Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Ledarskap och utmaningar i professionellt lärande

Med fokus på elevers lärande
Skickas följande arbetsdag

Det finns några återkommande utmaningar i skolors lärande- och utvecklingsprocesser. Den här boken erbjuder konkreta tips och strategier för att hantera sådana utmaningar, som uppstår när vi försöker: • utveckla ett sammanhang och ett ihållande fokus • skapa en lärande kultur • hantera sårbarhet och känslor i samband med förändring • använda evidens och utvärdera effekter • hantera omedvetna fördomar eller föreställningar som utgör hinder för likvärdighet. Resonemangen i boken levandegö...

Det finns några återkommande utmaningar i skolors lärande- och utvecklingsprocesser. Den här boken erbjuder konkreta tips och strategier för att hantera sådana utmaningar, som uppstår när vi försöker: • utveckla ett sammanhang och ett ihållande fokus • skapa en lärande kultur • hantera sårbarhet och känslor i samband med förändring • använda evidens och utvärdera effekter • hantera omedvetna fördomar eller föreställningar som utgör hinder för likvärdighet. Resonemangen i boken levandegörs med hjälp av fallstudier och konkreta verktyg. Boken innehåller även beskrivningar av den arbetsgång som författarna kallar den undersökande spiralen. Ledarskap och utmaningar i professionellt lärande riktar sig till verksamma rektorer och lärare i deras arbete att göra verklig skillnad för elevers lärande.

Förord till den svenska utgåvan 7

Förord 11

Inledning 15

Skolförbättring och komplext professionellt lärande 15

Det professionella lärandets komplexitet 16

Principer för professionellt lärande som tar hänsyn till lärandets                        komplexitet 18

Att möta komplexitet med undersökande frågor 21

Hur kan den här boken hjälpa? 24

Sammanhang och ihållande fokus 25

Att skapa en lärande kultur 25

Osäkerhet, sårbarhet och andra känslor 25

Evidens och ett utvärderande tänkande 26

Likvärdighet, fördomar och övertygelser 26

Fallstudier 27

Sammanfattning 27

 1 Sammanhang och ihållande fokus 29

Utmaningen 29

Därför är det en utmaning 30

Ledaraktioner för att möta utmaningen 32

Sträva efter ägarskap, inte efterlevnad 33

Anta en tydlig plan med utvärderande undersökningar 34

Koncentrera arbetet på uppdraget 38

Sträva efter ”vertikalt” sammanhang 40

Ifrågasätt nya påbud 42

Se mönster och gör kopplingar 43

Fortsätt hela vägen in i mål 45

Sammanfattning 46

 2 Att skapa en lärande kultur 47

Utmaningen 47

Därför är det en utmaning 48

Ledaraktioner för att möta utmaningen 51

Synliggör skolkulturen 51

Verka medvetet för att skapa en lärande kultur 53

Ta itu med svårlösta situationer 55

Håll fokus på eleverna 57

Engagera alla i ett genuint undersökande arbete 58

Använd den undersökande spiralen för att utveckla och bibehålla en  lärande kultur 60

Sammanfattning 62

 3 Osäkerhet, sårbarhet och andra känslor 63

Utmaningen 63

Därför är det en utmaning 65

Ledaraktioner för att möta utmaningen 68

Hjälp andra att förstå hur känslor påverkar professionellt lärande 69

Lägg märke till, förstå och minska onödig osäkerhet 70

Se risker, inte motstånd 78

Stöd andra att våga ta risker 79

Förstå hur tillit fungerar 81

Invänta och hantera känslor i undersökande arbete 82

Sammanfattning 83

 4 Evidens och ett utvärderande tänkande 85

Utmaningen 85

Därför är det en utmaning 86

Ledaraktioner för att möta utmaningen 88

Få ordning på evidensen 88

Använd utvärderande tänkande i beslutsfattandet 92

Tolka evidensen tillsammans 94

Leta efter nya former av evidens 95

Koppla evidens för elevernas lärande till förändringar i undervisning, ledarskap och organisation 97

Ge det tid och fortsätt beakta evidensen 100

Sammanfattning 102

 5 Likvärdighet, fördomar och övertygelser 103

Utmaningen 103

Därför är det en utmaning 105

Ledaraktioner för att möta utmaningen 106

Undersök likvärdighet i skolans policydokument och system 106

Utveckla kunskap om hur omedvetna fördomar fungerar 108

Använd undersökande processer och evidens för att avtäcka och            utmana fördomar och bristande likvärdighet 110

Identifiera och bearbeta problematiska fördomar och övertygelser 112

Avprivatisera praktiken 114

Använd bekräftande aktioner som stärker 115

Sammanfattning 116

 6 Två fallstudier 117

Hilly, F–7-skola 118

Bakgrund och inledning 118

Ett första försök till en undersökande process 119

Avläsning 122

Börjar ringa in ett fokus 124

Utveckla tankar om orsaker 124

Ett tydligare fokus 126

Professionellt lärande 126

Handling 127

Uppföljning 127

Mountains College 128

Börjar med lösningen 128

Avläsning 130

Fokus 132

Utveckla tankar om orsaker 134

Lärande 136

Handling 136

Uppföljning 137

Ny avläsning 138

 7 När allting samverkar 139

Litteraturförteckning 145

Sakregister 151

Information

Författare:
Helen Timperley Fiona Ell Deidre Le Fevre Kaye Twyford
Översättare:
Johanna Holmberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144152868
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
44291-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
152

Författare

Helen Timperley

Helen Timperley (professor emeritus of education at the University of Auckland) fokuserar i sin forskning på lärares och rektorers professio­nella ...

Fiona Ell

Fiona Ell (associate professor and head of teacher education at the University of Auckland) arbetade tidigare som grundskollärare. I sin forsknin...

Deidre Le Fevre

Deidre Le Fevre (associate professor and head of graduate programs in educational leadership at the University of Auckland) inledde sin yrkesbana...

Kaye Twyford

Kaye Twyford (lecturer at the University of Auckland) är en erfaren skolledare och lärare. På konsultbasis hjälper hon lärgrupper att utveckla sama...

 ;