Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Barns övergångar

Förskola, förskoleklass, fritidshem, grundsärskola och grundskola
Skickas följande arbetsdag

Barns övergångar

Förskola, förskoleklass, fritidshem, grundsärskola och grundskola

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

En god skolstart främjar trygghet, ro att lära och bidrar till goda utvecklingsmöjligheter. Positiva övergångar mellan olika skolformer främjar kontinuitet i barns lärandevägar och är mycket beroende av lärares kompetens och lyhördhet. I denna antologi ges perspektiv från lärare, barn och föräldrar om de övergångar som barn gör under sin skolgång, skolövergångar genom nutida övergångsforskning. Utifrån ett teoretiskt och empiriskt underlag tar bokens författare upp specifika områden och pr...

En god skolstart främjar trygghet, ro att lära och bidrar till goda utvecklingsmöjligheter. Positiva övergångar mellan olika skolformer främjar kontinuitet i barns lärandevägar och är mycket beroende av lärares kompetens och lyhördhet. I denna antologi ges perspektiv från lärare, barn och föräldrar om de övergångar som barn gör under sin skolgång, skolövergångar genom nutida övergångsforskning. Utifrån ett teoretiskt och empiriskt underlag tar bokens författare upp specifika områden och problem som är centrala för barns övergångar mellan olika skolformer. Betydelsen av kontinuitet i övergångar löper som en röd tråd genom antologin och läsaren får ta del av exempel på lärares arbete med sociala relationer i övergångar, liksom hur arbetet med kontinuitet i barns skriftspråkliga utveckling kan bedrivas. Även fritidshemmet som en kontinuitesskapande arena i barns övergångar diskuteras. Samverkan mellan lärare i de olika verksamheterna och vårdnadshavare är ytterligare ett centralt innehåll som belyses ur flera olika perspektiv. Även annorlunda övergångar, då barn går om förskoleklass eller då barns övergång tar en annan väg än den vanliga, diskuteras. I läroplanerna, med stöd i skollagen, finns skärpta krav om samverkan i barns övergångar och det åligger verksamheterna att arbeta för en kontinuitet i övergångar. Denna bok kan ses som ett stöd i det arbetet som ligger inom verksamheternas ansvarsområde. Boken vänder sig till blivande och redan yrkesverksamma förskollärare, grundskollärare, speciallärare och specialpedagoger. Den bör också läsas av rektorer, politiker och kommunala skoladministratörer samt andra som ansvarar eller organiserar barns tidiga skolövergångar.

    • 9
      Författarpresentation
    • 13
      Förord
    • Stig Broström
    • 15
      Varför behövs en bok om övergångar?
    • Anne Lillvist och Jenny Wilder
        • 17
          Att mötas på bron – om att samverka i övergången
        • 18
          Bokens innehåll
        • 21
          Hur kan boken användas?
        • 23
          Litteraturförteckning
      • 1
        25
        Kontinuitet och förändring vid övergången till skolan – en översikt
      • Sue Dockett och Bob Perry
        • 26
          Vad är övergången till skolan?
        • 26
          Begreppet övergång till skolan
        • 29
          Kontinuitet och förändring
        • 31
          Olikheter vid övergång till skolan
        • 33
          Vad är en väl fungerande övergång till skolan?
        • 34
          Vikten av en väl fungerande övergång till skolan
        • 34
          Övergångspraktiker som har fungerat väl i vissa sammanhang
        • 35
          Barnen ”hör hemma” i skolan
        • 35
          Barnen känner sig säkra och trygga och känner att de får stöd
        • 36
          Positiva lärandeidentiteter
        • 36
          Familjer känner tillhörighet i skolan
        • 37
          Lärarna tar vara på barnens styrkor
        • 37
          Pedagoger och lärare visar respekt för varandra
        • 38
          Samarbete mellan barn, pedagoger och lärare samt familjer
        • 38
          Avslutande reflektioner
        • 38
          Litteraturförteckning
      • 2
        43
        Att fästa blicken. Lärares arbete med sociala relationer i övergången
      • Pernilla Kallberg
        • 43
          Övergångar och sociala relationer
        • 44
          Möjligheter och hinder
        • 46
          Villkor för lärares arbete med sociala relationer
        • 47
          Verksamhetens uppdrag och det kulturella sammanhanget
        • 48
          Struktur och gruppindelningar
        • 49
          Interaktioner och kvalitativt relationsarbete
        • 51
          Barns individuella kompetenser
        • 53
          Övergångsparadox och lärares kompetens
        • 55
          Avslutande reflektioner
        • 56
          Litteraturförteckning
      • 3
        59
        Skriftspråksutvecklingen i övergången. Från förskoleklass till årskurs 1
      • Tarja Alatalo
        • 59
          Integration av förskola och skola för att gynna elevers lärande
        • 61
          Hur beskrivs förskoleklassen som arena för lärande?
        • 62
          Barns skriftspråkliga utveckling i förskoleklass
        • 64
          Ska förskoleklasslärare arbeta med skriftspråksutveckling?
        • 65
          Förskoleklasslärare identifierar barns skriftspråkliga utveckling
        • 66
          Kartläggning av skriftspråksutveckling
        • 67
          Överlämning av information om skriftspråksutveckling
        • 68
          Den proximala utvecklingszonen
        • 69
          Övergångar har lyfts fram i reviderade läroplaner
        • 70
          Erfarenheter från forskning om övergång från förskola till förskoleklass
        • 70
          Överlämning av information om barns skriftspråkliga utveckling
        • 72
          Omsorgstradition kontra kunskapstradition
        • 73
          Två lärarutbildningar för förskoleklassen
        • 74
          Avslutande reflektioner
        • 75
          Litteraturförteckning
      • 4
        79
        Förskoleklassen bortom bron. Innehåll, mål och mening i undervisningen
      • Helena Ackesjö och Sven Persson
        • 79
          Förskoleklassens uppdrag – ett spänningsfält
        • 82
          Positionsförflyttning i ett globalt perspektiv
        • 83
          Veckobrevens betydelse
        • 84
          Förskoleklassens lärare pendlar mellan olika pedagogiska positioner
        • 94
          Förskoleklassen – en sammanflätning av socialpedagogik och skolförberedelse?
        • 95
          Avslutande reflektioner
        • 96
          Litteraturförteckning
      • 5
        99
        Fritidshemmet som en kontinuitetsskapande arena
      • Helena Ackesjö
        • 99
          Det svenska fritidshemmet
        • 100
          Övergångar och kontinuitet
        • 101
          Samverkan mellan lärare
        • 102
          Hur hänger övergångar och kontinuitet samman?
        • 104
          Ett nedslag i tid och plats
        • 105
          Likheter och skillnader att hantera i övergången
        • 105
          Likheter mellan verksamheterna
        • 106
          Skillnader mellan verksamheterna
        • 107
          Planering och organisering av övergången
        • 108
          Förberedande aktiviteter
        • 109
          Samarbete och överlämningar mellan lärare i olika skolformer
        • 111
          Övergångsarbetets kärna
        • 112
          Avslutande reflektioner
        • 114
          En övergångsrik institutionell vardag
        • 115
          Litteraturförteckning
      • 6
        117
        Andra övergångar: normalitet och avvikelse. I övergången från förskoleklass till årskurs
      • Lina Lago
        • 118
          Vem är redo att börja skolan?
        • 119
          Normalitet och avvikelse
        • 121
          Att börja ettan på Andréskolan
        • 122
          Tobias: ”När Tobias kom tillbaka till sexårs Det kan hända med oss”
        • 124
          Jelica: ”Sluta annars får du inte gå på ettan”
        • 125
          Dina: ”Dom frågar om man vill vara med och leka och så känner man dom riktigt mycket sedan”
        • 127
          Normala övergångar och andra övergångar
        • 129
          Avslutande reflektioner
        • 130
          Litteraturförteckning
      • 7
        133
        Samverkan i övergång från förskola till skola. Barn som har intellektuell funktionsnedsättning
      • Jenny Wilder och Anne Lillvist
        • 133
          Övergång till skola
        • 133
          Barn som har intellektuell funktionsnedsättning
        • 135
          Mottagen att läsa enligt grundsärskolans läroplan
        • 136
          Barnperspektiv i samverkan – vad står det i styrdokument?
        • 138
          Samverkansprocesser
        • 138
          Samverkan och samarbete
        • 139
          Två exempel: Saga och Harald
        • 140
          Saga
        • 143
          Harald
        • 146
          Diskussion
        • 148
          Avslutande reflektioner
        • 148
          Litteraturförteckning
      • 8
        151
        Tre föräldraberättelser om skolövergångar. Barn som har intellektuell funktionsnedsättning
      • Anna-Lena Andersson och Jenny Wilder
        • 151
          Förhållandet mellan föräldrar och skola i övergångar
        • 153
          Individintegrerade elever
        • 155
          Föräldrars erfarenheter tar sig olika uttryck
        • 156
          Resultat – olika typer av övergångar
        • 157
          Innan
        • 157
          Att vara annorlunda och kamouflerade svårigheter
        • 158
          Obesvarad oro och brist på hjälp
        • 159
          Under utredning
        • 160
          Tidens betydelse
        • 160
          Hjälp och stöd att få
        • 162
          Efter
        • 162
          Attityd
        • 163
          Lättnad och ro
        • 164
          Diskussion
        • 166
          Avslutande reflektioner
        • 167
          Litteraturförteckning
      • 9
        169
        Teoretiska perspektiv på övergångar
      • Jenny Wilder och Anne Lillvist
        • 169
          Övergripande teorier som förståelseramar
        • 171
          Utvecklingsekologisk nischteori
        • 173
          Tid som en viktig aspekt vid övergångar
        • 175
          Positiva övergångar, kontinuitet och förändring
        • 176
          Riter och ritualer
        • 176
          Övergångskompetens, ett begrepp om förändring
        • 179
          Gränsland och lärandeväg
        • 181
          Avslutande reflektioner
        • 182
          Litteraturförteckning
    • 185
      Sakregister

Boken ger både ett internationellt och nationellt perspektiv och den forskning som presenteras är avsedd att ge stöd i att finna den kontinuitet och trygghet vid övergångar som styrdokumenten föreskriver.

Information

Redaktörer:
Anne Lillvist Jenny Wilder
Kapitelförfattare:
Helena Ackesjö Tarja Alatalo Anna-Lena Andersson Sue Dockett Pernilla Kallberg Bob Perry Sven Persson Lina Söderman Lago
Översättare:
Johanna Holmberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144115481
Utgivningsår:
2017
Artikelnummer:
39397-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
192

Författare

Anne Lillvist

Anne Lillvist är fil.dr i psykologi och docent i pedagogik vid Örebro universitet. Hennes forskning berör specialpedagogiska frågor i förskolan sam...

Jenny Wilder

Jenny Wilder är professor i specialpedagogik och studierektor för forskarutbildningen i specialpedagogik vid specialpedagogiska institutionen, Stoc...

Helena Ackesjö

Helena Ackesjö är fil.dr och universitetslektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. Hennes forskning behandlar frågor om förskoleklassen och om bar...

Tarja Alatalo

Tarja Alatalo, docent och universitetslektor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna, har i sin forskning särskilt intresserat sig för språk-, l...

Anna-Lena Andersson

Anna-Lena Andersson är fil.dr. i didaktik och lektor i specialpedagogik vid Mälardalens universitet (MDU). Hon medverkar i undervisningen inom spec...

Sue Dockett

Sue Dockett är professor i Early Childhood Education och verksam vid Charles Sturt University i Albury, Australien. Hon har arbetat med förskoleped...

Pernilla Kallberg

Pernilla Kallberg är doktorand i didaktik och universitetsadjunkt i pedagogik vid Mälardalens högskola. Hennes avhandlingsarbete berör övergången m...

Bob Perry

Bob Perry är professor emeritus vid Charles Sturt University i Albury-Wodonga, Australien, och chef för Peridot Education Pty Ltd. Bobs aktuella fo...

Sven Persson

Sven Persson är senior professor i pedagogik vid Malmö universitet. Han har skrivit flera forskningsöversikter om förskolan, dess likvärdighet och ...

Lina Söderman Lago

Lina Lago är universitetslektor i Pedagogiskt arbete vid Linköpings universitet. Hennes forskning berör barns relationsskapande och barns övergånga...

 ;

En god skolstart främjar trygghet, ro att lära och bidrar till goda utvecklingsmöjligheter. Positiva övergångar mellan olika skolformer främjar kontinuitet i barns lärandevägar och är mycket beroende av lärares kompetens och lyhördhet. I denna antologi ges perspektiv från lärare, barn och föräldrar om de övergångar som barn gör under sin skolgång, skolövergångar genom nutida övergångsforskning. Utifrån ett teoretiskt och empiriskt underlag tar bokens författare upp specifika områden och prob...

En god skolstart främjar trygghet, ro att lära och bidrar till goda utvecklingsmöjligheter. Positiva övergångar mellan olika skolformer främjar kontinuitet i barns lärandevägar och är mycket beroende av lärares kompetens och lyhördhet. I denna antologi ges perspektiv från lärare, barn och föräldrar om de övergångar som barn gör under sin skolgång, skolövergångar genom nutida övergångsforskning. Utifrån ett teoretiskt och empiriskt underlag tar bokens författare upp specifika områden och problem som är centrala för barns övergångar mellan olika skolformer. Betydelsen av kontinuitet i övergångar löper som en röd tråd genom antologin och läsaren får ta del av exempel på lärares arbete med sociala relationer i övergångar, liksom hur arbetet med kontinuitet i barns skriftspråkliga utveckling kan bedrivas. Även fritidshemmet som en kontinuitesskapande arena i barns övergångar diskuteras. Samverkan mellan lärare i de olika verksamheterna och vårdnadshavare är ytterligare ett centralt innehåll som belyses ur flera olika perspektiv. Även annorlunda övergångar, då barn går om förskoleklass eller då barns övergång tar en annan väg än den vanliga, diskuteras. I läroplanerna, med stöd i skollagen, finns skärpta krav om samverkan i barns övergångar och det åligger verksamheterna att arbeta för en kontinuitet i övergångar. Denna bok kan ses som ett stöd i det arbetet som ligger inom verksamheternas ansvarsområde. Boken vänder sig till blivande och redan yrkesverksamma förskollärare, grundskollärare, speciallärare och specialpedagoger. Den bör också läsas av rektorer, politiker och kommunala skoladministratörer samt andra som ansvarar eller organiserar barns tidiga skolövergångar.

Information

Redaktörer:
Anne Lillvist Jenny Wilder
Kapitelförfattare:
Helena Ackesjö Tarja Alatalo Anna-Lena Andersson Sue Dockett Pernilla Kallberg Bob Perry Sven Persson Lina Söderman Lago
Översättare:
Johanna Holmberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144172903
Utgivningsår:
2017
Artikelnummer:
39397-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Anne Lillvist

Anne Lillvist är fil.dr i psykologi och docent i pedagogik vid Örebro universitet. Hennes forskning berör specialpedagogiska frågor i förskolan sam...

Jenny Wilder

Jenny Wilder är professor i specialpedagogik och studierektor för forskarutbildningen i specialpedagogik vid specialpedagogiska institutionen, Stoc...

Helena Ackesjö

Helena Ackesjö är fil.dr och universitetslektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. Hennes forskning behandlar frågor om förskoleklassen och om bar...

Tarja Alatalo

Tarja Alatalo, docent och universitetslektor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna, har i sin forskning särskilt intresserat sig för språk-, l...

Anna-Lena Andersson

Anna-Lena Andersson är fil.dr. i didaktik och lektor i specialpedagogik vid Mälardalens universitet (MDU). Hon medverkar i undervisningen inom spec...

Sue Dockett

Sue Dockett är professor i Early Childhood Education och verksam vid Charles Sturt University i Albury, Australien. Hon har arbetat med förskoleped...

Pernilla Kallberg

Pernilla Kallberg är doktorand i didaktik och universitetsadjunkt i pedagogik vid Mälardalens högskola. Hennes avhandlingsarbete berör övergången m...

Bob Perry

Bob Perry är professor emeritus vid Charles Sturt University i Albury-Wodonga, Australien, och chef för Peridot Education Pty Ltd. Bobs aktuella fo...

Sven Persson

Sven Persson är senior professor i pedagogik vid Malmö universitet. Han har skrivit flera forskningsöversikter om förskolan, dess likvärdighet och ...

Lina Söderman Lago

Lina Lago är universitetslektor i Pedagogiskt arbete vid Linköpings universitet. Hennes forskning berör barns relationsskapande och barns övergånga...

 ;