Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Organisation och ledning i sjukvård

En reflekterande ansats
Skickas följande arbetsdag

Organisation och ledning i sjukvård

En reflekterande ansats

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Styrning och ledning i sjukvården har diskuterats mycket under de senaste åren. Stora offentliga organisationer kräver kunskap och insikter inom flera områden och man behöver förstå hur människor fungerar individuellt och i grupp. Därför är organisationskunskap en nödvändig grund för alla som vill verka inom sjukvården, inte minst är det viktigt för politisk ledning, tjänstemän på olika nivåer i organisationen och operativa chefer – men även de medarbetare som vill förstå varför vissa saker s...

Styrning och ledning i sjukvården har diskuterats mycket under de senaste åren. Stora offentliga organisationer kräver kunskap och insikter inom flera områden och man behöver förstå hur människor fungerar individuellt och i grupp. Därför är organisationskunskap en nödvändig grund för alla som vill verka inom sjukvården, inte minst är det viktigt för politisk ledning, tjänstemän på olika nivåer i organisationen och operativa chefer – men även de medarbetare som vill förstå varför vissa saker sker, eller inte sker. Författarna har en lång bakgrund inom både den akademiska forskningen och i den direkta verksamheten. De har valt att lägga fokus på reflektion och grundläggande kunskap i stället för att ge bruksanvisningar och skapa förenklingar. Många exempel diskuteras och i boken görs jämförelser med både kunskapsorganisationer och andra politiskt styrda verksamheter. Förhoppningen är att läsaren ska få en förståelse för kontroll, styrning och ledning som sträcker sig utöver aktuella trender – och få inspiration till att tänka självständigt.

    • 7
      Förord
    • 9
      Inledning
      • 1
        13
        Organisations- och ledningsteori
        • 15
          Komplexitet i moderna organisationer
        • 17
          Bokens lätt skeptiska perspektiv
        • 21
          Bokens struktur
        • 23
          Varför har vi valt vissa teman?
      • 2
        27
        Kunskapsintressen
        • 27
          Om syn på kunskap
        • 29
          Det tekniskt-instrumentella kunskapsintresset
        • 31
          Det tolkande-förstående kunskapsintresset
        • 34
          Det kritiskt-emancipatoriska kunskapsintresset
        • 38
          Tre exempel
        • 43
          Sammanfattning
      • 3
        47
        Om mål och strategier för och i organisationer
        • 47
          Ledning och mål
        • 49
          Målens betydelse
        • 53
          Mål inom offentliga organisationer
        • 60
          Strategi
        • 69
          Sammanfattning
      • 4
        73
        Organisationsstruktur och organiseringsprocesser
        • 74
          Allmänt om organisationsstruktur: fem grundformer
        • 82
          Organiseringsprocesser
        • 86
          Organisationsstruktur i förhållande till kunskapsintresse
        • 88
          Sammanfattning
      • 5
        91
        Styrning och kontroll
        • 92
          Styrning – hantering av kooperations- och koordinationsproblem
        • 94
          Svårigheter att styra verksamhet
        • 106
          Styrning i olika verksamhetsformer
        • 115
          Sammanfattning
      • 6
        119
        Organisationskultur
        • 120
          Organisation i ett kulturteoretiskt perspektiv
        • 127
          Vad skapar organisationskultur?
        • 128
          Organisationskulturens olika former
        • 132
          Organisationskultur och ledarskap
        • 133
          Kulturell mångfald i organisationer
        • 135
          Kritisk kommentar
        • 136
          Sammanfattning
      • 7
        139
        Identitet – organisation, grupp och individ
        • 140
          Organisationsidentitet
        • 142
          Social identitet
        • 145
          Professionshävdande i sjukvård: exempel från geriatriken
        • 148
          Om samspel och kultur – identitet vid samverkan mellan grupper
        • 151
          Självidentitet
        • 153
          Sammanfattning
      • 8
        155
        Ledarskap, chefsarbete och medarbetarskap
        • 156
          Traditionella perspektiv på ledarskap
        • 163
          Begränsningar hos de traditionella perspektiven
        • 166
          En alternativ förståelse: ledarskap i termer av relation, mångtydighet, styrt av sammanhang och svårfångat
        • 172
          Ledarcentrism och medarbetarskap
        • 175
          Ledarskap och chefskap
        • 178
          Om chefsarbete
        • 184
          Om chefs- och ledarskapsutveckling
        • 185
          Förändringsledarskap i sjukvården
        • 187
          Det ska fan vara chef i sjukvården – ett brandtal
        • 190
          Sammanfattning
      • 9
        193
        Motivation och engagemang
        • 195
          Tre grundläggande former av motivation
        • 202
          Personalkoncept: grundidén bakom relationen organisation–individ
        • 209
          Motivation som ersättare för mening: en kritisk kommentar
        • 211
          Sammanfattning
      • 10
        215
        Makt
        • 216
          Företagspolitik och maktrelationer centralt
        • 218
          Allmänt om maktteorier
        • 230
          Hierarki, karriär och lydnad
        • 234
          En kritisk bild av makten i sjukvården och en fallbeskrivning
        • 236
          Sammanfattning
      • 11
        239
        Grandiositet och skyltfönster i organisationer
        • 240
          Grandiositet
        • 242
          Skyltfönster
        • 250
          Skillnaden mellan uppskruvade anspråk och organisationsvärldens imperfektioner
        • 252
          Motverkande av ytlighet, tips and tricks
        • 254
          En kommentar om ledning i grandiositetens tidevarv
        • 256
          Sammanfattning
      • 12
        259
        Funktionell dumhet
        • 259
          Olika sorters dumhet
        • 280
          Sammanfattning
        • 283
          Slutord
    • 289
      Litteraturlista
    • 299
      Personregister
    • 301
      Sakregister

...boken präglas genomgående av belysande och ifrågasättande av utbildning, ledarskap, organisationsstrukturer samt mycket annat. Den levererar inga enkla manualer utan väcker frågor och ibland även viss frustration. Den pedagogiska texten har bra driv och flyt vilket gör att den är lättläst och mycket intressant även för den som saknar förkunskaper inom området sjukvårdsstyrning.

Författarna har levererat en välskriven och väldokumenterad redogörelse för utvecklingstendenser i stora organisationer i allmänhet och med särskild referens till sjukvården./…/Läsningen är både underhållande och tankeväckande men också skrämmande./…/Boken rekommenderas varmt till alla med intresse för sjukvårdens framtid.

Information

Författare:
Mats Alvesson Stella Cizinsky
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144120195
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
39644-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
304

Författare

Mats Alvesson

Mats Alvesson är organisations- och ledningsforskare och professor vid Lunds universitet och arbetar även vid University of Queensland, Australien,...

Stella Cizinsky

Stella Cizinsky är överläkare och verksamhetschef på Hjärt-lungkliniken vid Universitetssjukhuset Örebro.

 ;

Styrning och ledning i sjukvården har diskuterats mycket under de senaste åren. Stora offentliga organisationer kräver kunskap och insikter inom flera områden och man behöver förstå hur människor fungerar individuellt och i grupp. Därför är organisationskunskap en nödvändig grund för alla som vill verka inom sjukvården, inte minst är det viktigt för politisk ledning, tjänstemän på olika nivåer i organisationen och operativa chefer - men även de medarbetare som vill förstå varför vissa saker s...

Styrning och ledning i sjukvården har diskuterats mycket under de senaste åren. Stora offentliga organisationer kräver kunskap och insikter inom flera områden och man behöver förstå hur människor fungerar individuellt och i grupp. Därför är organisationskunskap en nödvändig grund för alla som vill verka inom sjukvården, inte minst är det viktigt för politisk ledning, tjänstemän på olika nivåer i organisationen och operativa chefer - men även de medarbetare som vill förstå varför vissa saker sker, eller inte sker. Författarna har en lång bakgrund inom både den akademiska forskningen och i den direkta verksamheten. De har valt att lägga fokus på reflektion och grundläggande kunskap i stället för att ge bruksanvisningar och skapa förenklingar. Många exempel diskuteras och i boken görs jämförelser med både kunskapsorganisationer och andra politiskt styrda verksamheter. Förhoppningen är att läsaren ska få en förståelse för kontroll, styrning och ledning som sträcker sig utöver aktuella trender - och få inspiration till att tänka självständigt.

Information

Författare:
Mats Alvesson Stella Cizinsky
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144163154
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
39644-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Mats Alvesson

Mats Alvesson är organisations- och ledningsforskare och professor vid Lunds universitet och arbetar även vid University of Queensland, Australien,...

Stella Cizinsky

Stella Cizinsky är överläkare och verksamhetschef på Hjärt-lungkliniken vid Universitetssjukhuset Örebro.

 ;