
Tvålärarskap
Inledning 9
1. Perspektiv på skolan och lärarrollen 17
Ur eländet 20
Den obligatoriska skolan 22
Lärarens nyckelroll 25
2. Forskning om tvålärarskap 29
Attraheras lärare av tvålärarskap? 31
En första undersökning 32
3. Örebroexemplet 35
Högt pris? 35
Bra utfall 39
Hur gör man? 42
4. 2 är mer än 1+1 45
Motiv? 45
Löser tvålärarskap skolans akuta problem? 47
Skapar tvålärarskap nya problem? 54
Vilket är tvålärarskapets ABC? 60
Slutsats: Flerstämmig lovsång 67
5. Det sociala samspelet 71
Lärare–elev 73
Lärare–lärare 74
6. Sammanfattning 79
Utan manual 80
Med gillande 82
Orosmoln skingras? 84
Lokalproducerat och hållbart 87
Forskning efterlyses 90
Slutord 93
Referenser 99
Med fyra decenniers erfarenhet av högstadieundervisning bakom sig presenterar Anders Tidström, i denna lättillgängliga, intressanta och högst aktuella lilla bok, en pedagogisk modell som förvånande nog i flera stycken framstår som en spirande nymodighet.
Boken Tvålärarskap lyfter fram olika aspekter som talar för att vara två i klassrummet. Specialpedagogen Susanna Lindström tycker att den ger en bra start för verksamheter som vill starta.
Information
- Författare:
- Anders Tidström
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144137667
- Utgivningsår:
- 2020
- Artikelnummer:
- 40871-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 104