Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Konkretisering och undervisning i matematik

Matematikdidaktik för lärare
Skickas följande arbetsdag

För att tränga in i matematikens abstrakta natur behövs en konkretisering, som belyser och skapar förståelse för matematiska modeller, metoder och formler. Ju yngre eleverna är, desto större är behovet av konkretisering. Det är med hjälp av en sådan konkretisering som en elev lär sig abstrahera och resonera utan hjälp av ett material och på så vis kan lägga en grund för att utveckla och generalisera sitt matematiska vetande. Det är en vital lärarkunskap som författarna delar med sig av. I bo...

För att tränga in i matematikens abstrakta natur behövs en konkretisering, som belyser och skapar förståelse för matematiska modeller, metoder och formler. Ju yngre eleverna är, desto större är behovet av konkretisering. Det är med hjälp av en sådan konkretisering som en elev lär sig abstrahera och resonera utan hjälp av ett material och på så vis kan lägga en grund för att utveckla och generalisera sitt matematiska vetande. Det är en vital lärarkunskap som författarna delar med sig av. I bokens första del visar de hur lärares uppfattning om konkre­tisering har sett ut under ett hundratal år och vilka konsekvenser detta har lett till för matematikundervisningen. I bokens andra del presenteras en alternativ syn på konkretisering och hur den kan genomföras i praktisk undervisning. Konkretisering och undervisning i matematik vänder sig till blivande och verksamma lärare i matematik inom grundskolan.

      • 7
        Inledning
  • Del 1 Synen på konkretisering och skolans matematikundervisning ur ett tidsperspektiv
      • 1
        17
        Grundskolereformen 1962
        • 20
          Didaktikers syn på konkretisering före grundskolereformen 1962
        • 20
          John Amos Comenius
        • 22
          Karl Petter Nordlund
        • 24
          Anna Kruse
        • 28
          Carl Gustaf Hellsten
        • 30
          Fritz Wigforss
        • 32
          Max Wertheimer
        • 36
          Konkretisering enligt Lgr 62
        • 38
          Från Lgr 62 till Lgr 69
        • 39
          IMU-projektet
        • 42
          Den nya matematiken
        • 44
          Deltaprojektet
      • 2
        49
        Lgr 69
        • 50
          Konkretisering i kursplanen
        • 52
          SIA-utredningen
        • 53
          Konkretisering enligt litteraturen
        • 53
          Olof Magne och Lars Andersson
        • 55
          Inga Alvin och Bengt Anderberg
        • 58
          Karl Greger
        • 62
          Läromedlen i matematik
        • 67
          Basfärdigheter i matematik Handledning till Lgr 69
        • 69
          Om tiotalsövergång
        • 70
          Lära ut – Lära in
      • 3
        79
        Lgr 80
        • 80
          Konkretisering i Lgr 80
        • 82
          Individualisering i Lgr 80
        • 82
          Kommentarmaterialet Att räkna
        • 84
          Konkretisering i forskning och litteratur
        • 84
          Den samtida didaktiska forskningen
        • 87
          Negativa tal
        • 91
          Matematik i grundskolan
        • 102
          Gudrun Malmer
        • 107
          Dagmar Neuman
      • 4
        111
        Lpo 94 och Lgr 11
        • 113
          Konkretisering i Läroplan och kursplan
        • 114
          Konkretisering i litteraturen
        • 114
          Fackdidaktik
        • 117
          Baskunskaper i matematik
        • 121
          Rika matematiska problem
        • 123
          Material från NCM
  • 129
    Sammanfattning av del 1
  • Del 2 Begreppet konkretisering
      • 5
        133
        Vad menas med konkretisering?
        • 133
          Szendreis syn på konkretisering
        • 135
          Grue-Sörensens syn på konkretisering
        • 137
          Vygotskij och konkretisering
        • 139
          Vår syn på begreppet konkretisering
        • 140
          Olika former av konkretisering
        • 142
          Induktiv metod
        • 145
          Deduktiv metod
      • 6
        149
        Exempel på olika typer av konkretisering
        • 149
          Den förberedande matematiken
        • 151
          Tals uppdelning i termer
        • 154
          En plan för addition i talområdet 0–19
        • 157
          Addition med och utan tiotalsövergång
        • 158
          Divisionsalgoritmen
        • 161
          Konkretisering av delningsdivision
        • 165
          Konkretisering av innehållsdivision
        • 166
          Tal i bråkform
  • 169
    Bråk som del av en hel och del av ett antal
        • 171
          Addition av tal i bråkform
        • 173
          De negativa talen
        • 177
          Addition och subtraktion med parenteser
        • 178
          Multiplikation och division med parenteser
        • 180
          Procent och proportionalitet
        • 181
          Om proportionalitet
        • 183
          Kvadratrötter och irrationella tal
        • 185
          Kvadratroten som irrationellt tal
        • 186
          Hur mycket är roten ur 5, och hur räknar man med irrationella tal?
        • 188
          Funktioner av andra graden
        • 188
          Konkretisering med hjälp av laborationer
        • 192
          Ekvationer av andra graden
        • 194
          Tillämpning som konkretisering
    • 197
      Avslutande sammanfattning
    • 201
      Referenser
    • 207
      Person- och sakregister

Det går att vända den negativa trenden. En start kan vara att ge eleverna en god grund att stå på, nämligen att förstå matematiken tack vare en genomtänkt konkretisering som leder till abstraktion. Därför rekommenderar jag lärare att läsa boken

Information

Författare:
Natalia Karlsson Wiggo Kilborn
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144102382
Utgivningsår:
2015
Artikelnummer:
38660-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
208

Författare

Natalia Karlsson

Natalia Karlsson är docent och lektor i matematik med inriktning mot didaktik. Hon arbetar för närvarande som lärarutbildare vid Södertörns högskol...

Wiggo Kilborn

Wiggo Kilborn var tidigare universitetslektor i matematikdidaktik vid Göteborgs universitet och arbetar nu som konsult inom utbild­nings­området. H...

 ;