Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Brutet förvaltningskontrakt

Om metastyrning av svensk biståndsförvaltning
Skickas följande arbetsdag

Brutet förvaltningskontrakt

Om metastyrning av svensk biståndsförvaltning

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

När Alliansregeringen tog över regeringsmakten 2006 initierade den vad som har beskrivits som den största biståndspolitiska reformen någonsin. Reformen kom att kallas resultatagendan och innebar att biståndets resultat skulle placeras i centrum för svensk bistånds­verksamhet. Tämligen snart uppstod det emeller­tid konflikter mellan den politiska ledningen och förvaltningen, där förtroendet mellan de båda sjönk betänkligt. I Sverige är det ovanligt att relationerna mellan en politisk ledning ...

När Alliansregeringen tog över regeringsmakten 2006 initierade den vad som har beskrivits som den största biståndspolitiska reformen någonsin. Reformen kom att kallas resultatagendan och innebar att biståndets resultat skulle placeras i centrum för svensk bistånds­verksamhet. Tämligen snart uppstod det emeller­tid konflikter mellan den politiska ledningen och förvaltningen, där förtroendet mellan de båda sjönk betänkligt. I Sverige är det ovanligt att relationerna mellan en politisk ledning och dess underordnade förvaltning utvecklas på det sätt som det gjorde. Vad var det egentligen den politiska ledningen gjorde som föranledde de förändrade relationerna? Och vilka blev kon­sekvenserna? Om dessa frågor handlar denna bok. Brutet förvaltningskontrakt är avsedd att användas inom universitet och högskolor, särskilt i kurser som diskuterar hur politiker i moderna demokratier styr, och kan styra, förvaltningen.

Förord 7

 

 1 Resultatagendan i ett styrningsperspektiv 9

Resultatagendan 10

Förvaltningsstyrning och förvaltningskontrakt  12

Kontraktsbrott? 19

Bokens analytiska ramverk och teoretiska bidrag 20

Material och disposition 23

 

 2 Det biståndspolitiska arvet 25

En samlad biståndspolitik baserad på solidaritet (1962–1979)  26

Biståndsverksamhet i tider av new public management (1979–1995) 51

Utvecklingssamarbete för global utveckling (1995–2006) 74

Sammanfattande kommentarer 87

 

 3 Resultatagendan formeras 93

Fokus på resultat 97

Ministern nekas en grundläggande omorganisation  103

Omorganisation för ökat fokus på resultat 107

Sidas tyglar kortas 110

Sida säger ifrån 116

Ministern slår tillbaka 122

Sidas ledning görs om 129

 

 4 Sida resignerar 137

Stärkt linjestyrning på Sida 137

Biståndsministern söker stöd internationellt 143

Sida kapitulerar 148

Extern kritik mot resultatagendan 150

Ministern tar hjälp av ekonomisk expertis  154

Fortsatt kritik mot Sida 160

Ökade klyftor inom Sida och UD 167

Förtroendekris inom departementet 171

 

 5 Brutet förvaltningskontrakt: slutsatser och lärdomar 177

Hur styrdes förvaltningen? 178

Bröts förvaltningskontraktet? 189

Vad fick styrningen för konsekvenser? 194

Kunde förvaltningskontraktet ha räddats?   197

Lärdomar 200

Referenser 209

Projektdeltagare 231

Information

Författare:
Göran Sundström
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144159492
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
45280-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
232

Författare

Göran Sundström

Göran Sundström är professor i statsvetenskap och prefekt vid Statsvetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet och knuten till Stockholm...

 ;

När Alliansregeringen tog över regeringsmakten 2006 initierade den vad som har beskrivits som den största biståndspolitiska reformen någonsin. Reformen kom att kallas resultatagendan och innebar att biståndets resultat skulle placeras i centrum för svensk bistånds­verksamhet. Tämligen snart uppstod det emeller­tid konflikter mellan den politiska ledningen och förvaltningen, där förtroendet mellan de båda sjönk betänkligt. I Sverige är det ovanligt att relationerna mellan en politisk ledning ...

När Alliansregeringen tog över regeringsmakten 2006 initierade den vad som har beskrivits som den största biståndspolitiska reformen någonsin. Reformen kom att kallas resultatagendan och innebar att biståndets resultat skulle placeras i centrum för svensk bistånds­verksamhet. Tämligen snart uppstod det emeller­tid konflikter mellan den politiska ledningen och förvaltningen, där förtroendet mellan de båda sjönk betänkligt. I Sverige är det ovanligt att relationerna mellan en politisk ledning och dess underordnade förvaltning utvecklas på det sätt som det gjorde. Vad var det egentligen den politiska ledningen gjorde som föranledde de förändrade relationerna? Och vilka blev kon­sekvenserna? Om dessa frågor handlar denna bok. Brutet förvaltningskontrakt är avsedd att användas inom universitet och högskolor, särskilt i kurser som diskuterar hur politiker i moderna demokratier styr, och kan styra, förvaltningen.

Information

Författare:
Göran Sundström
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144188737
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
45280-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Göran Sundström

Göran Sundström är professor i statsvetenskap och prefekt vid Statsvetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet och knuten till Stockholm...

 ;