Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Med livsvärlden som grund

Skickas följande arbetsdag

Med livsvärlden som grund

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Bidrag till utvecklandet av en livsvärldsfenomenologisk ansats i pedagogisk forskning.Ända sedan Edmund Husserl lanserade livsvärldsbegreppet har det utövat stor dragningskraft på forskningen inom skilda discipliner. Avsikten med denna bok är att försöka visa vad en livsvärldsansats kan innebära för pedagogisk forskning. I det inledande kapitlet redogörs för livsvärldsansatsens teoretiska grunder och metodologiska konsekvenser. I de efterföljande kapitlen presenteras empiriska bidrag från oli...

Bidrag till utvecklandet av en livsvärldsfenomenologisk ansats i pedagogisk forskning.Ända sedan Edmund Husserl lanserade livsvärldsbegreppet har det utövat stor dragningskraft på forskningen inom skilda discipliner. Avsikten med denna bok är att försöka visa vad en livsvärldsansats kan innebära för pedagogisk forskning. I det inledande kapitlet redogörs för livsvärldsansatsens teoretiska grunder och metodologiska konsekvenser. I de efterföljande kapitlen presenteras empiriska bidrag från olika områden som visar vad en livsvärldsansats kan innebära, vad som visar sig utifrån ett sådant perspektiv och hur man kan gå tillväga i sådan forskning. De olika undersökningarna skall således förstås mera som exempel än som föreskrifter. Genom denna uppläggning stöder bokens olika kapitel varandra och bildar en sammanhängande helhet. Denna andra, reviderade upplaga av boken är avsedd för undervisning på universitet och högskolor, men vänder sig till alla som arbetar med forskningsmetodologiska frågor och är intresserade av kvalitativ forskning, särskilt utifrån en livsvärldsansats.

      • 5
        Förord
      • 5
        Förord
      • 5
        Förord
      • 1
        9
        En livsvärldsansats för pedagogisk forskning
      • 1
        9
        En livsvärldsansats för pedagogisk forskning
      • 1
        9
        En livsvärldsansats för pedagogisk forskning
        • Jan Bengtsson
        • Jan Bengtsson
        • Jan Bengtsson
      • 2
        59
        Patienten som vill veta och förstå
      • 2
        59
        Patienten som vill veta och förstå
      • 2
        59
        Patienten som vill veta och förstå
        • Febe Friberg
        • Febe Friberg
        • Febe Friberg
      • 3
        81
        Tekniska hjälpmedel, synskadade och samhället
      • 3
        81
        Tekniska hjälpmedel, synskadade och samhället
      • 3
        81
        Tekniska hjälpmedel, synskadade och samhället
        • Inger Berndtsson
        • Inger Berndtsson
        • Inger Berndtsson
      • 4
        105
        Livsvärldar på kollisionskurs i skolan
      • 4
        105
        Livsvärldar på kollisionskurs i skolan
      • 4
        105
        Livsvärldar på kollisionskurs i skolan
        • Nadja Carlsson
        • Nadja Carlsson
        • Nadja Carlsson
      • 5
        135
        Inspiration som vidgar horisonten
      • 5
        135
        Inspiration som vidgar horisonten
      • 5
        135
        Inspiration som vidgar horisonten
        • Silwa Claesson
        • Silwa Claesson
        • Silwa Claesson
      • 6
        153
        Cancersjuka personers lidande
      • 6
        153
        Cancersjuka personers lidande
      • 6
        153
        Cancersjuka personers lidande
        • Joakim Öhlén
        • Joakim Öhlén
        • Joakim Öhlén
      • 7
        175
        Etik med små barns ögon
      • 7
        175
        Etik med små barns ögon
      • 7
        175
        Etik med små barns ögon
        • Eva Johansson
        • Eva Johansson
        • Eva Johansson
        • 199
          Författarpresentationer
        • 199
          Författarpresentationer
        • 199
          Författarpresentationer

Information

Redaktörer:
Jan Bengtsson
Författare:
Inger Berndtsson Nadja Carlsson Silwa Claesson Eva Johansson Joakim Öhlén Febe Friberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144037974
Utgivningsår:
1999
Revisionsår:
2005
Artikelnummer:
7022-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
200

Författare

Inger Berndtsson

Inger Berndtsson är fi l.dr i pedagogik och universitetslektor i specialpedagogik vid Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik och didakt...

Nadja Carlsson

Nadja Carlsson är doktorand i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet. Hennes forskning är knuten till kommun...

Silwa Claesson

Silwa Claesson har varit lärare i grundskolan i sexton år, metodiklärare vid Göteborgs universitet i tio år och disputerade på en doktorsavhandling...

Eva Johansson

Eva Johansson är professor i pedagogik vid Universitetet i Stavanger. Hennes forskning handlar om barns lärande i förskola och skola, om etiska frå...

Joakim Öhlén

Joakim Öhlén är leg. sjuksköterska, fil.dr i vårdpedagogik, professor i omvårdnad vid Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Göteborgs universi...

Febe Friberg

Febe Friberg är leg. sjuksköterska, specialistutbildad inom intensivvård och fil.dr i vårdpedagogik, professor emerita i sykepleievitenskap, Helsev...

Jan Bengtsson

Jan Bengtsson är professor vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs universitet.

 ;

Bidrag till utvecklandet av en livsvärldsfenomenologisk ansats i pedagogisk forskning. Ända sedan Edmund Husserl lanserade livsvärldsbegreppet har det utövat stor dragningskraft på forskningen inom skilda discipliner. Avsikten med denna bok är att försöka visa vad en livsvärldsansats kan innebära för pedagogisk forskning. I det inledande kapitlet redogörs för livsvärldsansatsens teoretiska grunder och metodologiska konsekvenser. I de efterföljande kapitlen presenteras empiriska bidrag från ol...

Bidrag till utvecklandet av en livsvärldsfenomenologisk ansats i pedagogisk forskning. Ända sedan Edmund Husserl lanserade livsvärldsbegreppet har det utövat stor dragningskraft på forskningen inom skilda discipliner. Avsikten med denna bok är att försöka visa vad en livsvärldsansats kan innebära för pedagogisk forskning. I det inledande kapitlet redogörs för livsvärldsansatsens teoretiska grunder och metodologiska konsekvenser. I de efterföljande kapitlen presenteras empiriska bidrag från olika områden som visar vad en livsvärldsansats kan innebära, vad som visar sig utifrån ett sådant perspektiv och hur man kan gå tillväga i sådan forskning. De olika undersökningarna skall således förstås mera som exempel än som föreskrifter. Genom denna uppläggning stöder bokens olika kapitel varandra och bildar en sammanhängande helhet. Denna andra, reviderade upplaga av boken är avsedd för undervisning på universitet och högskolor, men vänder sig till alla som arbetar med forskningsmetodologiska frågor och är intresserade av kvalitativ forskning, särskilt utifrån en livsvärldsansats.

Information

Redaktörer:
Jan Bengtsson
Författare:
Inger Berndtsson Nadja Carlsson Silwa Claesson Eva Johansson Joakim Öhlén Febe Friberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144173429
Utgivningsår:
1999
Revisionsår:
2005
Artikelnummer:
7022-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Inger Berndtsson

Inger Berndtsson är fi l.dr i pedagogik och universitetslektor i specialpedagogik vid Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik och didakt...

Nadja Carlsson

Nadja Carlsson är doktorand i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet. Hennes forskning är knuten till kommun...

Silwa Claesson

Silwa Claesson har varit lärare i grundskolan i sexton år, metodiklärare vid Göteborgs universitet i tio år och disputerade på en doktorsavhandling...

Eva Johansson

Eva Johansson är professor i pedagogik vid Universitetet i Stavanger. Hennes forskning handlar om barns lärande i förskola och skola, om etiska frå...

Joakim Öhlén

Joakim Öhlén är leg. sjuksköterska, fil.dr i vårdpedagogik, professor i omvårdnad vid Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Göteborgs universi...

Febe Friberg

Febe Friberg är leg. sjuksköterska, specialistutbildad inom intensivvård och fil.dr i vårdpedagogik, professor emerita i sykepleievitenskap, Helsev...

Jan Bengtsson

Jan Bengtsson är professor vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs universitet.

 ;