Varukorg
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Forskarhandledaren
- 7Inledning
- 11Del I Forskarutbildning och handledning
- 115KAPITEL 1 Forskarutbildning för masterexamen och doktorsexamen
- 16Syftet med forskarutbildningen
- 17Tidsramar
- 18Studiestruktur och studieprogram
- 25Uppföljning och kontroll
- 30Handledarkvalificering
- 231KAPITEL 2 Handledning i olika ämnen
- 31Organiseringen av forskningsarbetet
- 34Självvalda eller tilldelade forskningsuppgifter
- 38Monografi eller artikelformat
- 39Medförfattarskap
- 343KAPITEL 3 Hur fungerar handledningen?
- 43Hur fungerar handledningen på doktorandnivå?
- 47Hur fungerar handledningen på masternivå?
- 49Del II Huvudteman i handledningsprocessen
- 453KAPITEL 4 Handledning i olika former och i olika faser
- 54Vilka förväntningar har studenterna?
- 55Handledningsmodeller
- 59Handledningsformer
- 64Faser i handledningsförloppet
- 579KAPITEL 5 Relationen mellan handledare och student
- 80Vilken relation?
- 83Relationen – professionell och/eller personlig?
- 88Handledare och student – ett komplementärt rollpar
- 92Asymmetri och jämlikhet
- 95Dubbla relationer
- 96Känsloaspekter av relationen
- 99Handledningsrelationens utveckling över tid
- 102Vad ingår i handledarrollen?
- 6105KAPITEL 6 Handledningssamtal
- 105Kommunikationssituationen
- 109Samtalsmönster i handledningen
- 112Medel för att förverkliga partnerskapsmodellen
- 114Några hjälpmedel
- 7119KAPITEL 7 Handledning om skrivande
- 120Skriv redan från första dagen – vänta inte
- 122Vad ska studenterna skriva?
- 130Handledning om själva skrivandet
- 8137KAPITEL 8 Feedback
- 138Handledning om tankeskrivande texter – partnerskapsmodellen i praxis
- 141Handledning om presentationstexter
- 142Formativ och summativ bedömning
- 143Feedbacksituationen
- 148Beröm och kritik
- 9159KAPITEL 9 Handledning och studenternas ambitioner
- 160Om studenternas ambitioner
- 168Handledning och den avslutande bedömningen
- 10173KAPITEL 10 Handledning i med- och motgångar
- 177Det svänger
- 178Och handledningen?
- 11183KAPITEL 11 Att tala om handledningen
- 184Metakommunikation
- 188Hur ofta använder handledare metakommunikation?
- 194Metakommunikation och asymmetri
- 195Tidig metakommunikation: avtal om handledningen
- 199Del III Några mer specifika teman
- 12201KAPITEL 12 Handledning i och av grupper
- 204En student – två handledare
- 205En student – flera handledare i en forskargrupp
- 207En student – flera handledare i ett handledningsteam
- 208En handledare – ett par tre studenter
- 209En handledare – många studenter
- 212Gruppdynamik och handledning
- 13217KAPITEL 13 Handledning via Internet
- 217Så enkelt
- 218För- och nackdelar
- 219En varning
- 14221KAPITEL 14 Kriser och krishantering
- 221Administrativ uppföljning
- 222Stöd vid motgångar
- 224Oförutsedda problem
- 224Att byta handledare
- 226När det verkligen spårar ur
- 15231KAPITEL 15 Handledning och etik
- 233Samtal om etiska frågor
- 234Samtal om etiska problemsituationer
- 237Etik i handledningen
- 16241KAPITEL 16 Glädjen i att handleda
- 247Litteratur
- 259Bilaga
- 259Nils Christie: Tolv råd om skrivande
En välskriven och engagerande text med kvaliteter som nu gör den närmast till ett standardverk inom den akademiska handledningens teori och praktik.
Information
- Författare:
- Gunnar Handal Per Lauvås
- Översättare:
- Sten Andersson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144132723
- Utgivningsår:
- 2008
- Revisionsår:
- 2019
- Artikelnummer:
- 32996-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 264