Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Skolans ledarskap och mål

Rektor som maskinist, flipperkula och målsökande missil
Skickas följande arbetsdag

Skolans ledarskap & mål

Rektor som maskinist, flipperkula och målsökande missil

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Hur ser ledarskapet i skolan ut och vilken betydelse – om någon – har egentligen målen? Den här boken ger en mångfasetterad bild av rektorers arbete och ledarskap och ställer ytterst frågan om vad det innebär att göra ett gott jobb, bortom storslagna visioner och ständiga förändringsprojekt. Går det att höja blicken från den fragmenterade vardagen och utöva ett pedagogiskt ledarskap? Och vad gör man med en skeptisk omvärld och en lärarkår som inte alltid visar intresse för pedagogiskt följars...

Hur ser ledarskapet i skolan ut och vilken betydelse – om någon – har egentligen målen? Den här boken ger en mångfasetterad bild av rektorers arbete och ledarskap och ställer ytterst frågan om vad det innebär att göra ett gott jobb, bortom storslagna visioner och ständiga förändringsprojekt. Går det att höja blicken från den fragmenterade vardagen och utöva ett pedagogiskt ledarskap? Och vad gör man med en skeptisk omvärld och en lärarkår som inte alltid visar intresse för pedagogiskt följarskap? Skolans ledarskap & mål syftar till att nyansera och problematisera den bild av rektorers arbete som framkommer i litteraturen och i styrdokumenten. Författarna förordar ett friare förhållningssätt, där reflektion och kreativitet bör ta större plats i rektorsrollen, framför följandet av ideologi, regler och framgångsrecept.

Förord 5

Inledning 7

 1 Rektorsarbetet, målen och sammanhanget 13

Situationen i svensk skola 14

Vad i skolan främjar lärandet? 16

Rektorer i ett institutionellt sammanhang 24

Om mål inom offentliga organisationer 25

Rektor i praktiken 30

Bokens upplägg 33

 2 En ogästvänlig omvärld 37

En reglerad och juridifierad skola 39

Att finna fel – den formella granskningen av skolan 42

Den ”allmänna attityden” till skolan 49

Föräldrarna och skolan 58

Huvudmannen 64

En förtäckt rektor 71

 3 Om vardagens centrifug, tillförsikt och tro 77

Vad gör en rektor om dagarna? 79

Vardagens karaktär 90

Vad är viktigt i vardagsarbetet? 95

Tillförsikt och tro 105

 4 Att begripliggöra uppdraget och bibehålla tron 113

Det centrala uppdraget 115

Att sätta gränser kring den gränslösa skolan 117

När lärarna tappat tillförsikten 126

Tillförsiktens ekonomi 143

Tillförsikt – på hur lång sikt? 145

 5 Rektors ledarskap och lärarnas följarskap? 149

Rektors ledarskap i en trepartsrelation 151

Eleven i den formella organisationen 159

Ledarskap som en relation – följarskap? 168

Rektorers och lärares syn på varandra 173

Det pedagogiska ledarskapet och tron 178

 6 Rektorers tro, identitet och ledarskap 185

Vår studie i förhållande till tidigare forskning 185

Den troende rektorn 191

Rektors ledarskap 201

Vikten av en mer dynamisk tro i skolan 206

När samhället vill för mycket? 209

Rektorers arbete och skolans mål 211

 7 Reflektion, kreativitet och mod 215

Funktionell dumhet 215

Om reflexivitet och reflexiva rutiner 222

Funktionell dumhet och reflexivitet i rektorsyrket 225

Ett svårskött pastorat 234

Realistiska beskrivningar kontra framgångsformler 239

Efterord 243

Bilaga: Metod 245

Observations- och intervjustudien 245

Enkätstudie 253

Referenser 259

Register 267

Skolans ledarskap & mål är den mest gedigna forskningsöversikt på svenska rörande skolans ledning, såvitt jag vet. Därtill är den mycket kompetent kommenterad med träffsäkra välunderbyggda analyser och reflektioner gällande villkor och viljor vi rektorer slits mellan. […] Texten är lika underhållande som seriös, lika lättillgänglig som rhizomatiskt kunskapssökande och lika oavbrutet intellektuellt utmanande som emotionellt stärkande. Absolut obligatorisk läsning för alla rektorer och i rektorsutbildningar!

Intervju med författarna

Vad vill författarna säga till skolledare i fråga om ledarskapet? Och vad visar deras studie – leder rektorer mot målen?

Läs intervjun

Information

Författare:
Susanne Lundholm Mats Alvesson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144166735
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
46225-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
268

Författare

Susanne Lundholm

Susanne Lundholm är ekon.dr och disputerade vid Lunds universitet 2011. Hon är verksam som akademisk förläggare men bedriver även forskning om skol...

Mats Alvesson

Mats Alvesson är organisations- och ledningsforskare och professor vid Lunds universitet och arbetar även vid University of Queensland, Australien,...

 ;

Hur ser ledarskapet i skolan ut och vilken betydelse – om någon – har egentligen målen? Den här boken ger en mångfasetterad bild av rektorers arbete och ledarskap och ställer ytterst frågan om vad det innebär att göra ett gott jobb, bortom storslagna visioner och ständiga förändringsprojekt. Går det att höja blicken från den fragmenterade vardagen och utöva ett pedagogiskt ledarskap? Och vad gör man med en skeptisk omvärld och en lärarkår som inte alltid visar intresse för pedagogiskt följars...

Hur ser ledarskapet i skolan ut och vilken betydelse – om någon – har egentligen målen? Den här boken ger en mångfasetterad bild av rektorers arbete och ledarskap och ställer ytterst frågan om vad det innebär att göra ett gott jobb, bortom storslagna visioner och ständiga förändringsprojekt. Går det att höja blicken från den fragmenterade vardagen och utöva ett pedagogiskt ledarskap? Och vad gör man med en skeptisk omvärld och en lärarkår som inte alltid visar intresse för pedagogiskt följarskap? Skolans ledarskap & mål syftar till att nyansera och problematisera den bild av rektorers arbete som framkommer i litteraturen och i styrdokumenten. Författarna förordar ett friare förhållningssätt, där reflektion och kreativitet bör ta större plats i rektorsrollen, framför följandet av ideologi, regler och framgångsrecept.

Intervju med författarna

Vad vill författarna säga till skolledare i fråga om ledarskapet? Och vad visar deras studie – leder rektorer mot målen?

Läs intervjun

Information

Författare:
Susanne Lundholm Mats Alvesson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144181677
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
46225-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Susanne Lundholm

Susanne Lundholm är ekon.dr och disputerade vid Lunds universitet 2011. Hon är verksam som akademisk förläggare men bedriver även forskning om skol...

Mats Alvesson

Mats Alvesson är organisations- och ledningsforskare och professor vid Lunds universitet och arbetar även vid University of Queensland, Australien,...

 ;