Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Fritidshemmets mål och resultat

Att planera och utvärdera
Skickas följande arbetsdag

Fritidshemmets mål och resultat

Att planera och utvärdera

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Fritidshemmets förtydligade läroplansuppdrag innebär att verksamheten måste utveckla strukturerade och målstyrda arbetsformer för planering, utvärdering och kvalitetsuppföljning. Den här boken beskriver hur fritidshemmets personal och ledning kan ta sig an detta nya didaktiska uppdrag. Fritidshemmets mål och resultat innehåller följande delar: • Målstyrning av fritidshemmet – vad innebär det? • Planera och utvärdera fritidshemmets lärande – hur gör man för att utveckla fritidspedagogiken?...

Fritidshemmets förtydligade läroplansuppdrag innebär att verksamheten måste utveckla strukturerade och målstyrda arbetsformer för planering, utvärdering och kvalitetsuppföljning. Den här boken beskriver hur fritidshemmets personal och ledning kan ta sig an detta nya didaktiska uppdrag. Fritidshemmets mål och resultat innehåller följande delar: • Målstyrning av fritidshemmet – vad innebär det? • Planera och utvärdera fritidshemmets lärande – hur gör man för att utveckla fritidspedagogiken? Vilka fällor riskerar man att falla i? • Resultatbedömning – hur vet man att eleverna har lärt sig det som avsågs? • Lärande och didaktik i fritidshemmet – vad ska planeras och utvärderas? • Samplanering med grundskolans personal – hur gör man det effektivt? • Fritidshemmets kvalitetsredovisning – vad bör den innehålla och hur tas den fram? • Utvecklingssamtalet – hur bidrar fritidshemmet vid elevens utvecklingssamtal? Varje kapitel avslutas med rekommendationer till fördjupande läsning samt diskussionsfrågor som kan användas vid utbildning eller arbetslagsarbete. Boken vänder sig till fritidslärarstudenter, redan yrkesverksam personal vid fritidshem samt skolledare med ansvar för fritidshem. Den här andra upplagan är uppdaterad enligt den nya läroplanen Lgr 22.

1. Fritidshemmets förtydligade uppdrag     15

Målstyrda verksamheter     16

Skolans målstyrning     16

Fritidshemmets målstyrning     17

Nya reformer förtydligar uppdraget     18

Sammanfattning     19

Bokens målgrupp och innehåll     20

Bokens begrepp     20

Bokens kapitel     21

Läs mer     23

Diskutera kapitlet     23

Begrepp i fritidshemmets professionella verktygslåda     24

2. Målstyrning     25

Målstyrning i värdeskapande verksamhet     26

Systematiskt kvalitetsarbete     27

Kvalitetsarbete sker på alla nivåer     28

Rollfördelning i målstyrningen     33

Rollfördelning politiker och tjänstemän     33

Rollfördelning personal och skolledare     35

Den egna professionaliteten     35

Sammanfattning     37

Läs mer     37

Diskutera kapitlet     37

Begrepp i fritidshemmets professionella verktygslåda     38

3. Didaktik och lärande     39

De didaktiska frågorna     39

De didaktiska frågorna i målstyrning     41

Hur lärande sker     42

Praxisteorin styr ditt handlande     43

Vanligt förekommande teorier om hur lärande sker     43

Mognadsteori     46

Samspelsteori     47

Att möta kunskaper på flera olika sätt     48

Sammanfattning     52

Läs mer     52

Diskutera kapitlet     52

Begrepp i fritidshemmets professionella verktygslåda     52

4. Fritidshemmets didaktik     55

Fritidshemmets specifika målområden     57

De viktiga förmågorna     58

Fritidshemmets metoder för lärande     60

Fånga lärandet i flykten     60

Sammanfattning     62

Läs mer     62

Diskutera kapitlet     62

Begrepp i fritidshemmets professionella verktygslåda     63

5. Det didaktiska utvärderingsuppdraget     65

Fritidshemmets utvärderingsuppdrag     67

Bedömningsbegreppen     68

Ska fritidspersonalen verkligen bedöma?     69

Grundskolans och fritidshemmets bedömningar     71

Utvärdera förmågor     72

Formativt bedömningssyfte     72

Bedömningens etiska dimension     74

Sammanfattning     75

Läs mer     75

Diskutera kapitlet     76

Begrepp i fritidshemmets professionella verktygslåda     76

6. Fritidspedagogisk planering     77

Baklängesplanering     78

Utgå från elevernas intressen, behov och erfarenheter     79

Planeringskartor som stöd     80

Planeringen steg för steg     81

Varför är kunskapen viktig för människan i världen?     81

Målsättningarna formuleras     83

Elevernas intressen, initiativ och behov     86

Elevens förståelse och förmågor     87

Fritidspersonalens förhållningssätt     88

Vad ska planeras?     90

Progression över åldersgrupper     91

Planering över tid     92

Några fällor att undvika     92

Sammanfattning     98

Läs mer     98

Diskutera kapitlet     98

Begrepp i fritidshemmets professionella verktygslåda     99

7. Utvärdering i FRIPP     101

Utvärderingskriterier och kännetecken     102

Konstruera en utvärderingsmatris     102

Utvärdera elevernas upplevelse     105

Överväganden i utvärderingsarbetet     107

Personalens insatser eller elevernas utveckling     107

Alignment, samstämmighet     109

Utvärderingssättet     110

Observation som metod     110

Metoder som utvärderar elevernas upplevelse     111

Analysera och bedöma resultatet     112

Vikten av system för dokumentation     115

Fallgropar vid utvärdering     116

Undvik karaktärsomdömen     117

Fastna inte i förenklade mätningar     117

Svårtolkade mål omöjliggör utvärdering      118

Skapa alignment     118

Sammanfattning     119

Läs mer     119

Diskutera kapitlet     119

Begrepp i fritidshemmets professionella verktygslåda     119

8. Aktiviteter för lärande     121

Aktivitetsplanen i FRIPP     121

Aktiviteterna     122

Lärandemiljön     129

Några didaktiskt viktiga processer     131

Att tänka på som undervisare     132

Pedagogisk dialog     133

Ställtid     134

Utmana den egna praktiken     134

Informera barn och föräldrar     137

Några saker att se upp med     138

Sammanfattning     140

Läs mer     141

Diskutera kapitlet     141

Begrepp i fritidshemmets professionella verktygslåda     142

9. Didaktiskt samarbete     143

Fördela roller och ansvar     143

Undervisning och utbildning     144

Ansvarsfördelning av läroplansmålen     146

Gemensamt undervisningsområde     149

Tema tillsammans     150

Verksamhetens årsplan     151

Några påminnelser inför samplanering     154

Sammanfattning     157

Läs mer     158

Diskutera kapitlet     158

Begrepp i fritidshemmets professionella verktygslåda     158

10. Årlig kvalitets­redovisning     159

Kvalitetsredovisning för fritidshem     161

Kvalitetsredovisningens underlag     162

Kvalitetsredovisningens helhetsanalys     167

Utvecklingsmål inför året     168

Elevers och föräldrars medverkan     169

Särskilda utvärderingar     170

Granska varandras FRIPP     171

Sammanfattning     172

Läs mer     172

Diskutera kapitlet     173

Begrepp i fritidshemmets professionella verktygslåda     173

11. Utvecklingssamtalet     175

Utvecklingssamtal som verksamhetsutveckling     176

Utvecklingssamtalens teoretiska grund     178

Relationell förmåga     179

Kreativ förmåga     179

Demokratisk förmåga     179

Verktyg för lärande     180

Arbetsgång     180

Sammanfattning     184

Läs mer     184

Diskutera kapitlet     185

Begrepp i fritidshemmets professionella verktygslåda     185

12. Epilog     187

Diskutera kapitlet och boken     188

Bilagor 189

Litteratur­förteckning 201

Information

Författare:
Ann S Pihlgren
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144167480
Utgivningsår:
2017
Revisionsår:
2023
Artikelnummer:
39147-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
208

Författare

Ann S Pihlgren

Ann S. Pihlgren är filosofie doktor i pedagogik och forskningsledare vid Ignite Research Institute. Hennes forskningsintresse rör barns och eleve...

 ;

Fritidshemmets förtydligade läroplansuppdrag innebär att verksamheten måste utveckla strukturerade och målstyrda arbetsformer för planering, utvärdering och kvalitetsuppföljning. Den här boken beskriver hur fritidshemmets personal och ledning kan ta sig an detta nya didaktiska uppdrag. Fritidshemmets mål och resultat innehåller följande delar: • Målstyrning av fritidshemmet – vad innebär det? • Planera och utvärdera fritidshemmets lärande – hur gör man för att utveckla fritidspedagogiken?...

Fritidshemmets förtydligade läroplansuppdrag innebär att verksamheten måste utveckla strukturerade och målstyrda arbetsformer för planering, utvärdering och kvalitetsuppföljning. Den här boken beskriver hur fritidshemmets personal och ledning kan ta sig an detta nya didaktiska uppdrag. Fritidshemmets mål och resultat innehåller följande delar: • Målstyrning av fritidshemmet – vad innebär det? • Planera och utvärdera fritidshemmets lärande – hur gör man för att utveckla fritidspedagogiken? Vilka fällor riskerar man att falla i? • Resultatbedömning – hur vet man att eleverna har lärt sig det som avsågs? • Lärande och didaktik i fritidshemmet – vad ska planeras och utvärderas? • Samplanering med grundskolans personal – hur gör man det effektivt? • Fritidshemmets kvalitetsredovisning – vad bör den innehålla och hur tas den fram? • Utvecklingssamtalet – hur bidrar fritidshemmet vid elevens utvecklingssamtal? Varje kapitel avslutas med rekommendationer till fördjupande läsning samt diskussionsfrågor som kan användas vid utbildning eller arbetslagsarbete. Boken vänder sig till fritidslärarstudenter, redan yrkesverksam personal vid fritidshem samt skolledare med ansvar för fritidshem. Den här andra upplagan är uppdaterad enligt den nya läroplanen Lgr 22.

Information

Författare:
Ann S Pihlgren
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144181936
Utgivningsår:
2017
Revisionsår:
2023
Artikelnummer:
39147-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Ann S Pihlgren

Ann S. Pihlgren är filosofie doktor i pedagogik och forskningsledare vid Ignite Research Institute. Hennes forskningsintresse rör barns och eleve...

 ;