

Learning Study
- undervisning gör skillnad
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 7Författarpresentation
- 11Förord
- Ference Marton
- 13KAPITEL 1 Inledning
- Tuula Maunula
- 21KAPITEL 2 En introduktion till Learning Study
- Maria Bergqvist och Christina Echevarra
- 22Lesson Study och Learning Study
- 23Från Asien till Sverige
- 24Learning Study i praktiken
- 26Centrala begrepp i en Learning Study
- 35KAPITEL 3 Variationsteorin ur ett undervisningsperspektiv
- Joakim Magnusson och Tuula Maunula
- 36Lärandeobjekt
- 37Kritiska aspekter
- 39Tester
- 40Variationsmönster
- 51KAPITEL 4 En studie om densitet
- Joakim Magnusson och Tuula Maunula
- 52Begreppet densitet i undervisningen
- 53Förkunskaper om densitet
- 54Kritiska aspekter och variationsmönster
- 57Att lyckas vända en studie
- 63De slutliga kritiska aspekterna
- 67KAPITEL 5 En studie om negativa tal
- Tuula Maunula
- 68De kritiska aspekterna i lektionerna
- 69Aspekt 1: Ett teckens olika betydelser
- 72Aspekt 2: Olika innebörder av subtraktion
- 73Aspekt 3: Första positionens perspektiv
- 79Aspekt 4: Talsystemets uppbyggnad
- 81Resultat
- 83Slutsatser
- 85KAPITEL 6 En studie om att läsa mellan raderna
- Eva-Lotta Funnemark
- 85Kritiska aspekter
- 87De första lektionerna
- 93Den fjärde lektionen
- 98Presentation av resultat
- 98Avslutande reflektion
- 101KAPITEL 7 En studie om spanska pronomen
- Christina Echevarra
- 102Lärandeobjekt
- 104En möjlig kritisk aspekt
- 104Den första lektionen
- 105Fler möjliga kritiska aspekter
- 107Resultat
- 108En fjärde lektion
- 110Slutsatser
- 111KAPITEL 8 Att se dimensioner i matematik
- Christina Echevarría och Tuula Maunula
- 113Lärandeobjekt
- 113Möjliga kritiska aspekter
- 115Tre olika storheter, tre dimensioner
- 118Att förvalta erfarenheter från en studie
- 121KAPITEL 9 Lärares utveckling genom Learning Study
- Maria Bergqvist
- 125Att använda variationsteorin
- 126Reflektioner kring lärarnas utveckling
- 128Enkätundersökning i Öjersjö
- 128Ett nedslag i pågående arbete
- 130Slutsatser
- 133KAPITEL 10 Förändrad syn på läraruppdraget
- Henrik Hansson
- 134Som nyexaminerad lärare
- 137Mötet med Learning Study
- 138Ett vidgat perspektiv
- 143KAPITEL 11 Bara rätt blir fel
- Joakim Magnusson och Tuula Maunula
- 144Utnyttja elevernas tankar om innehållet
- 145Elevtankar om procent
- 148Elevtankar om decimaler
- 150Elevtankar om ljus
- 153Undervisning eller uppvisning
- 154När eleverna tystnar
- 157KAPITEL 12 Ensam är inte stark
- Joakim Magnusson
- 158Det krävs mod att öppna upp sitt klassrum
- 161Boken, min närmaste kollega
- 162Styrkan i det prestigelösa samarbetet
- 163Förändrade ramar för undervisningen
- 167KAPITEL 13 Att implementera Learning Study
- Henrik Hansson
- 168Ett lärardrivet utvecklingsarbete
- 170Stöd från skolledningen
- 172Att sprida Learning Study
- 177KAPITEL 14 Ett SO-perspektiv på Learning Study
- Daniel Gren och Samuel Wennerholm
- 178Ett perspektiv på undervisning
- 180Den gode berättaren
- 181Förändrat perspektiv med ny läroplan
- 185KAPITEL 15 Långt från Sverige, men samma strategi
- Vincent Andrew och Daniel Gren
- Översättning: Ingmar Johansson
- 186Learning Study i Brunei
- 187De två studierna
- 189Lärarfortbildning
- 191Slutsatser
- 195Efterord
- Inga-Lill Carlsson
Information
- Redaktörer:
- Tuula Maunula Joakim Magnusson Christina Echevarria
- Kapitelförfattare:
- Vincent Andrew Maria Bergqvist Inga-Lill Carlsson Eva Lotta Funnemark Daniel Gren Henrik Hansson Samuel Wennerholm
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144073163
- Utgivningsår:
- 2011
- Artikelnummer:
- 35615-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 196
Digital produkt
Giltighetstid från aktivering: 60 mån