Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Lärande och lärandeteorier

Lärande och lärandeteorier
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
- 13Förord
- 115Introduktion
- 16En bok om lärande
- 17En definition
- 19Lärande ur olika perspektiv
- 20Bokens upplägg
- 223En intentionalistisk lärandeteori
- 23Teorins grundantaganden
- 26Lärandets kärna
- 27Lärandemodell 1
- 28Lärandemodell 2
- 329Filosofiska perspektiv på lärande
- 29Induktion, deduktion och abduktion
- 34Nativistiskt lärande
- 35Empiriskt lärande
- 36Rationellt lärande
- 37Pragmatiskt lärande
- 38Den intentionella människan
- 441Traditionella lärandeteorier
- 42Associationslärande
- 44Lärande som informationsprocessning
- 46Konstruktivism
- 49Socialkonstruktivism
- 553Nya tendenser
- 53Social lärandeteori
- 54Lärande genom observation
- 54Lärande genom återkoppling
- 55Kulturell lärandeteori
- 56Imitation
- 56Instruktion
- 56Samarbete
- 57Människan som kulturvarelse
- 57Efterföljare
- 59Trender inom lärandeforskning
- 59Maskinlärande
- 60Mobilt lärande
- 60Organisationslärande
- 60E-lärande
- 61Informellt lärande
- 61Motivation
- 62Online-lärande
- 62Spelbaserat lärande
- 62Blandat lärande
- 62Livslångt lärande
- 63Självreglerat lärande
- 64Återkoppling
- 64Transfer
- 665Mål och intentioner
- 65Vad är ett mål
- 66Olika sorters mål
- 67Lärandemål och prestationsmål
- 67Akademiska mål och sociala mål
- 68Långsiktiga mål och kortsiktiga mål
- 68Överordnade mål och underordnade mål
- 69Produktmål och processmål
- 70Resultatmål och relationsmål
- 71Instrumentella mål
- 72Mål och lärande
- 74Intentioner
- 75Exempel 1
- 75Exempel 2
- 75Exempel 3
- 76Intentioner och lärande
- 777Motivation
- 77En motivationsmodell
- 79Intern motivation
- 80Extern motivation
- 81Inställningar till lärande
- 84Social motivation
- 84Prestationsmotivation
- 85Self-Efficacy
- 87Motivation och lärande
- 889Perception och uppmärksamhet
- 89Perception
- 90Synperception
- 92Hörselperception
- 94Uppmärksamhet
- 94Olika uppmärksamhetssystem
- 96Perception, uppmärksamhet och lärande
- 999Minne
- 100Långtidsminne
- 101Episodiska minnen
- 102Semantiska minnen
- 103Procedurella minnen
- 103Arbetsminne
- 105Arbetsminne och lärande
- 106Specifika aspekter av mänskligt minne
- 107Arbetsminnet
- 107Detaljerade och generella minnen
- 109Dubbla kodningssystem
- 110Minne, lärande och den intentionella människan
- 110Mål och minne
- 111Olika minnen, kunskaper och former av lärande
- 114Den intentionella människan
- 10115Uppfattningar, kunskaper och begrepp
- 115Vardagspsykologi och uppfattningar
- 118Uppfattningar och kunskaper
- 118Kunskapstyper
- 119Tre kunskapstyper
- 122Implicita och explicita kunskaper
- 124Begrepp
- 124Skillnaden mellan ord och begrepp
- 125Hierarkier
- 128Det generella och specifika
- 129Konkreta eller abstrakta begrepp
- 131Intentionellt lärande
- 11135Transfer
- 135Fenomenet transfer
- 137Situerat lärande
- 138Generalisering
- 139Transferproblemet
- 140Nära och avlägsen transfer
- 142Horisontell och vertikal transfer
- 145Dekontextualiseringsprincipen
- 146Mål-medelprincipen
- 146Principen om dubbla representationer
- 149Analogiprincipen
- 150Principen om funktionell frihet
- 12153Kreativitet och problemlösning
- 154De fyra P:na
- 154Den kreativa personen
- 157Den kreativa produkten
- 158Den kreativa processen
- 160Den kreativa miljön
- 162Kreativitet, kunskap och lärande
- 163Problemlösning och lärande
- 13165Personlighetsdrag
- 166Personlighetsdrag – femfaktormodellen
- 167Lärande och mål
- 169Inställningar till lärande
- 170Intelligens, kreativitet och kunskap
- 171Akademisk framgång
- 172Diskussion: personlighetsdrag och lärande
- 14175Imitation och social kognition
- 175Vad är imitation?
- 177Fördröjd imitation
- 178Inhibering och selektion
- 180Spegelneuron
- 181Vad är social kognition?
- 182Sociala situationer
- 182Andras mentala tillstånd
- 185Imitation, intention och lärande
- 186Social kognition och lärande
- 15189Samarbete
- 189Vad är samarbete?
- 190Arbetsdelning
- 191Samarbete och lärande
- 16195Kommunikation och lärande
- 195Kommunikation och intention
- 198Kommunikationsmönster
- 198IRE-modellen
- 199Rapporter
- 200Samtal och diskussioner
- 17203Återkoppling
- 203Positiv och negativ återkoppling
- 205Kommunikativ återkoppling
- 206Återkoppling vid lärande
- 207Intern återkoppling
- 207Extern återkoppling
- 208Processåterkoppling
- 208Resultatåterkoppling eller produktåterkoppling
- 208Komplex återkoppling
- 209Att ge och ta emot återkoppling
- 209Att ge återkoppling
- 210Att ta emot återkoppling
- 18211Frågor
- 213Frågor och lärande – en modell
- 215Olika sorters frågor
- 216Några grundläggande sorters frågor
- 221Procedurella och kognitiva frågor
- 224Frågor och lärandeprocessen
- 224Frågebaserat lärande
- 225Den frågande intentionella människan
- 19227Multimodalitet
- 228Det social-semiotiska synsättet
- 229Det fenomenologiska synsättet
- 231Det psykolingvistiska synsättet
- 232Det människa–dator-interaktiva synsättet
- 233Det kommunikationsorienterade synsättet
- 233Expressiv stil
- 234Dubbla kodningssystem
- 235Den intentionella multimodala människan
- 20237Verktyg
- 237En verktygsanvändande varelse
- 239Att lära sig använda verktyg
- 240Verktyg för att lära
- 242Verktyg i stället för lärande?
- 21245Mobilt lärande
- 245Vad är mobilt lärande?
- 247Skolan, fritiden och mobilt lärande
- 249Arbetslivet och mobilt lärande
- 22251Sociala faktorer
- 252Stratifiering
- 252Klass
- 253Ålder
- 254Kön/genus
- 254Utbildningsnivå
- 255Status
- 255Institutioner
- 258Socialisation
- 259Grupper och nätverk
- 259Grupper
- 260Nätverk
- 263Diffusion av innovationer
- 266Relationer
- 267Tillit
- 267En definition
- 269Tillit och lärande
- 23271Kulturella faktorer
- 272En gemensam grund
- 273Princip 1
- 273Princip 2
- 273Princip 3
- 273Princip 4
- 273Princip 5
- 273Princip 6
- 274Community of practice
- 274Perifert legitimt deltagande
- 275Komponenter för lärande
- 276Kulturellt influerade lärandestilar
- 276En kulturell modell
- 278Lärandestilar
- 282Mångkulturens utmaningar
- 283Den kulturella intentionella människan
- 24287Organisationer
- 287Vad är en organisation?
- 288Organisationslärande
- 289Lärandenivåer
- 294SEKI-modellen
- 295Fyra synsätt
- 297En organisatorisk lärandemodell
- 25301Delande av kunskaper
- 301Knowledge management
- 303Delande av kunskaper
- 304Ge eller be
- 304Fyra vägar för att dela kunskap
- 306Explicit eller implicit kunskap
- 307Barriärer
- 308Individuella barriärer
- 310Organisatoriska barriärer
- 312Teknologiska barriärer
- 313Den intentionella människan
- 317Epilog
- 323Litteraturförteckning
- 339Sak- och personregister
Information
- Författare:
- Mikael Jensen
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144111209
- Utgivningsår:
- 2016
- Artikelnummer:
- 39142-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 344
Information
- Författare:
- Mikael Jensen
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144173634
- Utgivningsår:
- 2016
- Artikelnummer:
- 39142-SB01
- Upplaga:
- Första