Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Skriva för livet

Explicit skrivundervisning i F-6 och fritidshem
Skickas följande arbetsdag

Skrivkunnighet är en nyckelkompetens för ett framgångsrikt liv. Att få möjlighet att utveckla ett funktionellt skriftspråk och att få lära sig att föra sin talan är en grundläggande rättighet. Den som inte kan formulera sig i skrift ställs utanför samhället. För att en elev ska kunna utvecklas till en skicklig skribent krävs många timmars ihärdig träning och en ändamålsenlig skrivundervisning. Skriva för livet baseras på forskning och praktisk erfarenhet. Författaren beskriver hur förskolek...

Skrivkunnighet är en nyckelkompetens för ett framgångsrikt liv. Att få möjlighet att utveckla ett funktionellt skriftspråk och att få lära sig att föra sin talan är en grundläggande rättighet. Den som inte kan formulera sig i skrift ställs utanför samhället. För att en elev ska kunna utvecklas till en skicklig skribent krävs många timmars ihärdig träning och en ändamålsenlig skrivundervisning. Skriva för livet baseras på forskning och praktisk erfarenhet. Författaren beskriver hur förskoleklass, grundskola och fritidshem tillsammans kan undervisa för att gynna elevers skrivutveckling, genom att ge eleverna stöd och handledning i skrivandets alla faser. I boken lyfts barns skriftspråksutveckling, processkrivande, genrepedagogik och digitalt skrivande. Det ges också konkreta exempel på hur läsande och skrivande kan kombineras i undervisningen. Boken är skriven för blivande och verksamma lärare, fritids­pedagoger, förskoleklasspersonal, skolbibliotekarier, förstelärare och rektorer.

Förord 7

 1 Inledning 11

Skrivkunnighet – en nyckelkompetens 11

Skrivkunnighet – ett kommunikations- och tankeredskap 12

Skriftspråkets utveckling 13

Läs- och skrivförmågan – utvecklas i ömsesidighet 15

Skrivkunnighet – en demokratisk rättighet 16

Oro över barns och ungas skrivförmåga 18

Elevers skrivutveckling – allas ansvar 19

Bokens författare 21

Bokens kapitel 22

 2 Barns skriftspråksutveckling 25

Berättelser ger kunskap om språket 25

Återberättande – en förutsättning för skrivande 26

Skrivande i ett bredare perspektiv 27

Emergent literacy|| 28

Betydelsefulla faktorer 29

Skrivutvecklingens fem dimensioner 38

Fyra utvecklingslinjer 42

 3 Explicit skrivundervisning 45

Skrivande – en omfattande och komplicerad arbetsprocess 46

Skrivande – en mental aktivitet 47

Från färdighetsämne till lärande i samspel 47

Skrivundervisning i förskoleklass 50

Verkliga mottagare 51

Modeller som dominerar skrivundervisningen 52

 4 Processkrivande 55

Skrivprocessens faser 56

Kritik mot processkrivande 57

Kamratrespons 58

Bearbetning 64

 5 Genrepedagogik 67

Genrepedagogikens tre ben 68

Sex basgenrer 74

Kritik mot genrepedagogiken 89

 6 Digitalt skrivande 93

Digital kompetens i läroplanen 93

Elevers skrivande i ett digitalt samhälle 95

Digitalt skrivande kontra analogt skrivande 96

Forskning kring digitalt skrivande 98

Att skriva sig till läsning 99

Olika uttrycksformer i skrivundervisningen 101

Informationssökning och källkritiskt förhållningssätt 103

Säker och ansvarsfull kommunikation på internet 108

 7 Berättande texters uppbyggnad 111

Berättande texter i läroplanen 112

Berättarperspektiv – Vem berättar för läsaren? 113

Textens inledning 115

Problem 118

Gestaltning 120

Miljöbeskrivning 122

Personbeskrivning 126

Dialog 129

Tillbakablickar 131

Avslutning 131

 8 Språkriktighet 135

Stavning 135

Styckeindelning 138

Skiljetecken 139

Stor och liten bokstav 141

 9 Skriva om det lästa 143

Halsen rapar, hjärtat slår – rim för 0–100 år! 143

ABC-huset – Vi hälsar på hos bokstäverna 146

Spökdiktare och slottspoeter 147

Jag är jag och Viggo och rädslolistan 148

Ordlösa böcker ges ord och text 149

Så funkar det 151

Konstiga djur 153

Sagor i modern version 154

Kurran & Pigan räddar en liten 155

Godnattsagor för rebelltjejer: 100 berättelser om fantastiska kvinnor 156

Skrivworkshop 158

 10 10 Frågor och svar – Hur gör jag? 161

Hur kan jag stötta eleverna att återberätta i kronologisk ordning? 161

Hur kan jag stötta eleverna att utveckla ämnes- och skolspråket? 162

Jag skulle vilja arbeta med kamratrespons. Vad jag ska börja med? 163

Jag är nyfiken på ASL, men har hört att metoden fått kritik. Kan jag ändå introducera den för mina elever? 163

Några elever saknar motivation till att skriva. Vad kan jag göra för att öka elevernas motivation? 163

Vi vill tillsammans utveckla elevers skrivande i förskoleklass, grundskola och fritidshem. Hur gör vi? 166

Hur kan jag koppla ihop skrivande med läsning i undervisningen? 166

Jag blir besviken när jag läser elevernas texter. Jag tänker att de borde kunna prestera bättre. Vad ska jag göra? 166

Jag skulle gärna vilja introducera cirkelmodellen i undervisningen, men jag känner att det inte finns tid till det. Hur ska jag tänka? 168

Slutord 169

Referenser 171

Information

Författare:
Maria Heimer
Illustratör:
Moa Graaf
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144154473
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
44629-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
192

Författare

Maria Heimer

Maria Heimer är utbildad lärare och skolbibliotekarie och har varit verksam som utvecklingspedagog med fokus på språk-, läs- och skrivutveckling i ...

 ;