Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Mot samma mål

Skolbibliotek i undervisningen
Skickas följande arbetsdag

Det finns en stark koppling mellan skolbibliotekariers och lärares kvalitativa samarbete och elevers lärande. Välutrustade skolbibliotek med kvalificerad personal där lärare, skolbibliotekarie och skolledning samarbetar leder till informationskompetenta elever och goda och motiverade läsare. För att få till ett framgångsrikt samarbete mellan skolbibliotekarie, lärare och ledning krävs ett strukturerat och genomtänkt arbete, där man tillsammans planerar, följer upp, utvärderar och utvecklar ...

Det finns en stark koppling mellan skolbibliotekariers och lärares kvalitativa samarbete och elevers lärande. Välutrustade skolbibliotek med kvalificerad personal där lärare, skolbibliotekarie och skolledning samarbetar leder till informationskompetenta elever och goda och motiverade läsare. För att få till ett framgångsrikt samarbete mellan skolbibliotekarie, lärare och ledning krävs ett strukturerat och genomtänkt arbete, där man tillsammans planerar, följer upp, utvärderar och utvecklar utbildningen. I boken går författarna in på hur grundskolan, med fokus på F–6, kan skapa en ändamålsenlig och hållbar skolbiblioteksverksamhet. De öppnar dörren till sin egen praktik och berättar om sina samarbeten med utgångspunkt i läroplan, forskning och beprövad erfarenhet. Boken vänder sig till skolbibliotekarier, lärare, personal i förskole­klass och fritidshem, rektorer, skolbiblioteksutvecklare samt biblio­tekarie- och lärarstudenter.

Förord 7

 

1 Inledning 11

Elevers rätt till skolbibliotek 12

Skolbibliotek – folkbibliotek 13

Bokens innehåll 14

Bokens kapitel 16

Bokens författare 19

 

2 Från styrdokument till samarbete 21

Skolbibliotekets funktion och verksamhet 21

Skolbibliotekets bemanning 22

Lokaler och utrustning 23

Biblioteksplaner 24

Skolbiblioteket – en del av det systematiska kvalitetsarbetet 26

Hållbar skolbiblioteksutveckling 26

Ändamålsenligt skolbibliotek 29

Skattning utifrån taxonomi 31

Diskussionsfrågor 32

 

3 Digital kompetens och medie- och informationskunnighet 33

En nyckelkompetens 34

Medie- och informationskunnighet 35

Informationssökning och källkritik 36

Upphovsrätt 43

Nätvett 44

Diskussionsfrågor 45

 

4 Språklig förmåga 47

Fri läsning 48

Ihärdig träning 48

Bokprat, bokattacker och författarbesök 51

Textsamtal 51

Läsande förebilder 59

Diskussionsfrågor 59

 

5 Det betydelsefulla samarbetet 61

Elevers lärande 61

Anpassa verksamheten till skolans behov 62

Organisera för samarbete 66

Strukturer för att nå samtliga elever 67

Möten med olika grupper på skolan 73

Föreläsning om MIK som avstamp för samarbete 87

Styrdokument på olika nivåer 88

Diskussionsfrågor 89

 

6 Koll på skolbiblioteket 91

Inskolning på skolbiblioteket 92

Hitta i biblioteket 95

Touchskärm för utlån 109

Lyxvarianten: Hitta boktjuven 110

Intervju med skolbibliotekarie 114

Diskussionsfrågor 114

 

7 Lägga grunden för MIK 117

Att utforska olika informationskällor 118

Diskussionsfrågor 133

 

8 MIK – bygga vidare 135

Informationssökningsprocessen 135

Sökkritik 139

Källtillit 143

Bildsökning 147

Källtillit i coronatider 148

Diskussionsfrågor 150

 

9 Källkritisk granskning 151

Källgranskning på lågstadiet 153

Omvänd källkritik 163

Ryktesspridning 168

Webbplatser med påhittat innehåll 175

Diskussionsfrågor 176

 

10 Nätvett 177

Barns och ungas medievanor 177

Samlat grepp och samarbete 178

Sociala medier och nätvett i årskurs 3 182

Diskussionsfrågor 195

 

11 Läsfrämjande – högläsning 197

Högläsning i läroplanen 197

Planerad och medveten högläsning 198

Samarbete med förskoleklasserna 199

Utmaningar i textsamtalen 202

Högläsning med äldre elever 204

Högläsning på fritidshemmet 205

Ett uppdaterat utbud 206

Högläsning i hemmen 207

Viktigt att tänka på 208

Högläsningstips 209

Diskussionsfrågor 209

 

12 Läsfrämjande – texttyper 211

Berättande text 211

Beskrivande text 223

Faktatexters uppbyggnad 226

Diskussionsfrågor 228

 

13 Läsfrämjande – elevers egen läsning 229

Planerade bokprat 230

Spontana bokprat 231

Bokattacker 232

Författarbesök 233

Talböcker 237

Mångspråkslitteratur 238

Diskussionsfrågor 239

 

14 Läsfrämjande – utöka skolbibliotekets räckvidd 241

Öppethållande 241

Tillfälliga depositioner ute i skolans lokaler 245

Inlästa böcker och e-böcker 252

Fritidspedagoger som litteraturförmedlare 253

Diskussionsfrågor 261

 

15 Organisatoriska förutsättningar utanför den egna skolan 263

Samordning och utveckling genom en central instans på kommunnivå 265

Det viktiga uppdraget som kommunal skolbiblioteksutvecklare och -samordnare 268

Ovanför den kommunala nivån 273

Kraftsamling på alla nivåer 276

Diskussionsfrågor 277

 

Slutord 279

Litteraturtips 281

Referenser 285

Sakregister 297

 

Sammantaget är Mot samma mål en mycket matnyttig bok om skolbiblioteksverksamhet, både i teori och praktik. Den är föredömligt väl strukturerad och borde snarast finna sin plats som kurslitteratur på bibliotekarieutbildningarna och de fördjupningskurser som ges inom ämnet biblioteks- och informationsvetenskap. En guldgruva!

Information

Författare:
Maria Heimer Monika Staub Halling
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144154589
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
44657-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
304

Författare

Maria Heimer

Maria Heimer är utbildad lärare och skolbibliotekarie och har varit verksam som utvecklingspedagog med fokus på språk-, läs- och skrivutveckling i ...

Monika Staub Halling

Monika Staub Halling är utbildad bibliotekarie med mångårig erfarenhet av att driva skolbiblioteksutveckling. Hon anlitas regelbundet som inspirati...

 ;