Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Det komplexa uppdraget

Kulturanalytiska perspektiv på skola, förskola och fritidshem
Skickas följande arbetsdag

Det komplexa uppdraget

Kulturanalytiska perspektiv på skola, förskola och fritidshem

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Skolans uppdrag är brett. Förutom att förmedla kunskap ska utbildning bygga på beprövad vetenskap, förmedla en värdegrund och fostra samhällsmedborgare. Som lärarstudent och som framtida lärare är detta viktigt att förhålla sig till. Boken anlägger ett etnografiskt och forskningsanalytiskt perspektiv på skolans, förskolans och fritidshemmets verksamheter, med fokus på tre centrala aspekter: • Demokratiuppdraget • Interkulturalitet • Hållbarhet Det komplexa uppdraget utgår från det konkr...

Skolans uppdrag är brett. Förutom att förmedla kunskap ska utbildning bygga på beprövad vetenskap, förmedla en värdegrund och fostra samhällsmedborgare. Som lärarstudent och som framtida lärare är detta viktigt att förhålla sig till. Boken anlägger ett etnografiskt och forskningsanalytiskt perspektiv på skolans, förskolans och fritidshemmets verksamheter, med fokus på tre centrala aspekter: • Demokratiuppdraget • Interkulturalitet • Hållbarhet Det komplexa uppdraget utgår från det konkreta, vardagliga arbetet och introducerar de kulturanalytiska verktygen perspektivering, kontrastering och dramatisering i relation till skolkontexten. På så sätt bidrar boken till att bredda blivande och verksamma lärares förståelse för skolpraktiken. Dessutom erbjuder den läsaren redskap för att se, reflektera över och utveckla det egna handlandet, något som i förlängningen kan bidra till förändring av praktiken.

Författarpresentationer      9

1. Kulturanalytiska perspektiv på skola, förskola och fritidshem – en introduktion     13

Maria Zackariasson, David Gunnarsson & Elisabeth Wollin

Varför är kulturanalys intressant i en skolkontext?     15

Skolans, förskolans och fritidshemmets mångfacetterade verksamhet     21

Skolan, förskolan och fritidshemmet som demokratisk arena     24

Interkulturella perspektiv på skola, förskola och fritidshem     27

Hållbarhetsarbete i skola och förskola     31

Läsart     34

Referenser     35

Skola, förskola och fritidshem som demokratisk arena

2. Förhandlingar om inflytande på rasten     41

Julia Wester

Skolgården i mars     41

Elevers inflytande     42

Tillåtande allianser     44

Skolgårdar: från kulspel till smartphones     45

Personalens frånvarande närvaro     47

Vilka av eleverna har inflytande?     48

Den nya vinterbefolkningen     52

Avslutande reflektioner     53

Referenser     54

3. Ungas samhällsengagemang – resurs eller utmaning för skolan?     57

Maria Zackariasson

Ungas samhällsdeltagande     59

Elevers engagemang som en potentiell resurs     63

Elevers engagemang som en potentiell utmaning     65

Att vilja vidga vyer     69

Avslutande reflektioner     72

Referenser     75

4. Att ”brinna” eller bränna ut sig – demokrati, hållbarhet och stress i förskolan     79

Daniel Bodén

Utbrändhet och stress     79

Ett jobb eller ett kall?     80

Vad är en roll?     81

Den politiska ekonomin     83

Förväntningar och förutsättningar     84

Personligt engagemang     90

Avslutande reflektioner     95

Referenser     97

Interkulturella perspektiv på skola, förskola och fritidshem

5. Möten med elevers hedersrelaterade begränsningar – dilemman och strategier     101

Maria Vallström, Sara Högdin & Sara Helmersson

Perspektiv på hedersrelaterat våld och förtryck     103

Metod     106

Dilemma 1: Elevers rätt till en likvärdig utbildning och samverkan med hemmen     107

Dilemma 2: Att vara tydlig i undervisningen men inte verka utpekande     111

Dilemma 3: Att anmäla eller inte anmäla     114

Avslutande reflektioner     118

Referenser     119

6. Hemmets betydelse för skolambitioner – utbildning som ideal, plikt och trygghet      123

Ann Runfors

Fokus på skola och utbildning     129

Migrationsprocess och utbildningssyn     131

Historiska erfarenheters subtila inverkan     133

Mikromanagement och begränsningar av självbestämmande     135

Hemmet i skolan – slutsatser och reflektioner     137

Avslutande reflektioner     141

Referenser     142

7. Religion, existentiella frågor och empati – medvaro, undervisning …|och ledarskap i fritidshemmet     145

David Gunnarsson

Undervisning och ledarskap i fritidshemmet     147

Ett maktperspektiv     149

Exemplet religiösa högtider     151

Att undvika och tona ned religion     155

Empati i undervisningen     159

Avslutande reflektioner     161

Referenser     162

Hållbarhets­arbete i skola och förskola

8. Hur lär man ut hållbar utveckling? Hållbarhet som vision och praktik i skolan     169

Elisabeth Wollin

Maten och soporna     172

Att vara i och med naturen     175

Klimat och ångest     178

Komplexa miljönormer     181

Avslutande reflektioner     183

Referenser     185

9. Osynliggjord men allestädes närvarande: om ras och vithet i förskolans vardag     187

Beatriz Lindqvist

Det är i kroppen som vi möter världen     189

Stanleys störande självporträtt     191

Förskollärarnas reflektionsmöten     195

Institutionaliserad vithet i förskolan?     197

Avslutande reflektioner     200

Referenser     201

Sakregister     203

Författarpresentationer      9

1. Kulturanalytiska perspektiv på skola, förskola och fritidshem – en introduktion     13

Maria Zackariasson, David Gunnarsson & Elisabeth Wollin

Varför är kulturanalys intressant i en skolkontext?     15

Skolans, förskolans och fritidshemmets mångfacetterade verksamhet     21

Skolan, förskolan och fritidshemmet som demokratisk arena     24

Interkulturella perspektiv på skola, förskola och fritidshem     27

Hållbarhetsarbete i skola och förskola     31

Läsart     34

Referenser     35

Skola, förskola och fritidshem som demokratisk arena

2. Förhandlingar om inflytande på rasten     41

Julia Wester

Skolgården i mars     41

Elevers inflytande     42

Tillåtande allianser     44

Skolgårdar: från kulspel till smartphones     45

Personalens frånvarande närvaro     47

Vilka av eleverna har inflytande?     48

Den nya vinterbefolkningen     52

Avslutande reflektioner     53

Referenser     54

3. Ungas samhällsengagemang – resurs eller utmaning för skolan?     57

Maria Zackariasson

Ungas samhällsdeltagande     59

Elevers engagemang som en potentiell resurs     63

Elevers engagemang som en potentiell utmaning     65

Att vilja vidga vyer     69

Avslutande reflektioner     72

Referenser     75

4. Att ”brinna” eller bränna ut sig – demokrati, hållbarhet och stress i förskolan     79

Daniel Bodén

Utbrändhet och stress     79

Ett jobb eller ett kall?     80

Vad är en roll?     81

Den politiska ekonomin     83

Förväntningar och förutsättningar     84

Personligt engagemang     90

Avslutande reflektioner     95

Referenser     97

Interkulturella perspektiv på skola, förskola och fritidshem

5. Möten med elevers hedersrelaterade begränsningar – dilemman och strategier     101

Maria Vallström, Sara Högdin & Sara Helmersson

Perspektiv på hedersrelaterat våld och förtryck     103

Metod     106

Dilemma 1: Elevers rätt till en likvärdig utbildning och samverkan med hemmen     107

Dilemma 2: Att vara tydlig i undervisningen men inte verka utpekande     111

Dilemma 3: Att anmäla eller inte anmäla     114

Avslutande reflektioner     118

Referenser     119

6. Hemmets betydelse för skolambitioner – utbildning som ideal, plikt och trygghet      123

Ann Runfors

Fokus på skola och utbildning     129

Migrationsprocess och utbildningssyn     131

Historiska erfarenheters subtila inverkan     133

Mikromanagement och begränsningar av självbestämmande     135

Hemmet i skolan – slutsatser och reflektioner     137

Avslutande reflektioner     141

Referenser     142

7. Religion, existentiella frågor och empati – medvaro, undervisning …|och ledarskap i fritidshemmet     145

David Gunnarsson

Undervisning och ledarskap i fritidshemmet     147

Ett maktperspektiv     149

Exemplet religiösa högtider     151

Att undvika och tona ned religion     155

Empati i undervisningen     159

Avslutande reflektioner     161

Referenser     162

Hållbarhets­arbete i skola och förskola

8. Hur lär man ut hållbar utveckling? Hållbarhet som vision och praktik i skolan     169

Elisabeth Wollin

Maten och soporna     172

Att vara i och med naturen     175

Klimat och ångest     178

Komplexa miljönormer     181

Avslutande reflektioner     183

Referenser     185

9. Osynliggjord men allestädes närvarande: om ras och vithet i förskolans vardag     187

Beatriz Lindqvist

Det är i kroppen som vi möter världen     189

Stanleys störande självporträtt     191

Förskollärarnas reflektionsmöten     195

Institutionaliserad vithet i förskolan?     197

Avslutande reflektioner     200

Referenser     201

Sakregister     203

Information

Redaktörer:
Maria Zackariasson David Gunnarsson Elisabeth Wollin
Kapitelförfattare:
Daniel Bodén Sara Helmersson Sara Högdin Beatriz Lindqvist Ann Runfors Maria Vallström Julia Wester
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144159805
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
45344-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
204

Författare

Maria Zackariasson

Maria Zackariasson är professor i etnologi vid Södertörns högskola. Hon har stor erfarenhet av undervisning och handledning på olika nivåer, inom b...

David Gunnarsson

David Gunnarsson är lektor i etnologi vid Södertörns högskola och knuten till Institutionen för historia och samtidsstudier samt Lärarutbildningen....

Elisabeth Wollin

Elisabeth Wollin är fil.dr. och lektor i etnologi vid Södertörns högskola och knuten till Institutionen för historia och samtidsstudier. Hennes for...

Daniel Bodén

Daniel Bodén är lektor och forskare på Institutionen för historia och samtidsstudier vid Södertörns högskola. Forskningen handlar om skärningspunkt...

Sara Helmersson

Sara Helmersson är socionom och filosofie doktor i socialt arbete, verksam som lektor vid Högskolan i Halmstad. Hennes forskningsintresse rör våld ...

Sara Högdin

Sara Högdin är socionom och professor i socialt arbete vid Högskolan i Halmstad. Hennes huvudsakliga forskningsområden innefattar studier av social...

Beatriz Lindqvist

Beatriz Lindqvist är professor emerita i etnologi och knuten till Institutionen för historia och samtidsstudier vid Södertörns högskola. Hon inledd...

Ann Runfors

Ann Runfors är docent i etnologi och knuten till Institutionen för historia och samtidsstudier vid Södertörns högskola. Hon har studerat frågor rör...

Maria Vallström

Maria Vallström är docent i etnologi och arbetar som lektor och forskare på Institutionen för historia och samtidsstudier vid Södertörns högskola o...

Julia Wester

Julia Wester är doktorand i etnologi på Södertörns högskola inom forskar­skolan ”Utbildning, lärande och globalisering” och knuten till Institution...

 ;

Skolans uppdrag är brett. Förutom att förmedla kunskap ska utbildning bygga på beprövad vetenskap, förmedla en värdegrund och fostra samhällsmedborgare. Som lärarstudent och som framtida lärare är detta viktigt att förhålla sig till. Boken anlägger ett etnografiskt och forskningsanalytiskt perspektiv på skolans, förskolans och fritidshemmets verksamheter, med fokus på tre centrala aspekter: • Demokratiuppdraget • Interkulturalitet • Hållbarhet Det komplexa uppdraget utgår från det konkr...

Skolans uppdrag är brett. Förutom att förmedla kunskap ska utbildning bygga på beprövad vetenskap, förmedla en värdegrund och fostra samhällsmedborgare. Som lärarstudent och som framtida lärare är detta viktigt att förhålla sig till. Boken anlägger ett etnografiskt och forskningsanalytiskt perspektiv på skolans, förskolans och fritidshemmets verksamheter, med fokus på tre centrala aspekter: • Demokratiuppdraget • Interkulturalitet • Hållbarhet Det komplexa uppdraget utgår från det konkreta, vardagliga arbetet och introducerar de kulturanalytiska verktygen perspektivering, kontrastering och dramatisering i relation till skolkontexten. På så sätt bidrar boken till att bredda blivande och verksamma lärares förståelse för skolpraktiken. Dessutom erbjuder den läsaren redskap för att se, reflektera över och utveckla det egna handlandet, något som i förlängningen kan bidra till förändring av praktiken.

Information

Redaktörer:
Maria Zackariasson David Gunnarsson Elisabeth Wollin
Kapitelförfattare:
Daniel Bodén Sara Helmersson Sara Högdin Beatriz Lindqvist Ann Runfors Maria Vallström Julia Wester
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144181998
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
45344-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Maria Zackariasson

Maria Zackariasson är professor i etnologi vid Södertörns högskola. Hon har stor erfarenhet av undervisning och handledning på olika nivåer, inom b...

David Gunnarsson

David Gunnarsson är lektor i etnologi vid Södertörns högskola och knuten till Institutionen för historia och samtidsstudier samt Lärarutbildningen....

Elisabeth Wollin

Elisabeth Wollin är fil.dr. och lektor i etnologi vid Södertörns högskola och knuten till Institutionen för historia och samtidsstudier. Hennes for...

Daniel Bodén

Daniel Bodén är lektor och forskare på Institutionen för historia och samtidsstudier vid Södertörns högskola. Forskningen handlar om skärningspunkt...

Sara Helmersson

Sara Helmersson är socionom och filosofie doktor i socialt arbete, verksam som lektor vid Högskolan i Halmstad. Hennes forskningsintresse rör våld ...

Sara Högdin

Sara Högdin är socionom och professor i socialt arbete vid Högskolan i Halmstad. Hennes huvudsakliga forskningsområden innefattar studier av social...

Beatriz Lindqvist

Beatriz Lindqvist är professor emerita i etnologi och knuten till Institutionen för historia och samtidsstudier vid Södertörns högskola. Hon inledd...

Ann Runfors

Ann Runfors är docent i etnologi och knuten till Institutionen för historia och samtidsstudier vid Södertörns högskola. Hon har studerat frågor rör...

Maria Vallström

Maria Vallström är docent i etnologi och arbetar som lektor och forskare på Institutionen för historia och samtidsstudier vid Södertörns högskola o...

Julia Wester

Julia Wester är doktorand i etnologi på Södertörns högskola inom forskar­skolan ”Utbildning, lärande och globalisering” och knuten till Institution...

 ;