
Det komplexa uppdraget

Det komplexa uppdraget
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Författarpresentationer 9
1. Kulturanalytiska perspektiv på skola, förskola och fritidshem – en introduktion 13
Maria Zackariasson, David Gunnarsson & Elisabeth Wollin
Varför är kulturanalys intressant i en skolkontext? 15
Skolans, förskolans och fritidshemmets mångfacetterade verksamhet 21
Skolan, förskolan och fritidshemmet som demokratisk arena 24
Interkulturella perspektiv på skola, förskola och fritidshem 27
Hållbarhetsarbete i skola och förskola 31
Läsart 34
Referenser 35
Skola, förskola och fritidshem som demokratisk arena
2. Förhandlingar om inflytande på rasten 41
Julia Wester
Skolgården i mars 41
Elevers inflytande 42
Tillåtande allianser 44
Skolgårdar: från kulspel till smartphones 45
Personalens frånvarande närvaro 47
Vilka av eleverna har inflytande? 48
Den nya vinterbefolkningen 52
Avslutande reflektioner 53
Referenser 54
3. Ungas samhällsengagemang – resurs eller utmaning för skolan? 57
Maria Zackariasson
Ungas samhällsdeltagande 59
Elevers engagemang som en potentiell resurs 63
Elevers engagemang som en potentiell utmaning 65
Att vilja vidga vyer 69
Avslutande reflektioner 72
Referenser 75
4. Att ”brinna” eller bränna ut sig – demokrati, hållbarhet och stress i förskolan 79
Daniel Bodén
Utbrändhet och stress 79
Ett jobb eller ett kall? 80
Vad är en roll? 81
Den politiska ekonomin 83
Förväntningar och förutsättningar 84
Personligt engagemang 90
Avslutande reflektioner 95
Referenser 97
Interkulturella perspektiv på skola, förskola och fritidshem
5. Möten med elevers hedersrelaterade begränsningar – dilemman och strategier 101
Maria Vallström, Sara Högdin & Sara Helmersson
Perspektiv på hedersrelaterat våld och förtryck 103
Metod 106
Dilemma 1: Elevers rätt till en likvärdig utbildning och samverkan med hemmen 107
Dilemma 2: Att vara tydlig i undervisningen men inte verka utpekande 111
Dilemma 3: Att anmäla eller inte anmäla 114
Avslutande reflektioner 118
Referenser 119
6. Hemmets betydelse för skolambitioner – utbildning som ideal, plikt och trygghet 123
Ann Runfors
Fokus på skola och utbildning 129
Migrationsprocess och utbildningssyn 131
Historiska erfarenheters subtila inverkan 133
Mikromanagement och begränsningar av självbestämmande 135
Hemmet i skolan – slutsatser och reflektioner 137
Avslutande reflektioner 141
Referenser 142
7. Religion, existentiella frågor och empati – medvaro, undervisning …|och ledarskap i fritidshemmet 145
David Gunnarsson
Undervisning och ledarskap i fritidshemmet 147
Ett maktperspektiv 149
Exemplet religiösa högtider 151
Att undvika och tona ned religion 155
Empati i undervisningen 159
Avslutande reflektioner 161
Referenser 162
Hållbarhetsarbete i skola och förskola
8. Hur lär man ut hållbar utveckling? Hållbarhet som vision och praktik i skolan 169
Elisabeth Wollin
Maten och soporna 172
Att vara i och med naturen 175
Klimat och ångest 178
Komplexa miljönormer 181
Avslutande reflektioner 183
Referenser 185
9. Osynliggjord men allestädes närvarande: om ras och vithet i förskolans vardag 187
Beatriz Lindqvist
Det är i kroppen som vi möter världen 189
Stanleys störande självporträtt 191
Förskollärarnas reflektionsmöten 195
Institutionaliserad vithet i förskolan? 197
Avslutande reflektioner 200
Referenser 201
Sakregister 203
Författarpresentationer 9
1. Kulturanalytiska perspektiv på skola, förskola och fritidshem – en introduktion 13
Maria Zackariasson, David Gunnarsson & Elisabeth Wollin
Varför är kulturanalys intressant i en skolkontext? 15
Skolans, förskolans och fritidshemmets mångfacetterade verksamhet 21
Skolan, förskolan och fritidshemmet som demokratisk arena 24
Interkulturella perspektiv på skola, förskola och fritidshem 27
Hållbarhetsarbete i skola och förskola 31
Läsart 34
Referenser 35
Skola, förskola och fritidshem som demokratisk arena
2. Förhandlingar om inflytande på rasten 41
Julia Wester
Skolgården i mars 41
Elevers inflytande 42
Tillåtande allianser 44
Skolgårdar: från kulspel till smartphones 45
Personalens frånvarande närvaro 47
Vilka av eleverna har inflytande? 48
Den nya vinterbefolkningen 52
Avslutande reflektioner 53
Referenser 54
3. Ungas samhällsengagemang – resurs eller utmaning för skolan? 57
Maria Zackariasson
Ungas samhällsdeltagande 59
Elevers engagemang som en potentiell resurs 63
Elevers engagemang som en potentiell utmaning 65
Att vilja vidga vyer 69
Avslutande reflektioner 72
Referenser 75
4. Att ”brinna” eller bränna ut sig – demokrati, hållbarhet och stress i förskolan 79
Daniel Bodén
Utbrändhet och stress 79
Ett jobb eller ett kall? 80
Vad är en roll? 81
Den politiska ekonomin 83
Förväntningar och förutsättningar 84
Personligt engagemang 90
Avslutande reflektioner 95
Referenser 97
Interkulturella perspektiv på skola, förskola och fritidshem
5. Möten med elevers hedersrelaterade begränsningar – dilemman och strategier 101
Maria Vallström, Sara Högdin & Sara Helmersson
Perspektiv på hedersrelaterat våld och förtryck 103
Metod 106
Dilemma 1: Elevers rätt till en likvärdig utbildning och samverkan med hemmen 107
Dilemma 2: Att vara tydlig i undervisningen men inte verka utpekande 111
Dilemma 3: Att anmäla eller inte anmäla 114
Avslutande reflektioner 118
Referenser 119
6. Hemmets betydelse för skolambitioner – utbildning som ideal, plikt och trygghet 123
Ann Runfors
Fokus på skola och utbildning 129
Migrationsprocess och utbildningssyn 131
Historiska erfarenheters subtila inverkan 133
Mikromanagement och begränsningar av självbestämmande 135
Hemmet i skolan – slutsatser och reflektioner 137
Avslutande reflektioner 141
Referenser 142
7. Religion, existentiella frågor och empati – medvaro, undervisning …|och ledarskap i fritidshemmet 145
David Gunnarsson
Undervisning och ledarskap i fritidshemmet 147
Ett maktperspektiv 149
Exemplet religiösa högtider 151
Att undvika och tona ned religion 155
Empati i undervisningen 159
Avslutande reflektioner 161
Referenser 162
Hållbarhetsarbete i skola och förskola
8. Hur lär man ut hållbar utveckling? Hållbarhet som vision och praktik i skolan 169
Elisabeth Wollin
Maten och soporna 172
Att vara i och med naturen 175
Klimat och ångest 178
Komplexa miljönormer 181
Avslutande reflektioner 183
Referenser 185
9. Osynliggjord men allestädes närvarande: om ras och vithet i förskolans vardag 187
Beatriz Lindqvist
Det är i kroppen som vi möter världen 189
Stanleys störande självporträtt 191
Förskollärarnas reflektionsmöten 195
Institutionaliserad vithet i förskolan? 197
Avslutande reflektioner 200
Referenser 201
Sakregister 203
Information
- Redaktörer:
- Maria Zackariasson David Gunnarsson Elisabeth Wollin
- Kapitelförfattare:
- Daniel Bodén Sara Helmersson Sara Högdin Beatriz Lindqvist Ann Runfors Maria Vallström Julia Wester
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144159805
- Utgivningsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 45344-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 204
Information
- Redaktörer:
- Maria Zackariasson David Gunnarsson Elisabeth Wollin
- Kapitelförfattare:
- Daniel Bodén Sara Helmersson Sara Högdin Beatriz Lindqvist Ann Runfors Maria Vallström Julia Wester
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144181998
- Utgivningsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 45344-SB01
- Upplaga:
- Första