Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Organisationer och samhälle

- Analytiska perspektiv
Skickas följande arbetsdag

Analysen av hur människors interaktion organiseras är central för att förstå samhällsutvecklingens förutsättningar i stort. Forskningen om organisationer har under senare år även blivit en av de mest spännande och vitala delarna av samtida samhällsforskning. Organisationsteori associeras ofta med handböcker i ledarskap och hur man ska skapa framgångsrika företag. Men det är inte den sortens organisationsteori som denna bok handlar om. Här presenteras i stället en mer kritisk och analytisk org...

Analysen av hur människors interaktion organiseras är central för att förstå samhällsutvecklingens förutsättningar i stort. Forskningen om organisationer har under senare år även blivit en av de mest spännande och vitala delarna av samtida samhällsforskning. Organisationsteori associeras ofta med handböcker i ledarskap och hur man ska skapa framgångsrika företag. Men det är inte den sortens organisationsteori som denna bok handlar om. Här presenteras i stället en mer kritisk och analytisk organisationsteori som försöker analysera och förklara varför organisationer ser ut och agerar som de gör. Varför präglas vissa organisationer av en inneboende tröghet, medan andra organisationer lyckas anpassa sig till en föränderlig omgivning? Hur kan intressemotsättningar mellan olika koalitioner av organisationsmedlemmar överbryggas och ersättas med tillit och förtroende? Boken ger vägledning i såväl klassiska organisationsperspektiv som i de mest inflytelserika samtida riktningarna inom organisationsforskningen. Boken är avsedd att användas i grundläggande kurser i organisationsteori inom hela det samhällsvetenskapliga och ekonomiska fältet.

      • 5
        Inledning
      • Göran Ahrne och Peter Hedström
      • 5
        Organisationsteori och samhällsteori
      • 6
        Om begreppsförvirring
      • 8
        Organisationsteoretiska skolor
      • 1
        13
        Organisationer och människor
        • Göran Ahrne
        • 13
          Tillhörighet och auktoritet
        • 17
          Mänskliga handlingar och organisationers verksamhet
        • 22
          Att komma tillbaka: motivationen, kulturen och kontrollen
      • 2
        27
        Organisationers mål, kollektiva resurser och makt
        • Göran Ahrne
        • 27
          Mål och kollektiva resurser
        • 29
          Olika resurser
        • 33
          Resurser och makt
        • 34
          Auktoritet, inflytande och makt
      • 3
        37
        Organisationsform och omgivning
        • Göran Ahrne
        • 37
          Organisationsstrukturen – ett ständigt pågående pussel
        • 39
          Byråkratin – den förvirrande ordningen
        • 45
          Den ofullkomliga organisationen
        • 49
          Att koordinera positioner
        • 54
          Organisation, omgivning och flexibilitet
      • 4
        61
        Organisationsekologisk teori
        • Peter Hedström
        • 61
          Inledning
        • 62
          Selektions- och anpassningsprocesser
        • 66
          Densitet, legitimitet och konkurrens
        • 71
          Några empiriska exempel
        • 74
          Avslutande kommentarer
      • 5
        77
        Nyinstitutionell organisationsteori
        • Charlotta Stern
        • 77
          Inledning
        • 79
          Äldre institutionell teori inom sociologin
        • 80
          Framväxten av en ny institutionell organisationsteori
        • 83
          En sammanfattning av institutioners olika aspekter
        • 84
          Isomorfismens tre drivkrafter
        • 86
          Några skandinaviska studier
        • 88
          Nyinstitutionell teoris bidrag och begränsningar
      • 6
        91
        Organisationer och nätverk
        • Peter Hedström
        • 91
          Inledning
        • 92
          Grundläggande begrepp
        • 95
          Nätverksstruktur och makt
        • 97
          Nätverksstruktur och diffusionsprocesser
        • 100
          Nätverk och marknadsstrukturer
        • 102
          Avslutande kommentarer
      • 7
        105
        Ekonomiska organisationsteorier
        • Richard Swedberg
        • 105
          Inledning
        • 107
          Transaktionskostnadsanalysen
        • 110
          Agency-teorin
      • 114
        Diskussion och kritik
      • 117
        Referenser

Information

Redaktörer:
Göran Ahrne Peter Hedström
Kapitelförfattare:
Lotta Stern Richard Swedberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144008790
Utgivningsår:
1999
Artikelnummer:
6852-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
129

Författare

Göran Ahrne

Göran Ahrne är professor emeritus vid Sociologiska institutionen vid Stockholms universitet. Han är också forskare vid Score (Stockholms centrum fö...

Peter Hedström

Peter Hedström är official fellow i sociologi vid Nuffield College, Oxford University och professor i sociologi vid Stockholms universitet. Utmärka...

Lotta Stern

lotta Stern är docent i sociologi och arbetar på den sociologiska institutionen vid Stockholms universitet. Hennes forskning handlar främst om arbe...

Richard Swedberg

Richard Swedberg är professor i sociologi vid Stockholms universitet.

 ;