Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

När samhället träder in

Barn, föräldrar och social barnavård
Skickas följande arbetsdag

När samhället träder in

Barn, föräldrar och social barnavård

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Social barnavård är den del av socialtjänsten som har det yttersta ansvaret för att ge stöd, hjälp och skydd till socialt utsatta barn och familjer. I När samhället träder in analyseras den sociala barnavården på flera nivåer och utifrån olika perspektiv. Boken behandlar den sociala barnavårdens organisering, professionellas insatser, olika vårdformer samt berörda barns, ungas och familjers livssituation och perspektiv. I boken diskuteras också insatsers utfall och hur de kan undersökas. När ...

Social barnavård är den del av socialtjänsten som har det yttersta ansvaret för att ge stöd, hjälp och skydd till socialt utsatta barn och familjer. I När samhället träder in analyseras den sociala barnavården på flera nivåer och utifrån olika perspektiv. Boken behandlar den sociala barnavårdens organisering, professionellas insatser, olika vårdformer samt berörda barns, ungas och familjers livssituation och perspektiv. I boken diskuteras också insatsers utfall och hur de kan undersökas. När samhället träder in vänder sig till studerande i socialt arbete och andra samhällsvetenskapliga ämnen vid universitet och högskolor samt till yrkesverksamma inom socialt arbete och angränsande områden.

    • 11
      Författarpresentation
    • 13
      Förord
      • 17
        Introduktion
        • Gunvor Andersson, Ingrid Höjer, Marie Sallnäs & Yvonne Sjöblom
        • 18
          Några ord om lagstiftningen och statens styrning
          • 19
            Hur många berörs?
        • 20
          Hur boken är upplagd
        • 21
          Referenser
  • Del I Ramar, premisser och organisation
      • 1
        25
         Social barnavård och barns utsatthet
        • Gunvor Andersson & Marie Sallnäs
        • 25
          Barn med utsatta barndomsbetingelser
        • 28
          Stat, familj och barn
          • 30
            Centrala samhällsinstitutioner viktiga för barndomen
        • 30
          Social barnavård – ett residualsystem
          • 31
            Klass, kön och etnicitet som markörer
        • 35
          Olika modeller för social barnavård
          • 37
            Barnavårdsproblem och välfärdsstaten
          • 38
            Ungdomar som beter sig illa
        • 40
          Slutord
        • 40
          Referenser
      • 2
        45
         Organisering, sortering och marknadsorientering
        • Marie Sallnäs, Stefan Wiklund & Francesca Östberg
        • 45
          En del av individ- och familjeomsorgen
        • 47
          En människobehandlande organisation
          • 48
            Organisationer – resurser och makt
          • 49
            Gränsdragning – vem och vad är barnavårdens ansvar?
          • 50
            Inflöde och ”people processing”
          • 52
            Vad spelar roll för sorteringsprocessen?
        • 53
          Är barnavården likadan i alla kommuner?
        • 54
          Offentligt och privat
          • 54
            En marknad
          • 55
            Hur stort är de privata aktörernas utrymme?
          • 58
            Offentliga organisationer som köpare
        • 59
          Slutord
        • 60
          Referenser
      • 3
        63
         De professionella i den sociala barnavården
        • Ingrid Höjer & Staffan Höjer
        • 63
          Professionalisering inom socialt arbete och i social barnavård
          • 65
            Det viktiga uppdraget och arbetsuppgifterna för de professionella
          • 66
            Vilka arbetar i socialtjänstorganisationen?
          • 67
            Utbildning, vidareutbildning och forskning inom social barnavård
          • 68
            Den sociala barnavården är ett politikerstyrt område
          • 70
            Intern och extern status för barnavårdsarbete
          • 70
            Rörligheten mellan olika arbetsuppgifter och flykten från myndighetsutövningen
          • 72
            Att både arbeta med stöd och myndighetsutövning – balansen mellan hjälp och kontroll
          • 74
            Strategier för att hantera det komplexa barnavårdsarbetet
          • 75
            Standardisering som ett sätt att lösa komplexiteten?
          • 76
            Evidensbaserad praktik – en möjlig väg att professionalisera arbetet?
        • 78
          Slutord
        • 78
          Referenser
  • Del II Barn, unga och familjer
      • 4
        85
         Föräldrar möter social barnavård – att ha sitt barn i familjehem
        • Ingrid Höjer
          • 85
            Familjer och den sociala barnavården
          • 86
            Vilka familjer gäller det?
          • 87
            Hjälp eller kontroll?
          • 88
            Ensamstående mammor och frånvarande pappor
          • 89
            Mödrar och missbruk
          • 90
            Kunskapsläget – hur uppfattar föräldrar kontakten med socialtjänsten?
        • 92
          Föräldrar möter socialtjänsten
          • 92
            Fokus på det bristfälliga föräldraskapet
          • 95
            Delaktighet och respekt
          • 97
            Att inte bli lyssnad till
        • 98
          Föräldraskap under placeringstiden
          • 98
            Föräldrarnas synpunkter på kontakt under placeringen
          • 98
            Samarbete med familjehemsföräldrarna
          • 100
            Känslor av underlägsenhet och konkurrens
        • 101
          Slutord
        • 102
          Referenser
      • 5
        105
         Om yngre barn i socialt arbete
        • Gunvor Andersson
        • 105
          Att förstå sig på yngre barn
        • 106
          Barn och familj i teoretiskt perspektiv
        • 109
          Yngre barn i utveckling
          • 109
            I väntan på barnet
          • 111
            Barnets första år – spädbarnstiden
          • 112
            Barn i förskoleåren 1−6 år
          • 118
            Yngre skolbarn 7−12 år
        • 123
          Familj, barn och omvärld
          • 123
            Familj och familjebegreppet
          • 124
            Barn med nutid och framtid
          • 126
            Omvärldens betydelse
        • 127
          Slutord
        • 128
          Referenser
      • 6
        133
         Ungdomsproblem och ungdomars problem
        • Yvonne Sjöblom
        • 133
          Ungdom som social kategori
          • 134
            Ungdomstiden som psykologisk utvecklingsfas
          • 135
            En ny syn på unga och på ungdomstiden?
        • 136
          Sårbara och utsatta ungdomar
        • 137
          Ungdomar och sociala problem
          • 138
            Konstruktionen av sociala problem som är knutna till ungdomar
          • 138
            Framväxten av unga och sociala problem
          • 142
            De som tidigt ofrivilligt bryter upp hemifrån − ett ungdomsproblem eller ungdomars problem
          • 143
            Familjen som både skapare och lösare av problem
          • 145
            Kön och ungdomsproblem
          • 148
            Ett ungdomsperspektiv
          • 149
            Den förlängda ungdomstiden
          • 150
            Övergångsfasen från ung till vuxen
          • 151
            Ungdomsliv kontra familjeliv
          • 152
            Övergången till vuxenlivet för unga som lämnar samhällsvården
          • 156
            Vikten av delaktighet för unga som planerar att lämna samhällsvården
        • 157
          Slutord
        • 158
          Referenser
      • 7
        163
         Ensamkommande barn och unga i en föränderlig värld
        • Åsa Söderqvist Forkby
        • 163
          En heterogen grupp av barn och unga
          • 165
            En kort historisk tillbakablick
          • 166
            Flyktorsaker
          • 168
            Asylsökningsprocessen och den första tiden i Sverige
          • 170
            Utredningsprocessen (utredningstiden)
          • 171
            Åldersbedömning
          • 172
            Socialtjänstens roll
          • 177
            Kampen om tillhörighet
          • 178
            De professionella
        • 181
          Slutord
        • 182
          Referenser
      • 8
        185
         Vuxna med barndomserfarenheter av samhällsvård
        • Gunvor Andersson
        • 185
          Glimtar från annan forskning
          • 185
            Social situation och hälsa
          • 187
            Relationer
        • 188
          Ett longitudinellt forskningsprojekt om barn i samhällsvård
        • 190
          Placeringshistoria
        • 191
          Social situation och hälsa i vuxen ålder
          • 191
            Utbildning
          • 192
            Laglydighet
          • 193
            Arbete och försörjning
          • 196
            Hälsa och välbefinnande
        • 197
          Egen familj och relationen till föräldrarna i vuxen ålder
          • 198
            Egen familjesituation
          • 200
            Relationen till de egna föräldrarna i vuxen ålder
        • 205
          Resultat i teoretiskt perspektiv
        • 209
          Slutord
        • 209
          Referenser
  • Del III Bedömningar, insatser och utfall
      • 9
        215
         Risk och riskbedömningar
        • Tommy Lundström
        • 215
          Bedöma, utreda, värdera
          • 216
            Bakgrund
        • 218
          Barnavårdsanmälningar och riskbedömningar
          • 219
            Forskning om riskbedömningsinstrument
          • 224
            Behövs professionella när man använder instrument?
        • 225
          Utvecklingen i Sverige
        • 228
          Slutord
        • 230
          Referenser
      • 10
        233
         Öppenvård
        • Yvonne Sjöblom & Stefan Wiklund
        • 233
          En bred uppsättning insatser
        • 234
          Öppenvårdens omfattning, karaktär och utveckling över tid
        • 235
          Öppenvårdens olika funktioner
          • 236
            Prevention
          • 239
            Stöd och behandling
          • 245
            Kontroll
        • 247
          Slutord
        • 248
          Referenser
      • 11
        251
         Institutionsvård för barn och unga
        • Marie Sallnäs
        • 251
          Samhällsvård – vårdformer och utvecklingsdrag
          • 252
            Några utvecklingsdrag
          • 253
            En förstärkt tillsynsapparat
        • 255
          Olika slags institutioner
          • 255
            HVB – en flora av verksamheter
          • 258
            Särskilda ungdomshem som drivs av staten – mellan behandling och straff
        • 260
          Behandling, omsorg, hem och familj
        • 263
          Reglering av tid och rum i en kollektiv miljö
          • 265
            Kamratgruppen – på gott och ont
          • 266
            Barns uppfattningar om institutionsvård
        • 268
          Barnens skolgång och hälsa
          • 269
            Behövs institutioner?
        • 270
          Slutord
        • 271
          Referenser
      • 12
        277
         Vård i familjehem
        • Ingrid Höjer
        • 277
          Familjehemsvård
          • 278
            Rekrytering och utredning av familjehem
          • 280
            Vilka är det som blir familjehemsföräldrar?
          • 280
            Vilken är familjehemmets uppgift?
          • 281
            Vårdnadsöverflyttning
          • 283
            Placeringar i släktinghem
        • 284
          Kontakt mellan placerade barn och ungdomar och deras ursprungsfamiljer
          • 284
            Förändringar av familjehemsuppdragets karaktär
          • 285
            Placerade barns och ungas åsikter om kontakt med ursprungsfamiljen
          • 286
            Familjehemsföräldrarnas erfarenheter av kontakt med placerade barns och ungas föräldrar
          • 287
            Återförening och återplacering
        • 288
          Att vara placerad i familjehem
          • 291
            Utbildningssituationen för placerade barn och unga
        • 294
          Ett familjeorienterat perspektiv – vad innebär det?
        • 297
          Slutord
        • 297
          Referenser
      • 13
        303
         Att studera utfall och effekter – om social barnavård och nytta
        • Marie Sallnäs
        • 303
          Några påpekanden
        • 306
          Några begrepp
        • 307
          Olika design – olika frågor och svar
          • 307
            Serviceutfall och klientutfall
          • 308
            Randomiserade kontrollerade studier
          • 311
            Kvasi-experimentella studier
          • 312
            Före-efter-studier
          • 314
            Registerstudier
          • 315
            Kvalitativa studier
          • 317
            Översikter
        • 318
          Forskning, utfall och nytta
        • 320
          Slutord
        • 322
          Referenser
        • 327
          Med blicken framåt
        • Gunvor Andersson, Ingrid Höjer, Marie Sallnäs & Yvonne Sjöblom
        • 327
          Organisering och utförande
        • 328
          Evidensfrågan
        • 330
          Om professionen
        • 331
          Mer lättillgängliga insatser
        • 332
          Samhällsvård
        • 333
          Omvärld, familj och barn som individer
        • 334
          Barnavårdens beroende av omvärlden
        • 335
          Barns beroende av familjen
        • 336
          Barn och unga som individer
        • 337
          Det spelar roll vad som görs
        • 338
          Referenser
    • 341
      Sakregister

För den som studerar till socionom finns mycket att hämta i denna bok. Den bör ingå i kurslitteraturen. Men de som bestämmer över barnavården på olika nivåer borde också läsa den. Och begrunda.

Information

Redaktörer:
Gunvor Andersson Ingrid Höjer Marie Sallnäs Yvonne Sjöblom
Kapitelförfattare:
Staffan Höjer Tommy Lundström Åsa Söderqvist Forkby Stefan Wiklund Francesca Östberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144123363
Utgivningsår:
2012
Revisionsår:
2019
Artikelnummer:
33810-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
346

Författare

Gunvor Andersson

Gunvor Andersson är FD i psykologi och professor i socialt arbete. Hon disputerade i psykologi med avhandlingen Små barn på barnhem (1984) och anst...

Ingrid Höjer

Ingrid Höjer är professor i socialt arbete vid Göteborgs universitet. Hennes forskning är inriktad mot barn och familj, med ett särskilt fokus på d...

Marie Sallnäs

Marie Sallnäs är professor i socialt arbete vid Stockholms universitet. Hon forskar och undervisar om social barnavård i vid bemärkelse. Speciellt ...

Yvonne Sjöblom

Yvonne Sjöblom är professor i socialt arbete vid Högskolan i Gävle. Hon forskar inom området social barnavård, framför allt med inriktning mot sårb...

Staffan Höjer

Staffan Höjer är socionom och professor i socialt arbete vid Göteborgs universitet. Han forskar inom profession, organisation och kunskapsfrågor ti...

Tommy Lundström

Tommy Lundström är professor i socialt arbete vid Stockholms universitet. Han forskar och undervisar om bland annat social barnavård, evidensbasera...

Åsa Söderqvist Forkby

Åsa Söderqvist Forkby är socionom, fil.dr och lektor i socialt arbete vid Linnéuniversitet. Hennes forskning rör barn och unga med migrationserfare...

Stefan Wiklund

Stefan Wiklund är docent i socialt arbete vid Stockholms universitet. Hans forskning rör främst socialtjänstens individ- och familjeomsorg, med sär...

Francesca Östberg

Francesca Östberg är socionom, fil.dr i socialt arbete och lektor vid Institutionen för socialt arbete vid Stockholms universitet. Hennes forskning...

 ;

Social barnavård är den del av socialtjänsten som har det yttersta ansvaret för att ge stöd, hjälp och skydd till socialt utsatta barn och familjer. I När samhället träder in analyseras den sociala barnavården på flera nivåer och utifrån olika perspektiv. Boken behandlar den sociala barnavårdens organisering, professionellas insatser, olika vårdformer samt berörda barns, ungas och familjers livssituation och perspektiv. I boken diskuteras också insatsers utfall och hur de kan undersökas. Nä...

Social barnavård är den del av socialtjänsten som har det yttersta ansvaret för att ge stöd, hjälp och skydd till socialt utsatta barn och familjer. I När samhället träder in analyseras den sociala barnavården på flera nivåer och utifrån olika perspektiv. Boken behandlar den sociala barnavårdens organisering, professionellas insatser, olika vårdformer samt berörda barns, ungas och familjers livssituation och perspektiv. I boken diskuteras också insatsers utfall och hur de kan undersökas. När samhället träder in vänder sig till studerande i socialt arbete och andra samhällsvetenskapliga ämnen vid universitet och högskolor samt till yrkesverksamma inom socialt arbete och angränsande områden.

Information

Redaktörer:
Gunvor Andersson Ingrid Höjer Marie Sallnäs Yvonne Sjöblom
Kapitelförfattare:
Staffan Höjer Tommy Lundström Åsa Söderqvist Forkby Stefan Wiklund Francesca Östberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144168937
Utgivningsår:
2012
Revisionsår:
2019
Artikelnummer:
33810-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Gunvor Andersson

Gunvor Andersson är FD i psykologi och professor i socialt arbete. Hon disputerade i psykologi med avhandlingen Små barn på barnhem (1984) och anst...

Ingrid Höjer

Ingrid Höjer är professor i socialt arbete vid Göteborgs universitet. Hennes forskning är inriktad mot barn och familj, med ett särskilt fokus på d...

Marie Sallnäs

Marie Sallnäs är professor i socialt arbete vid Stockholms universitet. Hon forskar och undervisar om social barnavård i vid bemärkelse. Speciellt ...

Yvonne Sjöblom

Yvonne Sjöblom är professor i socialt arbete vid Högskolan i Gävle. Hon forskar inom området social barnavård, framför allt med inriktning mot sårb...

Staffan Höjer

Staffan Höjer är socionom och professor i socialt arbete vid Göteborgs universitet. Han forskar inom profession, organisation och kunskapsfrågor ti...

Tommy Lundström

Tommy Lundström är professor i socialt arbete vid Stockholms universitet. Han forskar och undervisar om bland annat social barnavård, evidensbasera...

Åsa Söderqvist Forkby

Åsa Söderqvist Forkby är socionom, fil.dr och lektor i socialt arbete vid Linnéuniversitet. Hennes forskning rör barn och unga med migrationserfare...

Stefan Wiklund

Stefan Wiklund är docent i socialt arbete vid Stockholms universitet. Hans forskning rör främst socialtjänstens individ- och familjeomsorg, med sär...

Francesca Östberg

Francesca Östberg är socionom, fil.dr i socialt arbete och lektor vid Institutionen för socialt arbete vid Stockholms universitet. Hennes forskning...

 ;