Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Matematikens didaktik och undervisningens innehåll i årskurs 1-6

Guidat lärande med praktiska exempel
Skickas följande arbetsdag

Boken ger praktiskt användbara svar på de fyra didaktisk grundfrågorna: Vad, När, Hur och Varför. De tre första frågorna handlar om kommunikationen i klassrummet, alltså hur man kan förbättra möjligheterna för elevers lärande genom individualisering, konkretisering och kontinuitet i undervisningen. I boken reder vi ut dessa begrepp med praktiska exempel samt beskriver vilken forskning och beprövad erfarenhet vi utgår ifrån. Större delen av boken handlar om frågan varför man undervisar om ett...

Boken ger praktiskt användbara svar på de fyra didaktisk grundfrågorna: Vad, När, Hur och Varför. De tre första frågorna handlar om kommunikationen i klassrummet, alltså hur man kan förbättra möjligheterna för elevers lärande genom individualisering, konkretisering och kontinuitet i undervisningen. I boken reder vi ut dessa begrepp med praktiska exempel samt beskriver vilken forskning och beprövad erfarenhet vi utgår ifrån. Större delen av boken handlar om frågan varför man undervisar om ett visst innehåll. Vet man svaret på den frågan, vet man också vad som bör utgöra fokus i undervisningen. Efter noggranna studier av svensk matematikundervisning har vi valt ut ett antal områden som brukar vålla problem för eleverna. Varje sådant område inleds med en teoretisk bakgrund som ger struktur åt undervisningen vilket är avgörande för ett framgångsrikt lärande. Därefter beskrivs i detalj hur undervisningen kan gå till i praktiken, inklusive hur en färdighetsträning och en formativ bedömning kan utföras. Målgrupp för boken är lärarstuderande, lärare som vill skapa sammanhang i sin undervisning och föräldrar som vill hjälpa sina barn att förstå skolans matematik.

Vad boken handlar om … 7

… och hur du bör läsa den 10

 1 Matematik, didaktik, metodik och praktik 13

1.1 Forskares syn på didaktik, metodik och undervisning 16

1.2 Pedagogik och allmän didaktik 19

1.3 Pedagogikens roll i skola och undervisning 21

Behaviorismen 21

Pragmatismen 23

1.4 Piaget och barns intellektuella utveckling 25

1.5 Vygotskij och Davydov 26

 2 Individualisering 31

2.1 Individualisering före grundskolereformen 32

2.2 Hastighetsindividualisering 33

2.3 Fördjupningsindividualisering  35

2.4 Individualisering och undervisningens innehåll 36

 3 Diagnostisering 39

3.1 Skriftliga diagnostiska test  39

3.2 Formella och informella diagnoser 42

3.3 Hur man följer upp en diagnos 43

 4 Konkretisering 47

4.1 Induktiv konkretisering  48

Språk och konkretisering 49

Vad är det som konkretiseras? 51

4.2 Deduktiv konkretisering  51

4.3 Deduktiv konkretisering och geometri 53

 5 Kontinuitet 57

5.1 Kontinuitet och missuppfattningar  57

5.2 Kontinuitet och trender  59

5.3 Algoritmer och miniräknare 61

5.4 Subtraktionsalgoritmen  62

5.5 Divisionsalgoritmen  63

 6 Tal och antal 69

6.1 Ett-till-ett-principen 70

6.2 Ordinering 72

6.3 Talens namn 74

 7 Addition 77

7.1 Addition i talområdet 1–10 77

7.2 Räknelagarna för addition 80

7.3 Addition utan tiotalsövergång i talområdet 11–19  80

7.4 Tiotalsövergång med hjälp av tiokamrater 82

7.5 Tiotalsövergång, typ 5 + 5 och 7 + 7 83

7.6 Addition i bas 5 85

7.7 Addition med 9 86

7.8 Addition med 8  87

7.9 Huvudräkning och additionsalgoritmen 88

7.10 Addition och algebra 89

 8 Subtraktion 91

8.1 Subtraktion i talområdet 0–10 91

8.2 Subtraktion i talområdet 11–19 utan tiotalsövergång 92

8.3 Tiotalsövergång med tiokamrater 93

8.4 Huvudräkning och subtraktionsalgoritmer 95

8.5 Lånemetoden 97

8.6 Utfyllnadsmetoden 99

8.7 Likatilläggs-metoden 100

8.8 Addition, subtraktion och algebra 101

 9 Multiplikation och division 105

9.1 Addition och multiplikation  106

9.2 Förståelse, struktur och automatisering 108

9.3 Multiplikation upp till 5 · 5 110

9.4 Färdighetsträningen 113

9.5 Multiplikationstabellen upp till 5 · 10 114

9.6 Hela multiplikationstabellen 117

9.7 Multiplikation som algoritm 119

9.8 Multiplikation som huvudräkning 121

9.9 Delningsdivision och innehållsdivision  122

9.10 Divisionstabellen och delbarhet  123

 10 Multiplikation, division och algebra 125

10.1 Multiplikation där den ena faktorn är ett naturligt tal 126

10.2 Division med tal i bråkform  127

10.3 Kvadratroten som invers 128

10.4 Algebra och geometri  130

Translation 130

Translationens invers 132

Spegling i en linje  133

 11 De rationella talen 137

11.1 Begreppet rationellt tal 138

11.2 Introduktionen av de rationella talen 139

11.3 Begreppet ekvivalensklass 142

11.4 Del av ett antal 144

11.5 En summering 146

 12 Problemlösning 147

12.1 Rationella tal, proportionalitet och förhållande  148

12.2 Recept på pannkakor 150

12.3 Likformighet 152

12.4 Mätglasen  154

Några avslutande ord 157

Referenser 159

En ovärderlig uppslagsbok för alla som undervisar i matematik!

Information

Författare:
Natalia Karlsson Wiggo Kilborn
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144177670
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
46974-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
164

Författare

Natalia Karlsson

Natalia Karlsson är docent och lektor i matematik med inriktning mot didaktik. Hon arbetar för närvarande som lärarutbildare vid Södertörns högskol...

Wiggo Kilborn

Wiggo Kilborn var tidigare universitetslektor i matematikdidaktik vid Göteborgs universitet och arbetar nu som konsult inom utbild­nings­området. H...

 ;