Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Praktiknära forskning i förskola och skola

- undervisning, forskning och utveckling i samverkan
Skickas följande arbetsdag

Praktiknära forskning i förskola och skola

- undervisning, forskning och utveckling i samverkan

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Praktiknära forskning har de senaste årtiondena fått större genomslagskraft på olika nivåer i det svenska skolsystemet men också vid universitet. En sådan ansats innebär att lärares, rektorers och forskares kunskaper och kompetenser tas till vara och berikar forsknings- och utvecklingsprocesser. I boken diskuteras möjligheter och utmaningar med praktiknära forskning och läsaren får ta del av berättelser och konkreta exempel från olika forsknings- och utvecklingsprojekt. Teman som tas upp i bo...

Praktiknära forskning har de senaste årtiondena fått större genomslagskraft på olika nivåer i det svenska skolsystemet men också vid universitet. En sådan ansats innebär att lärares, rektorers och forskares kunskaper och kompetenser tas till vara och berikar forsknings- och utvecklingsprocesser. I boken diskuteras möjligheter och utmaningar med praktiknära forskning och läsaren får ta del av berättelser och konkreta exempel från olika forsknings- och utvecklingsprojekt. Teman som tas upp i boken är: • Initiering av praktiknära forskning • Genomförande av praktiknära forskning • Dokumentation och analys i praktiknära forskning • Kommunikation och spridning av lärdomar • Hållbarhet bortom ett projekt Praktiknära forskning i förskola och skola – undervisning, forskning och utveckling i samverkan vänder sig till lärare och rektorer inom alla skolans stadier, från förskola till vuxenutbildning samt till forskare och lärarutbildare. Boken kan användas som inspiration i konkret arbete med praktiknära forskning i samverkan mellan lärare, rektorer och forskare.

Författarpresentation 7

Förord 9

Inledning 11

Vad handlar boken om? 12

           1 . Undervisning, forskning och utveckling i samverkan 15

Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet 16

Evidensbaserad och evidensinformerad utbildning 19

Akademisering av läraryrket 21

Utbildning, lärande, forskning – försöksverksamheten ULF 22

           2.  Praktiknära forskning 27

Vad är kännetecknande för praktiknära forskning? 29

Den praktiknära forskningens framväxt 31

Mötesplatser i praktiknära forskning – det tredje rummet  35

           3.  Initiering av praktiknära forskning  39

Samverkan mellan universitet och skolhuvudman 44

Möten, roller och förväntningar 46

Praktiklitteracitet 50

Etiska aspekter 51

Förutsättningar 54

           4 . Genomförande av praktiknära forskning 57

Att ringa in ett område för praktiknära forskning  62

Ta del av forskning 64

Ta del av beprövad erfarenhet  71

Planering och genomförandet av arbetet – en cyklisk process 72

           5.  Att dokumentera och analysera 79

Dokumentation under projektets gång 82

Analyser av dokumentation 98

           6.  Att kommunicera och sprida lärdomar 105

Att skriva tillsammans 109

Skrivprocessens olika faser 110

Möjligheter och utmaningar 113

Etiska aspekter på samskrivande 115

Att kommunicera och publicera 116

           7.  Hållbarhet bortom ett projekt 121

Systematiskt kvalitetsarbete – en utgångspunkt 124

Kompetens för hållbarhet 125

Mellanledarens roll  127

Ledarskap vid skolverksamhet och universitet 128

Hållbar satsning som fortgår 130

           8 . Avslutning 133

Slutord  137

Bilaga 139

Beskrivningar av ULF-projekt som exemplifieras i boken 142

Litteratur 155

Person- och sakregister 165

Information

Författare:
Ulrika Bergmark Caroline Graeske
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144157726
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
45066-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
168

Författare

Ulrika Bergmark

Ulrika Bergmark, professor i pedagogik, Luleå tekniska universitet och vetenskaplig ledare, Piteå kommun

Caroline Graeske

Caroline Graeske är fil.dr i litteraturvetenskap och lektor vid Luleå tekniska universitet. Hon har de senaste åren ägnat sig åt forskning inom lit...

 ;

Praktiknära forskning har de senaste årtiondena fått större genomslagskraft på olika nivåer i det svenska skolsystemet men också vid universitet. En sådan ansats innebär att lärares, rektorers och forskares kunskaper och kompetenser tas till vara och berikar forsknings- och utvecklingsprocesser. I boken diskuteras möjligheter och utmaningar med praktiknära forskning och läsaren får ta del av berättelser och konkreta exempel från olika forsknings- och utvecklingsprojekt. Teman som tas upp i bo...

Praktiknära forskning har de senaste årtiondena fått större genomslagskraft på olika nivåer i det svenska skolsystemet men också vid universitet. En sådan ansats innebär att lärares, rektorers och forskares kunskaper och kompetenser tas till vara och berikar forsknings- och utvecklingsprocesser. I boken diskuteras möjligheter och utmaningar med praktiknära forskning och läsaren får ta del av berättelser och konkreta exempel från olika forsknings- och utvecklingsprojekt. Teman som tas upp i boken är: • Initiering av praktiknära forskning • Genomförande av praktiknära forskning • Dokumentation och analys i praktiknära forskning • Kommunikation och spridning av lärdomar • Hållbarhet bortom ett projekt Praktiknära forskning i förskola och skola – undervisning, forskning och utveckling i samverkan vänder sig till lärare och rektorer inom alla skolans stadier, från förskola till vuxenutbildning samt till forskare och lärarutbildare. Boken kan användas som inspiration i konkret arbete med praktiknära forskning i samverkan mellan lärare, rektorer och forskare.

Information

Författare:
Ulrika Bergmark Caroline Graeske
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144189499
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
45066-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Ulrika Bergmark

Ulrika Bergmark, professor i pedagogik, Luleå tekniska universitet och vetenskaplig ledare, Piteå kommun

Caroline Graeske

Caroline Graeske är fil.dr i litteraturvetenskap och lektor vid Luleå tekniska universitet. Hon har de senaste åren ägnat sig åt forskning inom lit...

 ;