
Thomas Barow
Kapitelförfattare
Redaktör
Thomas Barow är professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid Örebro universitet. Han disputerade 2007 på Humboldt-Universität zu Berlin med en avhandling om utvecklingen av den svenska ”sinnesslövården” 1916–1945. Thomas har lång erfarenhet som speciallärare i olika skolformer i Tyskland. Sedan 2008 jobbar han inom högre utbildning, tidigare bland annat vid de lärosätena i Borås, Halmstad och Göteborg samt vid de tyska universiteten Siegen, Erfurt och Köln. Gällande barn med intellektuell funktionsnedsättning forskar han för närvarande om samverkan i anpassad grundskola och om utbildning av skolpersonal i Ukraina.
Thomas Barow är professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid Örebro universitet. Han disputerade 2007 på Humboldt-Universität zu Berlin med en avhandling om utvecklingen av den svenska ”sinnesslövården” 1916–1945. Thomas har lång erfarenhet som speciallärare i olika skolformer i Tyskland. Sedan 2008 jobbar han inom högre utbildning, tidigare bland annat vid de lärosätena i Borås, Halmstad och Göteborg samt vid de tyska universiteten Siegen, Erfurt och Köln. Gällande barn med intellektuell funktionsnedsättning forskar han för närvarande om samverkan i anpassad grundskola och om utbildning av skolpersonal i Ukraina.