Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Toddlarkultur

Om ett- och tvååringars sociala umgänge i förskolan
Skickas följande arbetsdag

Toddlarkultur är den kultur som skapas under ett- och tvååriga barns sociala umgänge i förskolan. Ordet toddlare är hämtat från engelskan och betyder "den som tultar". Författaren framhåller att toddlarkroppen är själva ankaret i barnens lekfulla samvaro. Med denna kropp i livlig rörelse kan flera barn leka både länge och med få konflikter. Leken äger vanligtvis rum kring stora föremål och utan hjälp från äldre barn eller vuxna. Författaren berättar hur de små barnen utvecklar humor, lekrutin...

Toddlarkultur är den kultur som skapas under ett- och tvååriga barns sociala umgänge i förskolan. Ordet toddlare är hämtat från engelskan och betyder "den som tultar". Författaren framhåller att toddlarkroppen är själva ankaret i barnens lekfulla samvaro. Med denna kropp i livlig rörelse kan flera barn leka både länge och med få konflikter. Leken äger vanligtvis rum kring stora föremål och utan hjälp från äldre barn eller vuxna. Författaren berättar hur de små barnen utvecklar humor, lekrutiner och hälsningsceremonier. I boken beskriver författaren hur kroppslig snarare än språklig samverkan präglar de här barnens kultur, handlingar som säger oss vuxna hur de gör sina relationer. En kultur som är meningsfull för den som lär sig förstå den. Småbarnspedagogikens uppgift måste därmed ha en tydlig inriktning på lekkulturen och relationerna mellan barnen och visa förskolans speciella värde för de minsta. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskolan samt psykologer, logopeder och andra yrkesgrupper med intresse för små barns utveckling och kommunikation.

    • 7
      Förord till den svenska upplagan
    • 9
      Författarens förord
    • 13
      Inledning
        • 13
          Morgonstämning på småbarnsavdelningen
        • 16
          Vem är toddlaren
        • 17
          Utbildningskultur
        • 18
          Barnkultur
        • 19
          Toddlarkultur
        • 21
          Danande dregling
        • 24
          Varför en bok om toddlarkultur
    • 25
      Meningsfulla handlingar
        • 26
          Handling som behavior
        • 27
          Handling som action
        • 30
          Kroppssubjektet
        • 31
          Toddlarsubjektet
        • 33
          Toddlarkroppen som uttryck och tal
        • 35
          Verbalspråket som tveeggat svärd
    • 37
      Lek i toddlarstil
        • 38
          Toddlarstil
        • 41
          Leksekvenser och rutiner
        • 43
          Lekrutiner kring stora föremål
        • 45
          Lekrutiner med toddlarkroppen i centrum
        • 47
          Att konstruera gemensam mening
        • 49
          Förskolelek i toddlarstil
    • 55
      Toddlarstilens lekande kvaliteter
        • 55
          Lekande kvaliteter
        • 56
          Leklynnet
        • 58
          Hit-och-dit
        • 59
          Upprepningen
        • 61
          Musik
        • 63
          Lekmäklare
        • 64
          Telefonsamtalet
        • 65
          Samling på madrassen
        • 67
          Jag, du och vi
        • 68
          Tvättrumsgemenskapen
        • 70
          Välkommen ombord
        • 71
          Protogemenskap
    • 73
      Att göra relationer
        • 73
          Kärnrelationer och intersubjektivitet
        • 75
          Gryende relationer
        • 77
          Intersubjektiva kärnrelationer
        • 79
          Karl och Ola
        • 80
          Tre månader senare (december
        • 84
          … ännu en månad senare (januari
        • 86
          … ytterligare två månader senare (mars
        • 88
          Ola och Viktor
        • 89
          Vi och vänkretsen
        • 91
          Saras vänkrets
        • 93
          Upprepningens betydelse
    • 95
      Humor och hälsningssätt i toddlarstil
        • 95
          Humor
        • 98
          Toddlarhumor
        • 101
          Att hälsa
        • 104
          Konventionellt hälsande i toddlarstil
        • 105
          Hälsning på långt håll i toddlarstil
        • 107
          Hälsning på nära håll i toddlarstil
        • 108
          Välkomnanden i toddlarstil
        • 109
          Lekfulla välkomnanden
        • 111
          Mästare–lärlingvälkomnanden
        • 112
          Tröstande välkomnanden
        • 113
          Hälsningskonventioner och hälsande på toddlarvis
    • 117
      Toddlarkultur och småbarnspedagogik
        • 117
          Spädbarnsforskning
        • 118
          Förskoleforskning
        • 120
          Att arbeta med små barn i förskolan
        • 121
          Stödja eller avleda barnens sociala umgänge
        • 123
          Fysisk reglering
        • 125
          Det enskilda barnet och/eller barngemenskapen
        • 127
          Småbarnspedagogik med kvalitet
        • 129
          Att uppmuntra till (och uppmuntras av) toddlarkulturen
    • 131
      Litteratur

Information

Författare:
Gunvor Løkken
Översättare:
Inger Lindelöf
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144040202
Utgivningsår:
2008
Artikelnummer:
32824-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
136

Författare

Gunvor Løkken

Gunvor Løkken er professor i førskolepedagogikk ved Høgskolen i Vestfold, Norge. Ved siden av sitt mangeårige fokus på de minste barnas lek og fell...

 ;