Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Normkritiska perspektiv

- i skolans likabehandlingsarbete
Skickas följande arbetsdag

Den grundläggande principen för gemenskap i skola och samhälle uttrycks ofta med frasen ”människors lika värde”. Men principer och verklighet talar inte alltid samma språk. I syfte att bejaka likavärdesprincipen har diskriminerings-lagen reviderats och kommit att utgöra grunden för likabehandlingsplaner i skolan. Men det räcker inte med planer för att ändra på verkligheten. Vi måste också i grunden förstå hur diskriminering drabbar. Den här boken är ett steg på vägen för lärare och andra intr...

Den grundläggande principen för gemenskap i skola och samhälle uttrycks ofta med frasen ”människors lika värde”. Men principer och verklighet talar inte alltid samma språk. I syfte att bejaka likavärdesprincipen har diskriminerings-lagen reviderats och kommit att utgöra grunden för likabehandlingsplaner i skolan. Men det räcker inte med planer för att ändra på verkligheten. Vi måste också i grunden förstå hur diskriminering drabbar. Den här boken är ett steg på vägen för lärare och andra intresserade som vill få syn på hur normkritiska perspektiv kan ge värdefull kunskap. Med ett normkritiskt perspektiv kan vi ifrågasätta de dominerande tankemönster som leder till att individer konstrueras som avvikare från det som uppfattas som normalt. Det är först när normen blir synlig och ifrågasatt som vi kan skapa den skola för allas lika värde som styrdokumenten beskriver. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare och ledare i grund- och gymnasieskola samt till skolhälsovårdspersonal.

    • 7
      Inledning
    • 11
      KAPITEL 1 Förgivettaganden och utmaningar
        • Lotta Eek-Karlsson
        • 11
          Anpassning till rådande ordning
        • 13
          Skolans fostransuppdrag
        • 14
          Lärares förståelse av normen
        • 16
          Vad är en norm
        • 20
          Talet om
        • 20
          Normbrott och sanktioner
        • 24
          Att granska sina förgivettaganden
        • 25
          Vågar du anta den utmaningen
    • 26
      Litteratur
    • 29
      KAPITEL 2 Intersektionella perspektiv
        • Elisabeth Elmeroth
        • 29
          Hur blir vi normala
        • 38
          Många kategorier
        • 41
          Intersektionen
        • 43
          Litteratur
    • 45
      KAPITEL 3 Anna Anka i skolan: Att utforska könsdebatter
        • Maria Hedlin
        • 45
          Analys av en mediedebatt
        • 46
          En historisk bakgrund
        • 49
          Debatten kring Anna Anka
        • 56
          Avslutande reflektion
        • 57
          Litteratur
    • 59
      KAPITEL 4 Heteronormativitet – vad är det
        • Mattias Lundin
        • 59
          Att se heteronormativa inslag i undervisning
        • 60
          Heteronormativitet
        • 63
          Sju processer för att synliggöra normen
        • 70
          Identifiera normen och ifrågasätta gränsdragningar
        • 71
          Att vidareutveckla presenterade processer
        • 72
          En utmaning för lärare
        • 72
          Litteratur
    • 75
      KAPITEL 5 När man inte tillhör gruppen från början
        • Ann-Christin Torpsten
        • 75
          Mötet med svenska språket och skolan
        • 78
          Likvärdig fullgod fostran för framtiden
        • 83
          Erbjudet och upplevt lärande
        • 87
          Flerspråkighet och vidgade horisonter
        • 89
          Litteratur
    • 91
      KAPITEL 6 Specialpedagogik berör och stör i lärarutbildningen
        • Berit Willén-Lundgren
        • 91
          Specialpedagogisk kompetens för alla lärare
        • 93
          Kategorisk och relationell undervisningspraxis
        • 95
          Relationell specialpedagogik
        • 97
          Specialpedagogikens meningserbjudande
        • 102
          Litteratur
    • 105
      KAPITEL 7 Diskriminerande skolformer
        • Peter Karlsudd
        • 105
          Inkludering eller exkludering
        • 106
          Pedagogik eller specialpedagogik
        • 108
          Integrering, integration och inkludering
        • 109
          Särskilda skolformer
        • 110
          Mottagande i grundsärskolan
        • 111
          Ökad sortering eller diskriminering
        • 112
          Enligt lagen felaktigt mottagna elever
        • 113
          En inkluderande skolbarnsomsorg
        • 114
          Olik behandling utan saklig grund
        • 117
          Den (special)pedagogiska utmaningen
        • 118
          Vi är alla utvecklingsbegåvade
        • 119
          Litteratur
    • 121
      KAPITEL 8 Ett normkritiskt perspektiv
        • Lotta Eek-Karlsson och Elisabeth Elmeroth
        • 121
          Den förbjudna diskrimineringen
        • 125
          Ett normkritiskt perspektiv
        • 130
          Makt kräver kunskap
        • 133
          Litteratur

Information

Redaktörer:
Elisabeth Elmeroth
Kapitelförfattare:
Peter Karlsudd Liselotte Eek-Karlsson Maria Hedlin Mattias Lundin Ann-Christin Torpsten Berit Willén Lundgren
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144079455
Utgivningsår:
2012
Artikelnummer:
36054-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
192

Författare

Elisabeth Elmeroth

Elisabeth Elmeroth är professor emerita i pedagogik vid Linnéuniversitetet. I sin forskning om etniska relationer i skola och samhälle har hon särs...

Peter Karlsudd

Peter Karlsudd är professor och filosofie doktor i pedagogik samt filosofie doktor i informatik vid Linneuniversitet. Hans forskning behandlar främ...

Liselotte Eek-Karlsson

Lotta Eek-Karlsson är universitetsadjunkt i pedagogik och har varit projektledare i försöksverksamheten med utbildning utan timplan och fortbildare...

Maria Hedlin

Maria Hedlin är professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet i Kalmar. Hon har skrivit kurslitteratur om genus och skolans jämställdhetsmål. Hennes...

Mattias Lundin

Mattias Lundin är disputerad i naturvetenskapernas didaktik vid Linköpings universitet (FontD) och arbetar som lektor i pedagogik vid Linnéuniversi...

Ann-Christin Torpsten

Ann-Christin Torpsten är fil.dr och docent i pedagogik vid Linnéuniversitetet. Hon är forskare och lärarutbildare med inriktning mot lärande, utbil...

 ;