
Interkulturellt samspel i skolan
Förord till andra upplagan 9
Förord till första upplagan 11
Del I Inledning
1 Inledning 15
Vad handlar det om? 17
Vad vill vi med denna bok? 19
Gemensamma värden och respekt för kulturell variation 22
Hur boken är upplagd 25
2 Synsätt på kultur och kulturmöten 27
Inifrån–utifrån- och ovanifrån–underifrån-perspektiv 30
Interkulturellt samspel och känslor 32
Att analysera interkulturellt samspel 35
Några avslutande klargöranden 37
Del II Kultur, språk och socialisation
3 Språk och kultur 43
Mänsklig kommunikation 43
Språk och kommunikationssituationer 46
Språk, tanke, kultur och språksocialisation 50
Flerkulturella och flerspråkiga elever 56
4 Icke-verbal kommunikation 63
Den icke-verbala kommunikationens funktioner 64
Icke-verbal misskommunikation 66
Icke-verbala kommunikationstyper 67
Några avslutande funderingar 74
5 Kultursocialisation 77
Mycket händer i unga år 78
Hur lärs saker in och vad lär vi in? 80
Att bli vuxen förr och nu 82
Del III Nivåer av interkulturellt samspel
6 Samhället 89
Finkultur kontra folkkultur 89
Materiell kontra icke-materiell kultur 91
Samhälleliga kulturraster 92
7 Gruppen 107
Främlingarna 108
Gruppen som det sociala livets källa 109
Etnicitet och etnisk identitet 110
Vi och de 112
Jag och vi 113
Gränsöverskridanden 119
Kulturella barn- och ungdomskulturer – ”peer culture” 120
Transkulturella barn- och ungdomskulturer 123
8 Individen 127
Den tänkande människan 128
Den kännande människan 137
Den handlande människan 140
Det psykokulturella rastret sammantaget 143
Del IV Skolan – en interkulturell spelplan
9 Kulturmöten i skolan – problem eller möjlighet? 147
Lärarna som eleverna möter 148
Interkulturell kompetens 150
10 Kulturmöten – ömsesidigt givande 161
Referenser 171
Personregister 181
Sakregister 185
Information
- Författare:
- Jonas Stier Margareta Sandström
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144151748
- Utgivningsår:
- 2009
- Revisionsår:
- 2021
- Artikelnummer:
- 33453-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 192