Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Introduktion och föräldrasamarbete

Skickas följande arbetsdag

Introduktion och föräldrasamarbete

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Denna bok handlar om den viktiga övergången från hem till förskola och ingår i serien ”De yngsta i förskolan - från forskning till praktik”, som efterföljare till Att rusta barn för livet - förskolans arbete för barns positiva utveckling (Studentlitteratur, 2020). Målet med denna bok är att bidra till att de yngsta barnen får en ”sömlös” introduktion till förskolan. Detta fordrar ett gott samarbete mellan föräldrar och pedagoger liksom goda rutiner som är anpassade till små barns behov. Barn ...

Denna bok handlar om den viktiga övergången från hem till förskola och ingår i serien ”De yngsta i förskolan - från forskning till praktik”, som efterföljare till Att rusta barn för livet - förskolans arbete för barns positiva utveckling (Studentlitteratur, 2020). Målet med denna bok är att bidra till att de yngsta barnen får en ”sömlös” introduktion till förskolan. Detta fordrar ett gott samarbete mellan föräldrar och pedagoger liksom goda rutiner som är anpassade till små barns behov. Barn har ett grundläggande behov av trygghet, tillhörighet och förutsägbarhet, samtidigt som de är nyfikna och lekande utforskare. En god introduktion till förskolan behöver ta tillvara alla dessa aspekter. Introduktion och föräldrasamarbete består av fyra delar. I bokens första del presenteras teoretiska utgångspunkter, såsom systemteori, modern utvecklingspsykologi och anknytningsteori. Den andra delen handlar om föräldrasamarbete, ett område som är centralt för en god övergång från hem till förskola. I bokens tredje del presenteras forskning om introduktion och i den fjärde delen beskrivs en rad praktiska tips för en bra verksamhet, samt reflektionsfrågor som kan användas i arbetet med att utvärdera och utveckla de egna rutinerna för introduktion. Bokens målgrupp är personal i förskolan och studenter på förskollärarutbildningen, liksom alla andra som är intresserade av god kvalitet i förskolan för de yngsta barnen.

Information

Författare:
May-Britt Drugli Ratib Lekhal Elisabet Solheim Buøen
Översättare:
Anna Hellberg Björklund
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144156590
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
44977-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
144

Författare

May-Britt Drugli

May Britt Drugli är fil.dr i pedagogik och professor vid NTNU (Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet) samt professor vid Høgskolen Innlande...

Ratib Lekhal

Ratib Lekhal är fil.dr i pedagogik och lektor vid BI Norwegian Business School. Hans forskning är i stor utsträckning inriktad på vilka faktorer i ...

Elisabet Solheim Buøen

Elisabet Solheim Buøen är fil.dr i psykologi vid RBUP (Regionalt center för barn och ungas psykiska hälsa) samt lektor vid BI Norwegian Business Sc...

 ;

Denna bok handlar om den viktiga övergången från hem till förskola och ingår i serien ”De yngsta i förskolan - från forskning till praktik”, som efterföljare till Att rusta barn för livet - förskolans arbete för barns positiva utveckling (Studentlitteratur, 2020). Målet med denna bok är att bidra till att de yngsta barnen får en ”sömlös” introduktion till förskolan. Detta fordrar ett gott samarbete mellan föräldrar och pedagoger liksom goda rutiner som är anpassade till små barns behov. Barn ...

Denna bok handlar om den viktiga övergången från hem till förskola och ingår i serien ”De yngsta i förskolan - från forskning till praktik”, som efterföljare till Att rusta barn för livet - förskolans arbete för barns positiva utveckling (Studentlitteratur, 2020). Målet med denna bok är att bidra till att de yngsta barnen får en ”sömlös” introduktion till förskolan. Detta fordrar ett gott samarbete mellan föräldrar och pedagoger liksom goda rutiner som är anpassade till små barns behov. Barn har ett grundläggande behov av trygghet, tillhörighet och förutsägbarhet, samtidigt som de är nyfikna och lekande utforskare. En god introduktion till förskolan behöver ta tillvara alla dessa aspekter. Introduktion och föräldrasamarbete består av fyra delar. I bokens första del presenteras teoretiska utgångspunkter, såsom systemteori, modern utvecklingspsykologi och anknytningsteori. Den andra delen handlar om föräldrasamarbete, ett område som är centralt för en god övergång från hem till förskola. I bokens tredje del presenteras forskning om introduktion och i den fjärde delen beskrivs en rad praktiska tips för en bra verksamhet, samt reflektionsfrågor som kan användas i arbetet med att utvärdera och utveckla de egna rutinerna för introduktion. Bokens målgrupp är personal i förskolan och studenter på förskollärarutbildningen, liksom alla andra som är intresserade av god kvalitet i förskolan för de yngsta barnen.

Information

Författare:
May-Britt Drugli Ratib Lekhal Elisabet Solheim Buøen
Översättare:
Anna Hellberg Björklund
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144178783
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
44977-SB01
Upplaga:
Första

Författare

May-Britt Drugli

May Britt Drugli är fil.dr i pedagogik och professor vid NTNU (Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet) samt professor vid Høgskolen Innlande...

Ratib Lekhal

Ratib Lekhal är fil.dr i pedagogik och lektor vid BI Norwegian Business School. Hans forskning är i stor utsträckning inriktad på vilka faktorer i ...

Elisabet Solheim Buøen

Elisabet Solheim Buøen är fil.dr i psykologi vid RBUP (Regionalt center för barn och ungas psykiska hälsa) samt lektor vid BI Norwegian Business Sc...

 ;