Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Leda professionellt lärande

Utifrån adaptiv kompetens
Skickas följande arbetsdag

Det finns många användbara teorier, modeller och verktyg till hands för den som leder professionellt lärande i skolan. Att leda professionellt lärande är emellertid inte enbart en fråga om att tillämpa ett beprövat eller vetenskapligt grundat tillvägagångssätt. Det krävs något mer, nämligen en adaptiv förmåga eller kompetens som verkar via relationer och som grundar lärprocessen i dess specifika sammanhang. Leda professionellt lärande är en handbok som hjälper läsaren att förstå och utveckla...

Det finns många användbara teorier, modeller och verktyg till hands för den som leder professionellt lärande i skolan. Att leda professionellt lärande är emellertid inte enbart en fråga om att tillämpa ett beprövat eller vetenskapligt grundat tillvägagångssätt. Det krävs något mer, nämligen en adaptiv förmåga eller kompetens som verkar via relationer och som grundar lärprocessen i dess specifika sammanhang. Leda professionellt lärande är en handbok som hjälper läsaren att förstå och utveckla adaptiv kompetens – både för egen del och hos andra. Kompetensen åskådliggörs med hjälp av ett träd där rötterna representerar grundläggande egenskaper och förhållningssätt, där aktörskap, undersökande hållning, metakognitivt och systemiskt tänkande utgör några av nyckelbegreppen. Trädets krona eller lövverk representerar i sin tur handlingsnivån och beskriver hur lärledare går tillväga för att ringa in lärprocessens syfte och fokus, bedriva ett undersökande arbete samt åstadkomma effektiva lärprocesser. Boken vänder sig till lärare och skolledare med ansvar för att leda professionellt lärande.

Förord till den svenska utgåvan 7

Förord 11

Författarnas förord 17

Författarnas tack 19

Förlagets tack 21

Om författarna 23

Inledning 25

Del 1

Rötterna — förutsättningar för ett bra professionellt lärande

Rot 1 41

Inta en undersökande och utvärderande hållning

Rot 2 53

Värdesätta och använda fördjupad förståelse

Rot 3 63

Betona aktörskap

Rot 4 77

Vara medveten om sina kulturella glasögon

Rot 5 89

Tänka metakognitivt

Rot 6 101

Fokusera på systemnivån

Del 2

Stammen

Stammen 117

Lyhördhet i relationer för att åstadkomma ständigt pågående förbättringar

Del 3

Grenarna och bladen

Gren 1 135

Syfte och fokus

Blad 1: Förtydliga syftet 136

Blad 2: Fokusera på resultat som är viktiga för eleverna 146

Blad 3: Skapa samstämmighet 156

Blad 4: Skapa engagemang och agera 166

Gren 2 177

Kunskaper och undersökande arbete

Blad 5: Fördjupa kunskapen 178

Blad 6: Använda evidens kritiskt 190

Blad 7: Använda fokuserat och fördjupat gemensamt undersökande arbete 204

Gren 3 217

Effektiva lärprocesser

Blad 8: Avtäcka och behandla teorier och föreställningar 218

Blad 9: Hantera upplevda risker 230

Blad 10: Utveckla självreglering 242

Blad 11: Ge stöd och utmana efter behov 254

Blad 12: Samkonstruera lärandet 266

Att leda förbättringar 279

Forskningsbilaga 291

Litteraturförteckning 305

Sakregister 313

Information

Författare:
Deidre Le Fevre Helen Timperley Kaye Twyford Fiona Ell
Översättare:
Johanna Holmberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144139685
Utgivningsår:
2020
Artikelnummer:
43134-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
314

Författare

Deidre Le Fevre

Deidre Le Fevre (associate professor and head of graduate programs in educational leadership at the University of Auckland) inledde sin yrkesbana...

Helen Timperley

Helen Timperley (professor emeritus of education at the University of Auckland) fokuserar i sin forskning på lärares och rektorers professio­nella ...

Kaye Twyford

Kaye Twyford (lecturer at the University of Auckland) är en erfaren skolledare och lärare. På konsultbasis hjälper hon lärgrupper att utveckla sama...

Fiona Ell

Fiona Ell (associate professor and head of teacher education at the University of Auckland) arbetade tidigare som grundskollärare. I sin forsknin...

 ;