Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Motivation för lärande

Teoretiska perspektiv och didaktiska reflektioner
Skickas följande arbetsdag

Motivation för lärande

Teoretiska perspektiv och didaktiska reflektioner

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Studiemotivation är avgörande för elevernas prestationer, välmående och fortsatta livs- och yrkesval. Trots detta har många elever låg studiemotivation eller saknar den. Lärarnas betydelse för elevernas studiemotivation är oomtvistad inom forskningen. Andra betydelsefulla faktorer för studiemotivationen är eleverna själva, kamraterna, lärmiljön och undervisningen. Motivation för lärande bygger på fyra års forskning inom området utifrån elevers, lärares och rektorers uppfattningar. Med utgångs...

Studiemotivation är avgörande för elevernas prestationer, välmående och fortsatta livs- och yrkesval. Trots detta har många elever låg studiemotivation eller saknar den. Lärarnas betydelse för elevernas studiemotivation är oomtvistad inom forskningen. Andra betydelsefulla faktorer för studiemotivationen är eleverna själva, kamraterna, lärmiljön och undervisningen. Motivation för lärande bygger på fyra års forskning inom området utifrån elevers, lärares och rektorers uppfattningar. Med utgångspunkt av läget i svensk skola belyses olika teoretiska utgångspunkter och aktuell forskning. Därefter lyfts viktiga empiriska resultat fram från aktuell forskning. Slutligen ges handfasta metodtips för lärare och elever i det praktiska arbetet. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare samt till skolledare och erbjuder konkreta didaktiska verktyg att arbeta med för att fler elever ska klara av sina studier. Boken vänder sig också till andra som vill skapa sig en förståelse för elevers skolsituation.

Förord av John Steinberg, fil.dr  9

Förord 11

Del I

Motivation för lärande – bakgrund och perspektiv

                      1  Inledning 15

                      2  Vad är studiemotivation? 19

Motivationsteorier 19

Definitioner och förståelser av motivation 22

                      3  Vad påverkar studiemotivation? 27

Om känslors betydelse 28

Om studiestrategiers betydelse 29

Om lärmiljöers betydelse  33

                      4  Uppfattningar om studiemotivation 41

Översikt över aktuell forskning 41

Elevernas perspektiv – enkätstudien 43

Elevernas perspektiv – intervjustudien 51

Lärarnas perspektiv – intervjustudien 56

Rektorernas perspektiv – intervjustudien 64

Del II

Några praktiska och pedagogiska tips gällande motivation för lärande

                      5  Hur kan elever öka sin studiemotivation och utveckla sina motivationsstrategier? 73

Om känslors makt 74

Om erfarenheters betydelse 76

Om tankars kraft 78

Om tankestilar 81

Om lärstilar 82

Om personligheter 83

Om studiestrategier 83

Om (livs-)mål 84

Om lärstrategier 85

Om studieteknik 86

                      6  Hur kan lärare, arbetslag och rektorer motivera eleverna? 91

Om lärmiljöers betydelse 91

Om lärares betydelse 95

Om elevers lärstrategier 107

Om självreglerat lärande 108

Om känslors betydelse (igen) 110

Om metakognition och metalärande 112

Om arbetslagets betydelse 112

Om rektors betydelse 113

                      7  Motivation för lärande – lärdomar och reflektioner 115

Didaktiska reflektioner 116

Studiemotivation i ett större sammanhang 117

Delvis olika perspektiv 118

Koppling till styrande dokument och SKA 119

Referenser 121

Register 127

Information

Författare:
Göran Bostedt Lena Boström
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144141336
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
43418-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
132

Författare

Göran Bostedt

Göran Bostedt är docent i statsvetenskap vid Åbo Akademi och lektor i pedagogik vid Institutionen för utbildningsvetenskap, Mittuniversitetet. Han ...

Lena Boström

Lena Boström har en fil.dr-examen från Helsingfors Universitet 2004 och är legitimerad ämneslärare i sju olika ämnen. Hon tjänstgjorde cirka tjugo ...

 ;

Studiemotivation är avgörande för elevernas prestationer, välmående och fortsatta livs- och yrkesval. Trots detta har många elever låg studiemotivation eller saknar den. Lärarnas betydelse för elevernas studiemotivation är oomtvistad inom forskningen. Andra betydelsefulla faktorer för studiemotivationen är eleverna själva, kamraterna, lärmiljön och undervisningen. Motivation för lärande bygger på fyra års forskning inom området utifrån elevers, lärares och rektorers uppfattningar. Med utgån...

Studiemotivation är avgörande för elevernas prestationer, välmående och fortsatta livs- och yrkesval. Trots detta har många elever låg studiemotivation eller saknar den. Lärarnas betydelse för elevernas studiemotivation är oomtvistad inom forskningen. Andra betydelsefulla faktorer för studiemotivationen är eleverna själva, kamraterna, lärmiljön och undervisningen. Motivation för lärande bygger på fyra års forskning inom området utifrån elevers, lärares och rektorers uppfattningar. Med utgångspunkt av läget i svensk skola belyses olika teoretiska utgångspunkter och aktuell forskning. Därefter lyfts viktiga empiriska resultat fram från aktuell forskning. Slutligen ges handfasta metodtips för lärare och elever i det praktiska arbetet. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare samt till skolledare och erbjuder konkreta didaktiska verktyg att arbeta med för att fler elever ska klara av sina studier. Boken vänder sig också till andra som vill skapa sig en förståelse för elevers skolsituation.

Information

Författare:
Göran Bostedt Lena Boström
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144183664
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
43418-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Göran Bostedt

Göran Bostedt är docent i statsvetenskap vid Åbo Akademi och lektor i pedagogik vid Institutionen för utbildningsvetenskap, Mittuniversitetet. Han ...

Lena Boström

Lena Boström har en fil.dr-examen från Helsingfors Universitet 2004 och är legitimerad ämneslärare i sju olika ämnen. Hon tjänstgjorde cirka tjugo ...

 ;