Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Vetenskapsteori

Grunder och tillämpning
Skickas följande arbetsdag

Vetenskapsteori

Grunder och tillämpning

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Vetenskapsteori kan ibland uppfattas som abstrakt och komplicerat. Samtidigt utgör den vetenskapsteoretiska reflektionen en grundförutsättning för akademiskt arbete. Vetenskapsteoretiska frågor aktualiseras i varje forskningsprocess, oavsett om skribenten är medveten om det eller inte. Denna bok handlar inte bara om vetenskapsteori i sig och om olika sätt att se på kunskap, utan den är snarare tänkt som ett redskap för att läsaren ska kunna omsätta en vetenskapsteoretisk reflektion i arbetet ...

Vetenskapsteori kan ibland uppfattas som abstrakt och komplicerat. Samtidigt utgör den vetenskapsteoretiska reflektionen en grundförutsättning för akademiskt arbete. Vetenskapsteoretiska frågor aktualiseras i varje forskningsprocess, oavsett om skribenten är medveten om det eller inte. Denna bok handlar inte bara om vetenskapsteori i sig och om olika sätt att se på kunskap, utan den är snarare tänkt som ett redskap för att läsaren ska kunna omsätta en vetenskapsteoretisk reflektion i arbetet med att genomföra en studie. Ambitionen är att erbjuda konkreta exempel på diskussioner som kan uppkomma i till exempel handledningssituationer, och med hjälp av dessa visa hur det är möjligt att förstå relationen mellan vetenskapsteori och det vetenskapliga skrivandet. Boken kan erbjuda ett stöd för såväl studenter och doktorander som för handledare. Den riktar sig främst till det samhällsvetenskapliga fältet i stort och fungerar utmärkt som en introduktion till vetenskapligt tänkande och skrivande på till exempel lärarutbildningar, socionomprogrammet, psykologutbildningen samt kurser i sociologi, socialpsykologi, kulturstudier och andra samhällsvetenskapliga ämnen.

Förord 9

1 Inledning 13

Bokens ansats 13

Vad är vetenskapsteori? 16

Ontologi – vad är verklighet? 19

Epistemologi – vad är kunskap? 21

Att dra slutsatser 23

Bokens disposition och målgrupp 24

DEL I Vetenskapsteoretiska grunder

Läsanvisningar 30

2 Positivism 35

Strävan efter absolut kunskap 35

Auguste Comte och de tre tankestadierna 38

Wienkretsen och postpositivismen 40

Positivismens (o)önskade arv 43

Sammanfattning  45

3 Hermeneutik 47

Att tolka och förstå 47

Hermeneutiska cirklar 50

Gadamer, förförståelse och den historiska kontexten 52

Hermeneutiska perspektiv 55

Sammanfattning 57

4 Från Popper till Kuhn 59

Vetenskapshistoria och vetenskapsteori 59

Popper och falsifikation 61

Kuhn och paradigmteorin 63

Metodologisk anarki 67

Paradigmteori och sociologi 69

Sammanfattning 71
 

5 Foucault, Habermas och den språkliga vändningen 73

Dualismen mellan natur- och kulturvetenskaper 73

Habermas och positivismstriden 76

Tingens ordning 79

Sammanfattning 84

6 Feministisk vetenskapsteori 87

Vetenskap och feminism 87

Ståndpunktsfeminism 90

Med kvinnors röst 92

Genustrubbel 95

Situerad kunskap 97

Posthumanistisk feminism 98

Sammanfattning 101

7 Socialkonstruktionism  103

Introduktion 103

Den sociala konstruktionen av verkligheten 106

Ian Hacking och social konstruktion av vad?  112

Aktör–nätverksteorin 117

Sammanfattning 123

DEL II Metodologi och teori

Läsanvisningar 126

8 Grundad teori 129

Den tredje vägen 129

Teorigenerering på empirisk grund 130

Barney Glaser och Anselm Strauss  132

Forskningsprocessen 135

Sammanfattning 141

9 Fenomenologi 143

Att förstå den levda erfarenheten 143

Den fenomenologiska parentessättningen 144

Livsvärldsteorin och intentionalitet 148

Kroppens fenomenologi 149

Sammanfattning 154

10 Poststrukturalism 155

Vad är poststrukturalism? 155

Poststrukturalism – en kort historik 157

Jacques Derrida och dekonstruktion 160

Poststrukturalism, samhällsvetenskap och diskursanalys 163

Sammanfattning 169

11 Kritisk realism 171

Kritisk realism och samhällsvetenskap 171

Roy Bhaskar och kritisk realism 173

Samhällsteori och dualism 176

Retroduktion och kausalitet 178

Sammanfattning 181

Summering del II 182

 DEL III Vetenskapsteori i praktiken

Läsanvisningar 186

12 Vad är design? 189

Introduktion 189

Vilken kunskap söks? 192

Problemområde, metodologi och metod 198

Att hantera vetenskapliga krav 203

Sammanfattning 209

13 Vad är analys? 211

Introduktion 211

Teorins betydelse 213

Tematisering och analys 217

Att uppfinna egna begrepp 223

Förklara eller förstå 225

Sammanfattning 227

14 Vetenskapsteori i teori och praktik 229

Introduktion 229

God vetenskap – vad är det? 230

Vetenskapsteori, metodologi och teori 234

Avslutande kommentarer 237

Referenser 239

Personregister 247

Sakregister 249

Information

Författare:
Jesper Andreasson Thomas Johansson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144176871
Utgivningsår:
2020
Revisionsår:
2024
Artikelnummer:
40440-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
251

Författare

Jesper Andreasson

Jesper Andreasson är fil.dr i sociologi och docent i idrottsvetenskap vid Linnéuniversitetet. Hans pedagogiska verksamhet består i huvudsak av hand...

Thomas Johansson

Thomas Johansson är professor i pedagogik med inriktning mot barn- och ungdomsvetenskap. Han är verksam vid Institutionen för Pedagogik, kommunikat...

 ;

Vetenskapsteori kan ibland uppfattas som abstrakt och komplicerat. Samtidigt utgör den vetenskapsteoretiska reflektionen en grundförutsättning för akademiskt arbete. Vetenskapsteoretiska frågor aktualiseras i varje forskningsprocess, oavsett om skribenten är medveten om det eller inte. Denna bok handlar inte bara om vetenskapsteori i sig och om olika sätt att se på kunskap, utan den är snarare tänkt som ett redskap för att läsaren ska kunna omsätta en vetenskapsteoretisk reflektion i arbetet ...

Vetenskapsteori kan ibland uppfattas som abstrakt och komplicerat. Samtidigt utgör den vetenskapsteoretiska reflektionen en grundförutsättning för akademiskt arbete. Vetenskapsteoretiska frågor aktualiseras i varje forskningsprocess, oavsett om skribenten är medveten om det eller inte. Denna bok handlar inte bara om vetenskapsteori i sig och om olika sätt att se på kunskap, utan den är snarare tänkt som ett redskap för att läsaren ska kunna omsätta en vetenskapsteoretisk reflektion i arbetet med att genomföra en studie. Ambitionen är att erbjuda konkreta exempel på diskussioner som kan uppkomma i till exempel handledningssituationer, och med hjälp av dessa visa hur det är möjligt att förstå relationen mellan vetenskapsteori och det vetenskapliga skrivandet. Boken kan erbjuda ett stöd för såväl studenter och doktorander som för handledare. Den riktar sig främst till det samhällsvetenskapliga fältet i stort och fungerar utmärkt som en introduktion till vetenskapligt tänkande och skrivande på till exempel lärarutbildningar, socionomprogrammet, psykologutbildningen samt kurser i sociologi, socialpsykologi, kulturstudier och andra samhällsvetenskapliga ämnen.

Information

Författare:
Jesper Andreasson Thomas Johansson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144185088
Utgivningsår:
2020
Revisionsår:
2024
Artikelnummer:
40440-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Jesper Andreasson

Jesper Andreasson är fil.dr i sociologi och docent i idrottsvetenskap vid Linnéuniversitetet. Hans pedagogiska verksamhet består i huvudsak av hand...

Thomas Johansson

Thomas Johansson är professor i pedagogik med inriktning mot barn- och ungdomsvetenskap. Han är verksam vid Institutionen för Pedagogik, kommunikat...

 ;