Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Grupphandledning

Forskning och erfarenheter från olika verksamhetsområden
Skickas följande arbetsdag

Handledning i grupp tillämpas idag inom ett flertal verksamhetsområden, ofta i syfte att spara pengar, men även för att avhjälpa bristen på handledare. Det finns då en uppenbar risk att grupphandledning blir individuell handledning i turordning snarare än att man faktiskt använder sig av de grupprocesser som uppstår och verkar i en grupp. Grupphandledningens möjligheter och utmaningar belyses inom olika verksamheter utifrån såväl ett ”praktikerperspektiv” som utifrån aktuell forskning och teo...

Handledning i grupp tillämpas idag inom ett flertal verksamhetsområden, ofta i syfte att spara pengar, men även för att avhjälpa bristen på handledare. Det finns då en uppenbar risk att grupphandledning blir individuell handledning i turordning snarare än att man faktiskt använder sig av de grupprocesser som uppstår och verkar i en grupp. Grupphandledningens möjligheter och utmaningar belyses inom olika verksamheter utifrån såväl ett ”praktikerperspektiv” som utifrån aktuell forskning och teori inom området. Bokens författare har alla mångårig erfarenhet av såväl praktisk tillämpning som forskning inom handlednings- och grupp-/organisationsområdet. Vardagliga exempel på frågeställningar som brukar aktualiseras inom grupphandledningens olika tillämpningsområden har tagits som utgångspunkt. Boken vänder sig till läsare som är intresserade av och arbetar med handledning i grupp inom områden som vård, omsorg, socialt arbete, pedagogik, psykoterapi, konsultation, organisation, ledarskap och forskning.

    • 7
      Förord
    • 11
      Författarpresentation
    • 15
      KAPITEL 1 Handledningskartan
        • Johan Näslund och Marie-Louise Ögren
        • 15
          Handledningens mål
        • 18
          Handledningsmodeller
        • 19
          Handledningsformer
        • 22
          Handledningsfokus
        • 23
          Handledarkompetens
        • 24
          Handledningsetik och juridik
    • 27
      KAPITEL 2 Handledaren, gruppen och organisationen
        • Stefan Jern
        • 27
          Handledaren leder gruppen
        • 28
          Grupphandledarens uppgifter
        • 31
          Handledningsgruppen som grupp
        • 34
          Grupphandledning, teamhandledning och kamrathandledning
        • 34
          Gruppen bildas och etableras
        • 38
          Gruppen utvecklas
        • 43
          Några studier av grupputveckling och gruppklimat
        • 46
          Avslutande reflektioner
    • 49
      KAPITEL 3 Grupphandledning och den organisatoriska ramen
        • Siv Boalt Boëthius och Marie-Louise Ögren
        • 49
          Grupphandledning i ett organisatoriskt sammanhang
        • 52
          En teoretisk modell
        • 54
          Betydelsen av organisatoriska ramar
        • 56
          Olika begrepp för organisatoriska ramar
        • 58
          En socialpsykologisk förklaringsmodell
        • 59
          En psykoanalytisk förklaringsmodell
        • 61
          Ramar som hållande funktion
        • 62
          Grupphandledning och organisatoriska ramar
        • 66
          Avslutande reflektioner
    • 69
      KAPITEL 4 Kärninnehåll och samspelsprocesser i grupphandledning
        • Marie-Louise Ögren och Siv Boalt Boëthius
        • 69
          Handledning och lärande
        • 73
          Handledningens kärninnehåll
        • 78
          Samspelsprocesser
        • 81
          Gruppklimat och lärande
        • 85
          Handledares behov av spegling
        • 86
          Forskning om grupphandledning
        • 87
          Avslutande reflektioner
    • 89
      KAPITEL 5 Grupphandledning av projekt¬arbete i gymnasieskola och högskola
        • Kjell Granström
        • 89
          Traditionell undervisning och projektarbete
        • 93
          Projektarbete och grupphandledning
        • 95
          Olika projektarbeten – olika handledarroller
        • 102
          Kontrakt och överenskommelser
        • 104
          Handledarroller i samspelsprocessen
        • 106
          Samspel och projektarbete
        • 107
          Avslutande reflektioner
    • 109
      KAPITEL 6 Basgruppshandledning inom PBL på högskola och universitet
        • Eva Hammar Chiriac
        • 109
          Problembaserat lärande
        • 112
          PBL-handledning på högskola och universitet
        • 112
          Basgruppen
        • 116
          Basgruppshandledaren
        • 125
          Avslutande reflektioner
    • 129
      KAPITEL 7 Grupphandledning i samband med forskning
        • Siv Boalt Boëthius
        • 129
          Handledningens betydelse i en forskarutbildning
        • 134
          Användandet av gruppen i forskarutbildningen
        • 135
          Forskarhandledning i grupp
        • 140
          Faktorer som påverkar handledningens utformning
        • 144
          Uppsatser inom ramen för andra utbildningar
        • 145
          Avslutande reflektioner
    • 149
      KAPITEL 8 Grupphandledning med team inom socialt arbete: andrum, tankesmedja eller växthus
        • Johan Näslund och Thorbjörn Ahlgren
        • 149
          Handledning i socialt arbete
        • 152
          Grupphandledningens kraftfält
        • 154
          Svenska studier av handledning i socialt arbete
        • 156
          Studier av socialtjänstens handledning i Jönköpings län
        • 161
          Andrum, tankesmedja och växthus
        • 162
          Avslutande reflektioner
    • 165
      KAPITEL 9 Grupphandledning i konsultation av psykologer i förskola och skola
        • Ingrid Hylander och Gunilla Guvå
        • 165
          Inledning
        • 166
          Fallkonsultation
        • 167
          Att utveckla konsultkompetens
        • 168
          Konsultation eller handledning
        • 174
          Grupphandledning för konsulter
        • 185
          Avslutande reflektioner
    • 187
      KAPITEL 10 Kollegial grupphandledning för chefer
        • Christer Sandahl
        • 187
          Chef för personer i ”hjälparyrken
        • 197
          Grupphandledning eller coachning
        • 204
          Forskning om backstagegrupper
        • 205
          Avslutande reflektioner
    • 207
      KAPITEL 11 Handledning i dag och i framtiden
        • Marie-Louise Ögren och Johan Näslund
        • 207
          Handledningens mål
        • 208
          Lärande och utveckling i grupphandledning
        • 209
          Handledning i grupp
        • 210
          Organisatoriska förutsättningar
        • 211
          Handledarkompetens
        • 212
          Grupphandledningsmetod
        • 213
          Handledningsetik
        • 214
          Avslutande reflektioner
    • 216
      Litteraturförteckning
    • 230
      Sakregister

Boken är fyllig och tät, kapitlen med olika tillämpningsområden kan mycket väl läsas för sig. Litteraturförteckningen är utförlig och aktuell. Den är en rik kunskapskälla för utbildningar och för alla som arbetar med eller deltar i grupphandledning. Det vore förnämligt om även personer i lednings- och beslutsfunktioner som chefer, kursansvariga, upphandlare inom nämnda verksamhetsområden skulle läsa boken och få ledning för sina beslut!

Information

Redaktörer:
Johan Näslund Marie-Louise Ögren
Kapitelförfattare:
Thorbjörn Ahlgren Siv Boalt Boëthius Kjell Granström Gunilla Guvå Eva Hammar Chiriac Ingrid Hylander Stefan Jern Christer Sandahl
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144060699
Utgivningsår:
2010
Artikelnummer:
33753-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
232

Författare

Johan Näslund

Johan Näslund är universitetslektor vid Linköpings universitet samt verksam som konsult och handledare för yrkesverksamma hjälpare. Johans kunskaps...

Marie-Louise Ögren

Marie-Louise Ögren (redaktör) är universitetslektor och docent i psykologi vid Psykologiska institutionen, Stockholms universitet. Ögren är leg. ps...

Thorbjörn Ahlgren

Thorbjörn Ahlgren är fi l.lic. i socialt arbete och arbetar som universitetsadjunkt i socialt arbete vid avdelningen för beteendevetenskap och soci...

Siv Boalt Boëthius

Siv Boalt Boëthius är professor emerita vid Stockholms universitet. Först verksam som klinisk psykolog och psykoanalytiker, men övergick till arbet...

Kjell Granström

Kjell Granström (1942-2011) var professor i pedagogik, leg. psykolog med specialistkompetens i pedagogisk psykologi. Han var verksam vid dåvarande ...

Gunilla Guvå

Gunilla Guvå är psykolog och specialist i pedagogisk psykologi samt fil.dr i psykologi. Hon har varit verksam som psykolog i förskola och skola und...

Eva Hammar Chiriac

Eva Hammar Chiriac är biträdande professor i psykologi och verksam på Avdelningen för psykologi vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande...

Ingrid Hylander

Ingrid Hylander är fil.dr i psykologi, docent i pedagogik och leg. psykolog. Hon är anknuten till Karolinska Institutet som forskare med inriktning...

Stefan Jern

Stefan Jern är docent, leg. psykolog med specialistkompetens i klinisk psykologi och arbetslivets psykologi. Stefan var tidigare universitetslektor...

Christer Sandahl

Christer Sandahl, professor emeritus, leg. psykolog, specialist i klinisk psykologi och organisationspsykologi, leg. psykoterapeut, Medical Managem...

 ;