Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Från sårbarhet till hållbarhet i lärande och undervisning

Skickas följande arbetsdag

Från sårbarhet till hållbarhet i lärande och undervisning

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Denna antologi kan ses som en fortsättning och en fördjupning på boken Språklig sårbarhet i förskola och skola – barnet, språket och pedagogiken (Bruce m.fl.). Fortsättning för att den fokuserar på senare skolår, gymnasie­skolan samt studier på universitet och högskola. Fördjupning för att den ger en teoretisk grund för hur begreppet sårbarhet kan förstås och användas i allt lärande och i all undervisning. Det innebär ett kontextuellt och relationellt sätt att möta språkliga och pedagogiska u...

Denna antologi kan ses som en fortsättning och en fördjupning på boken Språklig sårbarhet i förskola och skola – barnet, språket och pedagogiken (Bruce m.fl.). Fortsättning för att den fokuserar på senare skolår, gymnasie­skolan samt studier på universitet och högskola. Fördjupning för att den ger en teoretisk grund för hur begreppet sårbarhet kan förstås och användas i allt lärande och i all undervisning. Det innebär ett kontextuellt och relationellt sätt att möta språkliga och pedagogiska utmaningar. Bokens tolv kapitel behandlar de tre delarna: den lärande individen, de språkliga utmaningarna och de pedagogiska möjligheterna. Dessa måste synkroniseras för att fungera tillsammans, vilket illustreras med ett kugghjul. Samtliga kapitelförfattare har förhållit sig till begreppet sårbarhet i spänningsfältet mellan utmaningar och möjligheter samtidigt som de bidrar med sina specifika och unika kunskapsbidrag. Bokens huvudbudskap är att lärare måste sätta ord på och börja prata om både sin egen, språkets och hela skolans sårbarhet för att i kollegial samverkan komma vidare. Därmed blir sårbarheten startpunkten till hållbarhet i lärande och undervisning. Boken vänder sig till lärare i grundskolan, gymnasiet och på universitetet samt till specialpedagoger, speciallärare och logopeder – verksamma såväl som studerande – samt till alla inom elevhälsa och med ledaransvar.

Författarpresentationer9

Inledning13

Barbro Bruce

Med fokus på individen15

Med fokus på språket17

Med fokus på pedagogiken19

Sårbarheter kan utvecklas till möjligheter21

Bokens kapitel22

Referenser23

Kapitel 1      Sårbarhet som relation mellan helhet och del25

Anders Persson

Ritualisering och ständigt lurande sårbarhet29

Sårbarhet och ordningsskapande32

Tillfälligt fungerande konsensus: interaktionens kalla krig36

Ordningen skapar sin egen sårbarhet och vice versa39

Avslutande ord39

Referenser40

Kapitel 2      Språkliga krav i läroplanstexter – lärarens pedagogiska möjligheter43

Eva Borgfeldt & Petra Magnusson

Språk och lärande – lärande och språk45

Språkliga förmågor i skolans olika ämnen49

Grundskolans läroplan, Lgr 1149

Gymnasieskolans läroplan, Gy 1153

Lärarens pedagogiska möjligheter54

Att utgå från elevernas erfarenheter55

Att stimulera språklig aktivitet55

Att erbjuda språklig stöttning56

Avslutande ord57

Referenser58

Kapitel 3      Språkliga utmaningar och en språkligt tillgänglig undervisning61

Ulrika Ivarsson & Elin Jälmbrant

När språkutvecklingen utmanar63

Pedagogisk sårbarhet65

Med sikte på språklig tillgänglighet67

En kommunikationsstödjande lärmiljö69

Tillgänglighet i undervisningens digitala rum72

Avslutande ord73

Referenser73

Internetlänkar75

Kapitel 4      Sårbarhet i skolans bedömnings- och betygspraktik77

Anders Jönsson & Lotta Leden

Bedömning och betygsättning79

Upplevd rättvisa80

Att få visa vad man kan81

Att bli rättvist bedömd82

Bedömningens konsekvenser för elevers lärande84

Elevernas uppfattning om sin egen förmåga85

Social jämförelse86

Avslutande ord87

Referenser88

Kapitel 5      Språklig och pedagogisk sårbarhet i matematiken89

Cecilia Segerby

Språklig sårbarhet i matematiken91

Läsa texter i matematiken92

Avkodning93

Läsförståelse93

Kontext99

Skriva och ställa upp svar i matematiken100

Pedagogisk sårbarhet i matematikundervisningen100

Språkutvecklande matematikundervisning101

Avslutande ord103

Referenser104

Kapitel 6      Språklig och pedagogisk sårbarhet i en flerspråkig skola107

Maria Rubin & Ulrika Ivarsson

Språkliga och pedagogiska utmaningar i möte med nya språk109

Undervisning på flera språk112

Sårbarhet och möjligheter i flerspråkiga klassrum116

Digital teknik i möte med nya språk118

Att organisera en flerspråkig skola119

Avslutande ord122

Referenser123

Kapitel 7      Språklig och pedagogisk sårbarhet i gymnasieskolan127

Maria Rubin

Höga förväntningar och krav129

Elever med språklig sårbarhet i bagaget130

Gymnasielärarens pedagogiska utmaningar – och sårbarhet133

Undervisning för språklig självständighet134

Avslutande ord139

Referenser139

Kapitel 8      Mobila och digitala läraktiviteter – sårbarhet och möjligheter141

Lisbeth Amhag

Lärande med digitala verktyg143

Utmaningar och sårbarhet i digital lärmiljö145

Lärarutbildares digitala kompetens – och sårbarhet147

Möjligheter med mobila läraktiviteter152

Avslutande ord155

Referenser156

Kapitel 9      Sårbart lärande på distans159

Sofia Lindberg

En sårbar utbildningsform161

Upplevelser av sårbart lärande162

Pedagogisk sårbarhet164

Att öka tillgängligheten i distansstudier166

Att öka delaktigheten i distansstudier168

Avslutande ord171

Referenser172

Kapitel 10    Sårbarhet i möte med akademisk literacy175

Anna-Karin Svensson

Studenters möte med högre utbildning177

Pedagogisk sårbarhet i högre utbildning178

Att erövra akademisk literacy179

Studenternas egna berättelser180

Behov av tydliga stödstrukturer182

Behov av lärares feedback183

Behov av att använda sitt pedagogiska kapital185

Avslutande ord186

Referenser187

Kapitel 11    Från sårbar till hållbar skrivutveckling i högre utbildning189

Lotta Bergman

Språkliga och pedagogiska utmaningar191

Språklig sårbarhet och rädsla att misslyckas193

Pedagogisk sårbarhet och hur den kan mötas195

Att förstå och kritiskt granska texter198

Lärar- och kamratrespons för en hållbar skrivutveckling200

Studenterna blickar tillbaka och ser hur de utvecklats203

Avslutande ord204

Referenser205

Kapitel 12    Från sårbar till hållbar läsning207

Jenny Edvardsson & Anna-Karin Svensson

Läsningens helhet och delar209

Läsaren211

Aktiviteten215

Texten216

Exempel ur en läsarbana217

På väg att bli en läsare218

Den gemensamma läsningen220

Den skönlitterära texten221

Avslutande ord223

Referenser223

Avslutning225

Barbro Bruce

På tal om att tala om sårbarhet i skolan226

Pedagogisk sårbarhet228

Språklig sårbarhet231

Sakregister237

Information

Redaktörer:
Barbro Bruce
Kapitelförfattare:
Lisbeth Amhag Lotta Bergman Eva Borgfeldt Jenny Edvardsson Ulrika Ivarsson Elin Jälmbrant Anders Jönsson Lotta Leden Sofia Lindberg Petra Magnusson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144138824
Utgivningsår:
2020
Artikelnummer:
43024-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
240

Författare

Barbro Bruce

Barbro Bruce är leg. logoped och docent i utbildningsvetenskap med inriktning specialpedagogik. Barbro har stor erfarenhet av språkliga utmaningar ...

Lisbeth Amhag

Lisbeth Amhag är docent i pedagogik vid Malmö universitet på Institutionen för skolutveckling och ledarskap, SOL. Lisbeths främsta forsknings­intre...

Lotta Bergman

Lotta Bergman är docent i svenska med didaktisk inriktning och verksam vid Malmö universitet på Institutionen för kultur, språk, medier (KSM). Hon ...

Eva Borgfeldt

Eva Borgfeldt är lektor i svenska med didaktisk inriktning vid Högskolan Kristianstad. Hon har en bakgrund som högstadielärare och har många års er...

Jenny Edvardsson

Jenny Edvardsson är legitimerad lärare i svenska och historia samt svenska som andraspråk mot SFI. Hon har sedan slutet av 1990-talet arbetat i sko...

Ulrika Ivarsson

Ulrika Ivarsson är fritidspedagog, grundskollärare och speciallärare med specialisering grav språkstörning. Hon arbetar i den centrala elevhälsan i...

Elin Jälmbrant

Elin Jälmbrant är legitimerad logoped med många års erfarenhet av praktiskt arbete inom kommunal elevhälsa. Erfarenheterna spänner över verksamhete...

Anders Jönsson

Anders Jönsson är professor i didaktik vid Högskolan Kristianstad. Han leder forskningsplattformen ”Lärande i samverkan”, som på olika sätt stödjer...

Lotta Leden

Lotta Leden är biträdande professor i naturvetenskapernas didaktik vid Högskolan Kristianstad. Hon har en bakgrund som lärare i NO-ämnena i grundsk...

Sofia Lindberg

Sofia Lindberg är gymnasielärare och speciallärare i språk-, skriv- och läsutveckling och verksam som universitetsadjunkt i specialpedagogik och do...

Petra Magnusson

Petra Magnusson är lektor i svenska med didaktisk inriktning vid Högskolan Kristianstad. Hon har en mångårig bakgrund som lärare i svenska och SO-ä...

Anders Persson

Anders Persson är professor i utbildningsvetenskap respektive sociologi vid Lunds universitet, har lång erfarenhet som forskare och universitetslär...

Maria Rubin

Maria Rubin är lektor i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid Högskolan Kristianstad och undervisar där bland annat vid de specialpedagogis...

Cecilia Segerby

Cecilia Segerby är speciallärare i matematik och verksam som lektor i matematikdidaktik vid Högskolan Kristianstad. Hon har erfarenhet av att under...

Anna-Karin Svensson

Anna-Karin Svensson är förskollärare, grundskollärare, specialpedagog och fil.dr i pedagogik med en avhandling som handlar om lärarstudenters vägar...

 ;

Denna antologi kan ses som en fortsättning och en fördjupning på boken Språklig sårbarhet i förskola och skola – barnet, språket och pedagogiken (Bruce m.fl.). Fortsättning för att den fokuserar på senare skolår, gymnasie­skolan samt studier på universitet och högskola. Fördjupning för att den ger en teoretisk grund för hur begreppet sårbarhet kan förstås och användas i allt lärande och i all undervisning. Det innebär ett kontextuellt och relationellt sätt att möta språkliga och pedagogiska u...

Denna antologi kan ses som en fortsättning och en fördjupning på boken Språklig sårbarhet i förskola och skola – barnet, språket och pedagogiken (Bruce m.fl.). Fortsättning för att den fokuserar på senare skolår, gymnasie­skolan samt studier på universitet och högskola. Fördjupning för att den ger en teoretisk grund för hur begreppet sårbarhet kan förstås och användas i allt lärande och i all undervisning. Det innebär ett kontextuellt och relationellt sätt att möta språkliga och pedagogiska utmaningar. Bokens tolv kapitel behandlar de tre delarna: den lärande individen, de språkliga utmaningarna och de pedagogiska möjligheterna. Dessa måste synkroniseras för att fungera tillsammans, vilket illustreras med ett kugghjul. Samtliga kapitelförfattare har förhållit sig till begreppet sårbarhet i spänningsfältet mellan utmaningar och möjligheter samtidigt som de bidrar med sina specifika och unika kunskapsbidrag. Bokens huvudbudskap är att lärare måste sätta ord på och börja prata om både sin egen, språkets och hela skolans sårbarhet för att i kollegial samverkan komma vidare. Därmed blir sårbarheten startpunkten till hållbarhet i lärande och undervisning. Boken vänder sig till lärare i grundskolan, gymnasiet och på universitetet samt till specialpedagoger, speciallärare och logopeder – verksamma såväl som studerande – samt till alla inom elevhälsa och med ledaransvar.

Information

Redaktörer:
Barbro Bruce
Kapitelförfattare:
Lisbeth Amhag Lotta Bergman Eva Borgfeldt Jenny Edvardsson Ulrika Ivarsson Elin Jälmbrant Anders Jönsson Lotta Leden Sofia Lindberg Petra Magnusson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144178486
Utgivningsår:
2020
Artikelnummer:
43024-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Barbro Bruce

Barbro Bruce är leg. logoped och docent i utbildningsvetenskap med inriktning specialpedagogik. Barbro har stor erfarenhet av språkliga utmaningar ...

Lisbeth Amhag

Lisbeth Amhag är docent i pedagogik vid Malmö universitet på Institutionen för skolutveckling och ledarskap, SOL. Lisbeths främsta forsknings­intre...

Lotta Bergman

Lotta Bergman är docent i svenska med didaktisk inriktning och verksam vid Malmö universitet på Institutionen för kultur, språk, medier (KSM). Hon ...

Eva Borgfeldt

Eva Borgfeldt är lektor i svenska med didaktisk inriktning vid Högskolan Kristianstad. Hon har en bakgrund som högstadielärare och har många års er...

Jenny Edvardsson

Jenny Edvardsson är legitimerad lärare i svenska och historia samt svenska som andraspråk mot SFI. Hon har sedan slutet av 1990-talet arbetat i sko...

Ulrika Ivarsson

Ulrika Ivarsson är fritidspedagog, grundskollärare och speciallärare med specialisering grav språkstörning. Hon arbetar i den centrala elevhälsan i...

Elin Jälmbrant

Elin Jälmbrant är legitimerad logoped med många års erfarenhet av praktiskt arbete inom kommunal elevhälsa. Erfarenheterna spänner över verksamhete...

Anders Jönsson

Anders Jönsson är professor i didaktik vid Högskolan Kristianstad. Han leder forskningsplattformen ”Lärande i samverkan”, som på olika sätt stödjer...

Lotta Leden

Lotta Leden är biträdande professor i naturvetenskapernas didaktik vid Högskolan Kristianstad. Hon har en bakgrund som lärare i NO-ämnena i grundsk...

Sofia Lindberg

Sofia Lindberg är gymnasielärare och speciallärare i språk-, skriv- och läsutveckling och verksam som universitetsadjunkt i specialpedagogik och do...

Petra Magnusson

Petra Magnusson är lektor i svenska med didaktisk inriktning vid Högskolan Kristianstad. Hon har en mångårig bakgrund som lärare i svenska och SO-ä...

Anders Persson

Anders Persson är professor i utbildningsvetenskap respektive sociologi vid Lunds universitet, har lång erfarenhet som forskare och universitetslär...

Maria Rubin

Maria Rubin är lektor i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid Högskolan Kristianstad och undervisar där bland annat vid de specialpedagogis...

Cecilia Segerby

Cecilia Segerby är speciallärare i matematik och verksam som lektor i matematikdidaktik vid Högskolan Kristianstad. Hon har erfarenhet av att under...

Anna-Karin Svensson

Anna-Karin Svensson är förskollärare, grundskollärare, specialpedagog och fil.dr i pedagogik med en avhandling som handlar om lärarstudenters vägar...

 ;