Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Fritidshemmets mål och resultat

Fritidshemmets mål och resultat
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
1. Fritidshemmets förtydligade uppdrag 15
Målstyrda verksamheter 16
Skolans målstyrning 16
Fritidshemmets målstyrning 17
Nya reformer förtydligar uppdraget 18
Sammanfattning 19
Bokens målgrupp och innehåll 20
Bokens begrepp 20
Bokens kapitel 21
Läs mer 23
Diskutera kapitlet 23
Begrepp i fritidshemmets professionella verktygslåda 24
2. Målstyrning 25
Målstyrning i värdeskapande verksamhet 26
Systematiskt kvalitetsarbete 27
Kvalitetsarbete sker på alla nivåer 28
Rollfördelning i målstyrningen 33
Rollfördelning politiker och tjänstemän 33
Rollfördelning personal och skolledare 35
Den egna professionaliteten 35
Sammanfattning 37
Läs mer 37
Diskutera kapitlet 37
Begrepp i fritidshemmets professionella verktygslåda 38
3. Didaktik och lärande 39
De didaktiska frågorna 39
De didaktiska frågorna i målstyrning 41
Hur lärande sker 42
Praxisteorin styr ditt handlande 43
Vanligt förekommande teorier om hur lärande sker 43
Mognadsteori 46
Samspelsteori 47
Att möta kunskaper på flera olika sätt 48
Sammanfattning 52
Läs mer 52
Diskutera kapitlet 52
Begrepp i fritidshemmets professionella verktygslåda 52
4. Fritidshemmets didaktik 55
Fritidshemmets specifika målområden 57
De viktiga förmågorna 58
Fritidshemmets metoder för lärande 60
Fånga lärandet i flykten 60
Sammanfattning 62
Läs mer 62
Diskutera kapitlet 62
Begrepp i fritidshemmets professionella verktygslåda 63
5. Det didaktiska utvärderingsuppdraget 65
Fritidshemmets utvärderingsuppdrag 67
Bedömningsbegreppen 68
Ska fritidspersonalen verkligen bedöma? 69
Grundskolans och fritidshemmets bedömningar 71
Utvärdera förmågor 72
Formativt bedömningssyfte 72
Bedömningens etiska dimension 74
Sammanfattning 75
Läs mer 75
Diskutera kapitlet 76
Begrepp i fritidshemmets professionella verktygslåda 76
6. Fritidspedagogisk planering 77
Baklängesplanering 78
Utgå från elevernas intressen, behov och erfarenheter 79
Planeringskartor som stöd 80
Planeringen steg för steg 81
Varför är kunskapen viktig för människan i världen? 81
Målsättningarna formuleras 83
Elevernas intressen, initiativ och behov 86
Elevens förståelse och förmågor 87
Fritidspersonalens förhållningssätt 88
Vad ska planeras? 90
Progression över åldersgrupper 91
Planering över tid 92
Några fällor att undvika 92
Sammanfattning 98
Läs mer 98
Diskutera kapitlet 98
Begrepp i fritidshemmets professionella verktygslåda 99
7. Utvärdering i FRIPP 101
Utvärderingskriterier och kännetecken 102
Konstruera en utvärderingsmatris 102
Utvärdera elevernas upplevelse 105
Överväganden i utvärderingsarbetet 107
Personalens insatser eller elevernas utveckling 107
Alignment, samstämmighet 109
Utvärderingssättet 110
Observation som metod 110
Metoder som utvärderar elevernas upplevelse 111
Analysera och bedöma resultatet 112
Vikten av system för dokumentation 115
Fallgropar vid utvärdering 116
Undvik karaktärsomdömen 117
Fastna inte i förenklade mätningar 117
Svårtolkade mål omöjliggör utvärdering 118
Skapa alignment 118
Sammanfattning 119
Läs mer 119
Diskutera kapitlet 119
Begrepp i fritidshemmets professionella verktygslåda 119
8. Aktiviteter för lärande 121
Aktivitetsplanen i FRIPP 121
Aktiviteterna 122
Lärandemiljön 129
Några didaktiskt viktiga processer 131
Att tänka på som undervisare 132
Pedagogisk dialog 133
Ställtid 134
Utmana den egna praktiken 134
Informera barn och föräldrar 137
Några saker att se upp med 138
Sammanfattning 140
Läs mer 141
Diskutera kapitlet 141
Begrepp i fritidshemmets professionella verktygslåda 142
9. Didaktiskt samarbete 143
Fördela roller och ansvar 143
Undervisning och utbildning 144
Ansvarsfördelning av läroplansmålen 146
Gemensamt undervisningsområde 149
Tema tillsammans 150
Verksamhetens årsplan 151
Några påminnelser inför samplanering 154
Sammanfattning 157
Läs mer 158
Diskutera kapitlet 158
Begrepp i fritidshemmets professionella verktygslåda 158
10. Årlig kvalitetsredovisning 159
Kvalitetsredovisning för fritidshem 161
Kvalitetsredovisningens underlag 162
Kvalitetsredovisningens helhetsanalys 167
Utvecklingsmål inför året 168
Elevers och föräldrars medverkan 169
Särskilda utvärderingar 170
Granska varandras FRIPP 171
Sammanfattning 172
Läs mer 172
Diskutera kapitlet 173
Begrepp i fritidshemmets professionella verktygslåda 173
11. Utvecklingssamtalet 175
Utvecklingssamtal som verksamhetsutveckling 176
Utvecklingssamtalens teoretiska grund 178
Relationell förmåga 179
Kreativ förmåga 179
Demokratisk förmåga 179
Verktyg för lärande 180
Arbetsgång 180
Sammanfattning 184
Läs mer 184
Diskutera kapitlet 185
Begrepp i fritidshemmets professionella verktygslåda 185
12. Epilog 187
Diskutera kapitlet och boken 188
Bilagor 189
Litteraturförteckning 201
Information
- Författare:
- Ann S Pihlgren
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144167480
- Utgivningsår:
- 2017
- Revisionsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 39147-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 208
Information
- Författare:
- Ann S Pihlgren
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144181936
- Utgivningsår:
- 2017
- Revisionsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 39147-SB02
- Upplaga:
- Andra