Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Demokrati & byråkrati

Skickas följande arbetsdag

Ett viktigt område inom statsvetenskapen handlar om hur den offentliga förvaltningen styrs och organiseras. Det grundläggande problemet gäller hur den moderna statens ofrånkomliga byråkrati ska kunna förenas med den önskvärda demokratin. I denna bok belyses denna problematik från olika håll.Frågor som ställs och besvaras i "Demokrati och byråkrati" är bland andra: Hur har den svenska förvaltningsmodellen vuxit fram och hur bör den beskrivas idag? Hur är den svenska förvaltningen uppbyggd och ...

Ett viktigt område inom statsvetenskapen handlar om hur den offentliga förvaltningen styrs och organiseras. Det grundläggande problemet gäller hur den moderna statens ofrånkomliga byråkrati ska kunna förenas med den önskvärda demokratin. I denna bok belyses denna problematik från olika håll.Frågor som ställs och besvaras i "Demokrati och byråkrati" är bland andra: Hur har den svenska förvaltningsmodellen vuxit fram och hur bör den beskrivas idag? Hur är den svenska förvaltningen uppbyggd och vilka regler förväntas den följa? Hur skiljer sig det svenska förvaltningssystemet från andra länders? Vilka konsekvenser har EU-medlemskapet fått för förvaltningen? Hur har förvaltningspolitiken utvecklats under senare decennier? Hur kan vi diskutera förvaltningens framtid i den svenska demokratin?Boken är avsedd som en introduktion på universitetsnivå till området offentlig förvaltning inom statsvetenskapen. Den är också lämplig som lärobok på högskolenivå inom andra studie-inriktningar, och kan med behållning läsas av alla som är intresserade av förvaltningen och dess roll i den svenska demokratin.I denna andra och reviderade upplaga av "Demokrati och byråkrati" har en allmän översyn av texten genomförts. Faktauppgifter om förvaltningen har aktualiserats och skildringen av förvaltningspolitiken har förts fram till dags dato.

    • 9
      Inledning
  • 15
    DEL I Demokrati och byråkrati – begrepp och perspektiv
    • 17
      Introduktion
    • 19
      KAPITEL 1 Demokrati och byråkrati – en introduktion
        • 1.1
          20
          Styrningsideal och styrformer
        • 1.2
          33
          Demokrati och byråkrati – en spänningsfylld och oavslutad historia
        • 1.3
          40
          Byråkratins makt
    • 49
      KAPITEL 2 Den svenska förvaltningsmodellen
        • 2.1
          51
          Den svenska förvaltningsmodellen – huvuddragen
        • 2.2
          53
          Ett historisk-institutionellt perspektiv
        • 2.3
          57
          En stor förvaltning
        • 2.4
          62
          En dualistisk förvaltning
        • 2.5
          64
          En öppen förvaltning
        • 2.6
          68
          En bottentung förvaltning
        • 2.7
          70
          En domstolslik förvaltning
        • 2.8
          74
          En korporatistisk förvaltning
        • 2.9
          77
          Sammanfattning och slutdiskussion
  • 81
    DEL II Förvaltningen – vad den förväntas göra och hur
    • 83
      Introduktion
    • 85
      KAPITEL 3 Förvaltningen i författningen
        • 3.1
          85
          Förvaltningen i den svenska författningshistorien
        • 3.2
          88
          Förvaltningen och författningen idag
        • 3.3
          91
          Förvaltningen i författningen – aktuella reformförslag
    • 93
      KAPITEL 4 Förvaltningens åtaganden
        • 4.1
          93
          Offentlig förvaltning – vad är det
        • 4.2
          96
          Den offentliga sektorns storlek
        • 4.3
          98
          Förvaltningens verksamheter
    • 115
      KAPITEL 5 Reglering
        • 5.1
          116
          Olika offentliga regler
        • 5.2
          118
          Förarbeten – en viktig del av regleringen
        • 5.3
          119
          EU:s regler
        • 5.4
          121
          Om föreskrifters karaktär
    • 125
      KAPITEL 6 Förvaltningens nivåer
        • 6.1
          126
          Några övergripande fördelningsprinciper
        • 6.2
          128
          Vem utför vad
        • 6.3
          130
          Vem reglerar vad
        • 6.4
          134
          Vem finansierar vad
        • 6.5
          136
          Vem kontrollerar vad
        • 6.6
          138
          Ansvarsfördelningen – ett exempel
        • 6.7
          140
          Ansvarsfördelningen sammanfattad
    • 143
      KAPITEL 7 Offentliga organisationer
        • 7.1
          143
          Förvaltningens organisationer – grundläggande utgångspunkter
        • 7.2
          144
          Regeringskansliet
        • 7.3
          154
          Kommittéväsendet
        • 7.4
          158
          Kommittéer och arbetsgrupper i EU
        • 7.5
          162
          Statliga förvaltningsmyndigheter
        • 7.6
          167
          Domstolar
        • 7.7
          169
          Kommunala förvaltningsmyndigheter
        • 7.8
          176
          Kort om andra förvaltningsformer
    • 179
      KAPITEL 8 Personal
        • 8.1
          179
          Antalet offentligt anställda
        • 8.2
          180
          Tjänstemannens bakgrund
        • 8.3
          184
          Utnämningspolitiken
        • 8.4
          186
          Anställningsskydd
        • 8.5
          187
          Lönesättning och förhandlingsrätt
        • 8.6
          190
          Personalutbildning
    • 193
      KAPITEL 9 Finansiering
        • 9.1
          193
          Allmänna bestämmelser om myndigheternas effektivitet
        • 9.2
          194
          Den statliga budgeten
        • 9.3
          200
          Den kommunala budgeten
        • 9.4
          202
          Annan finansiering
    • 205
      KAPITEL 10 Handläggning
        • 10.1
          205
          Allmänna krav på handläggningen
        • 10.2
          209
          Handläggningens olika faser
    • 215
      KAPITEL 11 Kontroll
        • 11.1
          215
          Offentlighet och insyn
        • 11.2
          220
          Offentliga kontrollorgan
        • 11.3
          230
          Myndigheternas internkontroll
        • 11.4
          233
          Medborgarnas rätt att överklaga beslut
    • 239
      KAPITEL 12 Den svenska förvaltningen – ett formellt och jämförande perspektiv
        • 12.1
          239
          Förvaltningssystem – ministerstyre eller dualism
        • 12.2
          242
          Tjänstemannakårer
        • 12.3
          250
          Förvaltningsstrukturens nivåer
        • 12.4
          251
          Ansvar, ansvarsutkrävande och kontroll
  • 257
    DEL III Förvaltningspolitik
        • 259
          Introduktion
    • 263
      KAPITEL 13 Svensk förvaltningspolitik
        • 13.1
          263
          Den nya förvaltningspolitikens födelse
        • 13.2
          271
          Förvaltningspolitiken konsolideras
        • 13.3
          286
          Förvaltningspolitiken utvidgas
        • 13.4
          304
          Medborgarna åter i centrum
        • 13.5
          315
          Mot en nätverksförvaltning
        • 13.6
          324
          Allians för Sverige och förvaltningspolitiken
        • 13.7
          331
          Sammanfattande diskussion
    • 341
      KAPITEL 14 Förvaltningspolitik i ett jämförande perspektiv
        • 14.1
          342
          Konvergenstesen – en triumfmarsch för NPM
        • 14.2
          349
          Divergenstesen – en trög historia
        • 14.3
          351
          Sammanfattning och diskussion
    • 355
      KAPITEL 15 Förvaltningspolitiska vägval
        • 15.1
          355
          Reformideologier
        • 15.2
          362
          Reformideologierna i svensk förvaltningspolitik
        • 15.3
          368
          Vägval i förvaltningspolitiken
    • 373
      Referenser
    • 393
      Sak- och personregister

Information

Författare:
Rune Premfors Peter Ehn Eva Haldén Göran Sundström
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144028361
Utgivningsår:
2003
Revisionsår:
2009
Artikelnummer:
7763-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
400

Författare

Rune Premfors

Rune Premfors är professor i statsvetenskap vid Stockholms universitet och forskningsledare vid Stockholms centrum för forskning om offentlig sekto...

Peter Ehn

Peter Ehn är fi l.dr i statsvetenskap och ämnesråd vid Finansdepartementet.

Eva Haldén

Eva Haldén är fi l.dr i statsvetenskap och verksam vid Institutionen för ledarskap och management vid Försvarshögskolan.

Göran Sundström

Göran Sundström är professor i statsvetenskap och prefekt vid Statsvetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet och knuten till Stockholm...

 ;