
Konkretisering och undervisning i matematik
Matematikdidaktik för lärare
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 7Inledning
- Del 1 Synen på konkretisering och skolans matematikundervisning ur ett tidsperspektiv
- 117Grundskolereformen 1962
- 20Didaktikers syn på konkretisering före grundskolereformen 1962
- 20John Amos Comenius
- 22Karl Petter Nordlund
- 24Anna Kruse
- 28Carl Gustaf Hellsten
- 30Fritz Wigforss
- 32Max Wertheimer
- 36Konkretisering enligt Lgr 62
- 38Från Lgr 62 till Lgr 69
- 39IMU-projektet
- 42Den nya matematiken
- 44Deltaprojektet
- 249Lgr 69
- 50Konkretisering i kursplanen
- 52SIA-utredningen
- 53Konkretisering enligt litteraturen
- 53Olof Magne och Lars Andersson
- 55Inga Alvin och Bengt Anderberg
- 58Karl Greger
- 62Läromedlen i matematik
- 67Basfärdigheter i matematik Handledning till Lgr 69
- 69Om tiotalsövergång
- 70Lära ut – Lära in
- 379Lgr 80
- 80Konkretisering i Lgr 80
- 82Individualisering i Lgr 80
- 82Kommentarmaterialet Att räkna
- 84Konkretisering i forskning och litteratur
- 84Den samtida didaktiska forskningen
- 87Negativa tal
- 91Matematik i grundskolan
- 102Gudrun Malmer
- 107Dagmar Neuman
- 4111Lpo 94 och Lgr 11
- 113Konkretisering i Läroplan och kursplan
- 114Konkretisering i litteraturen
- 114Fackdidaktik
- 117Baskunskaper i matematik
- 121Rika matematiska problem
- 123Material från NCM
- 129Sammanfattning av del 1
- 5133Vad menas med konkretisering?
- 133Szendreis syn på konkretisering
- 135Grue-Sörensens syn på konkretisering
- 137Vygotskij och konkretisering
- 139Vår syn på begreppet konkretisering
- 140Olika former av konkretisering
- 142Induktiv metod
- 145Deduktiv metod
- 6149Exempel på olika typer av konkretisering
- 149Den förberedande matematiken
- 151Tals uppdelning i termer
- 154En plan för addition i talområdet 0–19
- 157Addition med och utan tiotalsövergång
- 158Divisionsalgoritmen
- 161Konkretisering av delningsdivision
- 165Konkretisering av innehållsdivision
- 166Tal i bråkform
- 169Bråk som del av en hel och del av ett antal
- 171Addition av tal i bråkform
- 173De negativa talen
- 177Addition och subtraktion med parenteser
- 178Multiplikation och division med parenteser
- 180Procent och proportionalitet
- 181Om proportionalitet
- 183Kvadratrötter och irrationella tal
- 185Kvadratroten som irrationellt tal
- 186Hur mycket är roten ur 5, och hur räknar man med irrationella tal?
- 188Funktioner av andra graden
- 188Konkretisering med hjälp av laborationer
- 192Ekvationer av andra graden
- 194Tillämpning som konkretisering
- 197Avslutande sammanfattning
- 201Referenser
- 207Person- och sakregister
Det går att vända den negativa trenden. En start kan vara att ge eleverna en god grund att stå på, nämligen att förstå matematiken tack vare en genomtänkt konkretisering som leder till abstraktion. Därför rekommenderar jag lärare att läsa boken
Information
- Författare:
- Natalia Karlsson Wiggo Kilborn
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144102382
- Utgivningsår:
- 2015
- Artikelnummer:
- 38660-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 208