Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Lärare och lärande i yrkesprogram och introduktionsprogram

Skickas följande arbetsdag

Lärare och lärande i yrkesprogram och introduktionsprogram

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Vilka kunskaper behöver ungdomar skaffa sig under sin gymnasietid för att bli väl förberedda för vuxenlivet med allt vad det innebär? I vilken utsträckning ska gymnasieskolan lägga grunden för livslångt lärande och ett aktivt medborgarskap? Hur mycket ska utbildningen anpassas till arbetslivets krav – och vad är det nya arbetslivets krav? Hur ska gymnasieskolan utformas för att möta behoven hos de elever som av olika skäl inte kan eller vill läsa på de nationella programmen? Det här är frågor...

Vilka kunskaper behöver ungdomar skaffa sig under sin gymnasietid för att bli väl förberedda för vuxenlivet med allt vad det innebär? I vilken utsträckning ska gymnasieskolan lägga grunden för livslångt lärande och ett aktivt medborgarskap? Hur mycket ska utbildningen anpassas till arbetslivets krav – och vad är det nya arbetslivets krav? Hur ska gymnasieskolan utformas för att möta behoven hos de elever som av olika skäl inte kan eller vill läsa på de nationella programmen? Det här är frågor som alltid har varit aktuella i debatten om gymnasieskolan, inte minst under de senaste åren då det har förts en politisk dragkamp om hur gymnasiet ska utformas. Det är också frågor som löper som en röd tråd genom den här boken. Kapitlen bygger på forskningsstudier som är genomförda i yrkesförberedande program och det individuella programmet före reformen 2011. Men de teman som behandlas är lika aktuella i den nya gymnasieskolan. Några exempel är: yrkesutbildning i ett historiskt och politiskt perspektiv elevers identitetsskapande och yrkeslärande lärarrollen och lärar–elevrelationen introduktionsprogram och lärlingsutbildning. Boken riktar sig till blivande yrkes- och ämneslärare som ska arbeta i gymnasiets yrkes- och introduktionsprogram och passar bra som kurslitteratur i den utbildningsvetenskapliga kärnan.

    • 7
      Författarpresentation
    • 13
      Förord
    • 15
      Introduktion
    • 25
      KAPITEL 1 En exkluderande och inkluderande skolform
        • Monica Johansson
        • 28
          Betydelsen av elevers bakgrund och kön
        • 30
          Medeltida modeller kvar till 1900-talet
        • 31
          Snabb samhällsutveckling och behov av arbetskraft
        • 33
          Fortsatta utredningar, förändringar och nya reformer
        • 36
          Den fortsatta utvecklingen fram till 2011
    • 41
      KAPITEL 2 Matematikämnets plats i yrkesutbildningen
        • Lisbeth Lindberg
        • 42
          Cirkeln är sluten
        • 47
          Spänningar – möjligheter – svårigheter
        • 49
          Lärarutbildning och fortbildning
        • 52
          Början av det nya millenniet
        • 52
          Några slutsatser om matematikens betydelse i yrkesprogrammen
    • 57
      KAPITEL 3 Yrkesutbildning i förändring? Konsekvenser för undervisningen
        • Per-Åke Rosvall
        • 58
          Förändring, arbetsmarknad och yrkesutbildning
        • 61
          Praktiska eller teoretiska kunskaper
        • 65
          Konsekvenser för undervisningen
        • 70
          Kunskap, yrkesutbildningen och framtiden
    • 75
      KAPITEL 4 Yrkesval eller utsortering
        • Marianne Dovemark
        • 78
          Förlorarens val – programmets låga status
        • 80
          Habitus och pedagogiskt arv
        • 83
          Snällhetens gissel
        • 87
          Arbetsfördelningen klar – exemplet utbildningsmässan
        • 89
          Avslutande reflektioner
    • 95
      KAPITEL 5 Identitetserbjudanden och lärar–elevrelationen
        • Helena Korp
        • 95
          Att bli chaufför
        • 96
          Yrkeslärarens komplexa roll
        • 100
          Identitet och identitetsskapande
        • 102
          Elevidentitet och yrkesidentitet
        • 107
          Är det ett problem
        • 109
          Att vidga utrymmet
    • 113
      KAPITEL 6 Delaktighet i gymnasieskolan
        • Marianne Lundgren och Lena Carlsson
        • 114
          Spelar utbildning någon roll
        • 115
          Valfrihet i föräldrars och ungdomars värld
        • 118
          Att tolka och förstå processen fram till avhopp
        • 120
          Fyra diskurser i lärarnas värld
        • 125
          Sammanfattande diskussion
    • 129
      KAPITEL 7 Undervisning och läromedel spelar roll
        • Monica Reichenberg
        • 131
          Texter används i alla ämnen
        • 134
          Hur har det kunnat bli så här
        • 136
          Texterna blir svårare och svårare
        • 138
          Strukturerade textgenomgångar
        • 144
          Slutdiskussion
    • 149
      KAPITEL 8 Trepartssamtalet i APL
        • Susanne Gustavsson
        • 151
          Samtalet om kunskap
        • 155
          Samtalet om mål och bedömning
        • 159
          Samtalet om lärande
        • 162
          Avslutande reflektion
    • 167
      KAPITEL 9 Att vara lärling i gymnasial lärlingsutbildning
        • Ingrid Berglund
        • 167
          Lärlingsförsöket
        • 169
          Lärlingar berättar
        • 175
          Olika lärlingar och varierande utbildning
        • 180
          Några avslutande reflektioner
    • 183
      KAPITEL 10 Att få tid att finna sin styrka
        • Margreth Hill
        • 185
          SESAN-projektet
        • 188
          Erfarenhetens särskilda kvaliteter
        • 191
          ’Mis-education’
        • 193
          Vikten av läslust
        • 195
          Fågel Fenix i förortslokaler
        • 196
          En avslutande bild
    • 199
      KAPITEL 11 Vad är Yrkesintroduktion och hur kan det utformas
        • Ingrid Henning Loeb och Karin Lumsden Wass
        • 200
          Yrkesintroduktion – syfte och regleringar
        • 202
          IV och reformeringen till introduktionsprogram
        • 204
          Yrkesintroduktion i två kommuner
        • 206
          Yrkesintroduktion för en grupp elever
        • 208
          Yrkesintroduktion för enskilda elever
        • 212
          Avslutande reflektioner
    • 215
      KAPITEL 12 Yrkesutbildning och yrkeslärare i Australien
        • Roslin Brennan Kemmis
        • Översättning: Ingmar Johansson
        • 216
          Ett nationellt ramverk för ett brett område
        • 218
          ’Training packages’ – utbildningsmoduler
        • 221
          VET inom ramen för gymnasieskolan
        • 223
          Yrkeslärare i Australien
        • 224
          Motsättningar som yrkeslärare brottas med
        • 225
          En problematiserande studie
        • 228
          Avslutande reflektion
    • 231
      Person- och sakregister

Information

Redaktörer:
Ingrid Henning Loeb Helena Korp
Kapitelförfattare:
Ingrid Berglund Roslin Elizabeth Brennan Kemmis Lena Carlsson Marianne Dovemark Susanne Gustavsson Margreth Hill Monica Johansson Lisbeth Lindberg Karin Lumsden Wass Marianne Lundgren
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144074412
Utgivningsår:
2012
Artikelnummer:
35717-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
232

Författare

Ingrid Henning Loeb

Ingrid Henning Loeb är lektor i pedagogik med inriktning mot arbetslivspedagogik vid Göteborgs universitet. Där är hon programledare för Yrkeslärar...

Helena Korp

Helena Korp är lektor i pedagogik vid Högskolan Väst. Där undervisar hon i lärarprogrammen och i barn- och ungdomsvetenskap om bland annat utbildni...

Ingrid Berglund

Ingrid Berglund är universitetslektor vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet. Hennes forskningsintresse finns ...

Roslin Elizabeth Brennan Kemmis

Roslin Brennan Kemmis är Associate professor vid Charles Sturt University, Wagga Wagga, Australien. Hon har deltagit i många studier om genomförand...

Lena Carlsson

Lena Carlsson är lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet, Kalmar/Växjö. Hon undervisar inom de specialpedagogiska programmen och i masterprogramm...

Marianne Dovemark

Marianne Dovemark är docent i pedagogik vid Göteborgs universitet. Där ingår hon i en forskningsmiljö med fokus på maktrelationer och demokratiskt ...

Susanne Gustavsson

Susanne Gustavsson är lektor i pedagogik vid Högskolan i Skövde. Hon undervisar i yrkeslärarutbildningen och i pedagogikämnets fristående kurser oc...

Margreth Hill

Margreth Hill är pensionerad lektor vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet, men har kvar mindre uppdrag ino...

Monica Johansson

Monica Johansson är lektor i pedagogik, på Högskolan i Skövde och på Göteborgs universitet. Hon undervisar främst i kurser på lärarutbildningarna o...

Lisbeth Lindberg

Lisbeth Lindberg är lektor med inriktning mot matematikdidaktik vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Hon...

Karin Lumsden Wass

Karin Lumsden Wass är lektor i pedagogik med inriktning mot vuxenpedagogik vid Göteborgs universitet. Där undervisar hon framför allt på personalve...

Marianne Lundgren

Marianne Lundgren är lektor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Hon undervisar inom lärarut...

Monica Reichenberg

Monica Reichenberg har arbetat i många år som lärare i svenska, svenska som andraspråk och samhällsorienterande ämnen i grundskolans senare åldrar,...

Per-Åke Rosvall

Per-Åke Rosvall är doktorand i pedagogiskt arbete vid Högskolan i Borås. Han undervisar i lärarutbildningen i ämnet svenska och då främst utifrån u...

 ;

Vilka kunskaper behöver ungdomar skaffa sig under sin gymnasietid för att bli väl förberedda för vuxenlivet med allt vad det innebär? I vilken utsträckning ska gymnasieskolan lägga grunden för livslångt lärande och ett aktivt medborgarskap? Hur mycket ska utbildningen anpassas till arbetslivets krav - och vad är det nya arbetslivets krav? Hur ska gymnasieskolan utformas för att möta behoven hos de elever som av olika skäl inte kan eller vill läsa på de nationella programmen? Det här är frågo...

Vilka kunskaper behöver ungdomar skaffa sig under sin gymnasietid för att bli väl förberedda för vuxenlivet med allt vad det innebär? I vilken utsträckning ska gymnasieskolan lägga grunden för livslångt lärande och ett aktivt medborgarskap? Hur mycket ska utbildningen anpassas till arbetslivets krav - och vad är det nya arbetslivets krav? Hur ska gymnasieskolan utformas för att möta behoven hos de elever som av olika skäl inte kan eller vill läsa på de nationella programmen? Det här är frågor som alltid har varit aktuella i debatten om gymnasieskolan, inte minst under de senaste åren då det har förts en politisk dragkamp om hur gymnasiet ska utformas. Det är också frågor som löper som en röd tråd genom den här boken. Kapitlen bygger på forskningsstudier som är genomförda i yrkesförberedande program och det individuella programmet före reformen 2011. Men de teman som behandlas är lika aktuella i den nya gymnasieskolan. Några exempel är: yrkesutbildning i ett historiskt och politiskt perspektiv elevers identitetsskapande och yrkeslärande lärarrollen och lärar-elevrelationen introduktionsprogram och lärlingsutbildning. Boken riktar sig till blivande yrkes- och ämneslärare som ska arbeta i gymnasiets yrkes- och introduktionsprogram och passar bra som kurslitteratur i den utbildningsvetenskapliga kärnan.

Information

Redaktörer:
Ingrid Henning Loeb Helena Korp
Kapitelförfattare:
Ingrid Berglund Roslin Elizabeth Brennan Kemmis Lena Carlsson Marianne Dovemark Susanne Gustavsson Margreth Hill Monica Johansson Lisbeth Lindberg Karin Lumsden Wass Marianne Lundgren
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144174488
Utgivningsår:
2012
Artikelnummer:
35717-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Ingrid Henning Loeb

Ingrid Henning Loeb är lektor i pedagogik med inriktning mot arbetslivspedagogik vid Göteborgs universitet. Där är hon programledare för Yrkeslärar...

Helena Korp

Helena Korp är lektor i pedagogik vid Högskolan Väst. Där undervisar hon i lärarprogrammen och i barn- och ungdomsvetenskap om bland annat utbildni...

Ingrid Berglund

Ingrid Berglund är universitetslektor vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet. Hennes forskningsintresse finns ...

Roslin Elizabeth Brennan Kemmis

Roslin Brennan Kemmis är Associate professor vid Charles Sturt University, Wagga Wagga, Australien. Hon har deltagit i många studier om genomförand...

Lena Carlsson

Lena Carlsson är lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet, Kalmar/Växjö. Hon undervisar inom de specialpedagogiska programmen och i masterprogramm...

Marianne Dovemark

Marianne Dovemark är docent i pedagogik vid Göteborgs universitet. Där ingår hon i en forskningsmiljö med fokus på maktrelationer och demokratiskt ...

Susanne Gustavsson

Susanne Gustavsson är lektor i pedagogik vid Högskolan i Skövde. Hon undervisar i yrkeslärarutbildningen och i pedagogikämnets fristående kurser oc...

Margreth Hill

Margreth Hill är pensionerad lektor vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet, men har kvar mindre uppdrag ino...

Monica Johansson

Monica Johansson är lektor i pedagogik, på Högskolan i Skövde och på Göteborgs universitet. Hon undervisar främst i kurser på lärarutbildningarna o...

Lisbeth Lindberg

Lisbeth Lindberg är lektor med inriktning mot matematikdidaktik vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Hon...

Karin Lumsden Wass

Karin Lumsden Wass är lektor i pedagogik med inriktning mot vuxenpedagogik vid Göteborgs universitet. Där undervisar hon framför allt på personalve...

Marianne Lundgren

Marianne Lundgren är lektor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Hon undervisar inom lärarut...

Monica Reichenberg

Monica Reichenberg har arbetat i många år som lärare i svenska, svenska som andraspråk och samhällsorienterande ämnen i grundskolans senare åldrar,...

Per-Åke Rosvall

Per-Åke Rosvall är doktorand i pedagogiskt arbete vid Högskolan i Borås. Han undervisar i lärarutbildningen i ämnet svenska och då främst utifrån u...

 ;