      223

En responsiv vuxenvärld     224

Barnets våldsutsatthet försvinner ur blickfånget     225

Avslutande diskussion     229

Referenser     231

12 12. Att erbjudarätt insatser – professionella och organisatoriska val     237

Tina Olsson, Martin Bergström & Cecilia Andrée Löfholm

Inledning     237

Att välja rätt – hur matchas en insats till en individ?     238

Att erbjuda rätt insats till rätt barn     248

Avslutande diskussion     252

Referenser     253

13 13. Utvärdering av preventionsprogram     257

Verner Denvall

Inledning     257

Utvärderingsfenomenet     259

Programmets problemanalysfas     261

Programmets genomförandefas     262

Programmets utvärderingsfas     264

Programmets implementeringsfas     269

Avslutande diskussion     271

Referenser     272

Del III Preventions­praktiker – arenor och gränsfrågor

14 14. GIRFEC i Sverige …|– mot en samlad praktik för tidiga och sam­ordnade insatser för barn och unga?     279

Angelika Thelin & Mats Anderberg

Inledning     279

GIRFEC som kunskapsbaserat policyramverk     280

Utvärdering av GIRFEC i Skottland     283

Övergripande perspektiv på förändringsarbete     284

Utvecklingsarbetet i Sverige     286

Avslutande diskussion     292

Referenser     295

15 15. BarnSäkert – kartläggning av psykosociala riskfaktorer …|inom barnhälsovården för tidiga och samordnade insatser     299

Steven Lucas

Inledning     299

Barnmisshandel – ett folkhälsoproblem     299

Barnhälsovården som arena för psykosocialt stöd     300

BarnSäkert – SEEK-modellen i Sverige     301

BarnSäkert-studien     303

Resultat från BarnSäkert-studien     307

Fortsatt utveckling och spridning av BarnSäkert     311

Spridning av BarnSäkert till fler regioner     314

Avslutande diskussion     314

Referenser     315

16 16. Lokalt brottsförebyggande arbete …|– avgränsade insatser eller strategiskt samhällsbyggande?      319

Kristina Alstam & Paula Wahlgren

Inledning     319

Prevention, policy och plats     320

Förorten som arena för brottsprevention     322

Problemanalyser – en praktik med förhinder     332

Avslutande diskussion     336

Referenser     337

17 17. Skolan som arena för förebyggande socialt arbete     341

Åsa Backlund, Sara Högdin & Ylva Spånberger Weitz

Inledning     341

En begreppsram     342

Skolan i mötet mellan aktörer och logiker     343

Anmälningsplikten – en tvingande kontaktpunkt med förhinder     345

Att göra socialtjänsten känd och tillgänglig för skolelever     347

Social prevention som integrativt inslag i det pedagogiska uppdraget     349

Avslutande diskussion     351

Referenser     355

18 18. Segregerade skolor, segregerade fritidsaktiviteter     359

Alireza Behtoui, Fredrik Hertzberg & Anders Neergaard

Inledning     359

Fritidsaktiviteter – en central del av barns och ungdomars liv     360

Fritidsaktiviteter och lärande     362

Socialt kapital och social reproduktion     365

Vem deltar i fritidsaktiviteter och varför     367

Deltagandets konsekvenser     370

Går ojämlikhet att minska genom fritidsaktiviteter?     372

Avslutande diskussion     373

Referenser     374

19 19. Prevention som vidgad ansvarighet     379

Torbjörn Forkby, Sofia Enell & Johanna Thulin

Suboptimeringens konsekvenser     381

Barns rättigheter – vuxnas ansvar     384

En ansvarig praktik     386

Referenser     389

Register     391

är en mycket välskriven antologi och ger en bred och övergripande bild av ett ämne som i allra högsta grad är aktuellt i samhällsdebatten.

Författare

Torbjörn Forkby

Torbjörn Forkby är professor i socialt arbete vid Linnéuniversitetet. Hans forskning rör främjande och förebyggande arbete bland barn och unga, men...

Sofia Enell

Sofia Enell är socionom och lektor i socialt arbete vid Linnéuniversitetet. Hennes forskning i fältet social barnavård rör såväl tidiga som sena in...

Johanna Thulin

Johanna Thulin är socionom och lektor i socialt arbete vid Linnéuniversitetet. Hennes forskningsintresse rör bland annat barns våldsutsatthet och m...

Kristina Alstam

Kristina Alstam är filosofie doktor i socialt arbete och verksam som forskare och lektor vid Institutionen för socialt arbete vid Göteborgs univers...

Mats Anderberg

Mats Anderberg är socionom och docent i socialt arbete vid Linnéuniversitetet. Hans forskningsintresse handlar huvudsakligen om ungdomar med substa...

Cecilia Andrée Löfholm

Cecilia Andrée Löfholm är socionom och fil.dr i socialt arbete, verksam på Socialstyrelsen och vid Lunds universitet. Hennes arbete rör framför all...

Christel Avendal

Christel Avendal är socionom och lektor vid Socialhögskolan, Lunds universitet. Hon forskar bland annat om barns vardagsliv och hur barn själva upp...

Åsa Backlund

Åsa Backlund är socionom och lektor vid Institutionen för socialt arbete vid Stockholms universitet. Hennes forskning handlar om socialt arbete med...

Alireza Behtoui

Alireza Behtoui är professor i sociologi och verksam vid Södertörns högskola. Hans forskning är huvudsakligen inriktad på stratifieringsprocesser i...

Disa Bergnéhr

Disa Bergnéhr är professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. Hon forskar bland annat om ensamstående föräldrar, flyktingfamiljer, elevhälsan, rel...

Martin Bergström

Martin Bergström är socionom och docent vid Socialhögskolan, Lunds universitet och vid Institut for Socialrådgiveruddannelse, Københavns Profession...

Josefin Bernhardsson

Josefin Bernhardsson är fil.dr i sociologi och forskningsledare på FoU Nordost i Stockholm. Hennes arbete handlar till stor del om att följa och ut...

Verner Denvall

Verner Denvall är seniorprofessor i socialt arbete vid Socialhögskolan, Lunds universitet och professor emeritus vid Linnéuniversitetet. Hans nuvar...

Jimmy Fungmark

Jimmy Fungmark är socionom och doktorand i socialt arbete vid Linnéuniversitetet. Han har tidigare arbetat inom socialtjänsten med barn, unga och f...

Sanna Hallgren

Sanna Hallgren är socionom och doktorand vid Linnéuniversitetet inom ramen för Forskarskolan för yrkesverksamma (FYS). Hon är yrkesverksam inom soc...

Fredrik Hertzberg

Fredrik Hertzberg är docent i pedagogik och verksam vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet. Hans forskning uppmärk...

Linda Hiltunen

Linda Hiltunen är fil.dr i sociologi vid Institutionen för samhällsstudier, Linnéuniversitetet i Växjö. Hennes forskningsintressen är barns och ung...

Sara Högdin

Sara Högdin är socionom och professor i socialt arbete vid Högskolan i Halmstad. Hennes huvudsakliga forskningsområden innefattar studier av social...

Carolina Jernbro

Carolina Jernbro är lektor i folkhälsovetenskap vid Karlstads universitet. Hon forskar om våld mot barn med fokus på risk- och skyddsfaktorer för v...

Torbjörn Kalin

Torbjörn Kalin är socionom och doktorand vid Hälsohögskolan i Jönköping. Hans forskning och tidigare publikationer handlar om den sociala barnavård...

Åsa Landberg

Åsa Landberg är legitimerad psykolog och legitimerad psykoterapeut och sakkunnig i frågor om våld mot barn på Stiftelsen Allmänna Barnhuset. Hon är...

Steven Lucas

Steven Lucas är barnläkare och docent i pediatrik vid Uppsala universitet. Hans forskning fokuserar på hur barns och ungdomars hälsa kan främjas ge...

Anders Neergaard

Anders Neergaard är professor i sociologi, REMESO, Linköpings universitet och forskar kring maktrelationer och ojämlikhet, med fokus på etnicitet/r...

Tina Olsson

Tina Olsson är docent i socialt arbete och verksam vid Hälsohögskolan, Jönköping och Institutionen för socialt arbete, Göteborgs universitet. Henne...

Birgitta Persdotter

Birgitta Persdotter är lektor i socialt arbete vid Institutionen för psykologiska och sociala studier, Karlstads universitet. Hennes forskningsstud...

Ylva Spånberger Weitz

Ylva Spånberger Weitz är socionom och fil.dr i socialt arbete, anställd vid Södertörns högskola. Hennes forskning och undervisning rör främst skols...

Angelika Thelin

Angelika Thelin är socionom och lektor i socialt arbete vid Linnéuniversitetet. Hennes forskningsintresse handlar huvudsakligen om utsatta livsvill...

Paula Wahlgren

Paula Wahlgren är filosofie doktor i kriminologi och verksam som forskare och lektor vid Institutionen för pedagogik vid Linnéuniversitetet. Hennes...

 ;

Det finns i dag ett stort intresse för att ställa om arbetet med barn och unga utifrån ett förebyggande perspektiv. Tanken är att identifiera dem som behöver stöd i ett tidigt skede, innan problemen vuxit sig stora och svårbemästrade. Genom att tillvarata barns och ungas vardagsmiljöer, i familj, förskola, skola och under fritiden, och erbjuda insatser utan att särskilja och peka ut vissa barn som problem, finns förhoppningar om att stärka såväl de inkluderande krafterna i vardagliga sammanha...

Det finns i dag ett stort intresse för att ställa om arbetet med barn och unga utifrån ett förebyggande perspektiv. Tanken är att identifiera dem som behöver stöd i ett tidigt skede, innan problemen vuxit sig stora och svårbemästrade. Genom att tillvarata barns och ungas vardagsmiljöer, i familj, förskola, skola och under fritiden, och erbjuda insatser utan att särskilja och peka ut vissa barn som problem, finns förhoppningar om att stärka såväl de inkluderande krafterna i vardagliga sammanhang som barnets förmåga att fungera i dessa. Intresset för förebyggande arbete är inget nytt, vare sig i Sverige eller internationellt. Det nya är kraften i dess uttryck, dess omfattning och att det sker en grundläggande omställning inom och mellan flera områden samtidigt. Det innebär formandet av ett slags professionellt fält inom vilket specialiserade funktioner skapas och kompetens håller på att byggas upp. I detta arbete har uppbyggnaden av den teoretiska grunden för arbetet halkat efter. Med denna antologi vill författarna möta intresset för och presentera en systematiskt sammanställd kunskapsbas om preventivt arbete med barn och unga i Sverige i dag. Prevention med barn och unga vänder sig till studenter och praktiskt verksamma i socialt och pedagogiskt arbete samt andra närliggande ämnen. Boken är också av intresse för politiker och myndigheter där samtal förs och beslut fattas om förebyggande arbete.

Författare

Torbjörn Forkby

Torbjörn Forkby är professor i socialt arbete vid Linnéuniversitetet. Hans forskning rör främjande och förebyggande arbete bland barn och unga, men...

Sofia Enell

Sofia Enell är socionom och lektor i socialt arbete vid Linnéuniversitetet. Hennes forskning i fältet social barnavård rör såväl tidiga som sena in...

Johanna Thulin

Johanna Thulin är socionom och lektor i socialt arbete vid Linnéuniversitetet. Hennes forskningsintresse rör bland annat barns våldsutsatthet och m...

Kristina Alstam

Kristina Alstam är filosofie doktor i socialt arbete och verksam som forskare och lektor vid Institutionen för socialt arbete vid Göteborgs univers...

Mats Anderberg

Mats Anderberg är socionom och docent i socialt arbete vid Linnéuniversitetet. Hans forskningsintresse handlar huvudsakligen om ungdomar med substa...

Cecilia Andrée Löfholm

Cecilia Andrée Löfholm är socionom och fil.dr i socialt arbete, verksam på Socialstyrelsen och vid Lunds universitet. Hennes arbete rör framför all...

Christel Avendal

Christel Avendal är socionom och lektor vid Socialhögskolan, Lunds universitet. Hon forskar bland annat om barns vardagsliv och hur barn själva upp...

Åsa Backlund

Åsa Backlund är socionom och lektor vid Institutionen för socialt arbete vid Stockholms universitet. Hennes forskning handlar om socialt arbete med...

Alireza Behtoui

Alireza Behtoui är professor i sociologi och verksam vid Södertörns högskola. Hans forskning är huvudsakligen inriktad på stratifieringsprocesser i...

Disa Bergnéhr

Disa Bergnéhr är professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. Hon forskar bland annat om ensamstående föräldrar, flyktingfamiljer, elevhälsan, rel...

Martin Bergström

Martin Bergström är socionom och docent vid Socialhögskolan, Lunds universitet och vid Institut for Socialrådgiveruddannelse, Københavns Profession...

Josefin Bernhardsson

Josefin Bernhardsson är fil.dr i sociologi och forskningsledare på FoU Nordost i Stockholm. Hennes arbete handlar till stor del om att följa och ut...

Verner Denvall

Verner Denvall är seniorprofessor i socialt arbete vid Socialhögskolan, Lunds universitet och professor emeritus vid Linnéuniversitetet. Hans nuvar...

Jimmy Fungmark

Jimmy Fungmark är socionom och doktorand i socialt arbete vid Linnéuniversitetet. Han har tidigare arbetat inom socialtjänsten med barn, unga och f...

Sanna Hallgren

Sanna Hallgren är socionom och doktorand vid Linnéuniversitetet inom ramen för Forskarskolan för yrkesverksamma (FYS). Hon är yrkesverksam inom soc...

Fredrik Hertzberg

Fredrik Hertzberg är docent i pedagogik och verksam vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet. Hans forskning uppmärk...

Linda Hiltunen

Linda Hiltunen är fil.dr i sociologi vid Institutionen för samhällsstudier, Linnéuniversitetet i Växjö. Hennes forskningsintressen är barns och ung...

Sara Högdin

Sara Högdin är socionom och professor i socialt arbete vid Högskolan i Halmstad. Hennes huvudsakliga forskningsområden innefattar studier av social...

Carolina Jernbro

Carolina Jernbro är lektor i folkhälsovetenskap vid Karlstads universitet. Hon forskar om våld mot barn med fokus på risk- och skyddsfaktorer för v...

Torbjörn Kalin

Torbjörn Kalin är socionom och doktorand vid Hälsohögskolan i Jönköping. Hans forskning och tidigare publikationer handlar om den sociala barnavård...

Åsa Landberg

Åsa Landberg är legitimerad psykolog och legitimerad psykoterapeut och sakkunnig i frågor om våld mot barn på Stiftelsen Allmänna Barnhuset. Hon är...

Steven Lucas

Steven Lucas är barnläkare och docent i pediatrik vid Uppsala universitet. Hans forskning fokuserar på hur barns och ungdomars hälsa kan främjas ge...

Anders Neergaard

Anders Neergaard är professor i sociologi, REMESO, Linköpings universitet och forskar kring maktrelationer och ojämlikhet, med fokus på etnicitet/r...

Tina Olsson

Tina Olsson är docent i socialt arbete och verksam vid Hälsohögskolan, Jönköping och Institutionen för socialt arbete, Göteborgs universitet. Henne...

Birgitta Persdotter

Birgitta Persdotter är lektor i socialt arbete vid Institutionen för psykologiska och sociala studier, Karlstads universitet. Hennes forskningsstud...

Ylva Spånberger Weitz

Ylva Spånberger Weitz är socionom och fil.dr i socialt arbete, anställd vid Södertörns högskola. Hennes forskning och undervisning rör främst skols...

Angelika Thelin

Angelika Thelin är socionom och lektor i socialt arbete vid Linnéuniversitetet. Hennes forskningsintresse handlar huvudsakligen om utsatta livsvill...

Paula Wahlgren

Paula Wahlgren är filosofie doktor i kriminologi och verksam som forskare och lektor vid Institutionen för pedagogik vid Linnéuniversitetet. Hennes...

 ;