Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Leda fritidshemmet

Praktika för skolledare
Skickas följande arbetsdag

Fritidshemmets verksamhet är under stark förändring, med nya styrdokument och ett förändrat lärandeuppdrag som på ett tydligare sätt inlemmar fritidshemmen i utbildningssystemet. Leda fritidshemmet ger skolledare de nödvändiga redskap som krävs för att leda och styra fritidshemmet. Med utgångspunkt i forskning och med praktiska exempel beskriver Pihlgren hur verksamheten kan utvecklas. Boken innehåller följande delar: Fritidshemmets historia och pedagogiska tradition Fritidshemmets styrdok...

Fritidshemmets verksamhet är under stark förändring, med nya styrdokument och ett förändrat lärandeuppdrag som på ett tydligare sätt inlemmar fritidshemmen i utbildningssystemet. Leda fritidshemmet ger skolledare de nödvändiga redskap som krävs för att leda och styra fritidshemmet. Med utgångspunkt i forskning och med praktiska exempel beskriver Pihlgren hur verksamheten kan utvecklas. Boken innehåller följande delar: Fritidshemmets historia och pedagogiska tradition Fritidshemmets styrdokument och didaktik Pedagogisk samverkan och samplanering med grundskolan Kompetensförsörjning och andra grundläggande system som schemaläggning, arbetsfördelning och lokalanvändning Systematiskt kvalitetsarbete och andra ledningssystem på fritidshemmet. Boken vänder sig till rektorer och biträdande rektorer i rektorsutbildning samt till förvaltningsledning, skolledare och arbetslagsledare som har ansvar för fritidshemsverksamhet. Varje kapitel avslutas med förslag på utvecklingsarbeten och rekommendationer till fördjupande läsning.

    • 7
      Prolog
      • 1
        11
        Inledning
        • 11
          Fritidshemmets uppgift
        • 13
          Rektors uppdrag i fritidshemmet
        • 15
          Författarens erfarenheter
        • 17
          Bokens syfte och innehåll
        • 17
          Bokens begrepp
        • 18
          Bokens innehåll
        • 20
          Utveckla: Analys av nuläget
      • 2
        23
        Fritidshemmets idéhistoria
        • 23
          Fritidshemmet – en idé om barnets behov
        • 24
          Historiska föregångare
        • 32
          Historiska spår i dagens fritidshem
        • 34
          Utveckla: Förståelse för uppdraget
      • 3
        37
        Tolka styrdokumenten
        • 37
          Tolka skollagen
        • 40
          Tolka läroplanens del 4
        • 44
          Utveckla: Tolkning av styrdokumenten
      • 4
        47
        Fritidshemmets didaktik
        • 47
          En framväxande beskrivning
        • 49
          Undervisning på fritidshem
        • 54
          Skolledarens ansvar för didaktiken
        • 56
          Utveckla: Planera FRIPP
      • 5
        63
        Samverkan med grundskolan
        • 64
          Erfarenheter från dagens samverkan
        • 72
          Några framgångsrika exempel
        • 79
          Utveckla: Tematiska arbetssätt
      • 6
        85
        Kompetensförsörjningen
        • 85
          Yrkesgrupperna på fritidshemmet
        • 87
          Önskvärd kompetens på fritidshemmet
        • 88
          Utbildningens betydelse
        • 92
          Kompetensförsörjningsstrategi
        • 94
          Utveckla: Utbildningsinsatser
      • 7
        101
        Grundläggande system
        • 101
          Verksamhetens förutsättningar
        • 113
          Miljö och lokaler
        • 115
          Utveckla: Schema och miljö
      • 8
        119
        Systematiskt kvalitetsarbete
        • 120
          Fritidshemmets målstyrning
        • 123
          Kvalitetssäkringen
        • 133
          Kollegialt lärande
        • 136
          Utveckla: Kollegialt lärande
      • 9
        141
        Leda och styra fritidshemmet
        • 142
          Framgångsrikt ledarskap
        • 143
          Utvecklings- och arbetsorganisation
        • 144
          Styrsystemet
        • 146
          Återkoppling som styrsystem
        • 151
          Utveckla: Årshjul för återkoppling
    • 155
      Epilog
    • 159
      Bilaga A lönekriterier
    • 167
      Referenser

Sammantaget ger boken tydlig vägledning i arbetet med att utveckla och leda fritidshemmens verksamhet och personal i samklang med det arbete som görs i skolan. En omistlig handledning för alla skolledare!

Information

Författare:
Ann S Pihlgren
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144122007
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
39752-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
176

Författare

Ann S Pihlgren

Ann S. Pihlgren är filosofie doktor i pedagogik och forskningsledare vid Ignite Research Institute. Hennes forskningsintresse rör barns och eleve...

 ;