Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Mot samma mål
Förord 7
1 Inledning 11
Elevers rätt till skolbibliotek 12
Skolbibliotek – folkbibliotek 13
Bokens innehåll 14
Bokens kapitel 16
Bokens författare 19
2 Från styrdokument till samarbete 21
Skolbibliotekets funktion och verksamhet 21
Skolbibliotekets bemanning 22
Lokaler och utrustning 23
Biblioteksplaner 24
Skolbiblioteket – en del av det systematiska kvalitetsarbetet 26
Hållbar skolbiblioteksutveckling 26
Ändamålsenligt skolbibliotek 29
Skattning utifrån taxonomi 31
Diskussionsfrågor 32
3 Digital kompetens och medie- och informationskunnighet 33
En nyckelkompetens 34
Medie- och informationskunnighet 35
Informationssökning och källkritik 36
Upphovsrätt 43
Nätvett 44
Diskussionsfrågor 45
4 Språklig förmåga 47
Fri läsning 48
Ihärdig träning 48
Bokprat, bokattacker och författarbesök 51
Textsamtal 51
Läsande förebilder 59
Diskussionsfrågor 59
5 Det betydelsefulla samarbetet 61
Elevers lärande 61
Anpassa verksamheten till skolans behov 62
Organisera för samarbete 66
Strukturer för att nå samtliga elever 67
Möten med olika grupper på skolan 73
Föreläsning om MIK som avstamp för samarbete 87
Styrdokument på olika nivåer 88
Diskussionsfrågor 89
6 Koll på skolbiblioteket 91
Inskolning på skolbiblioteket 92
Hitta i biblioteket 95
Touchskärm för utlån 109
Lyxvarianten: Hitta boktjuven 110
Intervju med skolbibliotekarie 114
Diskussionsfrågor 114
7 Lägga grunden för MIK 117
Att utforska olika informationskällor 118
Diskussionsfrågor 133
8 MIK – bygga vidare 135
Informationssökningsprocessen 135
Sökkritik 139
Källtillit 143
Bildsökning 147
Källtillit i coronatider 148
Diskussionsfrågor 150
9 Källkritisk granskning 151
Källgranskning på lågstadiet 153
Omvänd källkritik 163
Ryktesspridning 168
Webbplatser med påhittat innehåll 175
Diskussionsfrågor 176
10 Nätvett 177
Barns och ungas medievanor 177
Samlat grepp och samarbete 178
Sociala medier och nätvett i årskurs 3 182
Diskussionsfrågor 195
11 Läsfrämjande – högläsning 197
Högläsning i läroplanen 197
Planerad och medveten högläsning 198
Samarbete med förskoleklasserna 199
Utmaningar i textsamtalen 202
Högläsning med äldre elever 204
Högläsning på fritidshemmet 205
Ett uppdaterat utbud 206
Högläsning i hemmen 207
Viktigt att tänka på 208
Högläsningstips 209
Diskussionsfrågor 209
12 Läsfrämjande – texttyper 211
Berättande text 211
Beskrivande text 223
Faktatexters uppbyggnad 226
Diskussionsfrågor 228
13 Läsfrämjande – elevers egen läsning 229
Planerade bokprat 230
Spontana bokprat 231
Bokattacker 232
Författarbesök 233
Talböcker 237
Mångspråkslitteratur 238
Diskussionsfrågor 239
14 Läsfrämjande – utöka skolbibliotekets räckvidd 241
Öppethållande 241
Tillfälliga depositioner ute i skolans lokaler 245
Inlästa böcker och e-böcker 252
Fritidspedagoger som litteraturförmedlare 253
Diskussionsfrågor 261
15 Organisatoriska förutsättningar utanför den egna skolan 263
Samordning och utveckling genom en central instans på kommunnivå 265
Det viktiga uppdraget som kommunal skolbiblioteksutvecklare och -samordnare 268
Ovanför den kommunala nivån 273
Kraftsamling på alla nivåer 276
Diskussionsfrågor 277
Slutord 279
Litteraturtips 281
Referenser 285
Sakregister 297
Sammantaget är Mot samma mål en mycket matnyttig bok om skolbiblioteksverksamhet, både i teori och praktik. Den är föredömligt väl strukturerad och borde snarast finna sin plats som kurslitteratur på bibliotekarieutbildningarna och de fördjupningskurser som ges inom ämnet biblioteks- och informationsvetenskap. En guldgruva!
Information
- Författare:
- Maria Heimer Monika Staub Halling
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144154589
- Utgivningsår:
- 2022
- Artikelnummer:
- 44657-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 304