Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan

Skickas följande arbetsdag

Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Den här boken handlar om vardagligt arbete med elever i behov av särskilt stöd. Den ger inblickar i vad som händer inom skolans väggar när lärare utför två av sina viktigaste uppdrag, att förebygga och underlätta för elever som hamnat i svårigheter i skolarbetet. Boken erbjuder också läsaren goda möjligheter att reflektera över den egna synen på specialpedagogiskt arbete i skolan. I bokens kapitel illustreras flera skilda sätt att arbeta med elevgrupper, vilket innebär att läsaren möter en ra...

Den här boken handlar om vardagligt arbete med elever i behov av särskilt stöd. Den ger inblickar i vad som händer inom skolans väggar när lärare utför två av sina viktigaste uppdrag, att förebygga och underlätta för elever som hamnat i svårigheter i skolarbetet. Boken erbjuder också läsaren goda möjligheter att reflektera över den egna synen på specialpedagogiskt arbete i skolan. I bokens kapitel illustreras flera skilda sätt att arbeta med elevgrupper, vilket innebär att läsaren möter en rad olika skolmiljöer och lärare. Områden som behandlas är bl.a.: förebyggande arbete och kollegahandledninglärande i matematikinkluderad undervisning i liten klasssärskild undervisningsgruppföräldrainflytande och dokumentation. Boken vänder sig i första hand till studenter på lärarutbildning men riktar sig också till verksamma lärare i grundskolan och andra med intresse av området. För den lärarstudent som ännu inte kommit i kontakt med elever i behov av särskilt stöd ger boken en rad levande exempel på hur sådana möten kan se ut.

Information

Redaktörer:
Anna-Lena Eriksson-Gustavsson Kerstin Göransson Claes Nilholm
Författare:
Barbro Alm Elisabeth Asp-Onsjö Kerstin Bladini Eva Hjörne Joakim Samuelsson Gun-Marie Wetso
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144068909
Utgivningsår:
2011
Artikelnummer:
33950-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
176

Författare

Anna-Lena Eriksson-Gustavsson

Anna-Lena Eriksson Gustavsson är fil.dr och docent i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik. Hon arbetar som universitetslektor vid Linköpin...

Kerstin Göransson

Kerstin Göransson är docent i specialpedagogik vid Akademin för Utbildning, Kultur och Kommunikation vid Mälardalens högskola. Hon arbetar även som...

Claes Nilholm

Claes Nilholm är professor i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier vid Upp...

Barbro Alm

Barbro Alm är utbildad grundskollärare och har 45 års erfarenhet av arbete inom skolan. Under 15 av dessa år har hon arbetat som speciallärare, båd...

Elisabeth Asp-Onsjö

Lisa Asp-Onsjö är filosofie doktor och universitetslektor. Hennes forskningsintresse rör frågor om inkludering och demokrati i allmänhet, med särsk...

Kerstin Bladini

Kerstin Bladini är fil.dr i pedagogik samt utbildad förskollärare och special­pedagog. Hon arbetar som lektor vid institutionen för pedagogiska stu...

Eva Hjörne

Eva Hjörne är fil dr i pedagogik. Hennes bakgrund innefattar både en socionom- och en lärarutbildning med arbetserfarenhet från barnpsykiatrin, sko...

Joakim Samuelsson

Joakim Samuelsson är fil.dr och docent i pedagogik med inriktning mot matematikdidaktik. Han arbetar som universitetslektor vid Linköpings universi...

Gun-Marie Wetso

Gun-Marie Wetso är fil.dr i specialpedagogik och lektor i pedagogik vid Högskolan Dalarna där hon arbetar inom lärarprogrammet och med fortbildning...

 ;

Den här boken handlar om vardagligt arbete med elever i behov av särskilt stöd. Den ger inblickar i vad som händer inom skolans väggar när lärare utför två av sina viktigaste uppdrag, att förebygga och underlätta för elever som hamnat i svårigheter i skolarbetet. Boken erbjuder också läsaren goda möjligheter att reflektera över den egna synen på specialpedagogiskt arbete i skolan. I bokens kapitel illustreras flera skilda sätt att arbeta med elevgrupper, vilket innebär att läsaren möter en ra...

Den här boken handlar om vardagligt arbete med elever i behov av särskilt stöd. Den ger inblickar i vad som händer inom skolans väggar när lärare utför två av sina viktigaste uppdrag, att förebygga och underlätta för elever som hamnat i svårigheter i skolarbetet. Boken erbjuder också läsaren goda möjligheter att reflektera över den egna synen på specialpedagogiskt arbete i skolan. I bokens kapitel illustreras flera skilda sätt att arbeta med elevgrupper, vilket innebär att läsaren möter en rad olika skolmiljöer och lärare. Områden som behandlas är bl.a.: förebyggande arbete och kollegahandledninglärande i matematikinkluderad undervisning i liten klasssärskild undervisningsgruppföräldrainflytande och dokumentation. Boken vänder sig i första hand till studenter på lärarutbildning men riktar sig också till verksamma lärare i grundskolan och andra med intresse av området. För den lärarstudent som ännu inte kommit i kontakt med elever i behov av särskilt stöd ger boken en rad levande exempel på hur sådana möten kan se ut.

Information

Redaktörer:
Anna-Lena Eriksson-Gustavsson Kerstin Göransson Claes Nilholm
Författare:
Barbro Alm Elisabeth Asp-Onsjö Kerstin Bladini Eva Hjörne Joakim Samuelsson Gun-Marie Wetso
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144172842
Utgivningsår:
2011
Artikelnummer:
33950-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Anna-Lena Eriksson-Gustavsson

Anna-Lena Eriksson Gustavsson är fil.dr och docent i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik. Hon arbetar som universitetslektor vid Linköpin...

Kerstin Göransson

Kerstin Göransson är docent i specialpedagogik vid Akademin för Utbildning, Kultur och Kommunikation vid Mälardalens högskola. Hon arbetar även som...

Claes Nilholm

Claes Nilholm är professor i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier vid Upp...

Barbro Alm

Barbro Alm är utbildad grundskollärare och har 45 års erfarenhet av arbete inom skolan. Under 15 av dessa år har hon arbetat som speciallärare, båd...

Elisabeth Asp-Onsjö

Lisa Asp-Onsjö är filosofie doktor och universitetslektor. Hennes forskningsintresse rör frågor om inkludering och demokrati i allmänhet, med särsk...

Kerstin Bladini

Kerstin Bladini är fil.dr i pedagogik samt utbildad förskollärare och special­pedagog. Hon arbetar som lektor vid institutionen för pedagogiska stu...

Eva Hjörne

Eva Hjörne är fil dr i pedagogik. Hennes bakgrund innefattar både en socionom- och en lärarutbildning med arbetserfarenhet från barnpsykiatrin, sko...

Joakim Samuelsson

Joakim Samuelsson är fil.dr och docent i pedagogik med inriktning mot matematikdidaktik. Han arbetar som universitetslektor vid Linköpings universi...

Gun-Marie Wetso

Gun-Marie Wetso är fil.dr i specialpedagogik och lektor i pedagogik vid Högskolan Dalarna där hon arbetar inom lärarprogrammet och med fortbildning...

 ;