Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Prestationer och emotioner i skolan

Verktyg för en hållbar bedömningspraktik
Skickas följande arbetsdag

Prestationer och emotioner i skolan

Verktyg för en hållbar bedömningspraktik

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Den här boken handlar om känslor hos elever i samband med bedömningssituationer, det vi kallar prestationsemotioner. Den handlar om stress, oro, skam och besvikelse men också om lust, glädje, stolthet och hopp. Vi ställer oss frågan hur positiva emotioner kan stärkas och negativa emotioner förebyggas i samband med att bedömningar planeras, genomförs och ges återkoppling på. Boken låter både elevers och lärares röster komma till tals och visar hur forskning kan stödja lärare och skolor i att ...

Den här boken handlar om känslor hos elever i samband med bedömningssituationer, det vi kallar prestationsemotioner. Den handlar om stress, oro, skam och besvikelse men också om lust, glädje, stolthet och hopp. Vi ställer oss frågan hur positiva emotioner kan stärkas och negativa emotioner förebyggas i samband med att bedömningar planeras, genomförs och ges återkoppling på. Boken låter både elevers och lärares röster komma till tals och visar hur forskning kan stödja lärare och skolor i att utveckla ett sunt klassrumsklimat. Vi ger också förslag på tankeredskap och beskrivningar av handlingar som vi menar kan bidra till att öka de positiva emotionerna i samband med prestationer i skolan. Prestationer och emotioner i skolan är i första hand riktad till lärare och lärarstudenter men den berör i högsta grad både politiker och huvudmän som skapar ramar för lärares möjligheter att skapa en hållbar bedömningspraktik.

1. Prestationer och emotioner i skolan     7

Kontroll och värde styr emotioner     10

Emotioner påverkar och kan påverkas     12

Referenser     14

2. Bedömnings­praktikens sammanhang     15

Bedömningspraktiker och emotioner     16

Elevers förväntningar     20

Referenser     22

3. Klassrumsklimat för hållbar bedömning     25

Att vilja lära eller vilja prestera     25

Att vilja anstränga sig      27

Lärandeorientering genom emotionell stöttning     29

Lärandeorientering genom att lära av misstag     32

Lärandeorientering – realistiska förväntningar     33

Att lära sig reglera emotioner     36

Referenser     38

4. I bedömnings­situationen     41

Upplevelser av kontroll och värde varierar     41

Tydlighet och avgränsning     42

Intresse och motivation     44

Testängslan vid konventionella prov     45

Strategier vid testängslan     47

Återkoppling under aktivitet      49

Dialog och relation     50

Ton och begriplighet     54

Kamratbedömning      58

Referenser     60

5. När resultaten kommer     63

Att vara både coach och domare     63

Återkoppling på resultat     65

Om att få betyg     67

Kommunikation om betyg     70

Den digitala återkopplingspraktiken      73

Referenser     80

6. Tankeredskap och handlingsbeskrivningar     83

Referenser     90

Epilog  91

Register 93

Information

Författare:
Agneta Grönlund Håkan Löfgren
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144155586
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
44815-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
94

Författare

Agneta Grönlund

Agneta Grönlund är fil.dr i pedagogik och lektor vid Linköpings universitet. Hon har mångårig erfarenhet som gymnasielärare och lärarutbildare. Hen...

Håkan Löfgren

Håkan Löfgren (f. 1968) är fil.dr i pedagogiskt arbete och verksam som lektor i pedagogik vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande vid L...

 ;

Den här boken handlar om känslor hos elever i samband med bedömningssituationer, det vi kallar prestationsemotioner. Den handlar om stress, oro, skam och besvikelse men också om lust, glädje, stolthet och hopp. Vi ställer oss frågan hur positiva emotioner kan stärkas och negativa emotioner förebyggas i samband med att bedömningar planeras, genomförs och ges återkoppling på. Boken låter både elevers och lärares röster komma till tals och visar hur forskning kan stödja lärare och skolor i att ...

Den här boken handlar om känslor hos elever i samband med bedömningssituationer, det vi kallar prestationsemotioner. Den handlar om stress, oro, skam och besvikelse men också om lust, glädje, stolthet och hopp. Vi ställer oss frågan hur positiva emotioner kan stärkas och negativa emotioner förebyggas i samband med att bedömningar planeras, genomförs och ges återkoppling på. Boken låter både elevers och lärares röster komma till tals och visar hur forskning kan stödja lärare och skolor i att utveckla ett sunt klassrumsklimat. Vi ger också förslag på tankeredskap och beskrivningar av handlingar som vi menar kan bidra till att öka de positiva emotionerna i samband med prestationer i skolan. Prestationer och emotioner i skolan är i första hand riktad till lärare och lärarstudenter men den berör i högsta grad både politiker och huvudmän som skapar ramar för lärares möjligheter att skapa en hållbar bedömningspraktik.

Information

Författare:
Agneta Grönlund Håkan Löfgren
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144179551
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
44815-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Agneta Grönlund

Agneta Grönlund är fil.dr i pedagogik och lektor vid Linköpings universitet. Hon har mångårig erfarenhet som gymnasielärare och lärarutbildare. Hen...

Håkan Löfgren

Håkan Löfgren (f. 1968) är fil.dr i pedagogiskt arbete och verksam som lektor i pedagogik vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande vid L...

 ;