Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Religionsdidaktik

- mångfald, livsfrågor och etik i skolan
Skickas följande arbetsdag

Religionsdidaktik

- mångfald, livsfrågor och etik i skolan

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Religionskunskapen i skolan ska behandla de stora världsreligionerna, sekulära livsåskådningar, livsfrågor och etik. Det är ett brett fält som skapar många möjligheter och utmaningar för religionslärare. Religionsdidaktik handlar ytterst om de val vi lärare gör i samband med vår religionsundervisning: Vem/vilka är det jag undervisar? Vad ska jag ta upp och varför just detta stoff? Hur ska jag göra för att undervisningen ska bli så bra som möjligt? Denna antologi tar upp religionsdidaktiska fr...

Religionskunskapen i skolan ska behandla de stora världsreligionerna, sekulära livsåskådningar, livsfrågor och etik. Det är ett brett fält som skapar många möjligheter och utmaningar för religionslärare. Religionsdidaktik handlar ytterst om de val vi lärare gör i samband med vår religionsundervisning: Vem/vilka är det jag undervisar? Vad ska jag ta upp och varför just detta stoff? Hur ska jag göra för att undervisningen ska bli så bra som möjligt? Denna antologi tar upp religionsdidaktiska frågor ur olika perspektiv. Här diskuteras teman som religion och kön, tro och vetande, fundamentalism, livsfrågor och etik tillsammans med mer tydligt metodiska frågor som hur man som religionslärare kan hantera studiebesök och rollspel. Bokens syfte är att stimulera till reflektion över religion och undervisning. Den syftar också till att inspirera till nya val och metoder som kan göra undervisningen roligare och bättre både för lärare och elever. Boken vänder sig i första hand till blivande och verksamma lärare i religionskunskap men också till andra yrkesgrupper med intresse för religionsundervisning.

    • 9
      Inledning
        • Malin Löfstedt
        • 10
          Skolan och religionsämnet
        • 10
          Kristendomens särställning
        • 11
          Centralt innehåll
        • 12
          Religionsdidaktik
        • 13
          Presentation
        • 15
          Författarpresentationer
    • 19
      KAPITEL 1 Perspektiv på skolans religionsundervisning
        • Sven Hartman
        • 20
          Didaktiska frågor
        • 24
          Historiska perspektiv
        • 24
          Upplysning och kontroll
        • 26
          Att stärka nationen
        • 27
          Att främja den demokratiska utvecklingen
        • 28
          Religionskunskap för modernisering och mångfald
        • 29
          Läroplansutvecklingen
        • 31
          Ett omdebatterat ämne
        • 32
          Litteratur
    • 35
      KAPITEL 2 Religionsdidaktik som kunskaps- och forskningsfält
        • Christina Osbeck
        • 36
          Tre skilda praktiker
        • 37
          British Journal of Religious Education
        • 37
          Att teckna ett forskningsfält
        • 39
          Bilden av ett forskningsfält
        • 45
          Bidrag i skol- och forskningspraktik
        • 45
          Ökad problemmedvetenhet
        • 47
          Överblick över kunskapsfältet
        • 47
          Litteratur
    • 51
      KAPITEL 3 Livsfrågor på gott och ont
        • Malin Löfstedt
        • 52
          Livsfrågor är tankar om livet
        • 54
          Livsåskådning fångar helheten
        • 56
          Kritik mot livsfrågorna
        • 57
          Barns och ungas livsfrågor
        • 58
          Livsfrågorna i skolan
        • 59
          Livsfrågor som förenar
        • 60
          Livsfrågor och populärkultur
        • 61
          Livsfrågor och film
        • 62
          Livsfrågor och skönlitteratur
        • 63
          Avslutande reflektioner
        • 63
          Litteratur
    • 65
      KAPITEL 4 Fundamentalismer som utmanar
        • Olof Franck
        • 66
          Att diskutera fundamentalism
        • 67
          Begreppet fundamentalism
        • 71
          Metod som signum
        • 73
          Begrepp och/eller metod
        • 75
          Slutord
        • 76
          Litteratur
        • 77
          Internetreferenser
        • 77
          Lästips
    • 79
      KAPITEL 5 Naturvetenskap och religion
        • Mikael Stenmark
        • 80
          Relationen mellan naturvetenskap och religion
        • 82
          Evolutionsteorin och gudstro
        • 84
          En ateistisk tolkning av evolutionsteorin
        • 85
          Teistiska tolkningar av evolutionsteorin
        • 87
          Gud, evolution och slump
        • 94
          Avslutande reflektion
        • 95
          Litteratur
    • 97
      KAPITEL 6 Kön och genus i religionskunskap
        • Jonas Svensson
        • 97
          Religionskunskap, kön och genus
        • 98
          Genusperspektiv Tre exempel
        • 108
          Slutord
        • 109
          Litteratur
    • 113
      KAPITEL 7 Etik, moral och det goda livet
        • Malin Löfstedt
        • 113
          Etik kan vara mycket
        • 114
          Värdegrunden
        • 115
          Etiken i religionsämnet
        • 117
          Moraliska dilemman
        • 118
          Analys och argumentation
        • 119
          Etiska teorier
        • 120
          Det goda livet
        • 122
          Religion, livsåskådning och etik
        • 123
          Avslutande reflektioner
        • 123
          Litteratur
    • KAPITEL 8 Etnografiska glasögon
        • 125
          på religion i vardagen
        • Jenny Berglund
        • 126
          Etnografi
        • 128
          Islam syns inte på min skola
        • 132
          Betydelse för religionskunskapen
        • 132
          Firar muslimer profetens födelsedag
        • 136
          Diskussion
        • 138
          Litteratur
    • 141
      KAPITEL 9 Närkontakt och nätkontakt
        • Lena Roos
        • 142
          Närkontakt med religionerna
        • 143
          Heliga texter
        • 146
          Föremål, bilder, byggnader
        • 147
          Internetmaterial
        • 149
          Att tänka och argumentera
        • 150
          Att låta texterna tala
        • 151
          Slutord
        • 152
          Litteratur
    • 157
      KAPITEL 10 Didaktisk textkompetens
        • Johan Wickström
        • 157
          Granskning av läroböcker
        • 158
          Reaktioner på granskningar
        • 159
          Texter som didaktisk möjlighet
        • 160
          Didaktiska perspektiv på textval
        • 161
          Ett vidgat textbegrepp
        • 163
          Texter är alltid problematiska
        • 164
          Textteoretiska och religionshistoriska argument
        • 167
          Didaktisk textkompetens
        • 168
          Att uttrycka och dokumentera sin textsyn
        • 169
          Att tolka, analysera och didaktiskt värdera texter
        • 170
          Att välja och hantera texter
        • 171
          Att hantera elevers reaktioner på texter
        • 172
          Sammanfattning
        • 173
          Litteratur
    • 177
      KAPITEL 11 Religionen i rollerna
        • Lena Roos
        • 177
          Historiska rollspel
        • 179
          Bordsrollspel
        • 180
          Rollspel om etik och livsfrågor
        • 181
          Forumspel
        • 182
          Storyline
        • 183
          Karaktärer och inte karikatyrer
        • 184
          Varför rollspel
        • 185
          Litteratur
        • 186
          Referenser
    • 187
      KAPITEL 12 Abrahams barn – inkluderande undervisning utifrån kreativt samarbete och dialog
        • Bodil Liljefors Persson
        • 190
          Religionsundervisning för hållbart samhälle
        • 193
          Temat Abrahams barn
        • 196
          Studenternas lärandeprocess
        • 198
          Identitetsskapande och förhandling
        • 199
          Avslutande kommentarer
        • 200
          Litteratur
    • 203
      KAPITEL 13 Ansikte mot ansikte
        • Lena Roos
        • 204
          Studiebesök har många fördelar
        • 204
          Variation och aktivitet
        • 205
          Konkretisering och förståelse
        • 207
          Guidad visning
        • 208
          Exotism eller kulturarv
        • 210
          Mission, dialog eller studium
        • 211
          Deltagande observation
        • 212
          Enskilt eller i grupp
        • 213
          Utrymme för studiebesök
        • 214
          Skrämmande eller spännande
        • 215
          Litteratur
    • 217
      Person- och sakregister

Information

Redaktörer:
Malin Löfstedt
Kapitelförfattare:
Jenny Berglund Olof Franck Sven Hartman Bodil Liljefors Persson Christina Osbeck Lena Roos Mikael Stenmark Jonas Svensson Johan Wickström
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144057859
Utgivningsår:
2011
Artikelnummer:
33587-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
219

Författare

Malin Löfstedt

Malin Löfstedt, gymnasielärare, excellent lärare och lektor i religionsdidaktik, arbetar som forskare och lärare vid Uppsala universitet. I sin for...

Jenny Berglund

Jenny Berglund, professor i religionsvetenskap vid Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Stockholms univers...

Olof Franck

Olof Franck är professor i ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen, och docent i religionsfilosofi, vid Göteborgs universitet. ...

Sven Hartman

Sven Hartman är professor emeritus i pedagogik vid Stockholms universitet. Han har tidigare också arbetat med lärarutbildning vid Linköpings univer...

Bodil Liljefors Persson

Bodil Liljefors Persson är professor i religionshistoria vid Malmö universitet. Hennes forskning är inriktad på ursprungsfolkens religioner med fok...

Christina Osbeck

Christina Osbeck är lektor i religionsvetenskap vid Karlstads universitet. Hon disputerade 2006 på avhandlingen Kränkningens livsförståelse – En re...

Lena Roos

Lena Roos är religionshistoriker och har framför allt forskat om kontakter mellan judar, kristna och muslimer under medeltiden. Under de senaste år...

Mikael Stenmark

Mikael Stenmark är professor i religionsfilosofi vid Uppsala universitet. Han har i sin forskning främst intresserat sig för frågor som rör relatio...

Jonas Svensson

Jonas Svensson är docent i religionsvetenskap med islamologisk inriktning och lektor i religionsvetenskap vid Linnéuniversitetet och vid Högskolan ...

Johan Wickström

Johan Wickström är teologie doktor i religionshistoria, excellent lärare och universitetslektor i didaktik vid Uppsala universitet. Han har mångåri...

 ;

Religionskunskapen i skolan ska behandla de stora världsreligionerna, sekulära livsåskådningar, livsfrågor och etik. Det är ett brett fält som skapar många möjligheter och utmaningar för religionslärare. Religionsdidaktik handlar ytterst om de val vi lärare gör i samband med vår religionsundervisning: Vem/vilka är det jag undervisar? Vad ska jag ta upp och varför just detta stoff? Hur ska jag göra för att undervisningen ska bli så bra som möjligt? Denna antologi tar upp religionsdidaktiska fr...

Religionskunskapen i skolan ska behandla de stora världsreligionerna, sekulära livsåskådningar, livsfrågor och etik. Det är ett brett fält som skapar många möjligheter och utmaningar för religionslärare. Religionsdidaktik handlar ytterst om de val vi lärare gör i samband med vår religionsundervisning: Vem/vilka är det jag undervisar? Vad ska jag ta upp och varför just detta stoff? Hur ska jag göra för att undervisningen ska bli så bra som möjligt? Denna antologi tar upp religionsdidaktiska frågor ur olika perspektiv. Här diskuteras teman som religion och kön, tro och vetande, fundamentalism, livsfrågor och etik tillsammans med mer tydligt metodiska frågor som hur man som religionslärare kan hantera studiebesök och rollspel. Bokens syfte är att stimulera till reflektion över religion och undervisning. Den syftar också till att inspirera till nya val och metoder som kan göra undervisningen roligare och bättre både för lärare och elever. Boken vänder sig i första hand till blivande och verksamma lärare i religionskunskap men också till andra yrkesgrupper med intresse för religionsundervisning.

Information

Redaktörer:
Malin Löfstedt
Kapitelförfattare:
Jenny Berglund Olof Franck Sven Hartman Bodil Liljefors Persson Christina Osbeck Lena Roos Mikael Stenmark Jonas Svensson Johan Wickström
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144174396
Utgivningsår:
2011
Artikelnummer:
33587-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Malin Löfstedt

Malin Löfstedt, gymnasielärare, excellent lärare och lektor i religionsdidaktik, arbetar som forskare och lärare vid Uppsala universitet. I sin for...

Jenny Berglund

Jenny Berglund, professor i religionsvetenskap vid Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Stockholms univers...

Olof Franck

Olof Franck är professor i ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen, och docent i religionsfilosofi, vid Göteborgs universitet. ...

Sven Hartman

Sven Hartman är professor emeritus i pedagogik vid Stockholms universitet. Han har tidigare också arbetat med lärarutbildning vid Linköpings univer...

Bodil Liljefors Persson

Bodil Liljefors Persson är professor i religionshistoria vid Malmö universitet. Hennes forskning är inriktad på ursprungsfolkens religioner med fok...

Christina Osbeck

Christina Osbeck är lektor i religionsvetenskap vid Karlstads universitet. Hon disputerade 2006 på avhandlingen Kränkningens livsförståelse – En re...

Lena Roos

Lena Roos är religionshistoriker och har framför allt forskat om kontakter mellan judar, kristna och muslimer under medeltiden. Under de senaste år...

Mikael Stenmark

Mikael Stenmark är professor i religionsfilosofi vid Uppsala universitet. Han har i sin forskning främst intresserat sig för frågor som rör relatio...

Jonas Svensson

Jonas Svensson är docent i religionsvetenskap med islamologisk inriktning och lektor i religionsvetenskap vid Linnéuniversitetet och vid Högskolan ...

Johan Wickström

Johan Wickström är teologie doktor i religionshistoria, excellent lärare och universitetslektor i didaktik vid Uppsala universitet. Han har mångåri...

 ;