Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Nya utvärderingsmonstret

Om kvalitetsmätning i den offentliga sektorn
Skickas följande arbetsdag

Nya utvärderingsmonstret

Om kvalitetsmätning i den offentliga sektorn

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Vi lever sedan slutet av 1990-talet i ett samhälle där intresset för utvärdering och närbesläktade aktiviteter som uppföljning, kvalitetsmätning, tillsyn och revision tycks eskalera mer och mer för varje år som går. Utvärdering sägs generera information som är viktig för verksamhetsutveckling, politisk styrning, kontroll och ansvarsutkrävande. Utgångspunkten i denna bok är att utvärdering inte självklart ska ses som en ”god” aktivitet. Inbyggt i utvärdering finns också en potentiell kraft som...

Vi lever sedan slutet av 1990-talet i ett samhälle där intresset för utvärdering och närbesläktade aktiviteter som uppföljning, kvalitetsmätning, tillsyn och revision tycks eskalera mer och mer för varje år som går. Utvärdering sägs generera information som är viktig för verksamhetsutveckling, politisk styrning, kontroll och ansvarsutkrävande. Utgångspunkten i denna bok är att utvärdering inte självklart ska ses som en ”god” aktivitet. Inbyggt i utvärdering finns också en potentiell kraft som kan påverka politik och verksamheter på oönskat vis. I bokens fokus står de växande krav på att mäta kvalitet som under senare år riktats mot många offentliga verksamheter, inte minst inom skola och socialtjänst där många av bokens exempel hämtas ifrån. Med utgångspunkt i internationell litteratur i ämnet tillhandahåller boken praktiska anvisningar för hur man ska förstå, planera, genomföra och använda kvalitetsmätningar, men problematiserar samtidigt mätandets logik, metod och användning. Perspektivet är med avsikt kritiskt och ifrågasättande. Boken är angelägen för studenter inom bl.a. offentlig förvaltning, pedagogik och socialt arbete, samt för yrkesverksamma inom den offentliga sektorn som behöver skaffa sig en medveten hållning till utvärdering. Andra upplagan

      • 8
        Figurförteckning
      • 9
        KAPITEL 1 Bokens studieobjekt och syfte
        • 9
          ”Everyone is measuring performance”
        • 14
          Ett kritiskt perspektiv
        • 20
          Tillvägagångssätt
      • 25
        KAPITEL 2 Hur märks utvärderingsmonstret
        • 25
          Utvärdering i den svenska offentliga sektorn?
        • 29
          Professionalisering
        • 31
          Drivkrafter
      • 35
        KAPITEL 3 Skolans och socialtjänstens utvärderingslandskap
        • 35
          Staten och kommunerna
        • 37
          Skolan
        • 43
          Socialtjänsten
      • 49
        KAPITEL 4 Nyckelbegrepp för kvalitetsmätning
        • 49
          Kvalitet
        • 53
          Resultat
        • 57
          Indikatorer, mått och nyckeltal
        • 59
          Kvalitetsmätning och/eller resultatmätning?
      • 63
        KAPITEL 5 Kvalitetsmätning i sex steg
        • 63
          Steg 1: Beskriva verksamheten i programteoriformat
        • 65
          Steg 2: Tolka mål och avgränsa vad som ska mätas
        • 71
          Steg 3: Konstruera indikatorer
        • 76
          Steg 4: Samla in, bearbeta och analysera måtten
        • 79
          Steg 5: Använda mätresultat
        • 81
          Steg 6: Verksamhetens kvalitet ökar; insyn, jämförelser, kontroll och ansvarsutkrävande underlättas
      • 83
        KAPITEL 6 Problematiska förutsättningar
        • 83
          En främmande diskurs, eller inte längre?
        • 88
          Oklara mål och målträngsel
      • 93
        KAPITEL 7 Konstruktionsproblematik
        • 93
          Bara det mätbara mäts
        • 96
          Osäkra effektmått och samband
        • 98
          Mått är politiska konstruktioner
      • 101
        KAPITEL 8 Implementerings- och användningsproblem
        • 101
          Skiftande tolkningar och kreativ bokföring
        • 104
          Diffus men också betydande användning
      • 109
        KAPITEL 9 Perversa bieffekter
        • 109
          Förväntade effekter och icke-förväntade bieffekter
        • 110
          Indikatorfixering
        • 113
          Tröskeleffekter och standardisering
        • 116
          Avprofessionalisering
        • 119
          ”Panopticon
      • 121
        KAPITEL 10 Himmel och helvete
        • 121
          En återbruksprodukt
        • 124
          ”How many times do we have to come back to this one”?
        • 126
          Räddar kvalitetsmätning världen eller leder det till helvetet?
        • 131
          Några tankar avslutningsvis
      • 135
        Referenser

Information

Författare:
Lena Lindgren
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144088945
Utgivningsår:
2006
Revisionsår:
2014
Artikelnummer:
32325-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
148

Författare

Lena Lindgren

Lena Lindgren är fil dr i statsvetenskap och docent i offentlig förvaltning vid Förvaltningshögskolan, Göteborgs universitet. Hon har mångårig erfa...

 ;

Vi lever sedan slutet av 1990-talet i ett samhälle där intresset för utvärdering och närbesläktade aktiviteter som uppföljning, kvalitetsmätning, tillsyn och revision tycks eskalera mer och mer för varje år som går. Utvärdering sägs generera information som är viktig för verksamhetsutveckling, politisk styrning, kontroll och ansvarsutkrävande. Utgångspunkten i denna bok är att utvärdering inte självklart ska ses som en ”god” aktivitet. Inbyggt i utvärdering finns också en potentiell kraft som...

Vi lever sedan slutet av 1990-talet i ett samhälle där intresset för utvärdering och närbesläktade aktiviteter som uppföljning, kvalitetsmätning, tillsyn och revision tycks eskalera mer och mer för varje år som går. Utvärdering sägs generera information som är viktig för verksamhetsutveckling, politisk styrning, kontroll och ansvarsutkrävande. Utgångspunkten i denna bok är att utvärdering inte självklart ska ses som en ”god” aktivitet. Inbyggt i utvärdering finns också en potentiell kraft som kan påverka politik och verksamheter på oönskat vis. I bokens fokus står de växande krav på att mäta kvalitet som under senare år riktats mot många offentliga verksamheter, inte minst inom skola och socialtjänst där många av bokens exempel hämtas ifrån. Med utgångspunkt i internationell litteratur i ämnet tillhandahåller boken praktiska anvisningar för hur man ska förstå, planera, genomföra och använda kvalitetsmätningar, men problematiserar samtidigt mätandets logik, metod och användning. Perspektivet är med avsikt kritiskt och ifrågasättande. Boken är angelägen för studenter inom bl.a. offentlig förvaltning, pedagogik och socialt arbete, samt för yrkesverksamma inom den offentliga sektorn som behöver skaffa sig en medveten hållning till utvärdering.

Information

Författare:
Lena Lindgren
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144170862
Utgivningsår:
2006
Revisionsår:
2014
Artikelnummer:
32325-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Lena Lindgren

Lena Lindgren är fil dr i statsvetenskap och docent i offentlig förvaltning vid Förvaltningshögskolan, Göteborgs universitet. Hon har mångårig erfa...

 ;