Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Forskarhandledaren

Skickas följande arbetsdag

Professor Gunnar Handal och professor Per Lauvås är verksamma inom det universitetspedagogiska fältet och har forskat om den typ av handledning som de skriver om. De har lång erfarenhet som handledare på både masternivå och doktorandnivå och är efterfrågade föredragshållare och kursledare. Forskarhandledaren Detta är en bok om hur man kan handleda andra som ska lära sig forska. Boken syftar till att ge en fördjupad förståelse av handledningsarbetet, och ger redskap för hur man kan bemästra ol...

Professor Gunnar Handal och professor Per Lauvås är verksamma inom det universitetspedagogiska fältet och har forskat om den typ av handledning som de skriver om. De har lång erfarenhet som handledare på både masternivå och doktorandnivå och är efterfrågade föredragshållare och kursledare. Forskarhandledaren Detta är en bok om hur man kan handleda andra som ska lära sig forska. Boken syftar till att ge en fördjupad förståelse av handledningsarbetet, och ger redskap för hur man kan bemästra olika utmaningar. Tesen är att handledarrollen bör utformas på ett genomtänkt sätt och framförhandlas i mötet med studenter och doktorander. Författarna inleder med att gå igenom handledningens ”inramning” med dess olika moment, och ger en översikt av hur forskarutbildningen har utvecklats och är upplagd. De viktigaste generella aspekterna av samarbetet och samspelet mellan handledare och student eller doktorand diskuteras utförligt i bokens andra del. Den avslutas med en diskussion av mer specifika teman av stor betydelse, exempelvis handledning ur ett könsperspektiv, hur man handleder studenter med en annan kulturell bakgrund, handledning via Internet. Boken vänder sig primärt till handledare, på såväl masternivå som doktorandnivå, men den kan också med behållning läsas av dem som blir handledda.

        • 7
          Inledning
  • 11
    Del I Forskarutbildning och handledning
      • 1
        15
        KAPITEL 1 Forskarutbildning för master­examen och doktorsexamen
        • 16
          Syftet med forskarutbildningen
        • 17
          Tidsramar
        • 18
          Studiestruktur och studieprogram
        • 25
          Uppföljning och kontroll
        • 30
          Handledarkvalificering
      • 2
        31
        KAPITEL 2 Handledning i olika ämnen
        • 31
          Organiseringen av forskningsarbetet
        • 34
          Självvalda eller tilldelade forskningsuppgifter
        • 38
          Monografi eller artikelformat
        • 39
          Medförfattarskap
      • 3
        43
        KAPITEL 3 Hur fungerar handledningen?
        • 43
          Hur fungerar handledningen på doktorandnivå?
        • 47
          Hur fungerar handledningen på masternivå?
  • 49
    Del II Huvudteman i handledningsprocessen
      • 4
        53
        KAPITEL 4 Handledning i olika former och i olika faser
        • 54
          Vilka förväntningar har studenterna?
        • 55
          Handledningsmodeller
        • 59
          Handledningsformer
        • 64
          Faser i handledningsförloppet
      • 5
        79
        KAPITEL 5 Relationen mellan handledare och student
        • 80
          Vilken relation?
        • 83
          Relationen – professionell och/eller personlig?
        • 88
          Handledare och student – ett komplementärt rollpar
        • 92
          Asymmetri och jämlikhet
        • 95
          Dubbla relationer
        • 96
          Känsloaspekter av relationen
        • 99
          Handledningsrelationens utveckling över tid
        • 102
          Vad ingår i handledarrollen?
      • 6
        105
        KAPITEL 6 Handledningssamtal
        • 105
          Kommunikationssituationen
        • 109
          Samtalsmönster i handledningen
  • 112
    Medel för att förverkliga partnerskapsmodellen
        • 114
          Några hjälpmedel
      • 7
        119
        KAPITEL 7 Handledning om skrivande
        • 120
          Skriv redan från första dagen – vänta inte
        • 122
          Vad ska studenterna skriva?
        • 130
          Handledning om själva skrivandet
      • 8
        137
        KAPITEL 8 Feedback
        • 138
          Handledning om tankeskrivande texter – partnerskapsmodellen i praxis
        • 141
          Handledning om presentationstexter
        • 142
          Formativ och summativ bedömning
        • 143
          Feedbacksituationen
        • 148
          Beröm och kritik
      • 9
        159
        KAPITEL 9 Handledning och studenternas ambitioner
        • 160
          Om studenternas ambitioner
        • 168
          Handledning och den avslutande bedömningen
      • 10
        173
        KAPITEL 10 Handledning i med- och motgångar
        • 177
          Det svänger
        • 178
          Och handledningen?
      • 11
        183
        KAPITEL 11 Att tala om handledningen
        • 184
          Metakommunikation
        • 188
          Hur ofta använder handledare metakommunikation?
        • 194
          Metakommunikation och asymmetri
        • 195
          Tidig metakommunikation: avtal om handledningen
  • 199
    Del III Några mer specifika teman
      • 12
        201
        KAPITEL 12 Handledning i och av grupper
        • 204
          En student – två handledare
        • 205
          En student – flera handledare i en forskargrupp
        • 207
          En student – flera handledare i ett handledningsteam
        • 208
          En handledare – ett par tre studenter
        • 209
          En handledare – många studenter
        • 212
          Gruppdynamik och handledning
      • 13
        217
        KAPITEL 13 Handledning via Internet
        • 217
          Så enkelt
        • 218
          För- och nackdelar
        • 219
          En varning
      • 14
        221
        KAPITEL 14 Kriser och krishantering
        • 221
          Administrativ uppföljning
        • 222
          Stöd vid motgångar
        • 224
          Oförutsedda problem
        • 224
          Att byta handledare
        • 226
          När det verkligen spårar ur
      • 15
        231
        KAPITEL 15 Handledning och etik
        • 233
          Samtal om etiska frågor
        • 234
          Samtal om etiska problemsituationer
        • 237
          Etik i handledningen
      • 16
        241
        KAPITEL 16 Glädjen i att handleda
    • 247
      Litteratur
    • 259
      Bilaga
    • 259
      Nils Christie: Tolv råd om skrivande

En välskriven och engagerande text med kvaliteter som nu gör den närmast till ett standardverk inom den akademiska handledningens teori och praktik.

Information

Författare:
Gunnar Handal Per Lauvås
Översättare:
Sten Andersson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144132723
Utgivningsår:
2008
Revisionsår:
2019
Artikelnummer:
32996-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
264

Författare

Gunnar Handal

Gunnar Handal är professor och verksam vid Pedagogisk forskningsinstitutt vid Universitetet i Oslo.

Per Lauvås

Efter år vid Universitetet i Oslo och några år vid ett par högskolor nu mera pensionerad sedan medio 2009. Universitets- och högskolepedagogik var ...

 ;