Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Ingen bild

Thomas Karlsohn

Kapitelförfattare

Thomas Karlsohn är docent i idé- och lärdomshistoria och lektor vid Uppsala universitet. Thomas Karlsohn har sin akademiska bakgrund vid Göteborgs universitet där han disputerade år 2005. Han har publicerat ett flertal arbeten om utbildningshistoria, bland annat monografierna Teknik–retorik– kritik: Om IT-bubblan och datoriseringen av den svenska skolan (2009) och Originali­tetens former. Essäer om bildning och universitet (2012). Karlsohn har ett långvarigt intresse för pedagogiska frågor och undervisningens teori och praktik. Han har drivit flera forskningsprojekt där han fördjupat sig i utbildningssystemens förflutna. Det senaste av dessa heter Mapping the ­emotions of higher education (Vetenskapsrådet). Där undersöks de emotio­nella aspekterna av den högre utbildningen i ett historiskt perspektiv. Thomas Karlsohn har också regelbundet deltagit i den offentliga utbildningsdebatten. År 2016 utkom han till exempel med boken Ensamhet och gemenskap. Brevväxling om universitetet, författad tillsammans med psykoanalytikern och idé­historikern Per Magnus Johansson.

Thomas Karlsohn är docent i idé- och lärdomshistoria och lektor vid Uppsala universitet. Thomas Karlsohn har sin akademiska bakgrund vid Göteborgs universitet där han disputerade år 2005. Han har publicerat ett flertal arbeten om utbildningshistoria, bland annat monografierna Teknik–retorik– kritik: Om IT-bubblan och datoriseringen av den svenska skolan (2009) och Originali­tetens former. Essäer om bildning och universitet (2012). Karlsohn har ett långvarigt intresse för pedagogiska frågor och undervisningens teori och praktik. Han har drivit flera forskningsprojekt där han fördjupat sig i utbildningssystemens förflutna. Det senaste av dessa heter Mapping the ­emotions of higher education (Vetenskapsrådet). Där undersöks de emotio­nella aspekterna av den högre utbildningen i ett historiskt perspektiv. Thomas Karlsohn har också regelbundet deltagit i den offentliga utbildningsdebatten. År 2016 utkom han till exempel med boken Ensamhet och gemenskap. Brevväxling om universitetet, författad tillsammans med psykoanalytikern och idé­historikern Per Magnus Johansson.