Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Vägen till social hållbarhet

Skickas följande arbetsdag

Beskrivning

Den här boken vänder sig till dig som vill veta mer om hur det är möjligt att skapa ett socialt hållbart Sverige. Den är baserad på erfarenheter och kunskaper från 30 år av forskning och före­byggande sociala insatser stöttade av Skandias stiftelse Idéer för livet. Boken är en källa till inspiration och insikter om hur arbetet med social hållbarhet kan anpassas till den verklighet som Sverige står inför de närmaste åren. Boken beskriver ingående Sveriges sociala utmaningar och ger förslag på möjliga lösningar. Dessutom får du ta del av exempel på sociala insatser vars evidensstudier visar att det är möjligt för insatser att både leverera önskad nytta för deltagare och att vara samhäll­sekonomiskt lönsamma. Boken är uppdelad i fem kapitel som fördjupar sig i ­trender och aspekter som är viktiga att ha förståelse för och kunskap om för att lyckas skapa ett socialt hållbart samhälle: 1. Att agera tidigt – en smart affär, 2. Att stå utanför kunskaps­sam­hället, 3. Marginaliseringens geografiska dimension ­befästs, 4. Psykisk ­ohälsa bland unga, 5. Välfärden är reaktiv ­snarare än förebyggande. Skandia Idéer för livets mål är att skapa ett samhälle med bättre ­hälsa och ökad trygghet. Det genom att i rollen som innovativ katalysator arbeta långsiktigt med förebyggande sociala insatser riktade mot barn och unga. Skandia Idéer för livet bildades 1987. Sedan dess har Idéer för livet stöttat viktig forskning, utvecklat metodverktyg och gett stipendier till omkring 4  000 lokala projekt runt om i Sverige. Social hållbarhet påverkar inte bara dagens medborgare, utan även framtida generationers liv. Boken vill inspirera till dialoger och ­samarbeten med syftet att bidra till social hållbarhet. Denna andra upplaga innehåller inga förändringar av innehållet ­jämfört med den första upplagan. Andra upplagan

Innehållsförteckning

Information

Författare:
Nima Sanandaji Lena Hök
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144201184
Utgivningsår:
2017
Revisionsår:
2025
Artikelnummer:
39793-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
236

Författare

Nima Sanandaji

Nima Sanandaji är vd för European Centre for Entrepreneurship and Policy Reform, teknologie doktor från KTH och författare till ett trettiotal böck...

Lena Hök

Lena Hök är Executive Vice President på Skanska Group med ansvar för hållbarhet och innovation globalt, samt bland annat styrelseordförande för sve...

 ;