Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Utvärderandets konst

Skickas följande arbetsdag

Utvärdering kan användas för många olika syften. För politisk styrning och kontroll, för brukares och medborgares delaktighet och för lärande på olika nivåer i organisationer. Att förhålla sig till utvärdering kan inte desto mindre betraktas som en konst för sig, särskilt i en politiskt styrd verksamhet. För den som ska beställa, utföra eller använda sig av utvärdering är det viktigt att skaffa sig en medveten hållning till utvärdering. I denna bok ges en bild av hur utvärdering kan utformas ...

Utvärdering kan användas för många olika syften. För politisk styrning och kontroll, för brukares och medborgares delaktighet och för lärande på olika nivåer i organisationer. Att förhålla sig till utvärdering kan inte desto mindre betraktas som en konst för sig, särskilt i en politiskt styrd verksamhet. För den som ska beställa, utföra eller använda sig av utvärdering är det viktigt att skaffa sig en medveten hållning till utvärdering. I denna bok ges en bild av hur utvärdering kan utformas baserad på forskningsresultat och praktiska fall. Utvärdering ska inte enbart beskriva, kartlägga eller mäta. Uppgiften är också att uttrycka ett värdeomdöme, att kritiskt granska och att ifrågasätta även de egna värderingsgrunderna. För att ge ett konkret exempel på vad det kan innebära i praktiken har FoU-miljöer inom välfärdsområdet, som i huvudsak finansieras av kommuner, landsting och regioner, valts som exempel. Boken vänder sig till flera målgrupper. En är beslutsfattare som beställer, tolkar och använder utvärdering. En annan målgrupp är utförare av utvärdering, och en tredje är studenter inom samhällsvetenskapliga ämnen som vill lära sig om utvärdering och få kunskaper inför framtida uppgifter som utvärderare. Boken är också av intresse för utvärderingsforskare.

    • Förord
    • 1
      Beställarens förord
    • 3
      KAPITEL 1 INTRODUKTION
        • 3
          Syfte och målgrupper
        • 4
          Bakgrund till utvärdering
        • 6
          Frågor vid utvärdering
        • Bokens kapitel
    • 3
      KAPITEL 2 BEHOVET AV UTVÄRDERING
        • 3
          När behövs utvärdering
        • 4
          Definition av utvärdering
        • 7
          Varför utvärdera
        • 9
          FoU-begreppet
        • Behovet av att utvärdera FoU-miljöer
        • 1
          Sammanfattning
    • 3
      KAPITEL 3 KUNSKAP OCH NYTTA
        • 3
          Vilken kunskap söks
        • 8
          Begreppet nytta
        • 3
          En modell för analys
        • 4
          Sex områden för utvärdering
        • 8
          Sammanfattning
    • 9
      KAPITEL 4 KONSTEN ATT UTVÄRDERA
        • 9
          Utvärderingens centrala moment
        • Konklusion och rekommendation
        • 2
          Att beskriva
        • 3
          Att bedöma
        • Tre principer för att jämföra
        • 5
          Valet av utvärderare
        • 9
          Utvärderingens politiska dimension
        • 2
          Sammanfattning
    • 5
      KAPITEL 5 BESKRIVNING AV FOU-MILJÖER
        • 5
          En modell för att beskriva och analysera FoU-miljöer
        • 7
          Samhällsnivå – intressenter och domäner
        • 4
          Organisationsnivå – former för FoU
        • Verksamhetsnivå
        • 4
          Utvärdering av FoU-miljöernas arbete
        • 7
          Sammanfattning
    • 9
      KAPITEL 6 MODELLER OCH INSTRUMENT
        • 9
          Att fokusera vad som ska utvärderas
        • 00
          Inriktningar och modeller
        • 11
          Standardiserade former för utvärdering
        • 13
          Instrument för bedömning
        • 18
          Sammanfattning
    • 21
      KAPITEL 7 UTVÄRDERING I PRAKTIKEN
        • 21
          Insyn i utvärderingens ”black box”
        • 31
          Analys av fallen
        • 34
          Hur olika inriktningar kan kombineras
        • 42
          Granskning av dialogmodellen
        • 48
          Sammanfattning
    • 51
      KAPITEL 8 KONKLUSION OCH REKOMMENDATIONER
        • 51
          Att presentera en utvärderande konklusion
        • 61
          Analys av rekommendationer
        • 69
          Komplikationer med rekommendationer
        • 72
          Sammanfattning
    • 73
      KAPITEL 9 ANVÄNDNING OCH LÄRANDE
        • 73
          Perspektiv på användning
        • 74
          Användningsfrågan i litteraturen
        • 76
          Problem med användning
        • 79
          Vad påverkar användning
        • 83
          Influens och lärande
        • 88
          Fall – lärande utvärdering
        • 91
          Har utvärderingen varit lärande
        • 97
          Sammanfattning
    • 99
      EPILOG
    • 01
      Noter
    • 03
      REFERENSER
    • 15
      Person- och sakregister

Information

Författare:
Ove K Vestman
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144075341
Utgivningsår:
2011
Artikelnummer:
35783-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
220

Författare

Ove K Vestman

Ove Karlsson Vestman är professor i pedagogik vid Mälardalens högskola och en av forskningsledarna vid Utvärderingsakademin (UA) som bedrivs i sama...

 ;