Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Vetenskapligt tänkande

Från kunskapsteori till metodteori
Skickas följande arbetsdag

Det vetenskapliga arbetet och dess resultat blir alltmer betydelsefulla i det moderna samhället. Kraven som ställs på vetenskapliga undersökningar blir därmed högre. De som gör vetenskapliga undersökningar måste därför ha en större insikt i det vetenskapliga tänkande som ligger till grund för deras arbete. Denna bok visar på vilka kunskapsteoretiska och metafysiska grunder det vetenskapliga tänkandet vilar. Med utgångspunkt i klassisk normativ kunskapsteori, som behandlar vardaglig kunskap, d...

Det vetenskapliga arbetet och dess resultat blir alltmer betydelsefulla i det moderna samhället. Kraven som ställs på vetenskapliga undersökningar blir därmed högre. De som gör vetenskapliga undersökningar måste därför ha en större insikt i det vetenskapliga tänkande som ligger till grund för deras arbete. Denna bok visar på vilka kunskapsteoretiska och metafysiska grunder det vetenskapliga tänkandet vilar. Med utgångspunkt i klassisk normativ kunskapsteori, som behandlar vardaglig kunskap, diskuteras olika uppfattningar om hur man skall bedriva vetenskap, och vilka anspråk vetenskapen kan ha på sanning och rationalitet inom de positivistiska och hermeneutiska vetenskaperna. Vidare diskuteras kvantitativ och kvalitativ metodteori, med avsikt att visa hur dessa metoder kan förstås med hänvisning till vetenskapsteorin.I denna andra upplaga har avsnitten om hermeneutik och kvalitativa metoder fått större utrymme, liksom avsnitt som behandlar olika konstruktionistiska ansatser inom forskning. Boken har dessutom kompletterats med ett namn- och sakregister. Boken vänder sig främst till studerande inom humanistiska, samhälls- och beteendevetenskapliga ämnen, men även till dem som studerar hälso- och naturvetenskapliga ämnen. Den kan både användas på grundnivån vid universitet och högskola, och som fördjupning vid forskarutbildningar. Den kan även läsas av dem som är intresserade av filosofisk kunskaps- och vetenskapsteori.

      • 9
        Förord
      • 11
        Översikt
      • 11
        Kunskapsteori
      • 12
        Vetenskapsteori
      • 14
        Metodteori
      • 17
        Förord till andra utgåvan
      • Kunskapsteori
      • 21
        Inledning
      • 24
        Den begreppsanalytiska metoden
      • 29
        Kunskapens natur
      • 30
        Kunskap och tro
      • 35
        Kunskap och sanning
      • 38
        Realistiska sanningsteorier
      • 39
        Icke realistiska sanningsteorier
      • 44
        Ytterligare villkor för kunskap
      • 45
        Kunskap som sann rättfärdigad tro
      • 48
        Kunskap kräver rättfärdigande plus ett fjärde villkor
      • 53
        Alternativ till rättfärdigande
      • 57
        Avslutande om kunskapsanalysen
      • 59
        Kunskapens möjlighet och gränser
      • 61
        Den materiella världen
      • 61
        Första villkoret
      • 62
        Andra villkoret
      • 63
        Tredje villkoret
      • 65
        Andras medvetande
      • 67
        Framtiden
      • 68
        Avslutande kommentar
      • 69
        Kunskapens grundval
      • 70
        Erfarenheten som kunskapens grund
      • 73
        Förnuftet som kunskapens grund
      • 73
        Stark rationalism
      • 75
        Svag rationalism
      • 77
        Metodologisk rationalism
      • 78
        Kunskap utan grund
      • 81
        Seendet som kunskapskälla
      • 83
        Det rena seendet
      • 84
        Ett analysförsök
      • 90
        Det begreppsliga seendet
      • 91
        Ett analysförsök
      • 92
        Kunskap grundat på det begreppsliga seendet
      • 95
        Resumé
      • Vetenskapsteori
      • 99
        Inledning
      • 103
        Positivism och hermeneutik
      • 104
        Positivism
      • 105
        Hermeneutik
      • 109
        Vetenskapliga teorier
      • 110
        En vetenskaplig teori är en samling satser
      • 110
        Olika slags satser som konstituerar teorier
      • 119
        Relationen mellan satserna
      • 121
        Modeller och hypoteser
      • 121
        Modeller
      • 122
        Hypoteser
      • 123
        Definitioner av termer
      • 123
        Krav på definitioner
      • 126
        Olika slags definitioner
      • 128
        Teoretiska termer och observationstermer
      • 129
        Operationalisering av termer
      • 131
        Definitioners teoretiska förutsättningar: real- och nominaldefinitioner
      • 137
        Vetenskapliga teoriers sanning
      • 138
        Reella eller konstruerade klasser?
      • 141
        Teoretiska företeelser: verkliga eller konstruerade?
      • 145
        Rättfärdigande av teorier
      • 145
        Rättfärdigande av existenssatser
      • 145
        Rättfärdigande genom observation
      • 149
        Rättfärdigande genom teoretiskt resonemang
      • 149
        Rättfärdigande av generella relationssatser
      • 150
        Induktiv metod
      • 159
        Hypotetisk-deduktiv metod
      • 165
        Användningen av teorier
      • 165
        Förklaringar
      • 166
        Den deduktiv-nomologiska förklaringsmodellen
      • 169
        Funktionsförklaringar
      • 170
        Andamålsförklaringar
      • 171
        Förutsägelser
      • 173
        Utveckling och rationalitet
      • 173
        Logisk positivism
      • 176
        Poppers kritiska rationalism
      • 177
        Kuhns revolutionära syn
      • 181
        Efter Kuhn
      • 185
        Hermeneutisk vetenskapsteori
      • 187
        Hermeneutiska teorier
      • 188
        Hermeneutik och sanning
      • 190
        Hermeneutik och rättfärdigande
      • 192
        Hermeneutik och användbarhet
      • 193
        Teoretiska perspektiv
      • 194
        Fenomenologi
      • 195
        Etnografi
      • 197
        Etnometodologi
      • 198
        Symbolisk interaktionism
      • 201
        Resumé
      • Kvantitativ metodteori
      • 205
        Inledning
      • 205
        Kvantitativa undersökningar
      • 207
        Kvantitativ metod
      • 211
        Formulerandet av en hypotes
      • 212
        Formulera och avgränsa problemet
      • 213
        Sök och gå igenom relevant litteratur
      • 214
        Hur litteraturen skall läsas
      • 215
        Litteraturens användningsområde
      • 218
        Utveckla ett teoretiskt ramverk
      • 219
        Olika slags termer
      • 219
        Definitioner
      • 220
        Real- eller nominaldefinition?
      • 224
        Olika mätskalor
      • 225
        Operationaliserbarhet
      • 225
        Formulera hypoteser
      • 226
        Hypotesers form
      • 228
        Hypotesers innehåll
      • 231
        Utformandet av undersökningar
      • 231
        Kunskapskällor
      • 232
        Intervju
      • 236
        Observation
      • 239
        Operationalisering vid val av kunskapskälla
      • 241
        Urvalsprinciper
      • 242
        Icke sannolikhetsurval
      • 246
        Sannolikhetsurval
      • 248
        Undersökningsmetod
      • 250
        Experiment med ekvivalenta grupper
      • 253
        Experiment med icke ekvivalenta grupper
      • 258
        Ökad kontroll vid experiment med jämförelsegrupp
      • 261
        Experiment utan kontroll- eller jämförelsegrupp
      • 261
        Icke experimentella undersökningar
      • 263
        Analys av kvantitativa data
      • 263
        Beskrivning av insamlat datamaterial
      • 264
        Genomsnittsvärden
      • 264
        Spridningsmått
      • 266
        Statistisk analys av insamlat datamaterial
      • Kvalitativ metodteori
      • 271
        Inledning
      • 272
        Kvalitativa undersökningar
      • 274
        Kvalitativ metod
      • 277
        Analytisk induktion
      • 277
        De tre faserna
      • 278
        Formulera en fråga
      • 279
        Vem och vad vill vi ha kunskap om?
      • 279
        Utformandet av undersökningen
      • 280
        Val av kunskapskällor
      • 284
        Urvalsproblematiken
      • 286
        Analys av kvalitativa data
      • 287
        Kodning av data
      • 288
        Tolkning av data
      • 289
        Interaktiv induktion
      • 289
        Den interaktiva forskningsprocessen
      • 291
        Exemplet Grundad teori
      • 292
        Forskningsprocessen enligt Strauss
      • 294
        Forskningsprocessen enligt Glaser
      • 295
        Strauss eller Glaser?
      • 299
        Litteratur
      • 305
        Sakregister

Information

Författare:
Jan Hartman
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144033068
Utgivningsår:
1998
Revisionsår:
2004
Artikelnummer:
6450-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
276

Författare

Jan Hartman

Jan Hartman är filosofie doktor i teoretisk filosofi och universitetslektor vid filosofiska institutionen, Lunds universitet. Han har mångårig erfa...

 ;