
Ledarskap och utmaningar i professionellt lärande
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt tryckt provexemplar av den här produkten.
Ett tryckt provexemplar ger dig möjlighet att i lugn och ro utvärdera hur produkten passar in i din undervisning. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan naturligtvis alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Förord till den svenska utgåvan 7
Förord 11
Inledning 15
Skolförbättring och komplext professionellt lärande 15
Det professionella lärandets komplexitet 16
Principer för professionellt lärande som tar hänsyn till lärandets komplexitet 18
Att möta komplexitet med undersökande frågor 21
Hur kan den här boken hjälpa? 24
Sammanhang och ihållande fokus 25
Att skapa en lärande kultur 25
Osäkerhet, sårbarhet och andra känslor 25
Evidens och ett utvärderande tänkande 26
Likvärdighet, fördomar och övertygelser 26
Fallstudier 27
Sammanfattning 27
1 Sammanhang och ihållande fokus 29
Utmaningen 29
Därför är det en utmaning 30
Ledaraktioner för att möta utmaningen 32
Sträva efter ägarskap, inte efterlevnad 33
Anta en tydlig plan med utvärderande undersökningar 34
Koncentrera arbetet på uppdraget 38
Sträva efter ”vertikalt” sammanhang 40
Ifrågasätt nya påbud 42
Se mönster och gör kopplingar 43
Fortsätt hela vägen in i mål 45
Sammanfattning 46
2 Att skapa en lärande kultur 47
Utmaningen 47
Därför är det en utmaning 48
Ledaraktioner för att möta utmaningen 51
Synliggör skolkulturen 51
Verka medvetet för att skapa en lärande kultur 53
Ta itu med svårlösta situationer 55
Håll fokus på eleverna 57
Engagera alla i ett genuint undersökande arbete 58
Använd den undersökande spiralen för att utveckla och bibehålla en lärande kultur 60
Sammanfattning 62
3 Osäkerhet, sårbarhet och andra känslor 63
Utmaningen 63
Därför är det en utmaning 65
Ledaraktioner för att möta utmaningen 68
Hjälp andra att förstå hur känslor påverkar professionellt lärande 69
Lägg märke till, förstå och minska onödig osäkerhet 70
Se risker, inte motstånd 78
Stöd andra att våga ta risker 79
Förstå hur tillit fungerar 81
Invänta och hantera känslor i undersökande arbete 82
Sammanfattning 83
4 Evidens och ett utvärderande tänkande 85
Utmaningen 85
Därför är det en utmaning 86
Ledaraktioner för att möta utmaningen 88
Få ordning på evidensen 88
Använd utvärderande tänkande i beslutsfattandet 92
Tolka evidensen tillsammans 94
Leta efter nya former av evidens 95
Koppla evidens för elevernas lärande till förändringar i undervisning, ledarskap och organisation 97
Ge det tid och fortsätt beakta evidensen 100
Sammanfattning 102
5 Likvärdighet, fördomar och övertygelser 103
Utmaningen 103
Därför är det en utmaning 105
Ledaraktioner för att möta utmaningen 106
Undersök likvärdighet i skolans policydokument och system 106
Utveckla kunskap om hur omedvetna fördomar fungerar 108
Använd undersökande processer och evidens för att avtäcka och utmana fördomar och bristande likvärdighet 110
Identifiera och bearbeta problematiska fördomar och övertygelser 112
Avprivatisera praktiken 114
Använd bekräftande aktioner som stärker 115
Sammanfattning 116
6 Två fallstudier 117
Hilly, F–7-skola 118
Bakgrund och inledning 118
Ett första försök till en undersökande process 119
Avläsning 122
Börjar ringa in ett fokus 124
Utveckla tankar om orsaker 124
Ett tydligare fokus 126
Professionellt lärande 126
Handling 127
Uppföljning 127
Mountains College 128
Börjar med lösningen 128
Avläsning 130
Fokus 132
Utveckla tankar om orsaker 134
Lärande 136
Handling 136
Uppföljning 137
Ny avläsning 138
7 När allting samverkar 139
Litteraturförteckning 145
Sakregister 151
Information
- Författare:
- Helen Timperley Fiona Ell Deidre Le Fevre Kaye Twyford
- Översättare:
- Johanna Holmberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144152868
- Utgivningsår:
- 2021
- Artikelnummer:
- 44291-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 152