Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Learning Study

- undervisning gör skillnad
Skickas följande arbetsdag

Varför ger min undervisning inte de resultat jag önskar? Hur får jag mina elever att lära sig det jag vill att de ska lära sig? Vad i undervisning är det som möjliggör lärande? Detta är tankar och frågor som många verksamma lärare kan känna igen sig i, och som de alltför ofta brottas med och måste lösa på egen hand. Kanske söker vi lösningar i nya material och metoder istället för att söka svaren genom att studera vår egen undervisning i relation till elevernas lärande. Bokens huvudbudskap är...

Varför ger min undervisning inte de resultat jag önskar? Hur får jag mina elever att lära sig det jag vill att de ska lära sig? Vad i undervisning är det som möjliggör lärande? Detta är tankar och frågor som många verksamma lärare kan känna igen sig i, och som de alltför ofta brottas med och måste lösa på egen hand. Kanske söker vi lösningar i nya material och metoder istället för att söka svaren genom att studera vår egen undervisning i relation till elevernas lärande. Bokens huvudbudskap är att Learning Study förbättrar både lärares och elevers lärande. Författarna beskriver hur de i sitt dagliga arbete använder sig av erfarenheter från Learning Study och vad detta har gett för resultat. De poängterar vikten av att utgå från elevers tankar om innehållet i undervisningen och i många kapitel diskuterar de hur variationsteorin direkt kan tillämpas i klassrummet. Flera konkreta exempel belyser hur elevers lärande är beroende av ett nära och utforskande lärarsamarbete om vad som är svårt för lärare att undervisa om och svårt för elever att lära sig. I den digitala produkten kan du bland annat se en film som visar undervisningssekvenser från en Learning Study. På insidan av bokens pärm finns en kod som du använder för att aktivera produkten. Bokens målgrupp är studenter i lärarutbildning och verksamma lärare men även rektorer och andra personer som arbetar med skolutveckling på olika nivåer.

    • 7
      Författarpresentation
    • 11
      Förord
        • Ference Marton
    • 13
      KAPITEL 1 Inledning
        • Tuula Maunula
    • 21
      KAPITEL 2 En introduktion till Learning Study
        • Maria Bergqvist och Christina Echevarra
        • 22
          Lesson Study och Learning Study
        • 23
          Från Asien till Sverige
        • 24
          Learning Study i praktiken
        • 26
          Centrala begrepp i en Learning Study
    • 35
      KAPITEL 3 Variationsteorin ur ett undervisningsperspektiv
        • Joakim Magnusson och Tuula Maunula
        • 36
          Lärandeobjekt
        • 37
          Kritiska aspekter
        • 39
          Tester
        • 40
          Variationsmönster
    • 51
      KAPITEL 4 En studie om densitet
        • Joakim Magnusson och Tuula Maunula
        • 52
          Begreppet densitet i undervisningen
        • 53
          Förkunskaper om densitet
        • 54
          Kritiska aspekter och variationsmönster
        • 57
          Att lyckas vända en studie
        • 63
          De slutliga kritiska aspekterna
    • 67
      KAPITEL 5 En studie om negativa tal
        • Tuula Maunula
        • 68
          De kritiska aspekterna i lektionerna
        • 69
          Aspekt 1: Ett teckens olika betydelser
        • 72
          Aspekt 2: Olika innebörder av subtraktion
        • 73
          Aspekt 3: Första positionens perspektiv
        • 79
          Aspekt 4: Talsystemets uppbyggnad
        • 81
          Resultat
        • 83
          Slutsatser
    • 85
      KAPITEL 6 En studie om att läsa mellan raderna
        • Eva-Lotta Funnemark
        • 85
          Kritiska aspekter
        • 87
          De första lektionerna
        • 93
          Den fjärde lektionen
        • 98
          Presentation av resultat
        • 98
          Avslutande reflektion
    • 101
      KAPITEL 7 En studie om spanska pronomen
        • Christina Echevarra
        • 102
          Lärandeobjekt
        • 104
          En möjlig kritisk aspekt
        • 104
          Den första lektionen
        • 105
          Fler möjliga kritiska aspekter
        • 107
          Resultat
        • 108
          En fjärde lektion
        • 110
          Slutsatser
    • 111
      KAPITEL 8 Att se dimensioner i matematik
        • Christina Echevarría och Tuula Maunula
        • 113
          Lärandeobjekt
        • 113
          Möjliga kritiska aspekter
        • 115
          Tre olika storheter, tre dimensioner
        • 118
          Att förvalta erfarenheter från en studie
    • 121
      KAPITEL 9 Lärares utveckling genom Learning Study
        • Maria Bergqvist
        • 125
          Att använda variationsteorin
        • 126
          Reflektioner kring lärarnas utveckling
        • 128
          Enkätundersökning i Öjersjö
        • 128
          Ett nedslag i pågående arbete
        • 130
          Slutsatser
    • 133
      KAPITEL 10 Förändrad syn på läraruppdraget
        • Henrik Hansson
        • 134
          Som nyexaminerad lärare
        • 137
          Mötet med Learning Study
        • 138
          Ett vidgat perspektiv
    • 143
      KAPITEL 11 Bara rätt blir fel
        • Joakim Magnusson och Tuula Maunula
        • 144
          Utnyttja elevernas tankar om innehållet
        • 145
          Elevtankar om procent
        • 148
          Elevtankar om decimaler
        • 150
          Elevtankar om ljus
        • 153
          Undervisning eller uppvisning
        • 154
          När eleverna tystnar
    • 157
      KAPITEL 12 Ensam är inte stark
        • Joakim Magnusson
        • 158
          Det krävs mod att öppna upp sitt klassrum
        • 161
          Boken, min närmaste kollega
        • 162
          Styrkan i det prestigelösa samarbetet
        • 163
          Förändrade ramar för undervisningen
    • 167
      KAPITEL 13 Att implementera Learning Study
        • Henrik Hansson
        • 168
          Ett lärardrivet utvecklingsarbete
        • 170
          Stöd från skolledningen
        • 172
          Att sprida Learning Study
    • 177
      KAPITEL 14 Ett SO-perspektiv på Learning Study
        • Daniel Gren och Samuel Wennerholm
        • 178
          Ett perspektiv på undervisning
        • 180
          Den gode berättaren
        • 181
          Förändrat perspektiv med ny läroplan
    • 185
      KAPITEL 15 Långt från Sverige, men samma strategi
        • Vincent Andrew och Daniel Gren
        • Översättning: Ingmar Johansson
        • 186
          Learning Study i Brunei
        • 187
          De två studierna
        • 189
          Lärarfortbildning
        • 191
          Slutsatser
    • 195
      Efterord
        • Inga-Lill Carlsson

Information

Redaktörer:
Tuula Maunula Joakim Magnusson Christina Echevarria
Kapitelförfattare:
Vincent Andrew Maria Bergqvist Inga-Lill Carlsson Eva Lotta Funnemark Daniel Gren Henrik Hansson Samuel Wennerholm
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144073163
Utgivningsår:
2011
Artikelnummer:
35615-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
196

Digital produkt

Giltighetstid från aktivering:  60 mån

Författare

Tuula Maunula

Tuula Maunula är lärare i matematik/NO för år 4–9 och har arbetat i grundskolan sedan 1995. Under perioden 2003–2005 arbetade hon deltid som forska...

Joakim Magnusson

Joakim Magnusson är lärare i matematik/NO och trä- och metallslöjd för år 4–9. Han har arbetat i grundskolan sedan 1994 och arbetat aktivt med Lear...

Christina Echevarria

Christina Echevarría är lärare i matematik/NO för år 4–9 och har arbetat inom grundskolan sedan 1995. Under perioden 2002–2011 var hon anställd i Ö...

Vincent Andrew

Vincent Andrew har varit lärare sedan mitten av 90-talet och tog sin första examen i ekonomi. Han innehar också en Master i Education från Universi...

Maria Bergqvist

Maria Bergqvist är lärare i matematik/NO för år 1–7 och har arbetat inom grundskolan sedan 1995. Hon har arbetat på Öjersjö Brunn i Partille sedan ...

Inga-Lill Carlsson

Inga-Lill Carlsson är småskollärare med komplettering i matematik/NO för år 4–7. Hon har arbetat inom grundskolan sedan 1969 och är sedan 1991 anst...

Eva Lotta Funnemark

Eva-Lotta Funnemark är lärare i svenska, engelska och franska för år 4–9 och har arbetat inom grundskolan sedan 1997. Under perioden 1998–2011 var ...

Daniel Gren

Daniel Gren är lärare i SO och spanska för år 4–9 och har arbetat inom grundskolan sedan 1999. Han har erfarenhet av studier i ämnena SO och spansk...

Henrik Hansson

Henrik Hansson är lärare i matematik, idrott och NO för år 1–7 och har arbetat inom grundskolan och på Öjersjö Brunn i Partille sedan 2001. Sedan h...

Samuel Wennerholm

Samuel Wennerholm är utbildad gymnasielärare i historia och spanska. Under perioden 2004–2010 var han anställd inom grundskolan i Öjersjö i Partill...

 ;