Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Lärande och lärandeteorier

Om den intentionella människan
Skickas följande arbetsdag

Lärande och lärandeteorier

Om den intentionella människan

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Mänskligt lärande är ett komplext fenomen. Det påverkas av såväl mentala/individrelaterade faktorer som interaktiva/sociala faktorer. Den här boken försöker integrera dessa olika perspektiv på lärande som annars brukar ställas emot varandra. Det är berättelsen om människan som en social och intentionell varelse. Lärande och lärandeteorier presenterar lärandeteorier från olika perspektiv och historiska perioder. Några viktiga kärnbegrepp i boken är: intentioner, social kognition, minne och ku...

Mänskligt lärande är ett komplext fenomen. Det påverkas av såväl mentala/individrelaterade faktorer som interaktiva/sociala faktorer. Den här boken försöker integrera dessa olika perspektiv på lärande som annars brukar ställas emot varandra. Det är berättelsen om människan som en social och intentionell varelse. Lärande och lärandeteorier presenterar lärandeteorier från olika perspektiv och historiska perioder. Några viktiga kärnbegrepp i boken är: intentioner, social kognition, minne och kunskap, kommunikation, återkoppling, grupper och organisationer samt kulturella faktorer. Men den diskuterar även mindre vanliga teman såsom transfer, kreativitet, tillit, nätverk och kunskapsdelande. Lärande och lärandeteorier vänder sig till forskare och universitetsstuderande och kan med fördel användas på olika lärarprogram samt på personalvetarutbildningar. Den är även av intresse för studenter/forskare inom kognitionsvetenskap, psykologi, pedagogik, allmändidaktik och pedagogiskt arbete.

    • 13
      Förord
      • 1
        15
        Introduktion
        • 16
          En bok om lärande
        • 17
          En definition
        • 19
          Lärande ur olika perspektiv
        • 20
          Bokens upplägg
      • 2
        23
        En intentionalistisk lärandeteori
        • 23
          Teorins grundantaganden
        • 26
          Lärandets kärna
        • 27
          Lärandemodell 1
        • 28
          Lärandemodell 2
      • 3
        29
        Filosofiska perspektiv på lärande
        • 29
          Induktion, deduktion och abduktion
        • 34
          Nativistiskt lärande
        • 35
          Empiriskt lärande
        • 36
          Rationellt lärande
        • 37
          Pragmatiskt lärande
        • 38
          Den intentionella människan
      • 4
        41
        Traditionella lärandeteorier
        • 42
          Associationslärande
        • 44
          Lärande som informationsprocessning
        • 46
          Konstruktivism
        • 49
          Socialkonstruktivism
      • 5
        53
        Nya tendenser
        • 53
          Social lärandeteori
        • 54
          Lärande genom observation
        • 54
          Lärande genom återkoppling
        • 55
          Kulturell lärandeteori
        • 56
          Imitation
        • 56
          Instruktion
        • 56
          Samarbete
        • 57
          Människan som kulturvarelse
        • 57
          Efterföljare
        • 59
          Trender inom lärandeforskning
        • 59
          Maskinlärande
        • 60
          Mobilt lärande
        • 60
          Organisationslärande
        • 60
          E-lärande
        • 61
          Informellt lärande
        • 61
          Motivation
        • 62
          Online-lärande
        • 62
          Spelbaserat lärande
        • 62
          Blandat lärande
        • 62
          Livslångt lärande
        • 63
          Självreglerat lärande
        • 64
          Återkoppling
        • 64
          Transfer
      • 6
        65
        Mål och intentioner
        • 65
          Vad är ett mål
        • 66
          Olika sorters mål
        • 67
          Lärandemål och prestationsmål
        • 67
          Akademiska mål och sociala mål
        • 68
          Långsiktiga mål och kortsiktiga mål
        • 68
          Överordnade mål och underordnade mål
        • 69
          Produktmål och processmål
        • 70
          Resultatmål och relationsmål
        • 71
          Instrumentella mål
        • 72
          Mål och lärande
        • 74
          Intentioner
        • 75
          Exempel 1
        • 75
          Exempel 2
        • 75
          Exempel 3
        • 76
          Intentioner och lärande
      • 7
        77
        Motivation
        • 77
          En motivationsmodell
        • 79
          Intern motivation
        • 80
          Extern motivation
        • 81
          Inställningar till lärande
        • 84
          Social motivation
        • 84
          Prestationsmotivation
        • 85
          Self-Efficacy
        • 87
          Motivation och lärande
      • 8
        89
        Perception och uppmärksamhet
        • 89
          Perception
        • 90
          Synperception
        • 92
          Hörselperception
        • 94
          Uppmärksamhet
        • 94
          Olika uppmärksamhetssystem
        • 96
          Perception, uppmärksamhet och lärande
      • 9
        99
        Minne
        • 100
          Långtidsminne
        • 101
          Episodiska minnen
        • 102
          Semantiska minnen
        • 103
          Procedurella minnen
        • 103
          Arbetsminne
        • 105
          Arbetsminne och lärande
        • 106
          Specifika aspekter av mänskligt minne
        • 107
          Arbetsminnet
        • 107
          Detaljerade och generella minnen
        • 109
          Dubbla kodningssystem
        • 110
          Minne, lärande och den intentionella människan
        • 110
          Mål och minne
        • 111
          Olika minnen, kunskaper och former av lärande
        • 114
          Den intentionella människan
      • 10
        115
        Uppfattningar, kunskaper och begrepp
        • 115
          Vardagspsykologi och uppfattningar
        • 118
          Uppfattningar och kunskaper
        • 118
          Kunskapstyper
        • 119
          Tre kunskapstyper
        • 122
          Implicita och explicita kunskaper
        • 124
          Begrepp
        • 124
          Skillnaden mellan ord och begrepp
        • 125
          Hierarkier
        • 128
          Det generella och specifika
        • 129
          Konkreta eller abstrakta begrepp
        • 131
          Intentionellt lärande
      • 11
        135
        Transfer
        • 135
          Fenomenet transfer
        • 137
          Situerat lärande
        • 138
          Generalisering
        • 139
          Transferproblemet
        • 140
          Nära och avlägsen transfer
        • 142
          Horisontell och vertikal transfer
        • 145
          Dekontextualiseringsprincipen
        • 146
          Mål-medelprincipen
        • 146
          Principen om dubbla representationer
        • 149
          Analogiprincipen
        • 150
          Principen om funktionell frihet
      • 12
        153
        Kreativitet och problemlösning
        • 154
          De fyra P:na
        • 154
          Den kreativa personen
        • 157
          Den kreativa produkten
        • 158
          Den kreativa processen
        • 160
          Den kreativa miljön
        • 162
          Kreativitet, kunskap och lärande
        • 163
          Problemlösning och lärande
      • 13
        165
        Personlighetsdrag
        • 166
          Personlighetsdrag – femfaktormodellen
        • 167
          Lärande och mål
        • 169
          Inställningar till lärande
        • 170
          Intelligens, kreativitet och kunskap
        • 171
          Akademisk framgång
        • 172
          Diskussion: personlighetsdrag och lärande
      • 14
        175
        Imitation och social kognition
        • 175
          Vad är imitation?
        • 177
          Fördröjd imitation
        • 178
          Inhibering och selektion
        • 180
          Spegelneuron
        • 181
          Vad är social kognition?
        • 182
          Sociala situationer
        • 182
          Andras mentala tillstånd
        • 185
          Imitation, intention och lärande
        • 186
          Social kognition och lärande
      • 15
        189
        Samarbete
        • 189
          Vad är samarbete?
        • 190
          Arbetsdelning
        • 191
          Samarbete och lärande
      • 16
        195
        Kommunikation och lärande
        • 195
          Kommunikation och intention
        • 198
          Kommunikationsmönster
        • 198
          IRE-modellen
        • 199
          Rapporter
        • 200
          Samtal och diskussioner
      • 17
        203
        Återkoppling
        • 203
          Positiv och negativ återkoppling
        • 205
          Kommunikativ återkoppling
        • 206
          Återkoppling vid lärande
        • 207
          Intern återkoppling
        • 207
          Extern återkoppling
        • 208
          Processåterkoppling
        • 208
          Resultatåterkoppling eller produktåterkoppling
        • 208
          Komplex återkoppling
        • 209
          Att ge och ta emot återkoppling
        • 209
          Att ge återkoppling
        • 210
          Att ta emot återkoppling
      • 18
        211
        Frågor
        • 213
          Frågor och lärande – en modell
        • 215
          Olika sorters frågor
        • 216
          Några grundläggande sorters frågor
        • 221
          Procedurella och kognitiva frågor
        • 224
          Frågor och lärandeprocessen
        • 224
          Frågebaserat lärande
        • 225
          Den frågande intentionella människan
      • 19
        227
        Multimodalitet
        • 228
          Det social-semiotiska synsättet
        • 229
          Det fenomenologiska synsättet
        • 231
          Det psykolingvistiska synsättet
        • 232
          Det människa–dator-interaktiva synsättet
        • 233
          Det kommunikationsorienterade synsättet
        • 233
          Expressiv stil
        • 234
          Dubbla kodningssystem
        • 235
          Den intentionella multimodala människan
      • 20
        237
        Verktyg
        • 237
          En verktygsanvändande varelse
        • 239
          Att lära sig använda verktyg
        • 240
          Verktyg för att lära
        • 242
          Verktyg i stället för lärande?
      • 21
        245
        Mobilt lärande
        • 245
          Vad är mobilt lärande?
        • 247
          Skolan, fritiden och mobilt lärande
        • 249
          Arbetslivet och mobilt lärande
      • 22
        251
        Sociala faktorer
        • 252
          Stratifiering
        • 252
          Klass
        • 253
          Ålder
        • 254
          Kön/genus
        • 254
          Utbildningsnivå
        • 255
          Status
        • 255
          Institutioner
        • 258
          Socialisation
        • 259
          Grupper och nätverk
        • 259
          Grupper
        • 260
          Nätverk
        • 263
          Diffusion av innovationer
        • 266
          Relationer
        • 267
          Tillit
        • 267
          En definition
        • 269
          Tillit och lärande
      • 23
        271
        Kulturella faktorer
        • 272
          En gemensam grund
        • 273
          Princip 1
        • 273
          Princip 2
        • 273
          Princip 3
        • 273
          Princip 4
        • 273
          Princip 5
        • 273
          Princip 6
        • 274
          Community of practice
        • 274
          Perifert legitimt deltagande
        • 275
          Komponenter för lärande
        • 276
          Kulturellt influerade lärandestilar
        • 276
          En kulturell modell
        • 278
          Lärandestilar
        • 282
          Mångkulturens utmaningar
        • 283
          Den kulturella intentionella människan
      • 24
        287
        Organisationer
        • 287
          Vad är en organisation?
        • 288
          Organisationslärande
        • 289
          Lärandenivåer
        • 294
          SEKI-modellen
        • 295
          Fyra synsätt
        • 297
          En organisatorisk lärandemodell
      • 25
        301
        Delande av kunskaper
        • 301
          Knowledge management
        • 303
          Delande av kunskaper
        • 304
          Ge eller be
        • 304
          Fyra vägar för att dela kunskap
        • 306
          Explicit eller implicit kunskap
        • 307
          Barriärer
        • 308
          Individuella barriärer
        • 310
          Organisatoriska barriärer
        • 312
          Teknologiska barriärer
        • 313
          Den intentionella människan
    • 317
      Epilog
    • 323
      Litteraturförteckning
    • 339
      Sak- och personregister

Information

Författare:
Mikael Jensen
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144111209
Utgivningsår:
2016
Artikelnummer:
39142-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
344

Författare

Mikael Jensen

Mikael Jensen är filosofie doktor i utbildningsvetenskap med fokus på kognition och kommunikation. Han är anställd som universitetslektor vid Högsk...

 ;

Mänskligt lärande är ett komplext fenomen. Det påverkas av såväl mentala/individrelaterade faktorer som interaktiva/sociala faktorer. Den här boken försöker integrera dessa olika perspektiv på lärande som annars brukar ställas emot varandra. Det är berättelsen om människan som en social och intentionell varelse. Lärande och lärandeteorier presenterar lärandeteorier från olika perspektiv och historiska perioder. Några viktiga kärnbegrepp i boken är: intentioner, social kognition, minne och ku...

Mänskligt lärande är ett komplext fenomen. Det påverkas av såväl mentala/individrelaterade faktorer som interaktiva/sociala faktorer. Den här boken försöker integrera dessa olika perspektiv på lärande som annars brukar ställas emot varandra. Det är berättelsen om människan som en social och intentionell varelse. Lärande och lärandeteorier presenterar lärandeteorier från olika perspektiv och historiska perioder. Några viktiga kärnbegrepp i boken är: intentioner, social kognition, minne och kunskap, kommunikation, återkoppling, grupper och organisationer samt kulturella faktorer. Men den diskuterar även mindre vanliga teman såsom transfer, kreativitet, tillit, nätverk och kunskapsdelande. Lärande och lärandeteorier vänder sig till forskare och universitetsstuderande och kan med fördel användas på olika lärarprogram samt på personalvetarutbildningar. Den är även av intresse för studenter/forskare inom kognitionsvetenskap, psykologi, pedagogik, allmändidaktik och pedagogiskt arbete.

Information

Författare:
Mikael Jensen
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144173634
Utgivningsår:
2016
Artikelnummer:
39142-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Mikael Jensen

Mikael Jensen är filosofie doktor i utbildningsvetenskap med fokus på kognition och kommunikation. Han är anställd som universitetslektor vid Högsk...

 ;