Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Interkulturellt samspel i skolan

Skickas följande arbetsdag

Interkulturellt samspel i skolan I en alltmer globaliserad och digitaliserad värld har svensk skola kommit att präglas av en tilltagande mångfald och alltmer interkulturellt samspel. Detta måste alla som är verksamma i skolan förhålla sig till. Utifrån befintlig teoribildning och med skolnära exempel belyser och problematiserar Interkulturellt samspel i skolan kommunikationen mellan elever och lärare, fenomenet och begreppet kultur, kultursocialisation, interkulturell kompetens samt talat oc...

Interkulturellt samspel i skolan I en alltmer globaliserad och digitaliserad värld har svensk skola kommit att präglas av en tilltagande mångfald och alltmer interkulturellt samspel. Detta måste alla som är verksamma i skolan förhålla sig till. Utifrån befintlig teoribildning och med skolnära exempel belyser och problematiserar Interkulturellt samspel i skolan kommunikationen mellan elever och lärare, fenomenet och begreppet kultur, kultursocialisation, interkulturell kompetens samt talat och icke-verbalt språk. Denna andra omarbetade upplaga innehåller nya exempel och uppdaterade källor. Boken vänder sig till blivande lärare, rektorer, psykologer, socionomer och studenter inom andra utbildningar med inriktning mot barn, ungdomar och mångkultur. Den är också mycket lämplig att använda som kunskaps- och diskussionsunderlag i olika former av fort- och vidareutbildning för personal i grundskolan.

Förord till andra upplagan 9

Förord till första upplagan 11

 

Del I Inledning

 

1 Inledning 15

Vad handlar det om? 17

Vad vill vi med denna bok? 19

Gemensamma värden och respekt för kulturell variation 22

Hur boken är upplagd 25

 

2 Synsätt på kultur och kulturmöten  27

Inifrån–utifrån- och ovanifrån–underifrån-perspektiv 30

Interkulturellt samspel och känslor 32

Att analysera interkulturellt samspel 35

Några avslutande klargöranden  37

 

Del II Kultur, språk och socialisation

 

3 Språk och kultur  43

Mänsklig kommunikation 43

Språk och kommunikationssituationer 46

Språk, tanke, kultur och språksocialisation 50

Flerkulturella och flerspråkiga elever 56

 

4 Icke-verbal kommunikation 63

Den icke-verbala kommunikationens funktioner 64

Icke-verbal misskommunikation 66

Icke-verbala kommunikationstyper 67

Några avslutande funderingar 74

 

5 Kultursocialisation  77

Mycket händer i unga år 78

Hur lärs saker in och vad lär vi in? 80

Att bli vuxen förr och nu  82

 

Del III Nivåer av interkulturellt samspel 

 

6 Samhället 89

Finkultur kontra folkkultur 89

Materiell kontra icke-materiell kultur 91

Samhälleliga kulturraster 92

 

7 Gruppen 107

Främlingarna  108

Gruppen som det sociala livets källa 109

Etnicitet och etnisk identitet 110

Vi och de 112

Jag och vi 113

Gränsöverskridanden 119

Kulturella barn- och ungdomskulturer –”peer culture” 120

Transkulturella barn- och ungdomskulturer 123

 

8 Individen 127

Den tänkande människan  128

Den kännande människan  137

Den handlande människan  140

Det psykokulturella rastret sammantaget 143

 

Del IV Skolan – en interkulturell spelplan

 

9 Kulturmöten i skolan –problem eller möjlighet? 147

Lärarna som eleverna möter 148

Interkulturell kompetens 150

 

10 Kulturmöten – ömsesidigt givande  161

 

Referenser 171

Personregister 181

Sakregister 185

Information

Författare:
Jonas Stier Margareta Sandström
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144151748
Utgivningsår:
2009
Revisionsår:
2021
Artikelnummer:
33453-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
192

Författare

Jonas Stier

Jonas Stier, sociolog och professor i socialt arbete vid Mälardalens högskola. Jonas forskar om och har skrivit ett antal böcker med fokus på inter...

Margareta Sandström

Margareta Sandström är professor i didaktik med inriktning mot specialpedagogik vid Uppsala universitet. Hennes forskning rör lärare–elevkommunikat...

 ;