Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Relationellt lärarskap

- och pedagogiska möten
Skickas följande arbetsdag

Relationellt lärarskap

- och pedagogiska möten

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Ann-Louise Ljungblad är lektor vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Hennes forskningsintresse är inriktat på inklusion, barnkonventionen, relationell pedagogik och matematiksvårigheter. Relationellt lärarskap – och pedagogiska möten Läraryrkets relationella dimensioner är något som hittills haft en undanskymd roll inom lärarutbildningen. Ändå är välfungerande lärare–elevrelationer en grundläggande del av en lyckad undervisning. I Relationellt lärarsk...

Ann-Louise Ljungblad är lektor vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Hennes forskningsintresse är inriktat på inklusion, barnkonventionen, relationell pedagogik och matematiksvårigheter. Relationellt lärarskap – och pedagogiska möten Läraryrkets relationella dimensioner är något som hittills haft en undanskymd roll inom lärarutbildningen. Ändå är välfungerande lärare–elevrelationer en grundläggande del av en lyckad undervisning. I Relationellt lärarskap – och pedagogiska möten får vi följa fyra lärare som möter sina elever på ett särskilt utvecklande sätt. Genom att filma lärarna på nära håll har författaren kunnat observera betydelse­­fulla relationella aspekter av det som sker mellan lärare och elever, ansikte mot ansikte. I boken får vi se hur lärarna relaterar till sina elever och hur de skapar tillit och respekt. Lärarnas sätt att relatera till sina elever beskrivs som pedagogisk takt och hållning, vilket är en grundläggande pedagogisk dimension av att vara och verka som lärare. Lärarna skapar pedagogiska möten där läraren som person möter eleven som person. De klarar dessutom undervisningens svåraste dilemmasituationer utan att eleverna blir bärare av undervisningens problem. Författaren utvecklar därmed en fördjupad förståelse för vad ett relationellt lärarskap innebär i praktiken. I boken presenteras också ett multirelationellt perspektiv på undervisning och utbildning – Pedagogiskt Relationellt Lärarskap, PeRL. Boken vänder sig till lärarstudenter på grundnivå samt till special­lärarstudenter och specialpedagogstudenter på avancerad nivå. Den passar även väl för yrkesverksamma lärare. Boken är översatt till engelska och utgiven på Peter Lang: The Relational Dimension of the Teaching Profession (2023).

    • Till läsaren
    • Tack
      • 1
        11
        Inledning
        • 14
          En klassrumsstudie
        • 16
          Mätningens tidevarv
        • 16
          Relationellt lärarskap
        • 18
          Elevröster om lärare–elevrelationer
        • 22
          Studiens sökljus
        • 23
          Bokens upplägg
      • 2
        25
        Att mötas
        • 28
          Det första mötet
        • 28
          Möten i varaktiga relationer
        • 30
          Fyra olika lärare
        • 35
          Lärarnas röster om sina elevrelationer
      • 3
        39
        Ett dolt relationellt kunnande i praktiken
        • 43
          Takt
        • 46
          Tillitsfulla och respektfulla relationer växer fram
      • 4
        49
        Forskning om lärares relationsarbete
        • 51
          Internationella forskningsöversikter
        • 52
          Lärare–elevrelationer
        • 56
          Relationsarbete
        • 58
          Inkluderande undervisning
        • 60
          Sammanfattning av tidigare forskning
      • 5
        61
        En relationell vändning
        • 64
          Sociala relationer
        • 64
          Ett relationellt perspektiv på undervisning
        • 67
          Att undervisa och vara lärare
        • 69
          Relationellt meningsskapande – Vem är eleven?
        • 71
          Inklusion och det oberäkneliga
      • 6
        75
        Pedagogisk taktfullhet
        • 77
          Taktens oberäknelighet
        • 78
          Pedagogisk takt
        • 87
          Kontakt
        • 93
          Taktfullhet
        • 105
          Sammanfattning av pedagogisk takt
      • 7
        107
        Lärarens hållning
        • 109
          Att möta det oberäkneliga
        • 118
          Ansvarsfulla överväganden
        • 122
          Nyfikenhet
        • 128
          Vägvisare
        • 135
          Sammanfattning av hållning
      • 8
        139
        Pedagogiskt Relationellt Lärarskap
        • 142
          PeRL riktar blicken mot undervisning
        • 144
          PeRLs modell
        • 151
          PeRL – en flerdimensionell modell
        • 152
          PeRL i praktiken
        • 156
          Frirum
        • 157
          Det oberäkneliga – ett relationellt alternativ
        • 159
          En framåtblick …
    • 161
      Till sist
    • 163
      Referenser
    • 171
      Person- och sakregister

Boken är lätt att läsa, den innehåller många intressanta tankar och även den senaste forskningen inom området. En perfekt och inspirerande bok för lärarstudenter och jag kan absolut tänka mig den som diskussionsunderlag för yrkesverksamma lärare.

Information

Författare:
Ann-Louise Ljungblad
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144125275
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
39892-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
174

Författare

Ann-Louise Ljungblad

Ann-Louise Ljungblad är docent i pedagogik och arbetar på Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Malmö universitet. Hennes forskningsintre...

 ;

Läraryrkets relationella dimensioner är något som hittills haft en undanskymd roll inom lärarutbildningen. Ändå är välfungerande lärare–elevrelationer en grundläggande del av en lyckad undervisning. I Relationellt lärarskap – och pedagogiska möten får vi följa fyra lärare som möter sina elever på ett särskilt utvecklande sätt. Genom att filma lärarna på nära håll har författaren kunnat observera betydelsefulla relationella aspekter av det som sker mellan lärare och elever, ansikte mot ansikt...

Läraryrkets relationella dimensioner är något som hittills haft en undanskymd roll inom lärarutbildningen. Ändå är välfungerande lärare–elevrelationer en grundläggande del av en lyckad undervisning. I Relationellt lärarskap – och pedagogiska möten får vi följa fyra lärare som möter sina elever på ett särskilt utvecklande sätt. Genom att filma lärarna på nära håll har författaren kunnat observera betydelsefulla relationella aspekter av det som sker mellan lärare och elever, ansikte mot ansikte. I boken får vi se hur lärarna relaterar till sina elever och hur de skapar tillit och respekt. Lärarnas sätt att relatera till sina elever beskrivs som pedagogisk takt och hållning, vilket är en grundläggande pedagogisk dimension av att vara och verka som lärare. Lärarna skapar pedagogiska möten där läraren som person möter eleven som person. De klarar dessutom undervisningens svåraste dilemmasituationer utan att eleverna blir bärare av undervisningens problem. Författaren utvecklar därmed en fördjupad förståelse för vad ett relationellt lärarskap innebär i praktiken. I boken presenteras också ett multirelationellt perspektiv på undervisning och utbildning – Pedagogiskt Relationellt Lärarskap, PeRL. Boken vänder sig till lärarstudenter på grundnivå samt till speciallärarstudenter och specialpedagogstudenter på avancerad nivå. Den passar även väl för yrkesverksamma lärare.

Information

Författare:
Ann-Louise Ljungblad
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144172989
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
39892-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Ann-Louise Ljungblad

Ann-Louise Ljungblad är docent i pedagogik och arbetar på Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Malmö universitet. Hennes forskningsintre...

 ;