Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

På väg mot medievärlden 2030

Journalistikens villkor och utmaningar
Skickas följande arbetsdag

På väg mot medievärlden 2030

Journalistikens villkor och utmaningar

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

När internet nådde medieanvändarna i mitten av 1990-talet var det få som kunde ana vilken omvälvning av samhället som då påbörjades. Den tekniska konvergensen har gjort att medie­former glidit samman, samtidigt som publikerna nischats och också blivit medskapare av innehåll. Digitaliseringen har dessutom lett till att de ekonomiska förutsättningarna förändrats genom att annons­pengarna i stor utsträckning hamnar hos Google och Facebook och inte som tidigare hos de journalistiska medierna. Int...

När internet nådde medieanvändarna i mitten av 1990-talet var det få som kunde ana vilken omvälvning av samhället som då påbörjades. Den tekniska konvergensen har gjort att medie­former glidit samman, samtidigt som publikerna nischats och också blivit medskapare av innehåll. Digitaliseringen har dessutom lett till att de ekonomiska förutsättningarna förändrats genom att annons­pengarna i stor utsträckning hamnar hos Google och Facebook och inte som tidigare hos de journalistiska medierna. Internet har inte enbart blivit den demokratiska plattform som många hoppades, utan lika mycket en plattform för hot och hat. Förändringen på alla områden – det ekonomiska och det tekniska, det sociala och det politiska – leder till många utmaningar för journalistiken. I denna sjätte och helt omarbetade upplaga av På väg mot medievärlden 2030 analyserar ledande medie­forskare olika utmaningar och resonerar om vad som är rimligt att tro om de kommande tio åren. Boken vänder sig till studenter i medie- och kommunikations­vetenskap, journalistik och medieteknik. Den riktar sig också till andra läsare som har behov och intresse av att följa det som händer inom medievärlden – och vart den är på väg.

Information

Redaktörer:
Gunnar Nygren Ingela Wadbring
Kapitelförfattare:
Sigurd Allern Ulrika Andersson Ester Appelgren Annika Bergström Jonas Harvard Ulrika Hedman Kristoffer Holt Lottie Jangdal Michael Karlsson Torbjörn von Krogh
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144125060
Utgivningsår:
2000
Revisionsår:
2019
Artikelnummer:
7345-06
Upplaga:
Sjätte
Sidantal:
369

Författare

Gunnar Nygren

Gunnar Nygren är professor emeritus i journalistik vid Södertörns högskola. Hans forskning kretsar kring områden som lokaljournalistik och det förä...

Ingela Wadbring

Ingela Wadbring är professor i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot medieutveckling vid Mittuniversitetet i Sundsvall där hon ocks...

Sigurd Allern

Sigurd Allern är dr.polit. i medie- och kommunikationsvetenskap, professor i journalistik vid Universitetet i Oslo och gästprofessor i journalistik...

Ulrika Andersson

Ulrika Andersson är docent i journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet. Hon är forskare vid SOM-institutet samt ansvarig för...

Ester Appelgren

Ester Appelgren arbetar som lektor och projektledare på avdelningen för journalistik vid Södertörns högskola. Hon disputerade 2007 i medieteknik vi...

Annika Bergström

Annika Bergström är professor i journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet. Hennes forskning handlar om digitala mediers publ...

Kristoffer Holt

Kristoffer Holt är professor medie- och kommunikationsvetenskap och forskningsledare vid Institutionen för medier och Journalistik (MJ), Linnéunive...

Michael Karlsson

Michael Karlsson är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för geografi, medier och kommunikation, Karlstads universitet ...

Torbjörn von Krogh

Torbjörn von Krogh är fil.dr i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot medieetik, mediekritik och medieansvar. Han var en av grundarn...

Sara Leckner

Sara Leckner är docent och universitetslektor i medieteknik vid Malmö universitet. Hennes forskning fokuserar på sociotekniska och ekonomiska effek...

Lars Nord

Lars Nord (1958-2024) var professor i politisk kommunikation och journalistik vid Mittuniversitetet och forskningsledare vid forskningscentret DEMI...

Mart Ots

Mart Ots är docent i företagsekonomi vid Jönköping International Business School. Han forskar om mediepolitik, marknadskommunikation och varumärkes...

Carina Tenor

Carina Tenor är doktorand i medie- och kommunikationsvetenskap vid Karlstads universitet. Hon har arbetat många år som lokalredaktör, kommunreporte...

 ;

När internet nådde medieanvändarna i mitten av 1990-talet var det få som kunde ana vilken omvälvning av samhället som då påbörjades. Den tekniska konvergensen har gjort att medieformer glidit samman, samtidigt som publikerna nischats och också blivit medskapare av innehåll. Digitaliseringen har dessutom lett till att de ekonomiska förutsättningarna förändrats genom att annonspengarna i stor utsträckning hamnar hos Google och Facebook och inte som tidigare hos de journalistiska medierna. Inter...

När internet nådde medieanvändarna i mitten av 1990-talet var det få som kunde ana vilken omvälvning av samhället som då påbörjades. Den tekniska konvergensen har gjort att medieformer glidit samman, samtidigt som publikerna nischats och också blivit medskapare av innehåll. Digitaliseringen har dessutom lett till att de ekonomiska förutsättningarna förändrats genom att annonspengarna i stor utsträckning hamnar hos Google och Facebook och inte som tidigare hos de journalistiska medierna. Internet har inte enbart blivit den demokratiska plattform som många hoppades, utan lika mycket en plattform för hot och hat. Förändringen på alla områden - det ekonomiska och det tekniska, det sociala och det politiska - leder till många utmaningar för journalistiken. I denna sjätte och helt omarbetade upplaga av På väg mot medievärlden 2030 analyserar ledande medieforskare olika utmaningar och resonerar om vad som är rimligt att tro om de kommande tio åren. Boken vänder sig till studenter i medie- och kommunikationsvetenskap, journalistik och medieteknik. Den riktar sig också till andra läsare som har behov och intresse av att följa det som händer inom medievärlden - och vart den är på väg.

Information

Redaktörer:
Gunnar Nygren Ingela Wadbring
Kapitelförfattare:
Sigurd Allern Ulrika Andersson Ester Appelgren Annika Bergström Jonas Harvard Ulrika Hedman Kristoffer Holt Lottie Jangdal Michael Karlsson Torbjörn von Krogh
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144170817
Utgivningsår:
2000
Revisionsår:
2019
Artikelnummer:
7345-SB06
Upplaga:
Sjätte

Författare

Gunnar Nygren

Gunnar Nygren är professor emeritus i journalistik vid Södertörns högskola. Hans forskning kretsar kring områden som lokaljournalistik och det förä...

Ingela Wadbring

Ingela Wadbring är professor i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot medieutveckling vid Mittuniversitetet i Sundsvall där hon ocks...

Sigurd Allern

Sigurd Allern är dr.polit. i medie- och kommunikationsvetenskap, professor i journalistik vid Universitetet i Oslo och gästprofessor i journalistik...

Ulrika Andersson

Ulrika Andersson är docent i journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet. Hon är forskare vid SOM-institutet samt ansvarig för...

Ester Appelgren

Ester Appelgren arbetar som lektor och projektledare på avdelningen för journalistik vid Södertörns högskola. Hon disputerade 2007 i medieteknik vi...

Annika Bergström

Annika Bergström är professor i journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet. Hennes forskning handlar om digitala mediers publ...

Kristoffer Holt

Kristoffer Holt är professor medie- och kommunikationsvetenskap och forskningsledare vid Institutionen för medier och Journalistik (MJ), Linnéunive...

Michael Karlsson

Michael Karlsson är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för geografi, medier och kommunikation, Karlstads universitet ...

Torbjörn von Krogh

Torbjörn von Krogh är fil.dr i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot medieetik, mediekritik och medieansvar. Han var en av grundarn...

Sara Leckner

Sara Leckner är docent och universitetslektor i medieteknik vid Malmö universitet. Hennes forskning fokuserar på sociotekniska och ekonomiska effek...

Lars Nord

Lars Nord (1958-2024) var professor i politisk kommunikation och journalistik vid Mittuniversitetet och forskningsledare vid forskningscentret DEMI...

Mart Ots

Mart Ots är docent i företagsekonomi vid Jönköping International Business School. Han forskar om mediepolitik, marknadskommunikation och varumärkes...

Carina Tenor

Carina Tenor är doktorand i medie- och kommunikationsvetenskap vid Karlstads universitet. Hon har arbetat många år som lokalredaktör, kommunreporte...

 ;