Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Kommande

Lärarutbildning, makt och politik

Kommande

Lärarutbildning, makt och politik

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Beskrivning

Lärarutbildning, makt och politik är en forskningsantologi som synliggör hur lärarutbildningar formas i ett spänningsfält mellan högskola, skolpolitik, profession, media och överstatliga aktörer som OECD. Boken skiljer mellan politiken, det vill säga statliga beslut och reformer, och ”det politiska”, det vill säga hur gränser, hierarkier och kunskap ordnas inom och kring lärarutbildning. Genom kritiska analyser visar forskarna hur lärarutbildning organiseras och styrs och hur detta inverkar på lärarprofessionen. Boken behandlar också historiska rörelser – från seminarie­traditioner till akademisering och övernationell styrning – och beskriver hur forskningsfältet har utvecklats i Sverige och internationellt. Sammantaget visas att lärarutbildning är mer än en utbildning – den är en arena där frågor om kunskap, politik och profession stöts, blöts och omförhandlas. För att hitta hållbara vägar framåt pekar forskarna på behovet av långsiktig styrning, starka forskningsmiljöer och en genomtänkt koppling mellan vetenskap och praktik. Boken vänder sig till lärarutbildare, lärarstudenter och lärare samt till skolhuvudmän och politiker.

Innehållsförteckning

Författare

Sverker Lindblad

Sverker Lindblad är senior professor i pedagogik vid Göteborgs universitet och var tidigare professor i pedagogik vid Uppsala universitet. Han har ...

Sverker Lindblad

Sverker Lindblad är senior professor i pedagogik vid Göteborgs universitet och var tidigare professor i pedagogik vid Uppsala universitet. Han har ...

Lisbeth Lundahl

Lisbeth Lundahl är professor i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet. Hennes forskning har särskilt behandlat frågor om utbildningspolitik och sk...

Lisbeth Lundahl

Lisbeth Lundahl är professor i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet. Hennes forskning har särskilt behandlat frågor om utbildningspolitik och sk...

Dennis Beach

Dennis Beach är professor emeritus i pedagogik vid Göteborgs universitet och adjungerad som professor vid forskningscentret för humaniora och samhä...

Silvia Edling

Silvia Edling är professor/ämnesföreträdare i didaktik vid Högskolan i Gävle där hon även leder forskargruppen SEEDS, Studies in Education for Equi...

Per-Olof Erixon

Per-Olof Erixon är fil.dr och professor i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet. Hans forskning rör främst skolämnet svenska och dess relation ti...

Eva Forsberg

Eva Forsberg är docent i pedagogik och universitetslektor i pedagogik och är verksam inom forskningsgruppen Studies in Educational Policy and Educa...

Stina Hallsén

Stina Hallsén är lektor vid Uppsala universitet och docent i pedagogik. Hennes forskning fokuserar på styrning av utbildning och hur skolan formas ...

Gabriella Höstfält

Gabriella Höstfält är ämneslärare, specialpedagog och universitetslektor i specialpedagogik vid Stockholms universitet. Hon forskar om specialpedag...

Åke Ingerman

Åke Ingerman är professor i ämnesdidaktik med inriktning mot naturvetenskap och teknik samt dekan vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborg...

John Benedicto Krejsler

John Benedicto Krejsler är associate professor vid Aarhus universitet. Han forskar om skola, lärarutbildning och transnationell utbildningspolitik,...

Johan Liljestrand

Johan Liljestrand är universitetslektor och docent i pedagogik vid högskolan i Gävle. Han har tidigare publicerat sig om lärarutbildning i svensk m...

Åsa Lindberg-Sand

Åsa Lindberg-Sand är docent i utbildningsvetenskap vid Lunds universitet där hon har undervisat på högskolepedagogiska kurser och forskarhandledark...

Agneta Linné

Agneta Linné är professor emerita i pedagogik och knuten till Örebro universitet. Hennes forskning berör lärares utbildning och arbete, ofta i hist...

Gustaf Nelhans

Gustaf Nelhans är biträdande professor vid Bibliotekshögskolan vid Högskolan i Borås. Hans forskning rör bibliometriska indikatorer och de teoretis...

Katarina Samuelsson

Katarina Samuelsson är filosofie doktor i pedagogiskt arbete, och verksam som lärare och forskare vid institutionen för pedagogik och specialpedago...

Ola Strandler

Ola Strandler är universitetslektor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet. Hans fors...

Wieland Wermke

Wieland Wermke är professor i specialpedagogik vid Stockholms universitet och forskar om skolprofessionernas arbete utifrån ett internationellt jäm...

Gun-Britt Wärvik

Gun-Britt Wärvik är docent i pedagogik och verksam som universitetslektor vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universit...

 ;

Beskrivning

Lärarutbildning, makt och politik är en forskningsantologi som synliggör hur lärarutbildningar formas i ett spänningsfält mellan högskola, skolpolitik, profession, media och överstatliga aktörer som OECD. Boken skiljer mellan politiken, det vill säga statliga beslut och reformer, och ”det politiska”, det vill säga hur gränser, hierarkier och kunskap ordnas inom och kring lärarutbildning. Genom kritiska analyser visar forskarna hur lärarutbildning organiseras och styrs och hur detta inverkar på lärarprofessionen. Boken behandlar också historiska rörelser - från seminarie­traditioner till akademisering och övernationell styrning - och beskriver hur forskningsfältet har utvecklats i Sverige och internationellt. Sammantaget visas att lärarutbildning är mer än en utbildning - den är en arena där frågor om kunskap, politik och profession stöts, blöts och omförhandlas. För att hitta hållbara vägar framåt pekar forskarna på behovet av långsiktig styrning, starka forskningsmiljöer och en genomtänkt koppling mellan vetenskap och praktik. Boken vänder sig till lärarutbildare, lärarstudenter och lärare samt till skolhuvudmän och politiker.

Innehållsförteckning

Författare

Sverker Lindblad

Sverker Lindblad är senior professor i pedagogik vid Göteborgs universitet och var tidigare professor i pedagogik vid Uppsala universitet. Han har ...

Sverker Lindblad

Sverker Lindblad är senior professor i pedagogik vid Göteborgs universitet och var tidigare professor i pedagogik vid Uppsala universitet. Han har ...

Lisbeth Lundahl

Lisbeth Lundahl är professor i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet. Hennes forskning har särskilt behandlat frågor om utbildningspolitik och sk...

Lisbeth Lundahl

Lisbeth Lundahl är professor i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet. Hennes forskning har särskilt behandlat frågor om utbildningspolitik och sk...

Dennis Beach

Dennis Beach är professor emeritus i pedagogik vid Göteborgs universitet och adjungerad som professor vid forskningscentret för humaniora och samhä...

Silvia Edling

Silvia Edling är professor/ämnesföreträdare i didaktik vid Högskolan i Gävle där hon även leder forskargruppen SEEDS, Studies in Education for Equi...

Per-Olof Erixon

Per-Olof Erixon är fil.dr och professor i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet. Hans forskning rör främst skolämnet svenska och dess relation ti...

Eva Forsberg

Eva Forsberg är docent i pedagogik och universitetslektor i pedagogik och är verksam inom forskningsgruppen Studies in Educational Policy and Educa...

Stina Hallsén

Stina Hallsén är lektor vid Uppsala universitet och docent i pedagogik. Hennes forskning fokuserar på styrning av utbildning och hur skolan formas ...

Gabriella Höstfält

Gabriella Höstfält är ämneslärare, specialpedagog och universitetslektor i specialpedagogik vid Stockholms universitet. Hon forskar om specialpedag...

Åke Ingerman

Åke Ingerman är professor i ämnesdidaktik med inriktning mot naturvetenskap och teknik samt dekan vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborg...

John Benedicto Krejsler

John Benedicto Krejsler är associate professor vid Aarhus universitet. Han forskar om skola, lärarutbildning och transnationell utbildningspolitik,...

Johan Liljestrand

Johan Liljestrand är universitetslektor och docent i pedagogik vid högskolan i Gävle. Han har tidigare publicerat sig om lärarutbildning i svensk m...

Åsa Lindberg-Sand

Åsa Lindberg-Sand är docent i utbildningsvetenskap vid Lunds universitet där hon har undervisat på högskolepedagogiska kurser och forskarhandledark...

Agneta Linné

Agneta Linné är professor emerita i pedagogik och knuten till Örebro universitet. Hennes forskning berör lärares utbildning och arbete, ofta i hist...

Gustaf Nelhans

Gustaf Nelhans är biträdande professor vid Bibliotekshögskolan vid Högskolan i Borås. Hans forskning rör bibliometriska indikatorer och de teoretis...

Katarina Samuelsson

Katarina Samuelsson är filosofie doktor i pedagogiskt arbete, och verksam som lärare och forskare vid institutionen för pedagogik och specialpedago...

Ola Strandler

Ola Strandler är universitetslektor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet. Hans fors...

Wieland Wermke

Wieland Wermke är professor i specialpedagogik vid Stockholms universitet och forskar om skolprofessionernas arbete utifrån ett internationellt jäm...

Gun-Britt Wärvik

Gun-Britt Wärvik är docent i pedagogik och verksam som universitetslektor vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universit...

 ;