Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Skriva för livet
Förord 7
1 Inledning 11
Skrivkunnighet – en nyckelkompetens 11
Skrivkunnighet – ett kommunikations- och tankeredskap 12
Skriftspråkets utveckling 13
Läs- och skrivförmågan – utvecklas i ömsesidighet 15
Skrivkunnighet – en demokratisk rättighet 16
Oro över barns och ungas skrivförmåga 18
Elevers skrivutveckling – allas ansvar 19
Bokens författare 21
Bokens kapitel 22
2 Barns skriftspråksutveckling 25
Berättelser ger kunskap om språket 25
Återberättande – en förutsättning för skrivande 26
Skrivande i ett bredare perspektiv 27
Emergent literacy|| 28
Betydelsefulla faktorer 29
Skrivutvecklingens fem dimensioner 38
Fyra utvecklingslinjer 42
3 Explicit skrivundervisning 45
Skrivande – en omfattande och komplicerad arbetsprocess 46
Skrivande – en mental aktivitet 47
Från färdighetsämne till lärande i samspel 47
Skrivundervisning i förskoleklass 50
Verkliga mottagare 51
Modeller som dominerar skrivundervisningen 52
4 Processkrivande 55
Skrivprocessens faser 56
Kritik mot processkrivande 57
Kamratrespons 58
Bearbetning 64
5 Genrepedagogik 67
Genrepedagogikens tre ben 68
Sex basgenrer 74
Kritik mot genrepedagogiken 89
6 Digitalt skrivande 93
Digital kompetens i läroplanen 93
Elevers skrivande i ett digitalt samhälle 95
Digitalt skrivande kontra analogt skrivande 96
Forskning kring digitalt skrivande 98
Att skriva sig till läsning 99
Olika uttrycksformer i skrivundervisningen 101
Informationssökning och källkritiskt förhållningssätt 103
Säker och ansvarsfull kommunikation på internet 108
7 Berättande texters uppbyggnad 111
Berättande texter i läroplanen 112
Berättarperspektiv – Vem berättar för läsaren? 113
Textens inledning 115
Problem 118
Gestaltning 120
Miljöbeskrivning 122
Personbeskrivning 126
Dialog 129
Tillbakablickar 131
Avslutning 131
8 Språkriktighet 135
Stavning 135
Styckeindelning 138
Skiljetecken 139
Stor och liten bokstav 141
9 Skriva om det lästa 143
Halsen rapar, hjärtat slår – rim för 0–100 år! 143
ABC-huset – Vi hälsar på hos bokstäverna 146
Spökdiktare och slottspoeter 147
Jag är jag och Viggo och rädslolistan 148
Ordlösa böcker ges ord och text 149
Så funkar det 151
Konstiga djur 153
Sagor i modern version 154
Kurran & Pigan räddar en liten 155
Godnattsagor för rebelltjejer: 100 berättelser om fantastiska kvinnor 156
Skrivworkshop 158
10 10 Frågor och svar – Hur gör jag? 161
Hur kan jag stötta eleverna att återberätta i kronologisk ordning? 161
Hur kan jag stötta eleverna att utveckla ämnes- och skolspråket? 162
Jag skulle vilja arbeta med kamratrespons. Vad jag ska börja med? 163
Jag är nyfiken på ASL, men har hört att metoden fått kritik. Kan jag ändå introducera den för mina elever? 163
Några elever saknar motivation till att skriva. Vad kan jag göra för att öka elevernas motivation? 163
Vi vill tillsammans utveckla elevers skrivande i förskoleklass, grundskola och fritidshem. Hur gör vi? 166
Hur kan jag koppla ihop skrivande med läsning i undervisningen? 166
Jag blir besviken när jag läser elevernas texter. Jag tänker att de borde kunna prestera bättre. Vad ska jag göra? 166
Jag skulle gärna vilja introducera cirkelmodellen i undervisningen, men jag känner att det inte finns tid till det. Hur ska jag tänka? 168
Slutord 169
Referenser 171
Information
- Författare:
- Maria Heimer
- Illustratör:
- Moa Graaf
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144154473
- Utgivningsår:
- 2021
- Artikelnummer:
- 44629-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 192