Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Barns övergångar

Barns övergångar
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
- 9Författarpresentation
- 13Förord
- Stig Broström
- 15Varför behövs en bok om övergångar?
- Anne Lillvist och Jenny Wilder
- 17Att mötas på bron – om att samverka i övergången
- 18Bokens innehåll
- 21Hur kan boken användas?
- 23Litteraturförteckning
- 125Kontinuitet och förändring vid övergången till skolan – en översikt
- Sue Dockett och Bob Perry
- 26Vad är övergången till skolan?
- 26Begreppet övergång till skolan
- 29Kontinuitet och förändring
- 31Olikheter vid övergång till skolan
- 33Vad är en väl fungerande övergång till skolan?
- 34Vikten av en väl fungerande övergång till skolan
- 34Övergångspraktiker som har fungerat väl i vissa sammanhang
- 35Barnen ”hör hemma” i skolan
- 35Barnen känner sig säkra och trygga och känner att de får stöd
- 36Positiva lärandeidentiteter
- 36Familjer känner tillhörighet i skolan
- 37Lärarna tar vara på barnens styrkor
- 37Pedagoger och lärare visar respekt för varandra
- 38Samarbete mellan barn, pedagoger och lärare samt familjer
- 38Avslutande reflektioner
- 38Litteraturförteckning
- 243Att fästa blicken. Lärares arbete med sociala relationer i övergången
- Pernilla Kallberg
- 43Övergångar och sociala relationer
- 44Möjligheter och hinder
- 46Villkor för lärares arbete med sociala relationer
- 47Verksamhetens uppdrag och det kulturella sammanhanget
- 48Struktur och gruppindelningar
- 49Interaktioner och kvalitativt relationsarbete
- 51Barns individuella kompetenser
- 53Övergångsparadox och lärares kompetens
- 55Avslutande reflektioner
- 56Litteraturförteckning
- 359Skriftspråksutvecklingen i övergången. Från förskoleklass till årskurs 1
- Tarja Alatalo
- 59Integration av förskola och skola för att gynna elevers lärande
- 61Hur beskrivs förskoleklassen som arena för lärande?
- 62Barns skriftspråkliga utveckling i förskoleklass
- 64Ska förskoleklasslärare arbeta med skriftspråksutveckling?
- 65Förskoleklasslärare identifierar barns skriftspråkliga utveckling
- 66Kartläggning av skriftspråksutveckling
- 67Överlämning av information om skriftspråksutveckling
- 68Den proximala utvecklingszonen
- 69Övergångar har lyfts fram i reviderade läroplaner
- 70Erfarenheter från forskning om övergång från förskola till förskoleklass
- 70Överlämning av information om barns skriftspråkliga utveckling
- 72Omsorgstradition kontra kunskapstradition
- 73Två lärarutbildningar för förskoleklassen
- 74Avslutande reflektioner
- 75Litteraturförteckning
- 479Förskoleklassen bortom bron. Innehåll, mål och mening i undervisningen
- Helena Ackesjö och Sven Persson
- 79Förskoleklassens uppdrag – ett spänningsfält
- 82Positionsförflyttning i ett globalt perspektiv
- 83Veckobrevens betydelse
- 84Förskoleklassens lärare pendlar mellan olika pedagogiska positioner
- 94Förskoleklassen – en sammanflätning av socialpedagogik och skolförberedelse?
- 95Avslutande reflektioner
- 96Litteraturförteckning
- 599Fritidshemmet som en kontinuitetsskapande arena
- Helena Ackesjö
- 99Det svenska fritidshemmet
- 100Övergångar och kontinuitet
- 101Samverkan mellan lärare
- 102Hur hänger övergångar och kontinuitet samman?
- 104Ett nedslag i tid och plats
- 105Likheter och skillnader att hantera i övergången
- 105Likheter mellan verksamheterna
- 106Skillnader mellan verksamheterna
- 107Planering och organisering av övergången
- 108Förberedande aktiviteter
- 109Samarbete och överlämningar mellan lärare i olika skolformer
- 111Övergångsarbetets kärna
- 112Avslutande reflektioner
- 114En övergångsrik institutionell vardag
- 115Litteraturförteckning
- 6117Andra övergångar: normalitet och avvikelse. I övergången från förskoleklass till årskurs
- Lina Lago
- 118Vem är redo att börja skolan?
- 119Normalitet och avvikelse
- 121Att börja ettan på Andréskolan
- 122Tobias: ”När Tobias kom tillbaka till sexårs Det kan hända med oss”
- 124Jelica: ”Sluta annars får du inte gå på ettan”
- 125Dina: ”Dom frågar om man vill vara med och leka och så känner man dom riktigt mycket sedan”
- 127Normala övergångar och andra övergångar
- 129Avslutande reflektioner
- 130Litteraturförteckning
- 7133Samverkan i övergång från förskola till skola. Barn som har intellektuell funktionsnedsättning
- Jenny Wilder och Anne Lillvist
- 133Övergång till skola
- 133Barn som har intellektuell funktionsnedsättning
- 135Mottagen att läsa enligt grundsärskolans läroplan
- 136Barnperspektiv i samverkan – vad står det i styrdokument?
- 138Samverkansprocesser
- 138Samverkan och samarbete
- 139Två exempel: Saga och Harald
- 140Saga
- 143Harald
- 146Diskussion
- 148Avslutande reflektioner
- 148Litteraturförteckning
- 8151Tre föräldraberättelser om skolövergångar. Barn som har intellektuell funktionsnedsättning
- Anna-Lena Andersson och Jenny Wilder
- 151Förhållandet mellan föräldrar och skola i övergångar
- 153Individintegrerade elever
- 155Föräldrars erfarenheter tar sig olika uttryck
- 156Resultat – olika typer av övergångar
- 157Innan
- 157Att vara annorlunda och kamouflerade svårigheter
- 158Obesvarad oro och brist på hjälp
- 159Under utredning
- 160Tidens betydelse
- 160Hjälp och stöd att få
- 162Efter
- 162Attityd
- 163Lättnad och ro
- 164Diskussion
- 166Avslutande reflektioner
- 167Litteraturförteckning
- 9169Teoretiska perspektiv på övergångar
- Jenny Wilder och Anne Lillvist
- 169Övergripande teorier som förståelseramar
- 171Utvecklingsekologisk nischteori
- 173Tid som en viktig aspekt vid övergångar
- 175Positiva övergångar, kontinuitet och förändring
- 176Riter och ritualer
- 176Övergångskompetens, ett begrepp om förändring
- 179Gränsland och lärandeväg
- 181Avslutande reflektioner
- 182Litteraturförteckning
- 185Sakregister
Boken ger både ett internationellt och nationellt perspektiv och den forskning som presenteras är avsedd att ge stöd i att finna den kontinuitet och trygghet vid övergångar som styrdokumenten föreskriver.
Information
- Redaktörer:
- Anne Lillvist Jenny Wilder
- Kapitelförfattare:
- Helena Ackesjö Tarja Alatalo Anna-Lena Andersson Sue Dockett Pernilla Kallberg Bob Perry Sven Persson Lina Söderman Lago
- Översättare:
- Johanna Holmberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144115481
- Utgivningsår:
- 2017
- Artikelnummer:
- 39397-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 192
Information
- Redaktörer:
- Anne Lillvist Jenny Wilder
- Kapitelförfattare:
- Helena Ackesjö Tarja Alatalo Anna-Lena Andersson Sue Dockett Pernilla Kallberg Bob Perry Sven Persson Lina Söderman Lago
- Översättare:
- Johanna Holmberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144172903
- Utgivningsår:
- 2017
- Artikelnummer:
- 39397-SB01
- Upplaga:
- Första