Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Varubrev 1:a klass

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Skolans konflikthanteringsarbete

Skickas följande arbetsdag

Skolans konflikthanteringsarbete

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Boken ger en helhetsbild av skolans konflikthanteringsarbete. Den redovisar aktuell forskning, begrepp och teorier samt åtgärder i relation till skolans professionella praktik. För första gången visas hur främjande, förebyggande, upptäckande och åtgärdande insatser samverkar; hur de bildar en helhet och mynnar ut i konkreta konflikthanteringsverktyg som är användbara och nödvändiga för såväl skolans personal som dess elever. Bokens syfte är att bidra till en konflikthanteringspraktik, där sk...

Boken ger en helhetsbild av skolans konflikthanteringsarbete. Den redovisar aktuell forskning, begrepp och teorier samt åtgärder i relation till skolans professionella praktik. För första gången visas hur främjande, förebyggande, upptäckande och åtgärdande insatser samverkar; hur de bildar en helhet och mynnar ut i konkreta konflikthanteringsverktyg som är användbara och nödvändiga för såväl skolans personal som dess elever. Bokens syfte är att bidra till en konflikthanteringspraktik, där skolpersonal och elever känner sig trygga i att hantera konfliktfyllda situationer på ett konstruktivt och icke-våldsamt sätt. En praktik där de kan utveckla och lära sig från och genom konflikter, så att ett tryggt och tillitsfullt klassrums- och skolklimat tillåts växa fram. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare samt till speciallärare, specialpedagoger och elevassistenter.

Förord 7

 1. Inledning     9

Vad är problemet?10

Var positionerar jag mig själv?11

Bokens bidrag   12

Bokens upplägg   13

Läsanvisningar   14

 2. Kunskapsöversikt     15

Forskning inom klassrumsledarskap17

Vanliga störningar   18

Klassrumsledarskap – strategier   20

Forskning utifrån konflikthanteringsteorier26

Konfliktdefinitioner   26

Lärares strategier vid potentiella konflikter   28

Teoretiska perspektiv på mellanmänskliga konflikter31

Forskning inom reparativ rättvisa38

Sammanfattning   40

Diskussionsfrågor40

 3. Skolan – en konflikt­hanterings­praktik?     41

Konfliktens förekomst och uttryck42

En plats där konflikter förekommer   42

Olika kategorier av konflikter   43

Konflikt och konflikthantering i beslut, lagar och styrdokument   45

Begreppen konflikt och konflikthantering i läroplanerna46

Resonemanget om skolans konflikter i andra texter   48

Utbildning i konflikthantering   49

Lärarens utbildning i konflikthantering   49

Utbildning i konflikthantering för andra personalkategorier51

Elevutbildning i konflikthantering   52

Erfarenhet i att hantera konflikter54

Finns det en konflikthanteringspraktik?56

Sammanfattning 57

Diskussionsfrågor57

 4. Det proaktiva konflikt­hanterings­arbetet     59

Skolövergripande insatser61

Regler och rutiner61

Formella regler   62

Informella regler   63

Användning av regler och rutiner   63

System av regler vid hantering av en konflikt   64

Fungerande relationer   64

Lärarna skapar och bygger relationer med sina elever   64

Relationer elever sinsemellan   65

Samberoende relationer   66

Asymmetriska maktrelationer   67

Otrygga och bristande relationer   68

Att träna demokrati   69

Empatiskt och aktivt lyssnande   70

Den stora berättelsen om att hantera olikheter   71

Konflikt- och konflikthanteringskunskap71

ABC-triangel   73

Eskalationstrappan   74

Isbergsmetaforen och behovsspiral   75

Konfliktkartläggning   76

Konfliktkartläggning i Patfoorts likvärdighetsmodell   77

Samarbete och konkurrensdimensioner   78

Konfliktpyramiden   78

Konflikthanteringsstilar   80

Skolmedling   81

Sammanfattning   82

Diskussionsfrågor83

 5. Det reaktiva konflikt­hanterings­arbetet     85

Att undersöka det som inte syns och hörs88

Konflikten i en ABC-triangel   88

Att kartlägga konflikten med hjälp av en konfliktkartläggningsmodell89

Vilka konflikthanteringsstilar kan upptäckas?   96

Samtal   97

Konflikthanteringssamtal   99

Medling100

Våld och dess relation till konflikter104

Kontroversiella frågor och polarisering i klassrummet105

Konflikter, konflikthantering och explosiva elever   107

Eskalerande konflikter, hot och våld mot lärare från elever108

Upptäckande och åtgärdande arbete i relation till konfliktpyramiden   110

Sammanfattning   111

Diskussionsfrågor111

 6. Avslutning     113

Referenser 117

Intervju med författaren

Läs intervjun med Ilse Hakvoort där hon berättar mer om boken och vikten av att personal och elever känner sig trygga i att hantera konflikter.

Läs intervjun

Information

Författare:
Ilse Hakvoort
Illustratör:
Jonny Hallberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144140407
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
43204-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
128

Författare

Ilse Hakvoort

Ilse Hakvoort är grundskollärare, filosofie doktor i psykologi och docent i pedagogik. Hon är verksam på Institutionen för pedagogik och specialped...

 ;

Boken ger en helhetsbild av skolans konflikthanteringsarbete. Den redovisar aktuell forskning, begrepp och teorier samt åtgärder i relation till skolans professionella praktik. För första gången visas hur främjande, förebyggande, upptäckande och åtgärdande insatser samverkar; hur de bildar en helhet och mynnar ut i konkreta konflikthanteringsverktyg som är användbara och nödvändiga för såväl skolans personal som dess elever. Bokens syfte är att bidra till en konflikthanteringspraktik, där sk...

Boken ger en helhetsbild av skolans konflikthanteringsarbete. Den redovisar aktuell forskning, begrepp och teorier samt åtgärder i relation till skolans professionella praktik. För första gången visas hur främjande, förebyggande, upptäckande och åtgärdande insatser samverkar; hur de bildar en helhet och mynnar ut i konkreta konflikthanteringsverktyg som är användbara och nödvändiga för såväl skolans personal som dess elever. Bokens syfte är att bidra till en konflikthanteringspraktik, där skolpersonal och elever känner sig trygga i att hantera konfliktfyllda situationer på ett konstruktivt och icke-våldsamt sätt. En praktik där de kan utveckla och lära sig från och genom konflikter, så att ett tryggt och tillitsfullt klassrums- och skolklimat tillåts växa fram. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare samt till speciallärare, specialpedagoger och elevassistenter.

Intervju med författaren

Läs intervjun med Ilse Hakvoort där hon berättar mer om boken och vikten av att personal och elever känner sig trygga i att hantera konflikter.

Läs intervjun

Information

Författare:
Ilse Hakvoort
Illustratör:
Jonny Hallberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144181950
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
43204-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Ilse Hakvoort

Ilse Hakvoort är grundskollärare, filosofie doktor i psykologi och docent i pedagogik. Hon är verksam på Institutionen för pedagogik och specialped...

 ;