Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Att leda utvecklingsprocesser i förskola och skola

Skickas följande arbetsdag

Att leda utvecklingsprocesser i förskola och skola

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Beskrivning

Professionell utveckling via kollegiala arbetsformer är numera navet i de flesta förskolors och skolors utvecklingsprocesser. Ledarskapet är en nyckel i sådana processer. Den här boken är till för dig som axlar ett ledaransvar – kanske har du titeln processledare, utvecklingsledare, lärledare eller förstelärare? Författarna till denna bok är forskare och skolutvecklare med praktisk erfarenhet av att utbilda processledare. De har utbildat över 1000 personer i processledarskap, självkännedom, gruppprocesser, samtalsmetoder, handledning, skolkultur, skolutveckling och systematiskt kvalitetsarbete. Som läsare får du ta del av modeller för vetenskaplig systematik och strukturer för systematiskt kvalitetsarbete. Författarna erbjuder även en inblick i hur en skolas jordmån för utveckling kan identifieras och förstås genom analyser av och teorier om skolkulturer. Att leda utvecklingsprocesser i förskola och skola erbjuder teorier, modeller och verktyg för att organisera och leda utvecklingsprocesser på individnivå, gruppnivå och organisationsnivå. Boken har en stark förankring i såväl forskning som beprövad erfarenhet och utgör ett stöd för processledare och rektorer när de arbetar med kvalitets-, praktik- och professionsutveckling till exempel inom ramen för det nationella professionsprogrammet.

Innehållsförteckning

Information

Författare:
Lisbeth Gyllander Torkildsen Jaana Nehez
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144188935
Utgivningsår:
2020
Revisionsår:
2025
Artikelnummer:
39702-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
228

Författare

Lisbeth Gyllander Torkildsen

Lisbeth Gyllander Torkildsen arbetar som kvalitets- och utvecklingschef på en utbildningsförvaltning i Malmö stad. Hon har en bakgrund som lärare, ...

Jaana Nehez

Jaana Nehez, docent i pedagogiskt arbete, Högskolan i Halmstad, och lektor, Skol- och fritidsförvaltningen, Helsingborgs stad

 ;

Beskrivning

Professionell utveckling via kollegiala arbetsformer är numera navet i de flesta förskolors och skolors utvecklingsprocesser. Ledarskapet är en nyckel i sådana processer. Den här boken är till för dig som axlar ett ledaransvar – kanske har du titeln processledare, utvecklingsledare, lärledare eller förstelärare? Författarna till denna bok är forskare och skolutvecklare med praktisk erfarenhet av att utbilda processledare. De har utbildat över 1000 personer i processledarskap, självkännedom, grupprocesser, samtalsmetoder, handledning, skolkultur, skolutveckling och systematiskt kvalitetsarbete. Som läsare får du ta del av modeller för vetenskaplig systematik och strukturer för systematiskt kvalitetsarbete. Författarna erbjuder även en inblick i hur en skolas jordmån för utveckling kan identifieras och förstås genom analyser av och teorier om skolkulturer. Att leda utvecklingsprocesser i förskola och skola erbjuder teorier, modeller och verktyg för att organisera och leda utvecklingsprocesser på individnivå, gruppnivå och organisationsnivå. Boken har en stark förankring i såväl forskning som beprövad erfarenhet och utgör ett stöd för processledare och rektorer när de arbetar med kvalitets-, praktik- och professionsutveckling till exempel inom ramen för det nationella professionsprogrammet.

Innehållsförteckning

Information

Författare:
Lisbeth Gyllander Torkildsen Jaana Nehez
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144202051
Utgivningsår:
2020
Revisionsår:
2025
Artikelnummer:
39702-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Lisbeth Gyllander Torkildsen

Lisbeth Gyllander Torkildsen arbetar som kvalitets- och utvecklingschef på en utbildningsförvaltning i Malmö stad. Hon har en bakgrund som lärare, ...

Jaana Nehez

Jaana Nehez, docent i pedagogiskt arbete, Högskolan i Halmstad, och lektor, Skol- och fritidsförvaltningen, Helsingborgs stad

 ;